Toon posts:

Arris touchstone modem werkt niet goed? wie kan me helpen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeienavond beste mede tweakers.

Ik heb een probleempje met mijn arris touchstone modem i.c.m linksys WRT54GL wifi-router
Het netwerk is geruime tijd 100% stabiel geweest. (1,5 jaar zonder problemen)

Ik heb er wel wat verstand van, maar zodra het over netwerken gaat merk ik dat mijn kennis niet toereikend is om dit probleem zelf te verhelpen, vandaar dit toppa :)

Heb UPC thuis, heb er verder nooit problemen met deze ISP gehad.
Echter sinds een tijdje is de internetverbinding zeer traag. Sites worden wel geladen, maar voordat een site verschijnt duurt dit 10 seconden of langer. Terwijl het eerst praktisch direct op het scherm verscheen.

De snelheden die ik tot voor kort haalde:

UP: 1.5 mbits/s
DOWN: 9.6 mbits/s

Nu is dit:

UP: 0,4 mbits/s
DOWN: 4,3 mbits/s

(dit is overigens gemeten via het welbekende www.speedtest.net)

Wat opvalt aan het Arris touchstone modem, is dat bijna alle indicator LED's continu flikkeren. Dit was eerst nooit, wel flikkerde altijd het telephone 1 LEDje, aangezien er geen telefoon is aangesloten hier in huis.

Het flikkeren van de lampjes lijkt dus een duidelijke relatie te hebben met de traagheid van de verbinding.
Het enige lampje wat trouwens nu niet flikkert, is het 'telephone 1' lampje (het lampje wat dus normaal als enige flikkert)

Ik heb een aantal keren de stroom een langere tijd van beide units (wifi router + modem) afgehaald.
En tevens ook een keer de modem ge-reset. (dit zie je als het goed is terug in de verderop vermelde event-log)
Dit verhielp het probleem gedurende ongeveer 15 minuten.
Ben direct na de reset naar speedtest.net gegaan en ik haalde toen direct weer de 9 mbits/s die ik altijd haalde. Echter na deze 15 minuten zakte het boeltje weer in.

Voor de volledigheid hier de specs van mn Modem.
System: ARRIS Euro-DOCSIS 2.0 / SIP 2.0 Touchstone Telephony Modem HW_REV: 02
VENDOR: Arris Interactive, L.L.C.
BOOTR: 5.01
SW_REV: 5.2.47B.EURO.SIP
MODEL: TM502B
Daarnaast hier de event log van 't arris modem van vandaag.
DOCSIS(CM) Events
Date Time Event ID Event Level Description
3/2/2009 11:15 20000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out
3/2/2009 11:15 20000300 3 Ranging Request Retries exhausted
3/2/2009 11:17 20000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out
3/2/2009 11:17 20000300 3 Ranging Request Retries exhausted
3/2/2009 11:17 18000200 3 UCD invalid or channel unusable
3/17/2009 1:30 20000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out
3/17/2009 1:30 20000300 3 Ranging Request Retries exhausted
3/17/2009 1:32 20000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out
3/18/2009 13:00 20000500 3 Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out
3/18/2009 13:01 20000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out
3/18/2009 13:01 20000400 3 Received Response to Broadcast Maintenance Request, but no Unicast Maintenance opportunities received - T4 timeout
3/18/2009 13:01 14020600 3 DCC aborted unable to communicate on new upstream channel
3/18/2009 13:01 18000200 3 UCD invalid or channel unusable
4/21/2009 13:26 20000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out
4/21/2009 13:26 20000300 3 Ranging Request Retries exhausted
***** 20000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out
5/19/2009 1:01 20000400 3 Received Response to Broadcast Maintenance Request, but no Unicast Maintenance opportunities received - T4 timeout
5/19/2009 1:04 17000100 3 SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing
5/19/2009 1:07 20000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out
6/1/2009 15:54 1040100 6 TLV-11 - unrecognized OID

PACKETCABLE(MTA) Events
Date Time Event Level Enterprise Event ID Description MAC Address Endpoint Name
6/1/2009 15:54 5 4115 16 MTA TFTP: Successful 00:15:A3:6A:F3:22 mtahostname.upc.nl/89.99.50.170
6/1/2009 15:54 5 4115 3 Voice Line State Change, Line Number = 1, Prev State = OOS, New State = IS 00:15:A3:6A:F3:22 AALN/1:mtahostname.upc.nl/89.99.50.170
6/1/2009 15:54 5 4115 26 MTA PROV: Successful! 00:15:A3:6A:F3:22 mtahostname.upc.nl/89.99.50.170
6/1/2009 15:54 5 4115 6 Voice Line Protection State Change, Line Number = 1, New State = Fault DETECTED 00:15:A3:6A:F3:22 AALN/1:mtahostname.upc.nl/89.99.50.170
6/1/2009 15:54 5 4115 3 Voice Line State Change, Line Number = 1, Prev State = IS, New State = OOS 00:15:A3:6A:F3:22 AALN/1:mtahostname.upc.nl/89.99.50.170
Zou echt super zijn als 1 van jullie dit probleem herkent,

Bij voorbaat hartelijk dank!

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2009 19:07 . Reden: extra info mbt resetten van modem ]

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-12 12:39
En als je nu de linksys router er eens tussenuit haalt. Dus je pc/laptop direct op je Arris modem aansluiten.

Let er wel even op dat de Arris modem herstart moet worden wanneer je hem rechtstreeks op je pc aansluit !!!

[ Voor 3% gewijzigd door hhoekstra op 01-06-2009 19:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik vanavond direct proberen, thanx! (Y)

Kun jij iets uit de meldingen in het event-log halen? Er lijkt toch het nodige niet goed te gaan gezien de vele meldingen in het log?
Overigens, ik gebruik een notebook (via wi-fi dus) mijn huisgenoot gebruik een desktop pc die ook via wi-fi verbonden is, en die ervaart exact het zelfde probleem.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2009 19:19 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-11 12:23

Bergen

Spellingscontroleur

Het is niet normaal dat alle ledjes op de modem tegelijk staan te knipperen. Volgens mij werkt je telefoonlijn ook niet, of wel? Je ziet in de log dat hij van IS (in service) naar OOS (out of service) gaat. Het zou goed kunnen dat je telefoontoestel of bijbehorende bekabeling kortsluiting maakt. Dan gaat de boel namelijk allemaal tegelijk knipperen.

Maar je kunt het ook zelf nagaan: haal het telefoonstekkertje eens achteruit de modem en haal de modem 10 seconden van de stroom. Zet hem aan en laat het stekkertje van de telefoon er gewoon uit. Kijk of hij weer goed opstart en of de ledjes weer normaal branden. Stop nu het telefoonstekkertje er weer in. Als dan alles weer gaat knipperen is er idd iets met je telefoonsnoer of toestel aan de hand. Probeer eens een ander telefoonsnoer of een ander telefoontoestel.

Overigens heeft dit niets te maken met je internetsnelheid, tenzij je modem een klap heeft gehad door de eventuele kortsluiting ofzo... maar dat heb ik nog nooit eerder gezien. Los het telefoonprobleem eerst op en zoals gezegd: sluit de pc eens rechtstreeks aan als je snelheid dan nog steeds niet goed is.

Succes!

[edit]
Wat opvalt aan het Arris touchstone modem, is dat bijna alle indicator LED's continu flikkeren. Dit was eerst nooit, wel flikkerde altijd het telephone 1 LEDje, aangezien er geen telefoon is aangesloten hier in huis.
Umm ja hier heb ik net overheen gelezen denk ik. Heeft niet iemand bij je in huis toevallig toch iets op een telefoonaansluiting aangesloten? Ik zou het nog even nakijken. Het telefoonledje hoort trouwens ook alleen te knipperen als je ermee belt. Als er niet mee wordt gebeld, of als er geen toestel is aangesloten, hoort het ledje constant te branden. (Tenzij je geen telefonieabonnement hebt, dan is het ledje uit.) Als er geen toestel is aangesloten, of er is wel een toestel aangesloten maar er wordt niet mee gebeld, en als het ledje dan tóch knippert, is het telefoongedeelte van de modem zich aan het registreren bij upc.

[ Voor 33% gewijzigd door Bergen op 01-06-2009 19:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor je poging tot hulp. Echter praat je alleen maar over de telefoonaansluiting. Die er juist als enige helemaal niet toe doet :).
We hebben een internet & telefoon abo maar er is geen tel. aangesloten op t modem. Thats it.
Het phone.1 lampje knippert al vanaf dag 1. Dat dit wellicht niet hoort, dat kan zijn. Maar het is nooit anders geweest en het internet heeft altijd tip top gewerkt.
Het gaat hier juist om het feit dat alle lampjes van de modem knipperen, en dat sinds deze knipperen het internet supertraag geworden is.

(ga vanavond trouwens proberen notebook rechtstreeks op modem aan te sluiten, al kan ik me bijna niet voorstellen dat dit effect gaat hebben)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2009 10:50 ]

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Ok, nouja er is sowieso iets mis met het telefoniegedeelte van de modem (de MTA) en dat is de reden dat de lampjes knipperen. Ik betwijfel of het iets met de lage snelheid te maken heeft, maar je weet maar nooit...
(ga vanavond trouwens proberen notebook rechtstreeks op modem aan te sluiten, al kan ik me bijna niet voorstellen dat dit effect gaat hebben)
De oorzaak moet toch érgens liggen en het is een beetje raar om een onderdeel dan zonder reden uit te sluiten van de analyse.

Als je weer bij de modem in de buurt bent kun je misschien ook even de signaalwaarden posten.

[ Voor 31% gewijzigd door Bergen op 02-06-2009 10:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
De oorzaak moet toch érgens liggen en het is een beetje raar om een onderdeel dan zonder reden uit te sluiten van de analyse.
Klopt opzeker! :Y
Als je weer bij de modem in de buurt bent kun je misschien ook even de signaalwaarden posten.
ja die had ik dus nog willen posten maar toch maar niet gedaan. :) Volgt hoogstwaarschijnlijk vanavond. :)

Verwijderd

Topicstarter
heb inmiddels al het mogelijke al geprobeerd.. niks werkt. Zelfs stand alone (dus zonder ook maar iets op het modem aangesloten) beginnen bijna alle status LED's te knipperen.

niemand bekend met dit euvel?? komop tweakers, you're my last hope :'(

anders wordt t weer een monteur laten komen a 45 euro voorrijkosten plus een x bedrag.. :S

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wat zijn de signaalwaardes die je in het modem af kan lezen?

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:12

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Wordt het modem niet door UPC beschikbaar gesteld? Zo ja, bij mijn (ADSL) provider is het dan simpelweg een belletje: "hij doet het niet meer, kort helpdesk gesprek (ja, is gereset, ja, heb bijgeleverde cd al gedraaid)" en een nieuw exemplaar wordt toegezonden... De meeste UPC spullen zijn namelijk bruikleen, dus moeten zij voor vervanging van defecte spullen zorgen

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• ik222
  • Niet online
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 14:52:
Wordt het modem niet door UPC beschikbaar gesteld? Zo ja, bij mijn (ADSL) provider is het dan simpelweg een belletje: "hij doet het niet meer, kort helpdesk gesprek (ja, is gereset, ja, heb bijgeleverde cd al gedraaid)" en een nieuw exemplaar wordt toegezonden... De meeste UPC spullen zijn namelijk bruikleen, dus moeten zij voor vervanging van defecte spullen zorgen
Klopt helemaal alleen moet het dan wel zeker aan het modem liggen. Is dat zo dan zal een monteur hem vervangen en is dat helemaal gratis (je betaalt dan ook geen voorijkosten). Maar is dat niet zo dan betaal je in ieder geval voorijkosten. Dus eerst goed uitsluiten dat er niks mis is met je eigen setup is wel zo handig.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

ik222 schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 20:28:
[...]

Klopt helemaal alleen moet het dan wel zeker aan het modem liggen. Is dat zo dan zal een monteur hem vervangen en is dat helemaal gratis (je betaalt dan ook geen voorijkosten). Maar is dat niet zo dan betaal je in ieder geval voorijkosten. Dus eerst goed uitsluiten dat er niks mis is met je eigen setup is wel zo handig.
Als alle lichtjes knipperen (zelfs als je behalve de voeding niets op de modem hebt aangesloten) ligt dat sowieso niet aan jou. Hier kun je met een gerust hart een monteur voor laten komen.

• ik222
  • Niet online
Nou ik zou me er nog iets bij kunnen voorstellen dat het iets te maken heeft met een slecht signaal of iets dergelijks.

Daarnaast is het misschien zo dat het lijkt of dat alle lampjes knipperen maar dat als je goed kijkt is het dan eigenlijk maar een lampje. Die lampjes stralen op die modems namelijk nogal uit, zeker in het donker. Dat het link lampje blijft knipperen is normaal namelijk, dat heeft te maken met ARP pakketjes die het modem continu ziet.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

ik222 schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 09:51:
Daarnaast is het misschien zo dat het lijkt of dat alle lampjes knipperen maar dat als je goed kijkt is het dan eigenlijk maar een lampje.
Aaaahhhh dan wordt het een heel ander verhaal. In dat geval is de modem simpelweg offline.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of volledig online met link die aangeeft dat er pakketjes over en weer gaan 8)7

Oslik blyat! Oslik!

• ik222
  • Niet online
Ja precies dus voor hetzelfde geld functioneert het modem gewoon maar is enkel het signaal niet optimaal waardoor je slechte snelheden en een onstabiele verbinding hebt...

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Nou, het moet duidelijk te zien zijn of alles uit is en dat eentje knippert (en de rest doorschijnt), of dat alles gewoon brandt en dat eentje de rest wat extra laat oplichten.

Kijk even goed en vertel duidelijk wat er brandt en wat er knippert. Wat staat er bij de lampjes?

[ Voor 22% gewijzigd door Bergen op 06-06-2009 20:11 . Reden: woordje vergeten ]

Verwijderd

Topicstarter
ik zie nu dat er nog mensen gereageerd hebben, SUPER!

Nee het zijn echt alle LED's die knipperen, inderdaad is de interne afscherming van de LED's minimaal waardoor inderdaad de eerste lampjes naast de knipperende lampjes ook zwak oplichten. Dit is echter niet het geval. het zijn daadwerkelijk alle lampjes die continu aan en uit knipperen. alle kabels gechekt, inkomende signaalwaarde naar het modem is goed volgens UPC. dan kan het gewoon alleen maar aan het modem liggen lijkt mij toch?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
als alle leds knipperen is hij bezig met een zelftest volgens mij (bron). is het alleen nog de vraag hoe je hem uit die zelftest krijgt ;)

Desktop | Server | Laptop

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 17:19:
ik zie nu dat er nog mensen gereageerd hebben, SUPER!

Nee het zijn echt alle LED's die knipperen, inderdaad is de interne afscherming van de LED's minimaal waardoor inderdaad de eerste lampjes naast de knipperende lampjes ook zwak oplichten. Dit is echter niet het geval. het zijn daadwerkelijk alle lampjes die continu aan en uit knipperen. alle kabels gechekt, inkomende signaalwaarde naar het modem is goed volgens UPC. dan kan het gewoon alleen maar aan het modem liggen lijkt mij toch?
Dan ligt het inderdaad aan het modem, je kunt dan gerust een monteur laten komen ;)

@Hierboven: Dat mag die monteur dan uitzoeken, want ook als hij bezig blijgt met zelftest is er iets niet goed met het modem en dat is die verantwoordelijkheid van UPC.
Pagina: 1