Ik ben van plan binnenkort mijn pc te upgraden. Hiervoor ben ik op 2 moederborden gestuit, de GIGABYTE GA-MA790XT-UD4P en de GIGABYTE GA-MA790X-UD4. Het verschil tussen de 2 is dat de ene ddr2 heeft en de ander ddr3 (en nog 2 sATA aansluitingen extra). Degene met ddr2 is echter wel 17,50 goedkoper en ddr2 ram zelf is goedkoper. Wat zou ik nu het beste kunnen doen? Lever ik veel in qua prestatie als ik ga voor het goedkopere?
Als de een DDR3 heeft weet ik wel bijna zeker dat het de AM3 socket betreft. Besef goed dat je daar géén am2 of am2+ cpu op kan prikken. Andersom (am3 op am2(+)) kan het wel. Zoals je zelf al aangeeft is DDR2 geheugen goedkoper. mij lijkt het beter om AM3 nog even links te laten liggen. Zelfs met een AM3 processor kan je nog op erg veel am2+ moederborden terecht dus.
Je zal in ieder geval zo goed als niks inleveren op prestaties, omdat DDR3 nou niet echt merkbaar sneller is voor de dagelijkse handelingen
Je zal in ieder geval zo goed als niks inleveren op prestaties, omdat DDR3 nou niet echt merkbaar sneller is voor de dagelijkse handelingen
één is geen, twee is één
Ik zou juist wel voor de XT gaan. Dit omdat ik weet dat toekomstige AMD-CPU's op een gegeven moment geen DDR2 meer zullen ondersteunen en je dus aan een moederbord upgrade vast zit als je je CPU wilt upgraden.
Ook valt het qua prijzen voor DDR3 sinds kort wel mee. Tis nog steeds geen 30 euro voor 4GB. Maar voor zo'n 50-60 euro kan het toch al wel.
Ook valt het qua prijzen voor DDR3 sinds kort wel mee. Tis nog steeds geen 30 euro voor 4GB. Maar voor zo'n 50-60 euro kan het toch al wel.
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S
True, echter moet hij dan wel een AM3 cpu kopen, anders kan hij er straks nog niets mee. Nu zijn de X3's helemaal niet duur meer, echter voor een budget/midrange pc misschien nog net wat té (120 euro de goedkoopste ofzo?). Daarom kan ik me voorstellen dat de TS liever voor een Athlon X2 7750 ofzo gaat, voor de helft van die prijs, en dan dat future proof maar even voor lief neemtkalizec schreef op maandag 01 juni 2009 @ 23:40:
Ik zou juist wel voor de XT gaan. Dit omdat ik weet dat toekomstige AMD-CPU's op een gegeven moment geen DDR2 meer zullen ondersteunen en je dus aan een moederbord upgrade vast zit als je je CPU wilt upgraden.
één is geen, twee is één
Over DDR2 vs DDR3 is meer dan genoeg te vinden, daarbij hangt het ook van de cpusupport af welke plank geschikt is voor je om te kopen.
Welk moederbord je uiteindelijk moet kopen is iets dat je prima zelf kunt uitzoeken aan de hand van reviews, benchmarks en specificaties. Zie ook: Abbadon in "PMG Beleid"
Dit topic gaat daarom ook op slot.
Welk moederbord je uiteindelijk moet kopen is iets dat je prima zelf kunt uitzoeken aan de hand van reviews, benchmarks en specificaties. Zie ook: Abbadon in "PMG Beleid"
Dit topic gaat daarom ook op slot.
Dit topic is gesloten.
![]()