Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Licentietype Licentie en media

Pagina: 1
Acties:

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-11 08:59
Wat is het licentietype licentie en media zoals op deze link:
http://www.computerland.nl/ProductDetails.aspx?en=NS00629001

Maw wat is het? Een OEM of een retail? Wat mag je en wat mag je niet. Mag je die zomaar kopen en het op eender welke PC zetten dat je maar wilt? Als je de prijs bekijkt zou je denken dat het een OEM is (zoals hier: http://www.tones.be/shop_product.php?idx=103304)
Kan het maar moeilijk op het net vinden.

Alvast bedankt ;)

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-11 14:26
Voor die prijs moet het een OEM zijn. Die licentietype die daar bij staat klopt natuurlijk niet (het is geen type, maar slechts een beschrijving van wat je krijgt (media (CD-Rom) en licentie).

Wat je wel en niet mag met een OEM licentie kun je vinden op de site van Microsoft.

• SMGGM
Alvast bedankt voor je snelle reactie. Aan de prijzen te zien dacht ik ook dat het om een OEM ging.

Wel raar want vrij veel winkels zetten het er toch.
http://www.google.be/sear...-%20licentie%20en%20media

Beetje verwarrend voor de mensen vind ik. Moest iemand zekerheid hebben, dan mag die dat nog altijd zeggen ;)

Verwijderd

SMG525 schreef op maandag 01 juni 2009 @ 17:58:
Maw wat is het? Een OEM of een retail? Wat mag je en wat mag je niet. Mag je die zomaar kopen en het op eender welke PC zetten dat je maar wilt?
Wat bedoel je? Mag volgens Microsoft of mag vogens de Nederlandse wet?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er staat "Oorspronkelijke fabrikant", dat lijkt mij een vrij duidelijke en letterlijke vertaling van OEM.

[ Voor 9% gewijzigd door blaataaps op 01-06-2009 18:28 ]

• SMGGM
Je hebt (naar mijn weten) 3 verschillende types van licenties:
Retail: is de duurste, maar deze mag je overdragen naar een andere PC.
OEM: Komt met je hardware mee (tenzij mensen die PC's samenstellen, die moeten deze samen kopen bij hun PC in dezelfde winkel waar hun hardware vandaan komt)
Student: Vrij logisch licentie voor studenten (komt maar weinig voor bij Windows versie -> is veel vaker online te vinden zoals hier: http://www.academicdownload.com/section/957#1)

Maar bij die link die ik gaf (http://www.computerland.nl/ProductDetails.aspx?en=NS00629001) stond geen van die bovenstaande licenties bij, vandaar dat ik even dacht dat het ander type was met dus andere restricties (een andere EULA)

Verwijderd

SMG525 schreef op maandag 01 juni 2009 @ 18:31:
Je hebt (naar mijn weten) 3 verschillende types van licenties:
...
OEM: Komt met je hardware mee (tenzij mensen die PC's samenstellen, die moeten deze samen kopen bij hun PC in dezelfde winkel waar hun hardware vandaan komt)
...
Dat laatste (dezelfde winkel als waar de hardware gekocht is) heeft MS misschien bedacht, maar dat kan juridisch nooit hard gemaakt worden (is namelijk niet redelijk).

Hetzelfde geldt m.i. voor een OEM versie op een niet zelf gebouwde PC. Want wat maakt het in de praktijk uit of jij in een winkel een complete PC koopt of dat je een paar onderdeeltjes aan elkaar klikt en daarmee ook een complete PC hebt?

• SMGGM
Er zijn winkels die het op een andere manier doen, maar hoe kan je controleren of de OEM Windows op een pas nieuwe PC zal gekocht worden? Bij Tones (dacht ik) bijvoorbeeld mag je geen Windows OEM kopen als je niet de minimum aan onderdelen voor een PC koopt. Vroeger gingen mensen immers een cd-rom speler kopen en een OEM licentie van Windows (wat dus niet echt een nieuwe PC is).
Elke winkel heeft zijn eigen beleid hier natuurlijk op.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2009 @ 18:38:
[...]
Dat laatste (dezelfde winkel als waar de hardware gekocht is) heeft MS misschien bedacht, maar dat kan juridisch nooit hard gemaakt worden (is namelijk niet redelijk).
Daarom wordt dat ook niet gezegd.
Ter compensatie van de (veel) lagere prijs wordt de ondersteuning doorgeschoven naar de leverancier waar het computersysteem bij wordt afgenomen.

Daar kies je voor als consument. Je weet wel. Dubbeltje en rangen enzo.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:32
SMG525 schreef op maandag 01 juni 2009 @ 19:07:
Er zijn winkels die het op een andere manier doen, maar hoe kan je controleren of de OEM Windows op een pas nieuwe PC zal gekocht worden? Bij Tones (dacht ik) bijvoorbeeld mag je geen Windows OEM kopen als je niet de minimum aan onderdelen voor een PC koopt. Vroeger gingen mensen immers een cd-rom speler kopen en een OEM licentie van Windows (wat dus niet echt een nieuwe PC is).
Elke winkel heeft zijn eigen beleid hier natuurlijk op.
Die regel geldt sinds ongeveer de introductie van vista niet meer, je mag nu gewoon los een dsp pakketje kopen. Oem is alleen voor de echte grote fabrikanten.
Pagina: 1