Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66563

Topicstarter
Vorige week was mijn laatste week bij mijn werkgever. Het is een grote organisatie van > 10.000 man en ik had problemen met mijn eigen manager, omdat ik niet de energie en het vertrouwen had om dit binnen de organisatie op te lossen heb ik ontslag genomen. Dit op basis van mondelinge toezeggingen van mijn manager dat ik onder het sociaal plan kon vertrekken waarvan hij nu ontkent dat gezegd te hebben.

Van een aantal studieovereenkomsten is met de afdelingsmanager (de baas van mijn manager) afgesproken dat we beide de helft van de kosten betalen. Dit was voor mij een eerlijke oplossing omdat de betreffende opleidingen een investering in mijn toekomst zijn.

Nu is het probleem dat ik net 3 maanden geleden een nieuwe lease auto heb uitgezocht omdat mijn oude lease auto eruit ging. De nieuwe lease auto zou vorige week geleverd worden, maar ik heb met afdeling Autozaken afgesproken dat ik in mijn oude lease auto zou blijven rijden omdat ik toch bijna weg ging.

Nu staat er in het lease contract dat je bij vrijwillig vertrek eventuele normoverschrijdingen van het maandbedrag terug dient te betalen. In mijn geval gaat dit om een overschrijding van 30 euro per maand, dit doen ze x 4 jaar (standaard lease periode) wat zou betekenen dat ze nu nog ongeveer €1500.- van me willen ontvangen. Nu is dit contract-technisch gezien natuurlijk juist omdat dit zo in de lease overeenkomst staat en ik deze heb geaccepteerd, alleen het gaat hierbij om een auto waar ik nog nooit in gereden heb en waar ze naar mijn mening zo een andere berijder voor kunnen vinden (het gaat om een honda civic hybride).

Van mijn manager heb ik op mail een toezegging dat als de lease-maatschappij of Autozaken een andere berijder vind ik de overschrijding niet terug hoef te betalen, alleen geeft Autozaken nu aan dat niet gebruikte lease auto's automatisch in de pool terecht komen en dat er dus geen andere berijder gezocht wordt. (wat die pool dan precies inhoudt is mij niet duidelijk). Wel is het zo dat sinds kort in het kader van kostenbesparingen werknemers niet zomaar een nieuwe auto uit mogen zoeken, maar eerst vanuit de pool een geschikte auto moeten zoeken.

Is het zinvol om te weigeren om dit bedrag te betalen en maak ik dan een kans? Naar mijn mening moet het bedrijf nu aantoonbaar maken dat ze geen andere berijder kunnen vinden voor de auto.

Dit zegt HR:
Autozaken geeft aan dat een auto die terugkomt van een medewerker die uit dienst gaat, standaard in de pool komt en dat de resterende eigen bijdrage altijd betaald moet worden, tenzij de afdelingsmanager anders beslist.
En dit zegt de afdelingsmanager:
Als er iemand is die de auto over wil nemen, incl de bijbehorende lease kosten (dus ook incl jouw normoverschrijding) dan is dat de enige reden dat jij de overschrijding niet hoeft te betalen!
In alle andere gevallen moet jij deze betalen. Ik wijk niet af van deze regel want dit zijn de standaard regels bij lease auto’s!
Laten we hopen dat de lease maatschappij iemand hiervoor vindt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De leasemaatschappij is geen partij in deze zaak, want je bedrijf heeft een contact met hun afgesproken, dus de leasemaatschappij zal weinig moeite doen om een andere berijder te vinden.
In de mail van je baas staat toch ook: als je iemand vind die de auto wil over nemen, INCLUSIEF de eigen bijdrage, dan hoef jij die eigen bijdrage niet te voldoen.
Als ik een auto uit de pool zou krijgen, ook al is het een nieuwe, zou ik nooit de eigen bijdrage gaan betalen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja die eigen bijdrage is verkeerd geformuleerd denk ik. Aan elke functie hangt een lease norm bedrag, in mijn geval was dat ongeveer 700 euro. Als je dan een auto least die 730 euro per maand kost dan betaal je die 30 euro dus zelf.

Is er iemand anders die de auto over wil nemen en de auto valt buiten zijn lease norm dan zal ook hij of zij bij moeten betalen. Valt de auto binnen de norm dan hoeft er dus niet extra betaald te worden. Het lijkt me raar dat iemand anders nu ineens die 30 euro zou moeten gaan betalen als ze voor 730 euro mogen leasen.

Daarnaast noemt mijn manager inderdaad het leasebedrijf, maar waarschijnlijk is dit gewoon onze afdeling Autozaken die op zoek gaat naar een nieuwe berijder.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 66563 op 01-06-2009 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r5d
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

r5d

Read more, write less...

Een dergelijke clausule in de leaseregeling is vrij standaard bij veel bedrijven. Het is ook niet zo vreemd dat men verwacht dat jij die 30 euro over de resterende looptijd terug betaald, je hebt er immers zelf voor gekozen om een duurdere auto te gaan rijden (hoewel dit vaak wel nodig is aangezien leasebedragen niet echt ruim zijn).

Overigens is een eigen bijdrage in geval van een leaseauto WEL aftrekbaar van de inkomstenbelasting (dus het zal waarschijnlijk geen 1500 euro bedragen).

Later betaal je meer, maar dan heb je wel een gratis datalimiet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asphyxion
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-06 22:49

Asphyxion

I am, therefor I think

Is er iemand anders die de auto over wil nemen en de auto valt buiten zijn lease norm dan zal ook hij of zij bij moeten betalen. Valt de auto binnen de norm dan hoeft er dus niet extra betaald te worden. Het lijkt me raar dat iemand anders nu ineens die 30 euro zou moeten gaan betalen als ze voor 730 euro mogen leasen.
Volgens mij is er echt een heel kleine kans dat jij die 30,- euro per maand niet hoeft te betalen. De regeling is duidelijk beschreven. De persoon die de auto gaat rijden zal de 30,- per maand (indien leasebudget-overschrijding) niet hoeven te betalen omdat jij deze al betaald hebt. Omdat jij dit betaalt is de auto zeer simpel opnieuw in te zetten (mensen rijden een luxere auto zonder extra er voor te hoeven betalen).

In het gunstige ICT klimaat van een tijdje geleden werden deze bedragen nog wel eens betaald door de nieuwe werkgever, of werd het gehele lease contract overgenomen. Is dat laatste geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Ik geef je weinig kans hier onderuit te komen. Het feit dat je zelf nog nooit in de nieuwe leasauto gereden hebt doet hier niets vanaf.
Die 1500,= is overigens wel fiscaal aftrekbaar, dus er blijft iets meer dan de helft van over (nou ja, afhankelijk van in welke belastingschijf je valt natuurlijk).
(ps: altijd fijn zo'n manager die alleen in uitroeptekens kan communiceren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 20:13
sverzijl schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 08:14:
Ik geef je weinig kans hier onderuit te komen. Het feit dat je zelf nog nooit in de nieuwe leasauto gereden hebt doet hier niets vanaf.
Die 1500,= is overigens wel fiscaal aftrekbaar, dus er blijft iets meer dan de helft van over (nou ja, afhankelijk van in welke belastingschijf je valt natuurlijk).
En de manier van schrijven zegt een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Anoniem: 66563 schreef op maandag 01 juni 2009 @ 16:32:
Dit op basis van mondelinge toezeggingen van mijn manager dat ik onder het sociaal plan kon vertrekken waarvan hij nu ontkent dat gezegd te hebben.
Wat staat er in dit sociaal plan mbt leaseauto's en voortijdig uit dienst treden? Als daar wel in staat dat je de auto zonder boete in mag leveren, dan zou ik het daar op proberen te gooien.

Je hebt immers gehandelt naar aanleiding van deze overeenkomst (mondeling is volgens mij ook bindend, alleen lastig om aan te tonen). Heb je geen rechtsbijstandverzekering die je kunt inschakelen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:07

Qwerty-273

Meukposter

Vorige week was mijn laatste week bij mijn werkgever......

Nu is het probleem dat ik net 3 maanden geleden een nieuwe lease auto heb uitgezocht omdat mijn oude lease auto eruit ging. De nieuwe lease auto zou vorige week geleverd worden, maar ik heb met afdeling Autozaken afgesproken dat ik in mijn oude lease auto zou blijven rijden omdat ik toch bijna weg ging.
Is natuurlijk wel de vraag of je drie maanden geleden al een gevoel had om ontslag te nemen (of al gedaan had) en of het dan wel verstandig was om over je lease budget heen te gaan. Je had natuurlijk ook een eenvoudiger model kunnen kiezen als nieuwe lease auto waardoor je binnen je budget was gebleven.

Verder ben ik het eigenlijk wel met de bovenstaande mensen eens, je maakt er weinig kans op dat iemand die 30 per maand van je zal overnemen. Je auto komt waarschijnlijk in de 'pool' terrecht en wordt vandaar uit doorgezet naar nieuwe werknemers die nog niet in aanmerking komen om een eigen lease auto te kiezen. Je kan het wel opvoeren bij je belasting aangifte waardoor je kosten plaatje lager uitvalt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-06 17:25
Collega's hebben mij hiervoor al gewaarschuwd bij mijn huidige werkgever. Indien je voor een duurdere wagen opteert en hierbij extra xx €/maand voor moet opleggen en je verlaat de firma vroegtijdig, dan moet je dit extra bedrag volledig ophoesten. Ik wil je niet verontrusten, maar de kans om hier onderuit te geraken is volgens mijn mening gewoon 'nihil'.(Tenzij je iemand vindt die de wagen met die extra opleg wil overnemen)

[ Voor 16% gewijzigd door makila op 02-06-2009 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoopp17
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-02-2017
Kan nog erger bij mijn bedrijf moet je het leascontract af kopen en dat is vele malen duren of meenemen naar je nieuwe werkgever. Is vervelend maar je weet van te voren waar je aan begint.Ik heb net mijn nieuwe wagen gekregen dus nu maar hopen dat ik het 4 jaar kan uithouden hah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoopp17
Als je door een conflict in goed overleg uit elkaar gaat is de afkoopsom van de leaseauto en eventuele studieschuld iets wat je moet meenemen in de onderhandelingen, als je bedrijf ook van jou af wil zullen ze wellicht soepel opstellen omdat ze er ook een belang bij hebben heb je eenmaal ontslag genomen zullen ze zich in de meetse gevallen vrij star opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
sverzijl schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 08:14:
Is dat bedrag wel volledig aftrekbaar? Bij 'normale' kosten die je aan je lease-auto zelf betaald ( waar ook de eigen-bijdrage onder valt ) kun je het hoogstens aftrekken tot de hoogte van de bijtelling. Al zal het waarschijnlijk zijn dat je dit jaar al € 1500,- bijtelling hebt gehad zodat je het compleet kunt aftrekken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Woy schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 17:02:
[...]

Is dat bedrag wel volledig aftrekbaar? Bij 'normale' kosten die je aan je lease-auto zelf betaald ( waar ook de eigen-bijdrage onder valt ) kun je het hoogstens aftrekken tot de hoogte van de bijtelling. Al zal het waarschijnlijk zijn dat je dit jaar al € 1500,- bijtelling hebt gehad zodat je het compleet kunt aftrekken.
Zou je dit eens willen uitleggen. Ik heb een eigen bijdragen van ongeveer 75 euro bovenop mijn lease-bedrag omdat ik graag een iets luxere auto wilde leasen vanwege het aantal kilometers wat ik per jaar maak. Waar kan ik dit bij de Belastingdienst aftrekken en wat is de berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Woy schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 17:02:
[...]
Je hebt helemaal gelijk, dit was ik even vergeten. Je kan het (volledige) bedrag alleen in mindering brengen op de reeds betaalde bijtelling in het huidige kalenderjaar. Maar stel z'n auto kostte 25K en zit in het 14% tarief (dat zal wel met zo'n hybride neem ik aan), dan zit ie al op zo'n 1450euro. Net genoeg dus om vrijwel het volledige bedrag af te kunnen trekken.
Het zou lulliger zijn als je in januari vertrekt, dan valt er niets af te trekken. Dit had ik vorig jaar in januari bijna (mocht 10% van de nieuwwaarde a 40K ophoesten bij vroegtijdig beeindigen van leasecontract. Gelukkig wilde m'n nieuwe werkgever de leaseauto overnemen.. en begin dit jaar heb ik hem vervolgens zonder boete van de leasemij overgenomen omdat ik voor mezelf begon).
mierenfokker schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 17:31:
[...]
Zou je dit eens willen uitleggen. Ik heb een eigen bijdragen van ongeveer 75 euro bovenop mijn lease-bedrag omdat ik graag een iets luxere auto wilde leasen vanwege het aantal kilometers wat ik per jaar maak. Waar kan ik dit bij de Belastingdienst aftrekken en wat is de berekening?
Dit wordt als het goed is al meteen gedaan door je werkgever en hoef je niet zelf achteraf via de belastingaangifte te doen. Dit zou je moeten kunnen zien op je loonstrookje.

[ Voor 24% gewijzigd door sverzijl op 02-06-2009 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-06 16:22
[...] alleen geeft Autozaken nu aan dat niet gebruikte lease auto's automatisch in de pool terecht komen en dat er dus geen andere berijder gezocht wordt. (wat die pool dan precies inhoudt is mij niet duidelijk).
Ik heb alleen maar lease auto's uit de 'pool' gereden: het zijn auto's die per definitie vrij van eigen bijdrage zijn. Die is afbetaald door de vorige berijder (jij in dit geval). Dus de pool is een verzameling auto's waaruit werknemers auto's mogen uitzoeken. Geen nieuwe, maar wél vrij van eigen bijdrage. Soms best interessant, zeker bij Randstad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:44
Arnout schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 17:58:
[...]

Ik heb alleen maar lease auto's uit de 'pool' gereden: het zijn auto's die per definitie vrij van eigen bijdrage zijn. Die is afbetaald door de vorige berijder (jij in dit geval). Dus de pool is een verzameling auto's waaruit werknemers auto's mogen uitzoeken. Geen nieuwe, maar wél vrij van eigen bijdrage. Soms best interessant, zeker bij Randstad ;)
Een lease auto uit een pool is absoluut niet per definitie vrij van een eigen bijdrage.
Bij de leaseregeling die ik heb is er zowieso sprake van een eigen bijdrage, ook als je binnen je leasebudget blijft.
Het gaat dan om een bedrag van ik meen EUR 46 per maand en indien je een auto uit de pool kiest danwel toegewezen krijgt als je net begint hoef je slechts de helft van dat bedrag te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-06 17:25
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 18:54:
[...]
Een lease auto uit een pool is absoluut niet per definitie vrij van een eigen bijdrage.
Volgens mij steken de werkgever en/of de leasemaatschappij dit bedrag dan gewoon in hun eigen zak, als pure winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-06 23:06

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

makila schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 20:03:
[...]

Volgens mij steken de werkgever en/of de leasemaatschappij dit bedrag dan gewoon in hun eigen zak, als pure winst.
En is dat nog gebaseerd op feiten ofzo?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:09

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Dat bedrag wat je eventueel af kunt trekken, kun je dat wel ineens doen? Aangezien je boete ook over een periode van 4 jaar zou gaan zou ik even bij de Belastingdienst checken hoe je dat af moet trekken.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
De boete is in dit geval niet voor het gebruik van een leaseauto, maar behoort tot de kosten gemaakt bij het verwerven van een nieuwe baan.

Overigens wordt een bedrijf geacht unitair te handelen. Jouw manager en Autozaken vertegenwoordigen hetzelfde bedrijf. Als Autozaken weigert om zaken uit te voeren die jouw baas heeft toegezegd, dan is dat een intern probleem wat die 2 maar moeten uitvechten. Jij kunt je daar als aanstaand ex-medewerker niet in voegen. Meld de twee dus dat zij onderling maar de financiele consequenties moeten oplossen.

Een poging om het op jou te verhalen kan via de rechter. Maar kondig alvast aan dat als je werkgever probeert op het bedrag buiten rechte op jouw laatste maand in te houden, dat jij dan zelf een loonvordering instelt bij de kantonrechter inclusief wettelijke rente.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Hillie schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 00:26:
Dat bedrag wat je eventueel af kunt trekken, kun je dat wel ineens doen? Aangezien je boete ook over een periode van 4 jaar zou gaan zou ik even bij de Belastingdienst checken hoe je dat af moet trekken.
Dat moet in hetzelfde jaar dat je afstand doet van je leaseauto. Het bedrag is nml alleen in mindering te brengen van de reeds betaalde bijtelling.
Er is echter wel 1 voorwaarde en dat is dat de 'afkoopsom' in het leasecontract moet zijn benoemd als 'eigen bijdrage privegebruik'. Ieder weldenkend bedrijf heeft dat er sinds 2006 wel in staan vermoed ik zo. Toen kwam de belastingdienst namelijk met de mededeling loonheffing dat 'Overigens kan elke eigen bijdrage in mindering worden gebracht die een werknemer aan u betaalt voor privégebruik van de auto.'
Voor die tijd is er nog enorm veel onduidelijkheid geweest of de eigen bijdrage ueberhaupt wel volledig mocht worden afgetrokken (iedereen deed het wel natuurlijk)

[ Voor 8% gewijzigd door sverzijl op 03-06-2009 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Laatst online: 27-06 12:27

tazzman

a real boardmonkey

makila schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 20:03:
[...]

Dit is inderdaad heel vreemd...? Wat zou de rechtvaardiging zijn voor een "vast bedrage" wanneer je BINNEN je lease bedragt blijft?

Als dit is voor het prive gebruik (de brandstof kosten) dan is dat begrijpelijk maar dan is dit bedrag zeker niet verhaalbaar wanneer iemand het bedrijf verlaat. Dan stoppen namelijk de kosten voor het prive gebruik.

Ik ken enkel de regeling dat wanneer iemand moet bijleggen voor een duurdere lease auto, dat de werknemer die kosten ook draagt wanneer hij/zij het bedrijf voortijdig verlaat .. want waarom zou de werkgever met een duurder auto in de maag blijven zitten? (Of met de kosten daarvan).

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Vorige week was mijn laatste week bij mijn werkgever. Het is een grote organisatie van > 10.000 man en ik had problemen met mijn eigen manager, omdat ik niet de energie en het vertrouwen had om dit binnen de organisatie op te lossen heb ik ontslag genomen. Dit op basis van mondelinge toezeggingen van mijn manager dat ik onder het sociaal plan kon vertrekken waarvan hij nu ontkent dat gezegd te hebben.
Wel ongelovelijk dom van jou om zelf ontslag te nemen! Waarom liet je hun de touwtjes niet doorknippen, dan had je ook nog een sociaal plan gehad + geen gezeik met auto's....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
tazzman schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 08:47:
[...]

Dit is inderdaad heel vreemd...? Wat zou de rechtvaardiging zijn voor een "vast bedrage" wanneer je BINNEN je lease bedragt blijft?

Als dit is voor het prive gebruik (de brandstof kosten) dan is dat begrijpelijk maar dan is dit bedrag zeker niet verhaalbaar wanneer iemand het bedrijf verlaat. Dan stoppen namelijk de kosten voor het prive gebruik.

Ik ken enkel de regeling dat wanneer iemand moet bijleggen voor een duurdere lease auto, dat de werknemer die kosten ook draagt wanneer hij/zij het bedrijf voortijdig verlaat .. want waarom zou de werkgever met een duurder auto in de maag blijven zitten? (Of met de kosten daarvan).
De bijdrage zoals ik die omschreef is inderdaad voor prive gebruik van de auto.
Overigens heb ik nergens gesuggereerd dat het deze vergoeding is die verhaalbaar is als iemand het bedrijf verlaat.
Het is slechts een reactie op beweringen dat een auto uit een pool zowieso vrij is van een eigen bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Bigfoot schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 09:21:
[...]
Wel ongelovelijk dom van jou om zelf ontslag te nemen! Waarom liet je hun de touwtjes niet doorknippen, dan had je ook nog een sociaal plan gehad + geen gezeik met auto's....
Misschien omdat hij direct weg wilde en niet maanden wilde wachten tot ze hem eventueel zouden ontslaan ? Ik lees nergens dat ze hem graag kwijt wilde namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Laatst online: 27-06 12:27

tazzman

a real boardmonkey

ninjazx9r98 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 09:26:
[...]

De bijdrage zoals ik die omschreef is inderdaad voor prive gebruik van de auto.
Overigens heb ik nergens gesuggereerd dat het deze vergoeding is die verhaalbaar is als iemand het bedrijf verlaat.
Het is slechts een reactie op beweringen dat een auto uit een pool zowieso vrij is van een eigen bijdrage.
Maar dat is compleet afhankelijk van de werkgever. Ik heb nooit een bijdrage betaald voor het prive gebruik van de auto. Echter wilde wanneer ik een pool auto wilde rijden die (ver) buiten mijn lease norm lag, dan moest ik daar ook gewoon extra voor betalen. Voor een auto uit de pool moest ook gewoon getekend worden, incl. de afbetaing van de extra bijdrage wanneer de auto voortijdig werd ingeleverd. (Maar de resterende looptijden waren altijd vrij kort... 1 tot 2 jaar ipv 4.... )

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sverzijl schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 09:34:
[...]

Misschien omdat hij direct weg wilde en niet maanden wilde wachten tot ze hem eventueel zouden ontslaan ? Ik lees nergens dat ze hem graag kwijt wilde namelijk.
Het is haar ;) en inderdaad ik was niet van plan om daar nog maanden te blijven zitten en er dan achter te komen dat ze helemaal niet van plan waren om mij onder het sociaal plan eruit te doen. En toevallig vond ik nu een nieuwe baan en over 3 of 4 maanden misschien niet meer. Ik had me uiteraard ook ziek kunnen melden op basis van spanningen op het werk of iets dergelijks, maar daar ben ik het type niet naar, ik wil gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-06 21:36
ach het kan nog erger, ken bedrijven waar je als je een bepaald, niet veel voorkomend soort auto lease, bijv. een insginia en je verlaat het bedrijf moet je deze inderdaad verplicht meenemen, naar je nieuwe werkgever en als je daar geen auto krijgt prive.

Je wist waar je aan begon toen je een duurdere auto uitzocht, dus ik ga ervanuit dat het een ingecalculeerd risico is anders doe je dat niet zomaar. Zoals gezegt is het probleem 1) wordt een poolauto, dus voor een nieuwe berijder eigenlijk 2e hands en niet naar zijn wens. Als je voor zo'n auto kies krijg je vaak wat korting opde leaseprijs. Die korting is door jou betaald. 2) Geen medewerker neemt een poolauto waar hij het volle pond voor moet betalen als hij voor hetzelfde geld zijn eigen auto kan samenstellen. Dus ze zijn wel genoodzaakt iets met de prijs te doen.

Nu heb ik wel makkelijk praten, ik mag in principe leasen wat ik wil (oke masserati zal de baas wel iets te vinden :+). Dus ik selecteer alleen op bijtelling, nog 1 jaar en dan kan ik ook is gaan profiteren van 20%/14% :9

[ Voor 25% gewijzigd door thefox154 op 01-07-2009 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
thefox154 schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 23:18:

Je wist waar je aan begon toen je een duurdere auto uitzocht, dus ik ga ervanuit dat het een ingecalculeerd risico is anders doe je dat niet zomaar. Zoals gezegt is het probleem 1) wordt een poolauto, dus voor een nieuwe berijder eigenlijk 2e hands en niet naar zijn wens. Als je voor zo'n auto kies krijg je vaak wat korting opde leaseprijs. Die korting is door jou betaald. 2) Geen medewerker neemt een poolauto waar hij het volle pond voor moet betalen als hij voor hetzelfde geld zijn eigen auto kan samenstellen. Dus ze zijn wel genoodzaakt iets met de prijs te doen.
1)Korting op de leaseprijs bij een poolauto ??
Ik mag toch aannemen dat je praat over korting op een mogelijke eigen bijdrage en niet over korting op het leasebedrag zelf ?
Dat is in ieder geval hoe het bij mijn werkgever gaat, de eigen bijdrage wordt gehalveerd als je zelf geen auto gekozen hebt.

2) Waarbij je er zondermeer vanuit gaat dat die keuze er (altijd) is. Bij ons is vanwege kostenbesparing een stop gezet op het bestellen van nieuwe auto's en krijg je in principe in eerste instantie een auto uit de pool mocht die er zijn.

Ergens is het natuurlijk ook wel te begrijpen dat men poolauto's weer rijdend wil krijgen.
Het blijft nu eenmaal vreemd om honderden euro's per maand neer te tellen voor auto's die ergens stil staan en tegelijkertijd nieuwe auto's te leasen die ook weer honderden euro's kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoopp17
Bij ons krijg je alleen maar korting op de eigenbijdrage als je zelf een pool wagen kiest op een togewezen poolwagen vervalt de eigenbijdrage, en als je wagen toegewezen krijgt die onder het voor jou geldende budget zit dan krijg je het verschil uitbetaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 22:53

FaceDown

Storende factor.

thefox154 schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 23:18:

Waar heb jij het over? De leaseprijs wordt gewoon voor de volle mep betaald door het bedrijf aan de leasemaatschappij, ook voor poolauto's.

Je betaalt als werknemer voor een poolauto normaliter alleen bijtelling en dan nog alleen als je de auto prive wenst te rijden, wat berekend wordt als 25, 20 of 14 % van de cataloguswaarde (dus NIEUWwaarde). Korting hierop is niet mogelijk.
Al het andere wat je moet betalen wordt door de werkgever in rekening gebracht en persoonlijk ben ik van mening dat dit oplichterij is, zeker bij poolauto's.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Laatst online: 15-02 23:07

RagaBaSH

Huttenbouwer

FaceDown schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 14:43:
[...]

Waar heb jij het over? De leaseprijs wordt gewoon voor de volle mep betaald door het bedrijf aan de leasemaatschappij, ook voor poolauto's.

Je betaalt als werknemer voor een poolauto normaliter alleen bijtelling en dan nog alleen als je de auto prive wenst te rijden, wat berekend wordt als 25, 20 of 14 % van de cataloguswaarde (dus NIEUWwaarde). Korting hierop is niet mogelijk.
Al het andere wat je moet betalen wordt door de werkgever in rekening gebracht en persoonlijk ben ik van mening dat dit oplichterij is, zeker bij poolauto's.
Afhankelijk van de regeling kan het bedrijf de werknemer tegemoedkomen in de kosten van een auto.
Mijn leaseregeling zegt dat als ik boven mijn normleasebedrag uitga ik een netto eigen bijdrage heb (aftrekbaar van de bijtelling). Als ik voor het eind van de leaseovereenkomst vertrek moet ik de eigen bijdrage over de gehele leasetermijn betalen.

Als ik een auto onder mijn normleasebedrag neem, krijg ik het resterende bedrag (normlease - leaseprijs) bruto bovenop mijn salaris. Bij vertrek krijg of betaal ik niets.

Als ik een auto uit de pool kies ipv een nieuwe auto, vervalt elke vorm van eigen bijdrage. Deze wordt geacht te zijn betaald door de vertrekkende collega.

Als ik een auto uit de pool krijg toegewezen (bij ons enkel mogelijk bij de eerste auto), vervalt elke vorm van eigen bijdrage en krijg ik een compensatie voor de het verschil tussen de bijtelling voor de poolauto en een eerder vastgestelde norm-bijtelling behorend bij het normleasebedrag (bv. leasebedrag = 800EU, normcataloguswaarde = 22.000EU --> poolauto is 30.000EU, dus 50% van de extra bijtelling wordt door mijn werkgever gecompenseerd).

Zo zijn er nog wel 100 manieren te benoemen waarop je binnen een leaseregeling om kan gaan met je leasebedrag en je bijtelling.

Vwb de vraag van de topicstarter, in principe ben je verplicht de bijdrage te betalen. Misschien dat je nog ergens wisselgeld hebt? Een paar dagen langer doorwerken bijv. om je opvolger in te werken. Mijn advies is om het in een constructieve oplossing te gieten waar iedereen wat aan heeft.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelr
  • Laatst online: 24-06 19:19
Zoals ik het lees heb je ontslag genomen dus mag je opdraaien voor de kosten, tenzij je een collega vind die de auto overneemt of je ex-werkgever de boel kwijtscheldt (in dit geval niet). Wat rest is proberen of nieuwe werkgever vragen dit bedrag wil voldoen of contract wil overnemen. Of zelf betalen natuurlijk.
Ik mis trouwens wel eea aan informatie, bv heb je de afspraak met Autozaken op schrift ("De nieuwe lease auto zou vorige week geleverd worden, maar ik heb met afdeling Autozaken afgesproken dat ik in mijn oude lease auto zou blijven rijden omdat ik toch bijna weg ging")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Manager zegt:
Als er iemand is die de auto over wil nemen, incl de bijbehorende lease kosten (dus ook incl jouw normoverschrijding) dan is dat de enige reden dat jij de overschrijding niet hoeft te betalen!
Wie heeft de verantwoording om iemand te vinden die de auto overneemt? Je werkgever doet waarschijnlijk geen enkele poging, want een Honda Civic Hybrid zonder wachttijd zijn ze natuurlijk binnen een dag kwijt. Want door de lagere bijtelling van 14% kost een paar maanden wachten op een Hybrid van de dealer een werknemer al snel honderden euro's. Voor dat geld nemen ze de kleur die jij hebt gekozen wel voor lief. Aangezien een fietsenrek, dvd navi en leder de enige opties zijn en de auto gretig aftrek vind onder leaserijders moet één van die 10.000en werknemers de auto toch wel afnemen binnen een maand.
Het probleem is alleen dat het bedrijf de pool managed en dat ze geen zin hebben om van de standaard procedures af te wijken. Dat is echter hun probleem imho.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Pagina: 1