Gigabyte ma78gm on-board video probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoihoi,

Ik heb recent een Gigabyte ga-ma78gm-ud2h aangeschaft. Ik heb 4 GB intern geheugen, een bevriende systeembeheerder raadde mij aan om het onboard videogeheugen (512MB) op 512MB te zetten in de bios ipv AUTO. Als ik dit echter doe, dan blijft het Windows startup scherm heel lang hangen (is bijna niet te zien, zo goed als helemaal zwart) en gaat dan uiteindelijk alsnog naar Windows. Kortom: op een of andere manier werkt dit niet. Iemand een idee hoe dat kan?

Groet,
Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:46

Bolletje

Moderator Harde Waren
Heb je ook een optie van 256MB? Probeer anders die is en kijk of die nog steeds langzaam doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bolletje92 schreef op maandag 01 juni 2009 @ 15:27:
Heb je ook een optie van 256MB? Probeer anders die is en kijk of die nog steeds langzaam doet.
Ik heb een optie Auto, 128, 256 en 512 mb. 256 is hetzelfde probleem helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand wat meer tips misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De vraag is waarom wil je het videogeheugen op 512MB hebben, want AUTO lijkt me toch het beste. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:13
AUTO lijkt me ook het beste, het is zonde om geheugen te reserveren terwijl het niet gebruikt wordt. Het videogedeelte zal er iig niet sneller van worden. Indien de reden is dat je een 32bit OS gebruikt en je vriend op deze manier denkt dat je zo toch nuttig gebruik kunt maken van het gebied tussen 3.2 en 4GB dan heeft 'ie het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me ook een vrij goed advies.

Je kunt altijd wel kijken of je het via manual settings kunt laten werken, kijk naar andere opties in dat gedeelte van het bios voor onboard video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Nielson schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 11:23:
AUTO lijkt me ook het beste, het is zonde om geheugen te reserveren terwijl het niet gebruikt wordt. Het videogedeelte zal er iig niet sneller van worden. Indien de reden is dat je een 32bit OS gebruikt en je vriend op deze manier denkt dat je zo toch nuttig gebruik kunt maken van het gebied tussen 3.2 en 4GB dan heeft 'ie het mis.
Waarom zetten ze er die optie bij, als het toch geen verschil maakt in videoperformance ?
En ik vind het juist goed geredeneerd van de 3.2GB.

Tenslotte herkent Windows maar 3.2GB, en als je het Video RAM op 512MB zet, dan krijg je 4GB - 0.512GB = 3.5GB over, die Windows wel kan gebruiken.

Zo gek is dat toch niet, het wordt vanuit het BIOS geregeld, dus why not ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Als je je videogeheugen op 512MB zet met een 32-bit Windows OS, dan gaat die 512MB juist af van de 'beschikbare' 3.25GB geheugen. Lager dan 512MB geeft minder verlies, Auto geeft het meest flexibele en optimale gebruik.

(Dit heb ik zelf in ieder geval ondervonden met mijn eigen gigabyte 780G bordje)

[ Voor 16% gewijzigd door dahakon op 03-06-2009 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
dahakon schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 20:04:
(Dit heb ik zelf in ieder geval ondervonden met mijn eigen gigabyte 780G bordje)
Klopt idd want die 512MB voor video geheugen moet ook geadresseerd worden en het zal dus ook van de ongeveer 3,25GB af gaan.
Enige wat je hiermee bereikt is prestatieverlies door het hebben van minder bruikbaar geheugen. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zet gewoon op auto want je gaat er echt geen flikker van merken. Al helemaal niet als je niet gamet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luister nou naar het advies van de mensen hier op GoT die weten waar ze het over hebben TS.
Ze hebben het echt wel bij het rechte eind. Behalve Peter, maar die zal nou ook vast wel weten, dat wat Nielson zegt klopt.

Overigens mocht het je toch lukken, laat dan ven weten hoe je dat gedaan hebt graag. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2009 23:29 ]

Pagina: 1