Een raar probleem met mijn gloednieuwe config, en ik heb geen idee waar het aan ligt. Ik begin even met een situatieschets:
Vorige week een systeem aangeschaft (alles nieuw) en zelf in elkander gezet. Het systeem bestaat uit:
Na het installeren van enige dingen en het flashen van de bios naar een nieuwe versie (met het Winbased @BIOS, geen goed idee las ik later) begon het systeem opeens kuren te vertonen: random lockups, zonder aanwijsbare oorzaak. Dit gebeurt na enige tijd, kan een paar minuten zijn, kan een half uurtje zijn. Spellen (Fallout 3) starten gewoon, alles werkt, alleen na een tijdje een freeze. Geen BSOD, niets. Muispointer beweegt niet meer, hij reageert nergens meer op. De condities waaronder hij freezed zijn ook telkens anders (internetten, helemaal idle, Fallout 3).
Acties die ik sindsdien heb ondernomen (zonder enig resultaat):
Nog een laatste ding dat me opviel: ik heb nog nooit een freeze gehad in de CMOS Setup.
Vorige week een systeem aangeschaft (alles nieuw) en zelf in elkander gezet. Het systeem bestaat uit:
- AMD Phenom II X4 955
- Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
- 2x2GB OCZ DD3 1066
- Samsung Spinpoint F1 1TB
- Saphire Radeon 4890
Na het installeren van enige dingen en het flashen van de bios naar een nieuwe versie (met het Winbased @BIOS, geen goed idee las ik later) begon het systeem opeens kuren te vertonen: random lockups, zonder aanwijsbare oorzaak. Dit gebeurt na enige tijd, kan een paar minuten zijn, kan een half uurtje zijn. Spellen (Fallout 3) starten gewoon, alles werkt, alleen na een tijdje een freeze. Geen BSOD, niets. Muispointer beweegt niet meer, hij reageert nergens meer op. De condities waaronder hij freezed zijn ook telkens anders (internetten, helemaal idle, Fallout 3).
Acties die ik sindsdien heb ondernomen (zonder enig resultaat):
- De geïnstalleerde drivers in omgekeerde volgorde verwijderd
- Progs in omgekeerde volgorde weer verwijderd (o.a. Deamon Tools)
- Geboot met 1 van de 2 reepjes RAM, en met alleen het andere reepje.
- Windows opnieuw installeren, systeem lockt tijdens de install (dus ik typ dit nu op de laptop van m'n werk
.
- HD's eruit gehaald, oude PATA schijf gepakt om Win Vista op te zetten.
- HD op andere SATA controller aangesloten (op het MoBo zit er 1 van Intel en 1 van Gigabyte zelf).
- BIOS teruggeflashed naar eerste beschikbare versie op de 'veilige' manier (Q-Flash) met een USB-drive.
Nog een laatste ding dat me opviel: ik heb nog nooit een freeze gehad in de CMOS Setup.
There's so much comedy on television. Does that cause comedy in the streets?