Toon posts:

2nd screen toont muis allen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ik update 9.04 hier doet ubuntu vervelend. Eerst kon ik helemaal geen scherm meer zien. Na lang gedoe en wat hulp is het uiteindelijk gelukt om me laptop weer aan de praat te krijgen en een scherm te laten zien. Echter als ik nu aanvink bij screen options dat ik me 2e beeldscherm weer aangesloten heb dan wordt het 2e scherm wel getoond alleen hij is helemaal zwart.

Ik kan me muis wel over het scherm bewegen (en die toont ook) maar als ik een applicatiescherm naar het tweede screen sleep verdwijnt deze.

X11/xorg.conf:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Section "Monitor"
    Identifier  "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier  "Default Screen"
    Monitor     "Configured Monitor"
    Device      "Configured Video Device"
    SubSection "Display"
        Virtual 2048 768
    EndSubSection
EndSection

Section "Device"
    Identifier  "Configured Video Device"
EndSection

Iemand een idee?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dan heb je waarschijnlijk Xinerama niet aan staan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Xinerama is 0lde obsolete troep. Tegenwoordig wordt RandR gebruikt.

Deze website vertelt precies waar jij naar zoekt http://intellinuxgraphics.org/dualhead.html . Ook voor andere graka merken bedoeld.

Als je hun stappenplan precies volgt zal het 90% van de tijd goed gaan. Afaik is de enige driver zonder RandR support de binary Nvidia driver. Succesvol getest icm ATI radeon x600 hier.

Voordeel van RandR tov Xinerama is dat je DE ook daadwerkelijk ziet dat je twee schermen hebt ipv 1 grote virtuele.

Edit: negeer op bovenstaande website gewoon al het intel geblaat, dan komt het wel goed. Bij interesse wil ik morgen mijn (zeer compacte maar goed werkende) xorg.conf posten als voorbeeld.

Nog 1 tip: probeer de resolutietool van Ubuntu te vermijden. Mijn ervaring is dat die vaak meer vage problemen veroorzaakt dan dat hij oplost.

Omdat Ubuntu stees meer crapified en instabiel wordt lijkt het de laatste tijd, raad ik je aan - zeker als je al meer linux ervaring hebt - Debian is een kans te geven. Installatie is echt niet moeilijk en je kan gewoon apt zoals bij Ubuntu blijven gebruiken. Ubuntu is niets meer dan een fork van debian unstable met een shitload aan patches.

Edit2: het virtual gedeelte is de totale resolutie van beide schermen.
Als de schermen naast elkaar staan neem je als y-waarde die van het scherm met de grootste resolutie. De x-waarde is de som van de breedte in pixels van beide schermen. Staan de schermen boven elkaar dan doe je het zelfde maar omgekeerd (x-waarde die van het scherm met de grootste resolutie, y-waarde som van beide lengten).

Lange uitleg ftw (8> .

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2009 01:41 ]