hallo,
ik weet niet zeker of ik nu goed zit, ik wilde graag wat advies voor een ieuwe laptop, maar weet dus niet of ik nou zelf een topic moest aanmaken met nbbg er voor of reageren in een die nog niet was gesloten, dus doe het maar hier.
ik heb zelf ict opleiding gedaan, dus weet wel wat van technische dingen, maar kan mijn weg niet echt vinden in de laptop markt. Ik ga volgend jaar een opleiding doen aan de hva (interactieve media) en ze stellen daar de volgende eisen aan je laptop:
draadloze netwerkkaart 802.11b en of g
100 GB harddisk
2048 mb werkgeheugen (liever meer)
128 mb grafische kaart (liver meer, iig geen shared memory)
dvd brander
mijn oude (vind m nog niet zo oud, maargoed) laptop voldeed dacht ik hier wel aan, ik zag in dxdiag 256 mb totaal geheugen van mijn videokaart staan, kijk ik op de site van de fabrikant, staat daar bij specifiecaties max. 128 mb shared. dat vind ik heel raar, hoe komt mijes dan op 256 uit? (HP dv6137eu)
1e vraag: klopt het dat ik dus idd niet genoeg / niet geshared geheugen heb? of heeft dxdiag het goed en kloppen die specificaties op hp.com niet?
als het dus idd niet goed genoeg is moet ik dus een nieuwe. liefst natuurlijk niet al te duur, margoed, als hij dan zo veel slechter wordt, en er zijn iets duurdere alternatieven die beter aan mijn eisen voldoen, kan ik dat in mijn beslissing meenemen. Ook zou het mooi zijn als het zonder OS kon, heb namelijk legale xp via school, mja, dat zal denk ik niet lukken in combinatie met de adere eisen, dus das dan gewoon maar jammer van die vista licentie als ik er weer xp op gooi...
in de pricewatch kan ik echter niet selecteren dat geheugen geen shared mag zijn, en staat ook nergens bij de specifiecaties. als ik dat wil controleren moet ik dus echt doorklikken naar de site van de fabrikant.
naast de eisen van de hva wil ik zelf éigenlijk als het ff kan dat hij max 2 kilo is, die van nu is 2,4, en ik vind die eigenlijk best wel zwaar. Verder moet het scherm goed zichbaar zijn buiten. ik heb geen idee of hier een waarde beoordeling vor bestaat, anders, hebbne jullie ervaring? mijn laptop is buiten namelijk niet goe te lezen. Ik heb wel eens een mini laptopje gezien, die had kraak helder beeld buiten. ik dacht eerst dat het aan het gladde scherm lag dat mijnes niet duidelijk was, dus wilde ik een matte, echter, die mini laptop had geen mat scherm, en was wel duidelijk, dus daar ligt het blijkbaar niiet aan.
dit was het even voor nu, ik hoop van harte dat hier mensen zijn die mij kunnen adviseren, alvast hartelijk bedankt.