[Vliegen] Slim tickets boeken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Tickets boeken, het is altijd een verrassing wat de prijs gaat zijn. Vliegtuigmaatschappijen die houden er vreemde theorien op na en soms is de hele wereld rondvliegen via 23 tussenbestemmingen goedkoper dan een directe vlucht.

Afijn, ik weet er alles van, mijn vriendin woont namelijk in Noorwegen (Bergen om precies te zijn). Ik heb dus al ontzettend wat uurtjes internet af lopen struinen op zoek naar een goedkope manier om daar te komen. Uit ervaring blijkt dat een directe vlucht vaak gewoon handiger en zelfs goedkoper is!

Via verschillende ticket-vergelijking-websites vind ik namelijk prijzen die met een tussenstop nog hoger zijn dan een directe vlucht. Helaas is KLM de enige die direct vliegt tussen Amsterdam en Bergen. Nu is het zo dat KLM regelmatig allerlei acties heeft. Tijdens deze actieperiodes vliegt KLM van en naar grote wereldsteden voor aantrekkelijke prijzen. Vanuit Amsterdam naar Bergen levert dat geen prijsverlaging op, maar andersom wel! Als je de ticket dus vanuit Noorwegen boekt dan ben je veel goedkoper uit. Ter vergelijking, even een voorbeeld:

Retourtje Amsterdam > Bergen: € 298,-
Retourtje Bergen > Amsterdam: NOK 1093,- ongeveer € 123,-

In theorie is het dus goedkoper om 2 tickets te boeken vanuit Noorwegen! Maar zou dat ook werken? Mijn theorie is als volgt, ik heb er even een tabel van gemaakt:

Ticket 1:
BGO > AMS
Ticket 1:
AMS > BGO
Verblijf in NoorwegenTicket 2:
BGO > AMS
Ticket 2:
AMS > BGO

De vluchten in het rood zijn de vluchten die ik dan niet zou gebruiken en de groene vluchten zijn de vluchten die ik daadwerkelijk zou vliegen. In theorie werkt het, maar laat de praktijk dit ook toe? Zal KLM hier een stokje voor steken en zit ik dan bijvoorbeeld vast in Noorwegen? :P

Weet iemand of dit zal werken, of beter nog, weet iemand misschien een andere manier die zonder dit gedoe al goedkoper is?

Dit topic zit bewust niet in het Luchtvaarttopic omdat ik het idee heb dat dat topic meer over het vliegen (en vliegtuigen) zelf ging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:35

mrsar

waar een sar is,is een wodka

volgens mij cancelen ze gewoon je tickets1 als je er niet bent voor de eerste vlucht helaas

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

mrsar schreef op maandag 01 juni 2009 @ 00:46:
volgens mij cancelen ze gewoon je tickets1 als je er niet bent voor de eerste vlucht helaas
Die ervaring heb ik niet met Airberlin. Heb een aantal keer een vlucht die geboekt was als retour moeten laten schieten, nooit problemen of cancellations gehad

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Als je je bezoeken al langere tijd van te voren plant en vaak genoeg gaat zou zoiets misschien wel kunnen?

Ticket 1:
BGO > AMS
Tijd tot volgend bezoekTicket 1:
AMS > BGO

Dan moet je alleen voor dat eerste enkeltje iets regelen...

[ Voor 8% gewijzigd door MuisM4t op 01-06-2009 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Plan gewoon de tickets vanuit Bergen en koop de eerste keer een enkeltje en noem het tussenstuk verblijf Nederland. Dan hoef je geen kaartjes weg te gooien.

Ik heb een beetje een deja-vu bij dit topic. Heb je dit topic niet al een keer eerder gestart?

[ Voor 23% gewijzigd door Marzman op 01-06-2009 01:09 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
MuisM4t schreef op maandag 01 juni 2009 @ 00:54:
Als je je bezoeken al langere tijd van te voren plant en vaak genoeg gaat zou zoiets misschien wel kunnen?

Ticket 1:
BGO > AMS
AMS > BGO

Het eerste enkeltje EN een ticket voor de terugreis, want ik ben niet van plan om in BGO te blijven ;). Dan zou je uitkomen op een retourtje AMS > BGO en die zijn dus 300 euro.
Marzman schreef op maandag 01 juni 2009 @ 01:08:
Plan gewoon de tickets vanuit Bergen en koop de eerste keer een enkeltje en noem het tussenstuk verblijf Nederland. Dan hoef je geen kaartjes weg te gooien.

Ik heb een beetje een deja-vu bij dit topic. Heb je dit topic niet al een keer eerder gestart?
Dat is dus precies wat MuisM4t zei, ik heb hier al over na zitten denken maar dat werkt dus niet. Bovendien kosten enkeltjes (raar maar waar) vaak het dubbele van een retourtje (600 euro in dit geval). Dan ben ik meer dan 4x zoveel kwijt ;)

Bovendien is dit de eerste keer dat ik dit topic open. Het zou kunnen dat er al meer mensen zo'n dergelijk topic geopend hebben, maar er is helaas moeilijk naar te zoeken. Misschien heb je inderdaad wel een deja vu, die zijn namelijk geen herhaling van de werkelijkheid, maar simpelweg een brein dat in de war is ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als ik op klm.com kijk met als startbasis Noorwegen, dan is de prijs NOK 2000-2500, niet 1093. Weet je wel zeker dat die prijs klopt?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
mrsar schreef op maandag 01 juni 2009 @ 00:46:
Die kans is inderdaad vrij groot, zie de volgende link:
Belg gedupeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Josh schreef op maandag 01 juni 2009 @ 02:19:
...Dat is dus precies wat MuisM4t zei, ik heb hier al over na zitten denken maar dat werkt dus niet. Bovendien kosten enkeltjes (raar maar waar) vaak het dubbele van een retourtje (600 euro in dit geval). Dan ben ik meer dan 4x zoveel kwijt ....
Dan neem je de eerste keer een retour vanuit Nederland waarbij je de terugreis niet gebruikt. Vanaf de eerste keer in Noorwegen gebruik je alleen nog maar tickets die je daar hebt gekocht. Als je niet meer naar Noorwegen wit dan gebruik je gewoon de retourvlucht van je laatste ticket niet.

Zolang de relatie duurt kun je dit natuurlijk doen. Het is de eerste en laatste keer iets duurder, maar daarna begint de besparing te lopen. Het ligt er maar net aan hoe vaak je naar Noorwegen denkt te gaan.

Een andere optie is dat je vriendin alleen maar naar Nederland komt ;) Maar ik kan me voorstellen dat je beiden bereid bent te reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Marzman schreef op maandag 01 juni 2009 @ 01:08:

Klopt, je moet via de speciale actie-linkjes klikken, dan kom je wel bij de speciale prijzen terecht. In het Nederlands heet de actie "Extra zomervoordeel" maar ze gaan soms ook onder de naam "The world for sale". Helaas zijn er niet veel vluchten meer beschikbaar voor de actieprijs.

Dat is dan ook precies de reden waarom het lastig is om alles op lange termijn te plannen. De acties verschillen nogal vaak en je kunt niet verder dan een maand vooruitboeken. Het lijkt erop dat KLM dit verhaal wel doorgedacht heeft ;). Ik zal nog eens een belletje doen naar KLM om het te vragen aan een medewerker, maar vooralsnog lijkt het me gewoon geen goed plan. Toch bedankt voor de hulp :).

[ Voor 5% gewijzigd door Josh op 01-06-2009 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 22:07
Heb dit topic vaker voorbij zien komen, en vreemd genoeg ook over iemand met een vriendin in Bergen :P

Vliegen er geen vliegtuigjes van Ryanair in Bergen? Ik zit zelf in Haugesund, om terug naar Nederland te komen is de tolweg naar Karmøy en de intercity van Bremen naar Groningen nog het allerduurste van de rit. Met Ryanair kan ik voor 2 NOK heen en terugvliegen, komen nog wat incheck en boekingskosten bij, maar veel is dat ook niet.
Totaalbedrag zal voor mij iets van 60 euro retour zitten. Voor mijn ouders om hier te komen betalen ze elk 5 euro heen en terug voor de vliegreis, ook niet al te duur dus.

Als je geld wilt besparen kan je evt Bremen - Haugesund nemen, en dan 3 uren in de kystbuss zitten van Haugesund naar Bergen, kost je 440 NOK voor een retour. Ik weet niet in hoeverre Bremen een optie is, voor mij ligt het ideaal omdat het zowel naar Amsterdam als naar Bremen 2 uren rijden is vanaf mijn ouders (en beide keren 3 uren met OV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Fly-guy schreef op maandag 01 juni 2009 @ 08:42:
[...]

Die kans is inderdaad vrij groot, zie de volgende link:
Belg gedupeerd
Die kans is niet 'vrij groot', die kans is 100%. Als je een ticket hebt voor A-B-A en je komt voor A-B niet opdagen wordt B-A volledig automatisch gecancelled. Throwaway ticketing, zoals dat heet, werkt alleen als je de laatste vlucht op 't ticket weg gooit.

De truuk van het omdraaien kun je op zich wel uithalen. Koop 1x een retour AMS-BGO en laat de retourvlucht voor wat 'ie is. Daarna kun je tickets BGO-AMS en terug kopen. Dat kost je de 1x keer even iets meer omdat je daar twee tickets voor nodig hebt. Je moet voor de lange termijn even uitrekenen wanneer dit goedkoper is.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 01-06-2009 12:04 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Daar kwam mijn deja vu dus vandaan. Ook in Bergen, wel grappig :)

Voor de topicstarter misschien wel een interesant topic aangezien het over hetzelfde gaat.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voorheen kon je boeken in het buitenland en de tickets ophalen in NL. Is dit misschien nog mogelijk voor Noorwegen? Voor Curacao is dit niet meer het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2009 @ 13:06:
Voorheen kon je boeken in het buitenland en de tickets ophalen in NL. Is dit misschien nog mogelijk voor Noorwegen? Voor Curacao is dit niet meer het geval.
Tickets ophalen? Je e-mail ophalen bedoel je :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 21:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is (nog) een van de redenen dat ik budgetcarriers verkies boven lijnvluchten bij gelijke prijs en route. Bij een budgetvlucht koop je gewoon enkeltjes en kun je iedere willekeurige combo ervan gebruiken of negeren. Bovendien hoef je nooit retourtjes te kopen omdat die goedkoper zijn dan enkeltjes :X

Als ik even op www.whichbudget.com kijk zie ik dat het wat dat betreft redelijk tegenvalt mbt Bergen.

Maar misschien kunnen we toch meedenken - alleen moet je dan wel aangeven exact wanneer je wilt reizen. Sowieso ben je rijkelijk laat voor goede prijzen voor het zomerseizoen, maar nu voor september/oktober boeken zou goedkoop moeten kunnen.

Edit:
Valt mee voor eind Augustus :)

Kijk eens op www.norwegian.com naar prijzen van LGW (Gatwick) naar Bergen. Dat kan voor EUR 57 vanaf 25 augustus, omgekeerd kan het voor EUR 34 (en ja, dat is incl belastingen). Easyjet vliegt van Schiphol op Gatwick, retourtje op vergelijkbare dagen heb je voor EUG 68, dus voor EUR 159 retour ben je in Bergen. Dat is weliswaar duurder dan die geniale EUR 123, maar VEEL goedkoper dan de reguliere EUR 298

Let wel dat dit prijzen zijn op basis van enkel handbaggage, voor ruimbaggage rekent Easyjet EUR 22 retour meer. Als je alleen wat schone kleren en een ruime voorraad voorbehoedsmiddelen meehoeft, is handbaggage zat. Wil je daarentegen richting Jotunheim gaan trekken oid, dan is een trekrugzak geen overbodige luxe :z

[ Voor 37% gewijzigd door dion_b op 01-06-2009 13:46 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Mijn god! Jongens, dit topic blijkt nuttiger dan ik dacht! Want hoewel dat 'Throw-away-ticketing' niet werkt (bedankt voor de uitleg CyBeR :) ), ik krijg hier een aantal hele leuke adviezen! Hier ga ik eens naar kijken, want wat jij zegt, dion_b is wel erg interessant.

Helaas is het niet mogelijk voor mij om te boeken zoals MuisM4t omschrijft, simpelweg omdat ik mijn vluchten niet zo ver van tevoren kan plannen, ook gelden er regelmatig andere acties.

Ik heb eerder ook al op www.norwegian.com zitten kijken, die hadden namelijk een poster hangen op Schiphol: "Amsterdam - Oslo: 39 euro!" Helaas blijkt dat meer dan het dubbele te zijn en aangezien ik geen goedkope oplossing van Oslo - Bergen kon vinden hielt het voor mij op. Maar die nieuwe optie, via Gatwick is veel interessanter!

Ook erg grappig om te zien dat ik een lotgenoot heb in Bergen, wat grappig! :D Nog op hetzelfde forum ook. Dit topic krijgt nog zeker een staartje!

[ Voor 11% gewijzigd door Josh op 02-06-2009 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind
  • Laatst online: 20-08 10:19

reuzekind

Ik geloof in GoT

MuisM4t schreef op maandag 01 juni 2009 @ 00:54:

Ticket 1:
BGO > AMS
AMS > BGO

Dat is wat veel bedrijven ook doen voor hun personeel. Eerste ticket is duur, daarna besparen ze door de tickets 'andersom' te boeken.

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Josh schreef op maandag 01 juni 2009 @ 23:57:
Mijn god! Jongens, dit topic blijkt nuttiger dan ik dacht! Want hoewel dat 'Throw-away-ticketing' niet werkt (bedankt voor de uitleg CyBeR :) ), ik krijg hier een aantal hele leuke adviezen! Hier ga ik eens naar kijken, want wat jij zegt, dion_b is wel erg interessant.
Wat vaak helpt is achteruit plannen - kijken vanuit waar je zoal goedkoop op je bestemming kunt komen. Als daar de bekende budgetvlucht-hubs tussen zitten heb je gelijk beet (zoals hier). Wat in dit geval niet opgaat maar vaak wel: kijk verder dan je neus lang is mbt vertrekluchthaven. NL is door die leuke "ecotax" relatief duur, vliegvelden in buurlanden zijn vaak goedkoper, en (daardoor...) hebben ze ook vaak betere keuzes aan vluchten. Zo vlieg ik vrij vaak op en neer naar Timisoara (RO). Vanaf Schiphol zou dat zeker EUR 300 retour kosten zo niet meer, met minstens één overstap. Wizzair (centraal/oosteuropese budgetmaatschappij) vliegt o.a. vanaf Dortmund rechtstreeks op Timisoara. Dat is goed vanuit NL te doen (toen ik nog in Nijmegen woonde reed ik het in anderhalf uur, nu doe ik er vanuit A'dam 2.5u over). Door-to-door is het niet trager dan die twee vluchten vanaf Schiphol. Maar m'n vlucht kost nu soms maar EUR 20 retour en tot nu toe nooit meer dan EUR 55 retour. Daar komt nog wel benzine bij, maar dat is ook niet meer dan EUR 50. Oftewel slim kijken naar vertrekluchthaven scheelt met 2/3 van de prijs - en dat bij worst-case scenario (ik woon op fietsafstand van Schiphol...).

Trouwens, wanneer wil je nou exact reizen? Dan kunnen we wat exacter meekijken...
[...]

Ik heb eerder ook al op www.norwegian.com zitten kijken, die hadden namelijk een poster hangen op Schiphol: "Amsterdam - Oslo: 39 euro!" Helaas blijkt dat meer dan het dubbele te zijn en aangezien ik geen goedkope oplossing van Oslo - Bergen kon vinden hielt het voor mij op. Maar die nieuwe optie, via Gatwick is veel interessanter!
Er rijdt een erg comfortabele trein tussen Oslo en Bergen. Kijk daar ook eens naar icm die vlucht - EUR 39 is wel erg goedkoop om in dat land te komen :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 01:05:
[...]

Trouwens, wanneer wil je nou exact reizen? Dan kunnen we wat exacter meekijken...

[...]

Er rijdt een erg comfortabele trein tussen Oslo en Bergen. Kijk daar ook eens naar icm die vlucht - EUR 39 is wel erg goedkoop om in dat land te komen :)
Momenteel gaat het om 19 juni t/m 22 juni (dat weekend). Dat is dus vrij snel en dan zijn de opties vrij weinig. Maar het is voor mij enorm lastig om ver vooruit te plannen, dat is ook precies waarom het voor mij zo'n probleem is om goedkope tickets te kopen.

Bovendien woon ik bij Rotterdam, niet in de buurt van bijvoorbeeld Bremen (dat is 5 uur rijden). Een alternatief is Brussel, Eindhoven, Antwerpen of Rotterdam, maar alle Duitse vliegvelden worden al snel veel te ver voor mij.

De trein van Oslo naar Bergen is inderdaad comfortabel, maar duurt 8 uur! Een aansluitende vlucht daarop vinden lukt bijna nooit (te laat, dan moet je overnachten). Bovendien is die trein best duur (100 euro voor een retourtje).

Het enige wat nog interessant is/was is via Gatwick (bedankt voor die tip, opende een wereld voor me! :D) maar vooralsnog kan dat alleen met de heenvlucht. De terugweg kan helaas niet, BGO > GTL landt om 19:35 en GTL > AMS vertrekt dan om 19:00. Andere tijden zijn al bijna 100 euro duurder... Nog andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GTL? LGW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-08 12:55

mambo No5

Bad Apple?

Als ik even het e.e.a. invoer met als vertrekpunt Brussel, dan kom ik op een slordige 276 euro retour uit; dat lijkt me vele malen handiger (en korter?) dan via de UK? :)
Brussel - Oslo, Gardermoen 19/06 11:05 13:00
Oslo, Gardermoen - Bergen 19/06 13:45 14:35

Bergen - Oslo, Gardermoen 22/06 14:05 14:55
Oslo, Gardermoen - Brussel 22/06 16:15 18:15

Prijs (incl. taxen) per volwassene: 276,54 EUR
Is overigens vliegen met SAS.

/edit: en ook maar marginaal goedkoper dan KLM rechtstreeks vanaf schiphol... :/

[ Voor 7% gewijzigd door mambo No5 op 02-06-2009 21:20 ]

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Misschien heb je in de toekomst wat aan skyscanner.net ?

Voor vluchten wat verder in de toekomst (augustus) kom ik op €170 retour uit , maar voor vluchten op zo'n korte termijn kan ik zo één twee drie niets goedkopers vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door MuisM4t op 02-06-2009 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Natuurlijk! Mijn excuus, geen idee waar ik dat GTL vandaan haalde 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
mambo No5 schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:18:
Als ik even het e.e.a. invoer met als vertrekpunt Brussel, dan kom ik op een slordige 276 euro retour uit; dat lijkt me vele malen handiger (en korter?) dan via de UK? :)

[...]

Is overigens vliegen met SAS.

/edit: en ook maar marginaal goedkoper dan KLM rechtstreeks vanaf schiphol... :/
Bedankt mambo, maar SAS vliegt ook voor die prijzen vanaf Schiphol via Oslo. Uit ervaring weet ik dat 45 minuten overstaptijd NIET te doen is op Oslo. Bij een transfer van internationale naar nationale vlucht (wat hier dus het geval is) moet je je bagage opnieuw inchecken...

Een dergelijke transfer via bijvoorbeeld Kopenhagen lukt wel, daar hoef je alleen naar de gate te lopen in die 45 minuten.

edit:
Dit had natuurlijk een edit moeten zijn...
MuisM4t schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:37:
Misschien heb je in de toekomst wat aan skyscanner.net ?

Voor vluchten wat verder in de toekomst (augustus) kom ik op €170 retour uit , maar voor vluchten op zo'n korte termijn kan ik zo één twee drie niets goedkopers vinden.
Gracias, die ga ik even goed bekijken.

[ Voor 21% gewijzigd door Josh op 02-06-2009 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Josh schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:00:
[...]

Momenteel gaat het om 19 juni t/m 22 juni (dat weekend). Dat is dus vrij snel en dan zijn de opties vrij weinig. Maar het is voor mij enorm lastig om ver vooruit te plannen, dat is ook precies waarom het voor mij zo'n probleem is om goedkope tickets te kopen.
Yup. Daar loop je hier hard tegenaan :'(

Budgetvluchten zijn in dit geval niet goedkoper dan lijnvluchten. Als je goedkoop wilt reizen moet je bij het vliegen minstens 6 weken en liefst 3 maanden op voorhand boeken, en dan nog buiten de weekends vliegen.
Bovendien woon ik bij Rotterdam, niet in de buurt van bijvoorbeeld Bremen (dat is 5 uur rijden). Een alternatief is Brussel, Eindhoven, Antwerpen of Rotterdam, maar alle Duitse vliegvelden worden al snel veel te ver voor mij.
:?

Bremen is een roteind weg, maar even wat rijtijden (uitgaande van R'dam Hofplein):
Brussel Zaventem 1u30
Brussel "Zuid" Charleroi 2u15
Weeze "Düsseldorf Niederrhein" 1u40
Düsseldorf international 2u15
Dortmund 2u40

Dat is idd wat verder dan Zestienhoven of Schiphol, maar niet noemenswaardig verder dan "Brussel" Zuid - en als het je tig EUR bespaart, of een overstap ergens anders scheelt, dan kan het lonen. Zelfs 5u naar Bremen is ver, maar zoals je zelf zegt korter dan Oslo-Bergen, dus evt wel te overwegen. Hou ook rekening met parkeertarieven - op Schiphol ben je bijv voor 3 dagen EUR 50 kwijt, terwijl je gratis bij Dortmund kunt parkeren. Daarmee heb je de meerprijs aan benzine er al uit (tenzij je Hummer rijdt).
De trein van Oslo naar Bergen is inderdaad comfortabel, maar duurt 8 uur! Een aansluitende vlucht daarop vinden lukt bijna nooit (te laat, dan moet je overnachten).
Doe het dan andersom - pak de nachttrein :z

Dan ben je om 7u 's ochtends op Oslo en zijn vluchten geen probleem.
Bovendien is die trein best duur (100 euro voor een retourtje).
Het enige wat nog interessant is/was is via Gatwick (bedankt voor die tip, opende een wereld voor me! :D) maar vooralsnog kan dat alleen met de heenvlucht. De terugweg kan helaas niet, BGO > GTL landt om 19:35 en GTL > AMS vertrekt dan om 19:00. Andere tijden zijn al bijna 100 euro duurder... Nog andere tips?
Op zo'n kort bestek kun je weinig. Je reist alleen, dus auto is relatief duur (rijden naar Hirtshals zou je bij 1:16 verbruik waarschijnlijk EUR 175 retour kosten aan benzine), idem voor treinen (groepstarieven kunnen erg aantrekkelijk zijn, solo is oninteressant).

Ik heb op die data zitten kijken, maar vind niets - Bergen -> Berlin is duurder dan Bergen -> Gatwick, Stavanger -> Gatwick is marginaal goedkoper, maar scheelt weinig en dan moet je nog van Stavanger in Bergen zien te komen.

Overigens, mbt te laat aankomen op vliegveld:
1) er zijn latere vluchten vanaf Stansted en Luton. Je kunt per bus vanaf Gatwick naar een van die twee gaan. Kost iets van GBP12 iirc.
2) als geld een probleem is: matje+slaapzak (of als het warm is een minimaal dekentje) en de eerste vlucht 's ochtends pakken. Het kan 's avonds best gezellig worden op die budgetluchthavens.

* dion_b heeft al vaak zat slechte aansluitingen zo verwerkt, niet op Gatwick maar wel o.a. op Heathrow kerstnacht 8)7 en Stansted.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind

reuzekind

Ik geloof in GoT

Josh schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 22:23:
[...]
Bij een transfer van internationale naar nationale vlucht (wat hier dus het geval is) moet je je bagage opnieuw inchecken...
Is dat standaard in de vliegwereld? Of geldt dat alleen op bepaalde vliegvelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

reuzekind schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 16:44:
[...]

Is dat standaard in de vliegwereld? Of geldt dat alleen op bepaalde vliegvelden?
Dat is standaard voor bepaalde situaties. Een daarvan is internationaal -> nationaal (m.u.v. Schengen, dat geldt allemaal als binnenlands). Een andere is als je in de VS aankomt. Ongeacht waar je heen gaat daarna, je moet je bagage ophalen en opnieuw inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Laatst online: 21:35

mrsar

waar een sar is,is een wodka

nou scheelt het dat de douane daar weer zo lang duurt dat tegen de tijd dat je erdoor bent,je koffer al blij rondjes aan het draaien is :+ (op detroit in ieder geval)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind

reuzekind

Ik geloof in GoT

CyBeR schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 16:56:
[...]

Dat is standaard voor bepaalde situaties. Een daarvan is internationaal -> nationaal (m.u.v. Schengen, dat geldt allemaal als binnenlands). Een andere is als je in de VS aankomt. Ongeacht waar je heen gaat daarna, je moet je bagage ophalen en opnieuw inleveren.
Oke, weer wat geleerd. Dan kom ik mijn stop-over van 3,5 uur in Washington ook wel door met wachten en inchecken voordat ik verder ga naar LAX :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
CyBeR schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 16:56:
[...]

Noorwegen doet ook mee aan Schengen, dus als klopt wat je zegt, hoef je vanuit Nederland niet opnieuw de bagage in te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

_JGC_ schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 18:24:
[...]

Noorwegen doet ook mee aan Schengen, dus als klopt wat je zegt, hoef je vanuit Nederland niet opnieuw de bagage in te checken.
Noorwegen is uitzonderlijk omdat 't geen EU-land is. Je moet dus door de douane heen met je baggage. Dat hoeft voor binnenlandse vluchten niet, daarom dat je dat even op moet halen en opnieuw inleveren.

[ Voor 44% gewijzigd door CyBeR op 03-06-2009 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 13:01:
[...]

Yup. Daar loop je hier hard tegenaan :'(

Budgetvluchten zijn in dit geval niet goedkoper dan lijnvluchten. Als je goedkoop wilt reizen moet je bij het vliegen minstens 6 weken en liefst 3 maanden op voorhand boeken, en dan nog buiten de weekends vliegen.
6 weken, wow! Ik zal 't eens in de gaten gaan houden. Is het een idee om een algemeen vliegticket topic te openen? Niet een verzameltopics van mensen die komen zeuren waar hun ticket 't goedkoopst is, maar een algemeen vragentopic met daarin een basishandleiding van al deze interessante manieren van tickets boeken? Bovendien zou ik het erg leuk vinden als bijvoorbeedl CyBer ook z'n weetjes op een rij kan zetten (zoals het herinchecken van je bagage en hoeveel tijd je hiermee kwijt bent). Zo kunnen we denk ik best een leuk topic vormen!
:?

Bremen is een roteind weg, maar even wat rijtijden (uitgaande van R'dam Hofplein):
Brussel Zaventem 1u30
Brussel "Zuid" Charleroi 2u15
Weeze "Düsseldorf Niederrhein" 1u40
Düsseldorf international 2u15
Dortmund 2u40

Dat is idd wat verder dan Zestienhoven of Schiphol, maar niet noemenswaardig verder dan "Brussel" Zuid - en als het je tig EUR bespaart, of een overstap ergens anders scheelt, dan kan het lonen. Zelfs 5u naar Bremen is ver, maar zoals je zelf zegt korter dan Oslo-Bergen, dus evt wel te overwegen. Hou ook rekening met parkeertarieven - op Schiphol ben je bijv voor 3 dagen EUR 50 kwijt, terwijl je gratis bij Dortmund kunt parkeren. Daarmee heb je de meerprijs aan benzine er al uit (tenzij je Hummer rijdt).
Ik heb er nog een probleempje bij (lastig ben ik he?)... Ik heb geen auto. Ik werd tot nu toe altijd weg gebracht (lekker luxe!). Bremen zou ik met de trein moeten doen vanaf Rotterdam. Alles verder dan Schiphol (1.5 uur rijden ongeveer) en ik zal met de trein moeten, dan kan ik namelijk weinig vrijwilligers meer vinden die me willen brengen ;).

Lang reizen vind ik jammer, maar voor meer dan 100 euro vind ik dat geen probleem! Maar je moet een grens trekken. Voor vier dagen daar ga ik niet 2 dagen reizen, dat is gewoon zonde, ik studeer en werk ook gewoon... Tijd is en blijft geld.
Doe het dan andersom - pak de nachttrein :z

Dan ben je om 7u 's ochtends op Oslo en zijn vluchten geen probleem.
Bovendien is die trein best duur (100 euro voor een retourtje).
Natuurlijk is die nachttrein een goed plan! Dan ben je nog lekker vroeg thuis ook de volgende dag! Maar het probleem met die trein is dat de heenweg gewoon niet lukt. Er is maar een goedkope airliner naar Oslo, namelijk Norwegian.no en die vliegt te veel laat om de trein te halen.
Op zo'n kort bestek kun je weinig. Je reist alleen, dus auto is relatief duur (rijden naar Hirtshals zou je bij 1:16 verbruik waarschijnlijk EUR 175 retour kosten aan benzine), idem voor treinen (groepstarieven kunnen erg aantrekkelijk zijn, solo is oninteressant).

Ik heb op die data zitten kijken, maar vind niets - Bergen -> Berlin is duurder dan Bergen -> Gatwick, Stavanger -> Gatwick is marginaal goedkoper, maar scheelt weinig en dan moet je nog van Stavanger in Bergen zien te komen.
Hehe, ik heb via whichbudget behoorlijk wat mogelijkheden geprobeerd, maar tevergeefs. Zelfs via steden zoals Nice of Riga lijkt het theoretisch goedkoop, maar werkt het gewoon niet of blijken de tickets toch veel duurder. Ik heb ontdekt dat Bergen gewoon lastig is, niet alleen op korte termijn.
Overigens, mbt te laat aankomen op vliegveld:
1) er zijn latere vluchten vanaf Stansted en Luton. Je kunt per bus vanaf Gatwick naar een van die twee gaan. Kost iets van GBP12 iirc.
2) als geld een probleem is: matje+slaapzak (of als het warm is een minimaal dekentje) en de eerste vlucht 's ochtends pakken. Het kan 's avonds best gezellig worden op die budgetluchthavens.

* dion_b heeft al vaak zat slechte aansluitingen zo verwerkt, niet op Gatwick maar wel o.a. op Heathrow kerstnacht 8)7 en Stansted.
Dat soort tips/verhalen zijn wel erg leuk om te horen! De bus naar een ander vliegvelden ook zelfs de prijs erbij! Ik moet zeggen dat ik heel erg onder de indruk ben van jouw en CyBeR en ookal heb ik nog steeds geen goedkoper ticket, ik heb al een aantal heel interessante dingen ontdekt/geleerd.

Inmiddels heb ik trouwens een ticket geboekt. Het moest... Ze is namelijk jarig en de tickets van KLM werden om de dag duurder. Aangezien ik ECHT op die dagen wilde vliegen (kan geen school missen helaas) heb ik ervoor gekozen om hem gewoon te boeken: 308 euro in totaal... Maar dan ben ik wel in 1:40 op bestemming :P

Inmiddels is het een bekende vlucht voor mij, heb het al meer dan 5x gedaan. De vorige keer was alleen een minder prettige ervaring. Tijdens de heenvlucht (naar Noorwegen) zat ik aan de rechterkant van het toestel. Toen we halverwege waren (boven zee dus) zag ik opeens de zonsondergang in mijn raam. Dus na een paar seconden denk ik: "WTF? Zonsondergang, maar ik kijk uit op het oosten en de zon gaat in het westen onder?!" Twee tellen later de captain door de speakers: "Vanwege een error op de voorruitverwarming moeten wij helaas voor de veiligheid terugkeren naar Schiphol." Alwaar dus een nieuw toestel klaarstond. Uiteindelijke landingstijd in Noorwegen: 1:00 ipv 23:00. Toch nog netjes gedaan binnen die tijd moet ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik had ook al zo'n déjà vu gevoel :P.

Anyway - wat jij wil doen wordt in de luchtvaartbranche wel gedaan maar in omgekeerde zin: je boekt een heen en terug (jaja, in België heet dat zo :P) en je neemt wél de heenvlucht maar niet de terugvlucht. Een zogenaamde no show. Die boekingspraktijk heet 'fictieve retour'. Dit omdat door tarifering vluchten vaak goedkoper H/T zijn dan enkel (dat is iets waar ik Europa graag een mouw aan zou zien passen, want daar pakken vliegtuigmaatschappijen véél geld op).

Ik denk dat het wel duidelijk is dat als je bij de eerste niet opdaagt ze gewoon je hele trip cancelen (aangezien je aannemen dat je niet vertrekt). Er is inderdaad een Belg zo bedrogen uitgekomen die wel een Thalys (!) in z'n ticket had zitten maar toch naar Charles de Gaulle wou tuffen (ik snap persoonlijk niet waarom je jezelf zou willen afmatten in een wagen als je kan chillen in een trein, maar goed).
CyBeR schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 19:20:
[...]

Noorwegen is uitzonderlijk omdat 't geen EU-land is. Je moet dus door de douane heen met je baggage. Dat hoeft voor binnenlandse vluchten niet, daarom dat je dat even op moet halen en opnieuw inleveren.
Noorwegen is dan wel geen EU-lidstaat maar wél een Schengenland

Wikipedia: Bestand:SchengenAgreement map.svg

Het al dan niet inchecken van je bagage hangt af van de luchtvaartmaatschappijen waarmee je vliegt. Indien je een aansluitende vlucht met dezelfde luchtvaartmaatschappij hebt, op dezelfde luchthaven, dan wordt die bagage automatisch overgeladen (ik weet niet of dat altijd zo is maar toch in de overgrote meerderheid van de gevallen). Dus je hoeft bagage niet opnieuw in te checken als je op een binnenlandse vlucht zou overstappen van een vlucht uit een ander Schengenland, als inwoner van een Schengenland (vrij verkeer van personen en goederen enzo).

[ Voor 37% gewijzigd door Borromini op 03-06-2009 23:18 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Josh schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 22:56:
[...]

Inmiddels heb ik trouwens een ticket geboekt. Het moest... Ze is namelijk jarig en de tickets van KLM werden om de dag duurder. Aangezien ik ECHT op die dagen wilde vliegen (kan geen school missen helaas) heb ik ervoor gekozen om hem gewoon te boeken: 308 euro in totaal... Maar dan ben ik wel in 1:40 op bestemming :P
Jammer hoor, op KLM.de had het je maar 208 euro gekost :) (19/6-22/6 / DUS-BGO) plus een enkeltje Rotterdam - Dusseldorf Flughafen (vanaf €29).

Op de terugweg gewoon op Schiphol uitstappen en vanaf daar de trein terug pakken. (Voor een weekendje neem je toch niet meer mee dan wat handbagage, dus daar hoef je je ook niet druk om te maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Borromini schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 23:07:

Wikipedia: Bestand:SchengenAgreement map.svg

Het al dan niet inchecken van je bagage hangt af van de luchtvaartmaatschappijen waarmee je vliegt. Indien je een aansluitende vlucht met dezelfde luchtvaartmaatschappij hebt, op dezelfde luchthaven, dan wordt die bagage automatisch overgeladen (ik weet niet of dat altijd zo is maar toch in de overgrote meerderheid van de gevallen). Dus je hoeft bagage niet opnieuw in te checken als je op een binnenlandse vlucht zou overstappen van een vlucht uit een ander Schengenland, als inwoner van een Schengenland (vrij verkeer van personen en goederen enzo).
Nou... AMS > OSL > BGO is allemaal via SAS en toch moet je in OSL je bagage opnieuw inchecken...
Thetallguy schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 23:31:
[...]

Jammer hoor, op KLM.de had het je maar 208 euro gekost :) (19/6-22/6 / DUS-BGO) plus een enkeltje Rotterdam - Dusseldorf Flughafen (vanaf €29).

Op de terugweg gewoon op Schiphol uitstappen en vanaf daar de trein terug pakken. (Voor een weekendje neem je toch niet meer mee dan wat handbagage, dus daar hoef je je ook niet druk om te maken)
Haha! Die combinatie had ik nog niet bedacht... Via Dusseldorf en dan op Rotterdam opstappen! Wat grappig! Dat is echt een hele goede om te onthouden voor de volgende keer :). Zoals je in het topic kunt lezen zijn er heel wat opties besproken, maar net als ik mijn directe ticket boek komt natuurlijk de juiste oplossing om de hoek kijken. Ach, ik kan er niet van wakkerliggen, zo loopt 't nou eenmaal soms. Voor dit weekend moest ik nou eenmaal zekerheid hebben, want het gaat een belangrijk weekend worden :P

Waar vind ik trouwens dat enkeltje vanaf 29? Want het klinkt nu allemaal wel zo goed in theorie, maar sluiten de vliegtijden ook goed aan?

[ Voor 29% gewijzigd door Josh op 04-06-2009 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Borromini schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 23:07:

Yep. En Schengen gaat over vrij verkeer van personen. Goederen, zoals je baggage, vallen daar niet onder. ;) Dus moet je baggage door de douane heen. Dat hoeft niet als je aankomt met een binnenlandse vlucht natuurlijk. Vandaar dat je 't op moet halen, door de douane heen en weer in moet leveren: anders kun je allerlei waar naar binnen smokkelen door gewoon een aansluitende binnenlandse vlucht te nemen. Dat is de algemene manier om dit op te lossen tenminste-- in theorie kan een land (of vliegveld) daar best van afwijken, zolang jij maar langs de douane komt. Intra-EU regelen we dat met die groene band aan de bagagelabels. Die geven aan dat je uit een EU-land komt en je bagage dus vrijgesteld is van lastigheid.

In het VK is het andersom: wel EU-land, geen Schengen. Dus dan mag je baggage zonder problemen door (vrij verkeer van goederen binnen de EU) maar jij moet even door immigratie heen.
Als jij op één zogenoemd PNR (Passenger Name Record, in de volksmond 'ticket' genoemd) meer dan een vlucht hebt, dan wordt je bagage over het algemeen idd doorgestuurd (uitzonderingen bestaan). Maar douaneverplichtingen gaan voor: als jij door de douane moet, dan moet je je shit ophalen. Hoe je 't dan weer inlevert is een zaak van 't vliegveld. In de VS bestaat daarvoor een speciale plek waar 't gewoon een kwestie is van op de band zetten en alles gaat verder zoals je gewend bent. Je hoeft niet weer in te checken en daarvoor in de rij te staan ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

CyBeR schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 00:30:
[...]

Yep. En Schengen gaat over vrij verkeer van personen. Goederen, zoals je baggage, vallen daar niet onder. ;) Dus moet je baggage door de douane heen.
Hmm... En ik had voor de zekerheid nog es het Wikipedia-stukje over Schengen nagelezen :P. Alleen blijkt dat bij nader inzien wel vrij verkeer van goederen te vermelden, maar alleen in EU-context en niet in Schengencontext :(.
Als jij op één zogenoemd PNR (Passenger Name Record, in de volksmond 'ticket' genoemd) meer dan een vlucht hebt, dan wordt je bagage over het algemeen idd doorgestuurd (uitzonderingen bestaan).
De fancy benaming was ik vergeten :+. Met die PNR is het ook mogelijk om meerdere vluchten van verschillende maatschappijen te hebben, dat hoeft niet één en dezelfde te zijn heb ik begrepen (dat vertelt onze ticketing service me toch altijd), zolang ze maar onderling een akkoord hebben.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-08 23:05

Yor

Yor1313#2571

Bovenstaande 2 posts zijn voor mij een hoop bull qua bagage op Schiphol:

Ik "ontmoet" dagelijks duizenden passagiers die van Niet-Schengen naar Schengen reizen ( en vice versa) en een enkeling moet zijn bagage ophalen en opnieuw inchecken. De douane in de schengen-landen staat namelijk ook in de aankomst hallen te controleren op de labeltjes. Zou wel lachen zijn als ik al die mensen met hun koffers zag slepen!

Als de passagier (kortweg pax) op Schiphol de paspoortcontrole gepasseerd is, staat er bij de transfer van Niet-Schengen naar Schengen de douane recht achter de Marechaussee en controleert de handbagage. De ruimbagage wordt bij het verlaten van de Schengen Luchthaven gecontroleerd.

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik snap niet of je me nou tegen probeert te spreken of niet..

Die enkeling reist op twee verschillende PNR's dan. Binnen de EU hebben we inderdaad een ander systeem om bagage te onderwerpen aan douanecontroles als dat nodig is: de groene streep op de labels. Als je er geeneen hebt moet je goederen aangeven en kun je gecontroleerd worden als je dat niet doet. Met label mag je door een eventuele 'blue channel' als die er is (VK) of gewoon doorlopen bij de 'nothing to declare' poort als die er niet is. Maar dat is intra-EU vliegen, ik had 't origineel over overstappen op een binnenlandse vlucht. Zoals je kunt begrijpen is er daarvoor helemaal geen douane of immigratie nodig, omdat je 't land niet verlaat. Die faciliteiten ontbreken dus meestal op die plekken (veel van dergelijke vliegvelden hebben überhaupt geen buitenlandse vluchten en hebben dat dus helemaal niet nodig.) Zover ik weet moet je bij schiphol altijd via de douane, ongeacht waar je vandaan komt, alwaar je groene streep of het ontbreken daarvan je lot bepaalt. Hier aparte faciliteiten hebben voor binnenlandse luchtvaart zou ook nogal een verspilling van geld zijn...

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 04-06-2009 02:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

CyBeR schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 02:49:
Ik snap niet of je me nou tegen probeert te spreken of niet..
Als het over mij gaat: neen. Ik heb geen persoonlijke ervaring, ik heb nog niet gevlogen buiten Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Niet online
Josh schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 00:28:
[...]

Haha! Die combinatie had ik nog niet bedacht... Via Dusseldorf en dan op Rotterdam opstappen! Wat grappig! Dat is echt een hele goede om te onthouden voor de volgende keer :). Zoals je in het topic kunt lezen zijn er heel wat opties besproken, maar net als ik mijn directe ticket boek komt natuurlijk de juiste oplossing om de hoek kijken. Ach, ik kan er niet van wakkerliggen, zo loopt 't nou eenmaal soms. Voor dit weekend moest ik nou eenmaal zekerheid hebben, want het gaat een belangrijk weekend worden :P

Waar vind ik trouwens dat enkeltje vanaf 29? Want het klinkt nu allemaal wel zo goed in theorie, maar sluiten de vliegtijden ook goed aan?
nshispeed.nl , heb niet op de tijden voor deze specifieke vlucht gelet maar er rijden zat treinen op een dag. 19/6 is €29 de laagste prijs, volgens mij is het absolute laagste tarief €19 enkele reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Inmiddels is het weer zo ver... Ik ben op zoek naar een 'goedkoop' ticket. Vorige week heb ik gebruik gemaakt van de KLM werelddeal weken waardoor ik voor 160 euro van AMS > BGO een retour had. Helaas is KLM weer terug naar zijn oude tarieven nu, wat inhoud dat een retourtje AMS <> BGO weer 300 euro kost. Als ik niet snel boek dan wordt dat nog veel duurder.

Afgelopen juni heb ik jullie adviezen bekeken en ik gister heb ik ze stuk voor stuk weer gelezen, maar vooralsnog niet met succes. Uren ben ik al bezig, op zoek naar een manier om goedkoop in Bergen te komen, maar het lijkt erop dat de vliegtuigmaatschappijen ook weer deze keer van me gaan winnen. Wat heb ik geprobeerd? Het betreft hier het traject van Amsterdam naar Bergen in Noorwegen.

VliegtrajectAirliner(s)PrijsReistijdCommentaar
AMS > BGOKLM€ 3004 uur
DUS > AMS > BGOKLM + NS Highspeed207 + 23 = € 23010 uurOp de terugweg mis ik de trein, moet dus bij AMS uitstappen, maar dan kan ik geen ruimbagage meenemen.
AMS > OSL > BGOSAS2227 NOK oftewel € 2656 uurTricky overstappen: 1 uur op Oslo.
AMS > OSL > BGONorwegian.com1997 NOK oftewel € 2379 uur
NRN > TRF > BGORyanair + WiderøeRond de € 26010 uurHeel erg veel gedoe met treinen en bussen
AMS > TRFNorwegian.com + NSB (trein)Rond de € 17024+ uurOvernachting nodig in Oslo aangezien de trein niet aansluit op de vlucht.
BRE > HAUNS Highspeed + Ryanair + BusRond de € 16024+ uurTrein sluit niet aan.
AMS > RIX > BGOAirBaltic€ 2106 uurTerugvlucht om 6:50

Als je goed opgelet hebt dan zie je dus dat omreizen vaak nog goedkoper is dan directe vluchten. Zelfs als het gaat om dezelfde airliner en in sommige gevallen zit je zelfs in hetzelfde vliegtuig (bekijk maar eens de vluchten van KLM van Dusseldorf naar Bergen). Dat is natuurlijk de wereld op z'n kop, maargoed, het is zo.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden die ik vond door middel van:
  1. KLM.nl KLM.de
  2. SAS.no
  3. Norwegian.com
  4. Ryanair (momenteel boeken vanaf 3 euro per enkele vlucht, exclusief toeslagen)
  5. Skyscanner.net een handige website voor het vergelijken van tickets.
Er zijn hier genoeg knappe koppen aanwezig die veel meer over vliegen, vliegtickets, reizen en airline-strategien af weten dan ikzelf. Ik doe bij deze dan ook wederom een verzoek aan deze mensen om mij de goede richting op te helpen naar een goedkope oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door Josh op 02-11-2009 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Niemand met tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wederom zijn data geen overbodige luxe. Als het even kortdag is als vorige keer vrees ik voor je dat we niet meer tips kunnen geven, maar wie weet...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Persoonlijk zou ik voor de optie kiezen om retours BGO-AMS te gaan kopen. Dan gooi je de 1e keer welliswaar een ticket AMS->BGO weg, maar daarna zijn je tickets relatief voordelig. En je hebt de kortst mogelijke reistijd, wat m.i. heel veel waard is. En je moet wat vooruit gaan plannen, maar dat moet je volgens mij sowieso als je voordelig vliegtickets wilt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperaap
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-06-2023
Mijn dank is 1.87 m, ben al tijden op zoek naar een topic als deze om meer te weten te komen over budgetvliegen. Mijn vriendin en ik willen eigenlijk elke 2 maanden een weekendje, dus echt van vrijdag tot maandagmorgen, ergens heengaan.

Ik blijf dit topic dus graag volgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 01 november 2009 @ 20:34:
Wederom zijn data geen overbodige luxe. Als het even kortdag is als vorige keer vrees ik voor je dat we niet meer tips kunnen geven, maar wie weet...
Mmmh, best dom ja dat ik de data er niet bij post. Het gaat in eerste instantie om de kerstvakantie (vertrek rond 17/18 december en aankomst rond 3/4 januari) maar algemene tips op dit traject (Amsterdam - Bergen) zijn ook welkom aangezien ik er volgend jaar ook nog wel naartoe zal gaan :P.
jasperaap schreef op zondag 01 november 2009 @ 22:42:
Mijn dank is 1.87 m, ben al tijden op zoek naar een topic als deze om meer te weten te komen over budgetvliegen. Mijn vriendin en ik willen eigenlijk elke 2 maanden een weekendje, dus echt van vrijdag tot maandagmorgen, ergens heengaan.

Ik ben hier ook geïnteresseerd in en ik heb er al vaker over gedacht om een algemeen topic hierover te openen, als hier inderdaad animo voor is wil ik best een startpost maken :).

[ Voor 34% gewijzigd door Josh op 01-11-2009 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:32
de NSB (zo heet de NS van Noorwegen nou eenmaal) bied vaak voor een schijntje treintickets aan (Minipris). Zo kan je bijvoorbeeld voor €25 van Oslo naar Goteborg. Misschien ook wel van Oslo naar Bergen, dat heb ik niet gezien. Maar als je goedkoop naar Goteborg of Oslo weet te komen, dan kan je met de trein verder.

Via Gardermoen zou ook kunnen.

Dan vlieg je met Ryanair voor een paar euro naar Oslo (Torp), en neem je de trein van Torp naar Bergen met een Minipris-ticket.

Heb zelf ook wel eens zo'n Minipris-ticket gekocht, zitten verder geen kleine lettertjes bij ofzo :)

Of met Ryanair naar Haugesund, en dat je daar misschien opgehaald kan worden?

[ Voor 6% gewijzigd door maarud op 01-11-2009 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Josh schreef op zondag 01 november 2009 @ 23:36:
[...]

Mmmh, best dom ja dat ik de data er niet bij post. Het gaat in eerste instantie om de kerstvakantie (vertrek rond 17/18 december en aankomst rond 3/4 januari) maar algemene tips op dit traject (Amsterdam - Bergen) zijn ook welkom aangezien ik er volgend jaar ook nog wel naartoe zal gaan :P.
Nu heb je iets meer tijd, dat geeft je wat meer ademruimte, maar het blijft een lastig traject. De website van www.norwegian.se ligt nogal plat momenteel, maar je zou kunnen kijken of zij betaalbaar van Stansted of Gatwick direct naar Bergen vliegen. Als je de 17e en 4e pakt, dus op donderdag en maandag reist, is het sowieso goedkoper dan 18e (vrijdag) en 3e (zondag, al kan dat nog meevallen). Als zij betaalbaar zijn vanaf Stansted of Gatwick kun je makkelijk zat op die dagen via Easyjet (Schiphol) of Ryanair (Eindhoven/Weeze) daar komen voor een paar EUR :)

Edit:
Net wel door kunnen komen en het ziet er op die data niet best uit. Beste in de omtrek kon vinden was EUR 117 heen op 17-12 en EUR 62 terug op 5-1. Dat levert dan EUR 179 op (incl) vanaf Gatwick. Naar London toe zit je op die data met de kerstdrukte. Retour gaat je minimaal EUR 79 kosten, en daar komt bij dat de retourvlucht van Norwegian te laat aankomt om nog op Schiphol te kunnen komen, dus wordt dat een nachtje bankhangen op een van de London vliegvelden. Voeg daaraan toe dat die goedkopere vluchten vanaf Luton en Stansted gaan waardoor je nog eens EUR 30 ofzo kwijt bent aan bussen tussen Londonse vliegvelden en het ziet er een stuk minder rooskleurig uit :/
[...]

Ik ben hier ook geïnteresseerd in en ik heb er al vaker over gedacht om een algemeen topic hierover te openen, als hier inderdaad animo voor is wil ik best een startpost maken :).
* dion_b is bereid content te leveren - heb laatst weer drie van dat soort reizen uit zitten stippelen en boeken voor mezelf :)
jasperaap schreef op zondag 01 november 2009 @ 22:42:

Vuistregel is flexibiliteit en planning. Als je lang van tevoren boekt bij budgetmaatschappijen kan dat goedkoop, en ook korter van tevoren hoeft het op impopulaire tijden niet veel te kosten, maar dan heb je ook dingen als 6u 's ochtends vliegen op een zondag ofzo.

Als het echt per se vrijdagmiddag-maandagochtend moet, besef dat je dan op populaire tijden reist, dus dat het moeilijker gaat zijn om goedkoop te reizen.

Flexibiliteit betekent ook flexibel zijn qua vertrekluchthaven. Vanaf Schiphol is het aanbod beperkt, als je Eindhoven erbij pakt wordt het al stukken beter, maar kijk met name naar de vliegvelden in NRW (Weeze, Dortmund, Koeln-Bonn en Duesseldorf) voor echt interessante deals. Als je natuurlijk vlakbij de BE grens woont in het westen zijn Zaventem en Charleroi interessanter, woon je in Groningen, dan kun je ook Bremen en Hamburg meepakken.

Hoe realistisch dat is hangt ook weer af van je opties. Ik heb een zuinige auto, dus kost het me weinig om naar die vliegvelden te rijden en kan ik dat desgewenst ook om 4u 's ochtends doen. Dat maakt mij erg flexibel, waardoor ik meestal goedkoop kan reizen. Als je dat niet bent, gaat het je geld kosten. Simpel.

Bepaal dus allereerst hoe flexibel jullie zijn. Wat is mogelijk? Wat is wenselijk? Als je dat weet kun je gaan zoeken.

Jullie hebben één enorm voordeel boven Josh: jullie zijn flexibel in waar jullie naartoe willen. Dat scheelt stukken :)

Kijk trouwens ook eens naar ander vervoer - DB is erg aggressief internationale treinkaartjes aan het verkopen op dezelfde basis als de prijsvechters in de luchtvaart. Je kunt al een enkeltje nachttrein naar de andere kant van Europa kopen voor EUR 49 incl couchette. Dat duurt wel langer, maar je komt uitgerust aan en het scheelt je een hotelovernachting. Allicht ook het overwegen waard.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Josh schreef op zondag 01 november 2009 @ 23:36:
[...]

AirBaltic doet AMS-RIX-BGO (via Riga dus) voor €214 (17 dec tot 4 jan.) De terugvlucht uit BGO is dan wel om 6:50, weet niet of dat moeilijk voor je is :P

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 02-11-2009 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperaap
dion_b schreef op maandag 02 november 2009 @ 00:22:
[...]

Nu heb je iets meer tijd, dat geeft je wat meer ademruimte, maar het blijft een lastig traject. De website van www.norwegian.se ligt nogal plat momenteel, maar je zou kunnen kijken of zij betaalbaar van Stansted of Gatwick direct naar Bergen vliegen. Als je de 17e en 4e pakt, dus op donderdag en maandag reist, is het sowieso goedkoper dan 18e (vrijdag) en 3e (zondag, al kan dat nog meevallen). Als zij betaalbaar zijn vanaf Stansted of Gatwick kun je makkelijk zat op die dagen via Easyjet (Schiphol) of Ryanair (Eindhoven/Weeze) daar komen voor een paar EUR :).....

....Kijk trouwens ook eens naar ander vervoer - DB is erg aggressief internationale treinkaartjes aan het verkopen op dezelfde basis als de prijsvechters in de luchtvaart. Je kunt al een enkeltje nachttrein naar de andere kant van Europa kopen voor EUR 49 incl couchette. Dat duurt wel langer, maar je komt uitgerust aan en het scheelt je een hotelovernachting. Allicht ook het overwegen waard.
Duidelijk, bedankt. Nu is het zo dat ik hier niet veel ervaring mee heb. Ik ga als eerste in overleg met mijn vriendin een datum prikken denk ik. Waar we heengaan maakt niet zoveel uit. Maar barcelona, londen, italie. Het kan allemaal.

Wat je aangeeft is wel zo ja, het zal wel een (liefst) vrijdagmorgen of donderdagavond vlucht moeten zijn en maandag terug.

Die db zag ik ja! Moet wel aan mijn Duits werken pfff, kan redelijk Duits maar al die vaktermen.

Ik vraag hier wel lekker door. Als jullie toevallig een topaanbieding zien rond december/januari houd ik me aanbevolen, nogmaals het boeit ons niet zo heel veel waarheen. Moeten nog zoveel van de wereld zien.

[ Voor 39% gewijzigd door jasperaap op 02-11-2009 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:16
Jos, tijd niet gesproken op msn:

Hier zoals ik het nu doe, omdat ik vaak ook gewoon voor een weekend wil gaan:

KLM kortingsvouchers op MP kopen, je koopt gewoon 125 euro vouchers voor 75 of 80 euro en laat je de code mailen. Vervolgens boek je je tickets en voor je de code in. Deze manier is 5 minuten zoeken maar bespaart je wel even 100 euro als je het slim aanpakt. Mijn laatste retourtje Bergen heb ik zo voor 200 euro kunnen boeken. Directe vlucht wel te verstaan.

Ik heb dit nu al zovaak uitgezocht, en mijn conclusie is erg simpel: of iets meer betalen (en met die kortingsbonnen valt dat reuze mee) of lang tot heeeel lang reizen. Buiten de aanbiedingen zijn er namelijk geen alternatieven om er goedkoop te komen in een kort tijdsbestek.

Een hoop mensen gaan bovendien rekenen met brandstof en treintickets, vergeet hierbij niet als je 10 uur onderweg bent dat je ook niet te eten moet kopen, extra afschrijving hebt, vaak in het vliegtuig nog wat lekkers wilt eten. (en dat natuurlijk heen en terug) enz. enz. Deze kosten gaan en op den duur behoorlijk inhakken.

Nog een andere tip (werkt uiteraard niet altijd): Boek een vroeg ticket, zorg dat je echt als allerlaatste en vlak voor inchecktijd incheckt (voor mij is dat makkelijk met vaak alleen handbagage). Vaak gebeurt het dan dat je je moet melden omdat het overboekt is (mij al 4x gebeurd). Je gaat dan vervolgens naar de gate en soms kan je mee en soms niet. Als je dan niet meekan krijg je een KLM pinkaart voor 250 euro cash, 50 euro korting op je volgende vlucht en mee met de volgende vlucht (3-4 uur wachten). Mij is dit al 2 keer gelukt. Je moet dan wel even wachten en stalen zenuwen hebben, maar uiteindelijk vlieg je gratis :P Doe dit uiteraard niet met de laatste vlucht van de dag, dan moet je namelijk een dag wachten ;)

Parkeren doe je gewoon in badhoevedorp, nette buurt, bus 192 en voor 2,40 zit je op schiphol (ca. 15 minuten transfer :) )

[ Voor 44% gewijzigd door Rene op 02-11-2009 09:11 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperaap
Pff weer een hoop nuttige informatie..

Ik hoor ook weleens dat het leuk en goedkoop is om naar schiphol te gaan. Er om bijvoorbeeld 5.00 al staan en daar is dan een balie ofzo die echt last minute de laatste plaatsen weg doet. Jullie ervaring mee? In ons geval brengt dit zeker een leuke spanning met zich mee aangezien het ons niet zoveel uitmaakt waar we heen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

peugeot206gt schreef op maandag 02 november 2009 @ 09:02:

KLM kortingsvouchers op MP kopen, je koopt gewoon 125 euro vouchers voor 75 of 80 euro en laat je de code mailen. Vervolgens boek je je tickets en voor je de code in. Deze manier is 5 minuten zoeken maar bespaart je wel even 100 euro als je het slim aanpakt. Mijn laatste retourtje Bergen heb ik zo voor 200 euro kunnen boeken. Directe vlucht wel te verstaan.

Ik heb dit nu al zovaak uitgezocht, en mijn conclusie is erg simpel: of iets meer betalen (en met die kortingsbonnen valt dat reuze mee) of lang tot heeeel lang reizen. Buiten de aanbiedingen zijn er namelijk geen alternatieven om er goedkoop te komen in een kort tijdsbestek.
Eens, in kort tijdsbestek is dit waarschijnlijk de enige weg. Daarbij zijn data rond feestdagen ook altijd lastig (kijk voor de grap maar eens bij Easyjet en Ryanair naar hoeveel een vlucht naar NL op Sinterklaas kost tov een dag eerder of later :+ )
Een hoop mensen gaan bovendien rekenen met brandstof en treintickets, vergeet hierbij niet als je 10 uur onderweg bent dat je ook niet te eten moet kopen, extra afschrijving hebt, vaak in het vliegtuig nog wat lekkers wilt eten. (en dat natuurlijk heen en terug) enz. enz. Deze kosten gaan en op den duur behoorlijk inhakken.
Hier niet mee eens.

Als je 10u onderweg bent moet je inderdaad eten, maar dat moet je ook als je 2u onderweg bent en eerst 8u thuis zit, danwel als je 2u onderweg bent en dan 8u op locatie. Als je blind de eerste de beste restaurant inblundert onderweg kost het een stuk meer, maar ongeacht of je (met tussenstoppen) vliegt, rijdt of spoort, je kunt de kosten minimaliseren door voor te bereiden, uit te zoeken waar en wat je tegen welk budget gaat eten. Ik neem zelf vaak gewoon een zak mueslibollen en een fles drinkyoghurt mee. Kost minder dan lunch op het werk.

Bij treinen hoef je daarnaast overduidelijk geen brandstof of afschrijving te betalen los van het kaartje, en ook bij de auto zou ik beweren dat je een te dure auto hebt voor de km die je rijdt als je significante afschrijving op een rit van 500km (of zelfs 5000km) hebt. Mijn 1995 Excel is nu misschien EUR 850 waard en is in twee jaar misschien EUR 300 afgeschreven. Het grootste deel daarvan komt puur door de leeftijd, misschien een derde van de gereden km, dus iets van EUR 100. Dat is in twee jaar iets van 50k km. 1000km zou dus EUR 2 kosten. Als je tot op de comma begroot moet je het meerekenen, maar ik sta er iig niet bij stil als het minder dan een biertje kost :z
Nog een andere tip (werkt uiteraard niet altijd): Boek een vroeg ticket, zorg dat je echt als allerlaatste en vlak voor inchecktijd incheckt (voor mij is dat makkelijk met vaak alleen handbagage). Vaak gebeurt het dan dat je je moet melden omdat het overboekt is (mij al 4x gebeurd). Je gaat dan vervolgens naar de gate en soms kan je mee en soms niet. Als je dan niet meekan krijg je een KLM pinkaart voor 250 euro cash, 50 euro korting op je volgende vlucht en mee met de volgende vlucht (3-4 uur wachten). Mij is dit al 2 keer gelukt. Je moet dan wel even wachten en stalen zenuwen hebben, maar uiteindelijk vlieg je gratis :P Doe dit uiteraard niet met de laatste vlucht van de dag, dan moet je namelijk een dag wachten ;)
Dit werkt overduidelijk alleen bij lijnvluchten. Budget carriers overboeken niet, dus win je er niets mee. Sterker nog, het kan problemen geven op luchthavens waar alle vluchten van een bepaalde maatschappij via dezelfde desk(s) gaan (denk aan Easyjet of Ryanair op Stansted), want dan loop je risico niet op tijd vooraan de (lange) rij te staan, met gevolg dat checkin gesloten is voor je vlucht, jij niet mee kan en geen compensatie krijgt :o

Bij veel budget carriers krijg je juist korting als je van tevoren online incheckt, sterker nog, je kunt vaak zelfs je boarding pass uitprinten, waardoor je op het vliegveld regelrecht richting marechaussee kunt lopen en dan naar je gate :)
Wat dus niet kan als je ruimbaggage meeneemt, maar aangezien je daar toch al apart voor moet betalen is het (nog) een goede aansporing om je tot handbaggage te beperken, wat voor een weekend ruim zat zou moeten zijn
Parkeren doe je gewoon in badhoevedorp, nette buurt, bus 192 en voor 2,40 zit je op schiphol (ca. 15 minuten transfer :) )
Hmm, die kende ik nog niet. Goede tip :)
Al is Schiphol qua OV-bereikbaarheid zowat beste vliegveld ter wereld, dus trein is voor stadsbewoners nog makkelijker
  • Eindhoven zou ik ook OV aanraden, er is een goede, regelmatige verbinding met Eindhoven station. Parkeren op het vliegveld is veel goedkoper dan Schiphol, maar nog altijd waarschijnlijk duurder dan een treinkaartje. Hier en daar zijn er op het aangrenzende bedrijventerrein gratis plekken beschikbaar, maar het zijn er weinig en ze zitten bijna altijd vol. In de woonwijk verderop is evt een optie, maar je verliest daar flink tijd mee en de meningen erover zijn sterk verdeeld en men wil nogal eens nare shit uithalen met je auto. Geen aanrader dus.
  • Weeze ("Düsseldorf Niederrhein" oid) is lastiger als je niet gewoon op terrein parkeert (prima te doen, tarieven vergelijkbaar met Eindhoven). Beste gok is dan om ergens in het dorp Weeze te parkeren en de streekbus erheen te pakken - maar die rijdt slechts beperkt en niet op de soms onmogelijke tijden dat vliegtuigen daar vliegen. OV is trouwens niet alleen daarom problematisch. Weeze station zit op de boemellijn van Kleve naar Krefeld, je bent vanuit Nijmegen (dichtsbijzijndste stad in NL) ruim twee uur bezig op het vliegveld te komen. Er is wel een shuttlebus van het vliegveld zelf, maar die is peperduur (EUR 25 per enkele reis vanaf Nijmegen of EUR 15 vanaf Venray) en rijdt niet vaak. Liften is allicht nog een betere optie als je zelf geen auto hebt.
  • Bij Dortmund kun je gratis parkeren op P+R terrein van DB station Holzwickede. 10-15min lopen of eens per 20min (24/7!) shuttlebus voor EUR 1.50. Met OV is er een rechstreekse trein vanaf Venlo eens per uur.
  • Voor Köln-Bonn kun je op Grevenbroich P+R gratis terecht, en dan 20 min in de S-Bahn of RE zitten. OV is makkelijk, maar kan prijzig worden - trein naar Köln Hbf (bij Venlo grens over is doorgaans goedkoper dan met de ICE bij Arnhem erover), dan overstappen op eerste de beste richting Flughafen Köln-Bonn
  • Er zal voor Düsseldorf vast ook zoiets mogelijk zijn, maar ik ben daar steeds ofwel door vrienden afgezet danwel met de trein (meerdere keren per uur RE vanaf Düsseldorf Hbf).
  • Zaventem (Brussels International) is gewoon met pendeltrein vanaf Brussel (Noord) te bereiken. Met de auto is het vergelijkbaar met Schiphol, dus erg duur op terrein en geen formele P+R terreinen in de buurt. Of je (veilig) in dorpjes cq buitenwijken eromheen kunt parkeren en dan met bus verder gaan weet ik niet.
  • Charleroi ("Brussels South" oid) is een roteind verder dan Zaventem. Reken op een uur extra reistijd, zowel met auto als OV. Parkeren weet ik niet, op terrein schijnt vergelijkbaar met Eindhoven, wat erbuiten kan weet ik niet. OV is als je vlucht op een schappelijk moment vertrekt/aankomt niet zo moeilijk - elk kwartier bussen van Charleroi gare naar het vliegveld.
jasperaap schreef op maandag 02 november 2009 @ 09:37:
Pff weer een hoop nuttige informatie..

Ik hoor ook weleens dat het leuk en goedkoop is om naar schiphol te gaan. Er om bijvoorbeeld 5.00 al staan en daar is dan een balie ofzo die echt last minute de laatste plaatsen weg doet. Jullie ervaring mee? In ons geval brengt dit zeker een leuke spanning met zich mee aangezien het ons niet zoveel uitmaakt waar we heen gaan.
Been there, done that, vond niets wat niet voor dezelfde prijs op www.lastminute.nl te krijgen is :o
En uiteindelijk ben ik via een reguliere aanbieding van een lijndienst gevlogen voor een redelijk prijsje - maarja, gezien gelegenheid (geboorte kind) was het sowieso kwestie van "moeten" ongeacht prijs

In Europa heb je veel minder lastminute-opties dan in de VS. De dingen die je ziet zijn vooral van touroperators die blokken gekocht hebben en ze niet vol krijgen. Dan nog loont het om even te kijken wat lijnvluchten op vergelijkbare tijden en trajecten kosten. Twee weken terug geprobeerd een lastminute voor 8 dagen Mexico voor EUR 750 te nemen voor afgelopen week. Wegens gepruts lastminute.nl ("online boeken" blijkt niet meer dan een mailtje te sturen richting medewerker die het 's ochtends handmatig probeert te boeken - en dan ontdekt dat het niet meer beschikbaar is |:( ) vervolgens alternatief gezocht. Dezelfde vlucht van Schiphol naar Cancun kunnen boeken voor EUR 499 retour kunnen vinden. Hotels ter plekke hebben ons echt minder dan EUR 250 gekost, dus die lastminute was helemaal niet zo denderend...

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 02-11-2009 14:29 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:16
dion_b schreef op maandag 02 november 2009 @ 14:12:
[...]

[...]

Hier niet mee eens.

Als je 10u onderweg bent moet je inderdaad eten, maar dat moet je ook als je 2u onderweg bent en eerst 8u thuis zit, danwel als je 2u onderweg bent en dan 8u op locatie. Als je blind de eerste de beste restaurant inblundert onderweg kost het een stuk meer, maar ongeacht of je (met tussenstoppen) vliegt, rijdt of spoort, je kunt de kosten minimaliseren door voor te bereiden, uit te zoeken waar en wat je tegen welk budget gaat eten. Ik neem zelf vaak gewoon een zak mueslibollen en een fles drinkyoghurt mee. Kost minder dan lunch op het werk.

Bij treinen hoef je daarnaast overduidelijk geen brandstof of afschrijving te betalen los van het kaartje, en ook bij de auto zou ik beweren dat je een te dure auto hebt voor de km die je rijdt als je significante afschrijving op een rit van 500km (of zelfs 5000km) hebt. Mijn 1995 Excel is nu misschien EUR 850 waard en is in twee jaar misschien EUR 300 afgeschreven. Het grootste deel daarvan komt puur door de leeftijd, misschien een derde van de gereden km, dus iets van EUR 100. Dat is in twee jaar iets van 50k km. 1000km zou dus EUR 2 kosten. Als je tot op de comma begroot moet je het meerekenen, maar ik sta er iig niet bij stil als het minder dan een biertje kost :z

[...]
Inderdaad, zo valt het reuze mee, maar als je een wat minder zuinige auto hebt, dan loopt het snel op. Uiteraard ben ik met je eens dat je ook op de spot moet eten als je er in 2 uur bent. Maar voor personen zoals mij en de TS is dat dus gewoon thuis ;)

Nu krijg ik een broodje, wijntje en wat ander klein spul in het vliegtuig met de KLM. Met de SAS sta ik zelf koffie te betalen, op CPH een broodje en wat te drinken te halen. Uiteraard valt dit reuze mee, maar 300km met de auto zou mij snel op een hoop kosten gaan jagen.

Ik reis dan ook alleen voor mijn vriendin, dus niet voor citytrips waarbij je die kosten altijd nog ga maken.

En zoals jij al netjes zei: een biertje meer of minder maakt me niet uit :) Acht uur op een weekend minder bij mij vriendin zijn om 30 euro te besparen wel O+ Dan betaal ik wel lekker :)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
maarud schreef op zondag 01 november 2009 @ 23:47:
de NSB (zo heet de NS van Noorwegen nou eenmaal) bied vaak voor een schijntje treintickets aan (Minipris). Zo kan je bijvoorbeeld voor €25 van Oslo naar Goteborg. Misschien ook wel van Oslo naar Bergen, dat heb ik niet gezien. Maar als je goedkoop naar Goteborg of Oslo weet te komen, dan kan je met de trein verder.

Via Gardermoen zou ook kunnen.

Dan vlieg je met Ryanair voor een paar euro naar Oslo (Torp), en neem je de trein van Torp naar Bergen met een Minipris-ticket.

Heb zelf ook wel eens zo'n Minipris-ticket gekocht, zitten verder geen kleine lettertjes bij ofzo :)

Of met Ryanair naar Haugesund, en dat je daar misschien opgehaald kan worden?
Bedankt maarud (Noorse chipsfabrikant :D) ik ben bekend met de NSB en ik ben ook bekend met de trein van Bergen naar Oslo, hier heb ik vorige week zondag nog gebruik van gemaakt. Het is een lange (maar wel mooie) reis van 8 uur en daardoor erg lastig te combineren met een vliegticket omdat de vlucht vaak niet aansluit op de treinreis. Maar zeker het overwegen waard. Ik voeg hem toe aan de lijst met opties.

Die tip over Haugesund die is nog beter! Ik had helemaal over het hoofd gezien dat ze ook naar Haugesund vlogen, weliswaar vanaf Bremen... Maar toch, niet slecht! Dat betekend dat ik (met mijn OV-jaarkaart) een trein naar Bremen kan nemen, dat duurt 5 uur. Helaas sluit wederom deze trein niet echt lekker aan met de vluchten, bovendien vliegen ze maar op beperkte dagen.
dion_b schreef op maandag 02 november 2009 @ 00:22:
[...]

Nu heb je iets meer tijd, dat geeft je wat meer ademruimte, maar het blijft een lastig traject. De website van www.norwegian.se ligt nogal plat momenteel, maar je zou kunnen kijken of zij betaalbaar van Stansted of Gatwick direct naar Bergen vliegen. Als je de 17e en 4e pakt, dus op donderdag en maandag reist, is het sowieso goedkoper dan 18e (vrijdag) en 3e (zondag, al kan dat nog meevallen). Als zij betaalbaar zijn vanaf Stansted of Gatwick kun je makkelijk zat op die dagen via Easyjet (Schiphol) of Ryanair (Eindhoven/Weeze) daar komen voor een paar EUR :)

Edit:
Net wel door kunnen komen en het ziet er op die data niet best uit. Beste in de omtrek kon vinden was EUR 117 heen op 17-12 en EUR 62 terug op 5-1. Dat levert dan EUR 179 op (incl) vanaf Gatwick. Naar London toe zit je op die data met de kerstdrukte. Retour gaat je minimaal EUR 79 kosten, en daar komt bij dat de retourvlucht van Norwegian te laat aankomt om nog op Schiphol te kunnen komen, dus wordt dat een nachtje bankhangen op een van de London vliegvelden. Voeg daaraan toe dat die goedkopere vluchten vanaf Luton en Stansted gaan waardoor je nog eens EUR 30 ofzo kwijt bent aan bussen tussen Londonse vliegvelden en het ziet er een stuk minder rooskleurig uit :/
Die vluchten vanaf verschillende luchthavens in London nekt je altijd. Dat was ook zo bij de luchthavens van Oslo, Ryan vliegt vanaf Torf en Rygge, maar niet op Gardemoen. Bankhangen op vliegvelden is waar ik de grens trek, dat doe ik niet. Dan worden de opties al meteen heel wat minder natuurlijk, maar helaas.
CyBeR schreef op maandag 02 november 2009 @ 00:26:
[...]

AirBaltic doet AMS-RIX-BGO (via Riga dus) voor €214 (17 dec tot 4 jan.) De terugvlucht uit BGO is dan wel om 6:50, weet niet of dat moeilijk voor je is :P
Carefully noted as option! Want deze kende ik nog niet, zeker interessant. Maar voor 214 euro is het wat mij betreft nog een iets te duur alternatief, want voor een paar tientjes meer vlieg ik met Norwegian op 'normale' tijden. Ik probeer niet op alle slakken zout te leggen hoor, maar het is iets wat ik meeneem in de overweging en de optielijst die ik maak.
peugeot206gt schreef op maandag 02 november 2009 @ 09:02:

Hee wat tof! Twee hele interessante tips, vouchers en overboekingen, die ga ik zeker in mijn achterhoofd houden. Echter, toen ik even op marktplaats zocht naar deze vouchers toen kon ik er geen enkele vinden. Zocht ik verkeerd? Kun je me vertellen wat het precies is en misschien een linkje geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Josh schreef op maandag 02 november 2009 @ 22:07:
[...]

Carefully noted as option! Want deze kende ik nog niet, zeker interessant. Maar voor 214 euro is het wat mij betreft nog een iets te duur alternatief, want voor een paar tientjes meer vlieg ik met Norwegian op 'normale' tijden. Ik probeer niet op alle slakken zout te leggen hoor, maar het is iets wat ik meeneem in de overweging en de optielijst die ik maak.
Mja, je hebt 't nogal niet makkelijk gemaakt met vliegen rond kerst. Dan is 't altijd duurder ;)
Verder ben ik 't helemaal met je eens trouwens hoor. Ik betaal ook liever €100 meer dan dat ik om om 5 uur op een vliegveld moet staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wat betreft Haugesund - Bergen: dan zou ik ten alle tijden de Kystbuss nemen, niet op laten halen. Misschien dat de kosten met een goed AutoPASS contract een beetje meevallen, maar het stikt rond Karmoy/Haugesund en bergen van de tolposten. Mijn collega is net terug van 2 weken vakantie in Noorwegen, de 400NOK tegoed die nog op mijn AutoPASS brick stond was niet genoeg, ik sta nu zo'n 100NOK in de min (ook fijn dat de rekening naar mijn oude adres gestuurd wordt :X).

Edit: behalve veel tolposten moet je ook voor zo'n 300NOK een veerboot nemen op de E39, een kostenpost die je bij een Kystbuss bespaard blijft.

Edit2: Kystbussen vraagt iets van 450NOK voor een retourtje Haugesund - Bergen, reistijd is dik 3 uur.

[ Voor 20% gewijzigd door _JGC_ op 03-11-2009 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Josh schreef op maandag 02 november 2009 @ 22:07:
[...]

Die tip over Haugesund die is nog beter! Ik had helemaal over het hoofd gezien dat ze ook naar Haugesund vlogen, weliswaar vanaf Bremen... Maar toch, niet slecht! Dat betekend dat ik (met mijn OV-jaarkaart) een trein naar Bremen kan nemen, dat duurt 5 uur. Helaas sluit wederom deze trein niet echt lekker aan met de vluchten, bovendien vliegen ze maar op beperkte dagen.

[...]

Die vluchten vanaf verschillende luchthavens in London nekt je altijd. Dat was ook zo bij de luchthavens van Oslo, Ryan vliegt vanaf Torf en Rygge, maar niet op Gardemoen. Bankhangen op vliegvelden is waar ik de grens trek, dat doe ik niet. Dan worden de opties al meteen heel wat minder natuurlijk, maar helaas.
Haugesund een optie :?
Had het gezien maar ivm geen spoorverbinding had ik er niet verder naar gekeken

Ga dan ipv 5 uur onderweg zijn naar Bremen (en dan nog van het station naar vliegveld komen, wat ook even duurt) via Stansted - daar zijn een stuk meer vluchten :)

Even kijken...

AMS->STN 16-12-2009 0930-0935 EUR 32 Easyjet
STN->HAU 16-12-2009 1300-1545 EUR 3 ( 8)7 ) Ryanair
HAU->STN 04-01-2010 1435-1515 EUR 23 Ryanair
STN->AMS 04-01-2010 1850-2055 EUR 32 Easyjet
----------------------------------------------------------------------
Totaal EUR 90 :)

Of vanaf Eindhoven:

EIN->STN 16-12-2009 0925-0925 EUR 10 Ryanair
STN->EIN 04-01-2010 1705-1910 EUR 34 Ryanair
-----------------------------------------------------------------------
Totaal EUR 70 :D

Beat that :P

Edit-
Daar nog even aan toevoegend:
http://www.kystbussen.no/...%20Kystbussen_nov2009.pdf

Er is een bus van Haugesund naar Bergen om 1800 die om 2115 aankomt, en een bus van Bergen om 0800 die om 1115 aankomt. Kosten NOK 310 per enkeltje, maar 20% korting bij retour, dus NOK 620-124=496 = EUR 58 retour.

Totaal van Eindhoven naar Bergen dus EUR 128 ;)

Edit2-

Nog een alternatief - met de boot van Haugesund naar Bergen:
http://www.tide.no/upload...ugesund-Stavanger.pdf.pdf

Reistijden en -duur vergelijkbaar - Haugesund 1805 -> Bergen 2110, Bergen 0740 -> Haugesund 1040. Prijs is lager - NOK 300 retour (lastig te vinden, uiteindelijk hier gevonden, incl online bestelmogelijkheid), dus EUR 35 retour, waarmee totaal vanaf Eindhoven EUR 105 wordt :>

Daar komt bij dat met de boot varen door de fjorden fantastisch mooi - en zowaar romantisch - is, IMHO veel beter dan met de bus

[ Voor 23% gewijzigd door dion_b op 03-11-2009 01:52 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Geckoo

Good news, everyone!

@ dion kan jij ingehuurd worden als reisleider? :P

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 00:05:
Wat betreft Haugesund - Bergen: dan zou ik ten alle tijden de Kystbuss nemen, niet op laten halen. Misschien dat de kosten met een goed AutoPASS contract een beetje meevallen, maar het stikt rond Karmoy/Haugesund en bergen van de tolposten. Mijn collega is net terug van 2 weken vakantie in Noorwegen, de 400NOK tegoed die nog op mijn AutoPASS brick stond was niet genoeg, ik sta nu zo'n 100NOK in de min (ook fijn dat de rekening naar mijn oude adres gestuurd wordt :X).

Edit: behalve veel tolposten moet je ook voor zo'n 300NOK een veerboot nemen op de E39, een kostenpost die je bij een Kystbuss bespaard blijft.

Edit2: Kystbussen vraagt iets van 450NOK voor een retourtje Haugesund - Bergen, reistijd is dik 3 uur.
_JGC_ thanks voor de tip, maar de bus kende ik al ja. Prima bus, ik ken iemand die er ieder weekend mee moet rijden (van Stavanger naar Bergen) en dat is goed te doen. Bovendien kan ik geen enkele Noor zo gek krijgen dat hij of zij mij komt ophalen in Haugesund, "Je neemt de bus maar!" zal er dan geroepen worden :D.
dion_b schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 00:11:
[...]

Haugesund een optie :?
Had het gezien maar ivm geen spoorverbinding had ik er niet verder naar gekeken

Ga dan ipv 5 uur onderweg zijn naar Bremen (en dan nog van het station naar vliegveld komen, wat ook even duurt) via Stansted - daar zijn een stuk meer vluchten :)

Even kijken...

AMS->STN 16-12-2009 0930-0935 EUR 32 Easyjet
STN->AMS 04-01-2010 1850-2055 EUR 32 Easyjet
----------------------------------------------------------------------
Totaal EUR 90 :)

Of vanaf Eindhoven:

Edit-
Daar nog even aan toevoegend:
http://www.kystbussen.no/...%20Kystbussen_nov2009.pdf

Er is een bus van Haugesund naar Bergen om 1800 die om 2115 aankomt, en een bus van Bergen om 0800 die om 1115 aankomt. Kosten NOK 310 per enkeltje, maar 20% korting bij retour, dus NOK 620-124=496 = EUR 58 retour.

Totaal van Eindhoven naar Bergen dus EUR 128 ;)

Edit2-

Nog een alternatief - met de boot van Haugesund naar Bergen:
http://www.tide.no/upload...ugesund-Stavanger.pdf.pdf

Reistijden en -duur vergelijkbaar - Haugesund 1805 -> Bergen 2110, Bergen 0740 -> Haugesund 1040. Prijs is lager - NOK 300 retour (lastig te vinden, uiteindelijk hier gevonden, incl online bestelmogelijkheid), dus EUR 35 retour, waarmee totaal vanaf Eindhoven EUR 105 wordt :>

Daar komt bij dat met de boot varen door de fjorden fantastisch mooi - en zowaar romantisch - is, IMHO veel beter dan met de bus
Dion, je bent best een genie met betrekking tot reizen, weet je dat? Het zal zich vast niet beperken tot reisplanning, maar verder ken ik je niet ;). De optie via STN is ongelofelijk slim, waarom dacht ik daar niet eerder aan? Ik was helemaal vergeten dat Ryanair ook wel eens vanaf andere luchthavens naar Haugesund zou kunnen vliegen! Ik beperkte me tot slechts de Nederlandse website van Ryanair.

Deze optie heb ik wel bekeken via skyscanner.net, maar die website is slechter gebleken dan ik verwacht had.

Beide opties (vanaf AMS en EIN) zijn erg interessant, omdat beide voor mij in principe met het OV (gratis, OV-jaarkaart) te bereiken zijn binnen 1.5 uur. Er is nog een dilemma tussen de trein en de bus in dat geval, de boot is ietswat goedkoper (450 NOK boot vs 500 NOK bus) en ook wel iets leuker inderdaad.

Wat je in beide gevallen niet meerekend is dat je van het vliegveld naar centrum Haugesund moet, dus zijn dure bussen en deze kost in Bergen 80 NOK voor een enkeltje! Maar rijden gelukkig wel regelmatig en zullen dus geen probleem vormen als aansluiting op de volgende bus of boot.

Eigenlijk is dit nog wel de goedkoopste optie die ik ben tegengekomen, het is de hele dag reizen, maar in principe voor 150 euro klaar. Alhoewel Ryanair toeslagen rekent, 5 euro per enkele vlucht registratie en ook bagage inchecken van 15 euro per enkele vlucht. Dat komt neer op 40 euro extra.

Bedankt voor de hulp! Ik denk dat ik alle opties nu wel gezien heb. Het verbaast me dat er nog zoveel opties zijn, als je maar weet waar je moet zoeken. Zullen we met een aantal geïnteresseerden een topic opzetten over dit soort strategiën? Ik wil wel een topicstart maken :)

Update! Misschien dat dit bericht niet helemaal in goede aarde zal vallen, maar ik heb een oplossing toegereikt gekregen die alles teniet doet... Mijn stiefvader heeft nogal wat frequent flyer miles staan en het is een kleine moeite om die te schenken aan mij. Die geeft hij dus cadeau, dan betaal ik alleen de belasting (104 euro) en dan heb ik een directe vlucht met KLM!

Dat wil niet zeggen dat jullie adviezen onbelangrijk zijn geworden, want ik zal ongetwijfeld nog vaker naar Bergen vertrekken en dan sla ik dit topic er nog even op na. Bovendien heeft het me een heel stuk wijzer gemaakt over de manieren van goedkope reizen uitzoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door Josh op 03-11-2009 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 00:11:
[...]

Of vanaf Eindhoven:

STN > AMS vliegen met easyJet, dat is ook alweer €5 goedkoper dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Josh schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 19:20:
[...]

Wat je in beide gevallen niet meerekend is dat je van het vliegveld naar centrum Haugesund moet, dus zijn dure bussen en deze kost in Bergen 80 NOK voor een enkeltje! Maar rijden gelukkig wel regelmatig en zullen dus geen probleem vormen als aansluiting op de volgende bus of boot.
In Bergen kan je vriendin je toch ophalen? Haugesund weet ik weer niet, heb ik idd niet meegerekend. Maarja, als het retour NOK 150 kost is het EUR 18 ofzo. Dat lijkt me te overzien.
Eigenlijk is dit nog wel de goedkoopste optie die ik ben tegengekomen, het is de hele dag reizen, maar in principe voor 150 euro klaar. Alhoewel Ryanair toeslagen rekent, 5 euro per enkele vlucht registratie en ook bagage inchecken van 15 euro per enkele vlucht. Dat komt neer op 40 euro extra.
Tja, dat is simpel: geen ruimbaggage mee. Je mag 55x40x20cm in cabine meenemen zonder bij te betalen. Ik heb tot twee keer toe een (uATX) PC naast m'n reguliere spullen zo meevervoerd, daar kun je prima kleren meenemen. Enige wat niet kan is vloeistoffen, maar als je de drankvoorraad van je vriendin op peil wil houden zou ik je aanraden eerder met de auto te gaan :P
Bedankt voor de hulp! Ik denk dat ik alle opties nu wel gezien heb. Het verbaast me dat er nog zoveel opties zijn, als je maar weet waar je moet zoeken. Zullen we met een aantal geïnteresseerden een topic opzetten over dit soort strategiën? Ik wil wel een topicstart maken :)
Doe maar :)

Update! Misschien dat dit bericht niet helemaal in goede aarde zal vallen, maar ik heb een oplossing toegereikt gekregen die alles teniet doet... Mijn stiefvader heeft nogal wat frequent flyer miles staan en het is een kleine moeite om die te schenken aan mij. Die geeft hij dus cadeau, dan betaal ik alleen de belasting (104 euro) en dan heb ik een directe vlucht met KLM!
Tja, dat is natuurlijk nog beter - mooi dat hij je zo kan helpen - maar goed, voor volgende keer heb je alvast aardig wat ideeen :)
Thetallguy schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 20:10:
[...]

STN > AMS vliegen met easyJet, dat is ook alweer €5 goedkoper dan ;)
Ook een optie ;)

Wat ideaal is hangt af van vervoer in NL in dit geval.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1