Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vista x64 geen geluid op de center speaker (5.1)

Pagina: 1
Acties:

• sphyrna
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-12-2021
Ik ben al een paar dagen bezig mijn 5.1 geluid onder Vista aan de praat te krijgen, zonder resultaat...
Het maximale wat me is gelukt is om de front, rear en subwoofer aan de praat te krijgen, maar de center speaker werkt niet.

Na een clean Windows install wekten alleen de front speakers van mijn boxenset. (Dit is een nieuwe PC)
Als eerste heb ik alle opties die de Realtek software toelaat geprobeerd en de opties die windows zelf aanbied. Hieruit blijk dat als je de 2 rear speakers als side speakers insteld er wel geluid uit komt. De Subwoofer werkt alleen als je de subwoofer/center speaker omdraait en de center uit zet.

Na een aantal hetinstallaties van de laatste driver van de Gigbyte site (versie R2.13), heb ik de Realtek driver geprobeerd (versie R2.25). Ook een oudere versie (R1.80) mocht niet baten. (uiteraard iedere keer de oude versie eerst verwijderd en gereboot tussendoor)

Toen ik het zat was heb ik uit mijn oude XP PC een audigy 2 gehaald, echter bleek deze precies hetzelfde probleem te hebben met de 2.18.0010 drivers!

Specs:
Moederbord: Gigabyte MA790FXT-UD5P
audio chipset: RealtecALC889A
Aansluiting: Analoog boxenset (jacks): Creative Inspire 5.1 5300 / Zalman 5.1 koptelefoon
PCI Geluidskaart: Creative Audigy 2

Google en GoT leveren heel veel hits op, maar niets wat mijn probleem beschijft of een oplossing die ik nog niet heb geprobeerd.
Heeft iemand nog ideeen wat ik verder kan proberen?

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 23:34
Probeer eens een film met 5.1 geluid. Dan zal je zien dat het werkt. Met stereo geluid (mp3's of iets dergelijks) krijg je maar geluid uit 2 boxen (dit wil er maar niet in bij de meeste mensen ???). Wil je de subwoofer aan, dan moet je bas omleiding inschakelen. En wil je stereo geluid upmixen naar 5.1, dan moet je een andere geluidskaart kopen, of iets softwarematigs proberen.

• sphyrna
De testen die ik heb uitgevoerd zijn met Windows en de driver software zelf. Deze kunnen de boxen dus al niet aansturen.
Als ik een DVD met 5.1 geluid afspeel heb ik inderdaad geen front geluid (stemmen).
Voor muziek ben ik het helemaal met je eens, daar moet je gewoon stereo/2.1 geluid hebben, maar bij films of spellen is 5.1 een stuk beter.

• sphyrna
Ik heb inmiddels ook Windows 7 geinstalleerd en uitgetest, maar dat mocht ook niet baten.
Het beste wat ik tot nu toe werkend heb gekregen is 4.0 output.
Ik zie zelf nu nog maar 2 opties:
- Windows XP installeren en DX10 verliezen
- Een nieuwe boxenset en headset kopen (ik gebruik ze allebij redelijk veel) die wel optisch aangesloten kunnen worden.

Zoals je ziet zijn dit allebij niet echt goede opties... Heeft iemand nog een idee om 5.1 analoog aan de praat te krijgen?

• TCP_IP
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-11 20:42
Het lijkt misschien vergezocht maar installeer eens de AC3codec of evt. K-lite mega codec pack.
Tijdens de installatie kun je dan kiezen wat voor een speaker setup je hebt, 2.0/5.1/7.1 enz.
Dit heeft voor mij toen ook een soortgelijk probleem opgelost.

• sphyrna
Het werkt!
Na het installeren van de k-lite codec pack versie 2.40 (64-bit) werken alle vijf de speakers via de Creative geluidskaart!

(De Realek werkt nog steeds niet, maar ik ben al lang blij dat ik 5.1 geluid heb)

Thanks TCP_IP _/-\o_

• TCP_IP
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-11 20:42
Mooi :D

Nog een extra tip: Er zit ook een AC3 filter configuratietool bij, daarbij kun je het geluid iets harder zetten.
Tabblad main >> Onder Gain de 'Master' op 20db zetten. Ik had het probleem dat bij DVD's geluid erg zacht was, deze 'slider' omhoog gezeten knallen maar :P
Pagina: 1