Hometheatre receiver via spdif of hdmi? + Vuze afspeelprob!

Pagina: 1
Acties:

• JesuisLeroy
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-04-2025
Hallo iedereen,

Niet zeker of dit forum bedoeld is voor dit soort vragen, maar ik hoop het.

Sinds gisteren ben ik in het bezit van een receiver incl. luidsprekers. Type: Sony HT-SS1300.
Hier ben ik goedkoop aan gekomen mede doordat het het showmodel was.
Mijn bedoeling is om deze receiver tussen mijn pc (5.1geluidskaart) en tv te zetten om voor beide het geluid af te kunnen spelen.

Wat ik daarbij graag zou willen, tenzij af te raden, is om het beeld van de pc mee te nemen naar de receiver en deze door te sturen naar de tv. Wat kan ik daarvoor het best doen? Hdmi-poorten gebruiken? Of misschien de DMPORT van de receiver gebruiken? (en waar moet ik die dan op aansluiten op de pc?)

Momenteel heb ik de receiver alleen op mijn pc aangesloten op de digitale audio/spdif uitgang (coax).
Doordat het een showmodel-type was, stonden er instellingen in van "de zaak".
Als ik vervolgens video's van mijn bittorent programma Vuze afspeelde (in het programma zelf), speelde hij ze gewoon keurig netjes af. Echter heb ik met mijn stomme hoofd 8)7 , de instellingen van de receiver zelf gereset (d.m.v. de standby knop langer ingedrukt houden). En nu speelt hij plots de video's van Vuze niet meer met geluid af. |:(

Wel speelt hij verder nog gewoon alles van de pc af. Dvd's met 5.1 geluid, mp3 nummers en divX avi's.
Maar HOE kan ik ervoor zorgen dat mijn receiver het geluid van Vuze weer afspeeld?
Plus als ik mijn hoofdtelefoon aansluit, speelt Vuze dáárop nog WEL geluid af !

Zie hier de instellingen die ik heb kunnen vinden:
http://members.casema.nl/jbf.lem/Digitout1.jpg

PS: De 2 vinkjes staan niet aangevinkt doordat bij het testen geen geluid uit de receiver-boxen kwam.

Ik hoop heel graag op vruchtbare tips van jullie ! Bij voorbaat dank.
Leroy

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Je moet je optische ingang koppelen aan een ingang.

Volgens mij gaat dit in het "AMP MENU".

Kijk anders even in de handleiding hoe het precies moet. Wij hebben een soortgelijke set, maar kan nu niet voor je kijken.

Maar ik weet haast wel zeker dat je die optische ingang moet koppelen aan iets (video 1, dvd ofzo)

Andere bestanden van je PC geven dus nog wel geluid :S ?

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 31-05-2009 23:30 ]

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-02 08:33
Over het beeld door de receiver, zou je niet beter gewoon de TV aan de videaokaart kunnen koppelen en het geluid van de pc naar de receiver? Ik zal niet weten waarom je het beeld naar de receiver moet sturen via HDMI, want HDMI hoeft alleen maar door de receiver als je ook een audio singnaal meestuurt, anders heeft het geen nut lijkt me. Het kan zijn dat je HDMI op de geluidskaart hebt zitten maar dan nog heb je dan een apparte HDMI kabel voor geluid vanaf de geluidskaart en een HDMI kabel vanaf de videokaart (of DVI)

[ Voor 21% gewijzigd door Bulls op 31-05-2009 23:00 ]

Verwijderd

PC rechtstreeks naar tv via AV-in of hdmi zodat je al beeld hebt van je pc op je tv
Voor het geluid dan optisch van je pc naar home cinema gaan en dan via hdmi van home cinema naar je tv (als je minstens 2 hdmi pporten op je tv hebt en anders splitten of altijd kabels verwisselen)
Door deze opstelling heb je geluid van je home cinema op je gedownloade films en beeld van je pc op de tv.

• JesuisLeroy
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-04-2025
@ Thinkpad,
Ja, al het andere geluid van de pc af wordt nog gewoon afgespeeld.
De handleiding van de receiver is behoorlijk puzzelen, en misschien moet ik na elke wijziging van de receiverinstellingen de video/geluidsstroom van Vuze opnieuw afspelen? Daar gaat dan nog wel wat tijd in zitten. En aan de instellingen op mijn pc kan het dus niet liggen (?), aangezien het resetten van de instellingen op de receiver ertoe heeft geleidt dat Vuze geen geluid meer afspeelt en die het daarvoor nog wél deed.

@ Bulls en Jan_wouters,
Sorry, ik heb mezelf denk niet duidelijk genoeg gemaakt. De digitale coax kabel die nu aangesloten ligt tussen receiver en pc, is namelijk tijdelijk omdat de kabel vééél te kort is. Ik moet dus nog een langere kabel gaan kopen. Het liefst maar 1 kabel en ik had gehoopt dat het met een hdmi-kabel mogelijk was om zowel beeld als geluid naar de receiver te laten lopen. Het geluid daar dan op af te spelen en het beeld door te laten sturen naar de TV d.m.v. nog een kort hdmi-kabeltje tussen receiver en tv te leggen.
Is dat mogelijk?

Verwijderd

JesuisLeroy schreef op maandag 01 juni 2009 @ 14:35:
@ Thinkpad,
Ja, al het andere geluid van de pc af wordt nog gewoon afgespeeld.
De handleiding van de receiver is behoorlijk puzzelen, en misschien moet ik na elke wijziging van de receiverinstellingen de video/geluidsstroom van Vuze opnieuw afspelen? Daar gaat dan nog wel wat tijd in zitten. En aan de instellingen op mijn pc kan het dus niet liggen (?), aangezien het resetten van de instellingen op de receiver ertoe heeft geleidt dat Vuze geen geluid meer afspeelt en die het daarvoor nog wél deed.

@ Bulls en Jan_wouters,
Sorry, ik heb mezelf denk niet duidelijk genoeg gemaakt. De digitale coax kabel die nu aangesloten ligt tussen receiver en pc, is namelijk tijdelijk omdat de kabel vééél te kort is. Ik moet dus nog een langere kabel gaan kopen. Het liefst maar 1 kabel en ik had gehoopt dat het met een hdmi-kabel mogelijk was om zowel beeld als geluid naar de receiver te laten lopen. Het geluid daar dan op af te spelen en het beeld door te laten sturen naar de TV d.m.v. nog een kort hdmi-kabeltje tussen receiver en tv te leggen.
Is dat mogelijk?
Normaal gezien kan een videokaart zowel beeld als geluid doorsturen naar je home cinema (dit is bij mij toch het geval..), maar dit raadt ik niet aan omdat je dan je sterk videosignaal van je PC naar je home cinema laat lopen, en dan van je home cinema naar je tv wat waarschijnlijk voor verlies gaat zorgen.

IMO kan je het beste een geluidskaart kopen met een optische S/PDIF ingang (dus niet de digitale COAX), en dan van je videokaart rechtstreeks naar je tv gaan met een HDMI kabeltje en de optische kabel verbinden tussen de home cinema en de geluidskaart. En dan van de home cinema naar je tv nog een HDMI kabel voor dvd's enz.

Dan krijg je prachtig beeld van zowel je home cinema, als je tv. En goed geluid van je pc op je home cinema door je optische S/PDIF. Coax is ook wel goed maar voor mij is optisch het beste :P

• Bulls
Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2009 @ 20:40:
[...]

Normaal gezien kan een videokaart zowel beeld als geluid doorsturen naar je home cinema (dit is bij mij toch het geval..), maar dit raadt ik niet aan omdat je dan je sterk videosignaal van je PC naar je home cinema laat lopen, en dan van je home cinema naar je tv wat waarschijnlijk voor verlies gaat zorgen.

IMO kan je het beste een geluidskaart kopen met een optische S/PDIF ingang (dus niet de digitale COAX), en dan van je videokaart rechtstreeks naar je tv gaan met een HDMI kabeltje en de optische kabel verbinden tussen de home cinema en de geluidskaart. En dan van de home cinema naar je tv nog een HDMI kabel voor dvd's enz.

Dan krijg je prachtig beeld van zowel je home cinema, als je tv. En goed geluid van je pc op je home cinema door je optische S/PDIF. Coax is ook wel goed maar voor mij is optisch het beste :P
Er zit geen verschil tussen optisch en coax, het is digitaal. Sommigen beweren zelfs dat coax beter voller geluid geeft dan optisch. Maar uiteindelijk maakt het geen verschil, alleen de dikte. Bij lengte van boven de 7 meter zal er verlies op treden en daarbij heb je hogere kwaliteit kabel nodig.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:24

BHQ

Bulls schreef op maandag 01 juni 2009 @ 20:52:
[...]
Er zit geen verschil tussen optisch en coax, het is digitaal.
Qua signaal wat er doorheen gaat op een normale lengte: feit.

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 13:07

EraZor

Don't mention the war

OK 1 verschil: je hebt bij coax (door de electrische verbinding) kans op brommen ivm een aardlus. Met optisch sowieso niet.

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-02 14:14
En bij optisch zeggen ze weer dat het omschakelen naar het optische signaal (en terug) voor verlies zorgt. Zo heb je altijd wat.

Wat topicstarter wil moet gewoon kunnen. Ikzelf heb een sony receiver met SVGA aansluitingen, is wat verouderd, sluit ik een oude laptop via SVGA aan op de receiver en is laatstgenoemde weer op eenzelfde manier aangesloten op een tv dan krijg ik het beeld (ook) op tv. Voor geluid idem.

Verwijderd

En bij optisch zeggen ze weer dat het omschakelen naar het optische signaal (en terug) voor verlies zorgt. Zo heb je altijd wat.
Voor wat voor verlies zorgt optisch digitaal naar elektrisch digitaal dan?
Optisch heeft inderdaad het voordeel dat je de systemen elektrisch gescheiden houdt, daarom zou ik altijd voor optisch kiezen als je de keuze tussen optisch en coax hebt.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2009 22:01 ]

• Bulls
Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2009 @ 21:59:
[...]

Voor wat voor verlies zorgt optisch digitaal naar elektrisch digitaal dan?
Optisch heeft inderdaad het voordeel dat je de systemen elektrisch gescheiden houdt, daarom zou ik altijd voor optisch kiezen als je de keuze tussen optisch en coax hebt.
Van digitaal naar optisch (licht) en weer terug, zorgt voor vertraging in het signaal, ookal verplaatst het licht zicht door de kabel sneller dan een signaal over coax, het is praktisch niet waarneembaar.

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
En hoeveel ms vertraging zou dat moeten opleveren?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:24

BHQ

Miliseconden? Ik denk dat je nog wel een factortje lager kan gaan zitten ;)

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Als ik lager ga zitten dan moet ik vreemde tekens op het scherm gaan toveren...

En ook met ms als maat kun je rustig een flink eind achter de komma werken... ;)

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 09:37
Micro, pico, nano, femto e.d. zijn toch ook gewoon te schrijven zonder vage tekentjes? ;)

Nickname does not reflect reality

Pagina: 1