1 lange piep, drie korte GPU dood?

Pagina: 1
Acties:

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Volgens mij is er een essentieel onderdeel van mijn PC overleden, ik wilde mijn systeem aanzetten en er gebeurde niet veel meer dan: beeeeeep - beep beep beep, geen beeld geeh HDD activiteit. Niks (behalve de fans natuurlijk)

Dis is mijn systeem
Asus p5b-e (BIOS ver 1601, geloof ik)
Intel E6700 proc @3ghz (FSB -> 299, stock voltage)
HDD van Hitachi: HDT725032VLA360, 320 GB, 7200 rpm, 16MB
Geheugen: 2 x 1024 mb Crosair PC2-6400 (CM2X1024-6400)
Grafische Kaart: EVGA Geforce 7950GT, 512 MB
Koeling: Arctic Freezer 7 Pro
OS: Windows XP Home Edition, Versie 5.1.2600 SP3 build 2600

In het Asus boekje staat deze geluidscode uit de BIOS niet omschreven.
Via Google kom ik wel wat sites met mijn fout code tegen:
"1 long, 3 short Conventional/Extended memory failure "

Alleen lost dat mijn probleem niet op. Zonder geheugen krijg ik de beeps, met 1 van de 2 geheugenbankjes en als ik ze op verschillende geheugenslots zet (de een of de ander, maakt niet uit) krijg ik de beeps ook.

Gelukkig heb ik nog een servertje staan, met geheugenbankjes die ik kan testen, maar zelfs daarop geeft mijn pc de beeeep-beep-beep-beep fout melding. (Mijn server draait prima met de getestte geheugenbankjes.)

Ik zat zelf denken dat het een probleem met mijn grafische kaart is.Mijn server draait met een onboard videokaart, in de BIOS heb ik de opstart volgorde op PEG first gezet en mijn Grafische Kaart erin gedrukt. Bij het opstarten volgen er onnavolgbare piepjes en geen beeld.,
Helaas heb ik thuis nog wel 4 AGP videokaarten liggen om mee te testen, maar geen simpele PCI videokaartjes. Dus ik kan niet proberen uit te sluiten of het de Grafische Kaart of toch iets anders is.

Heeft er iemand een sortgelijke situatie bij de hand gehad? Ik hoop eigenlijk op iemand die me iets in de richting kan duwen van: Je Grafische Kaart is dood, je geheugen is dood, je moederbord is dood.

Je kunt nu natuurlijk posten : Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door maar daarmee ben ik niet geholpen.
Heb ook al best wel wat geprobeerd, dacht ik zo.

There is no place like 127.0.0.1

• Borgoth
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04-2023

Borgoth

De botte lul.

Er staat gewoon duidelijk in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter waar je moet kijken als je computer bliepjes geeft.
* Moederbord piept?BIOS Beep Codes - BIOS POST Codes en nog meer BIOS Beep Codes
* Of, het betrouwbaarst, kijk gewoon in de handleiding van het moederbord.
* Trek geheugen en/of videokaart eruit, het moederbord moet daarna zeker piepen. Ook als de CPU brak is.
* De meeste gezonde moederborden piepen eenmaal tijdens het opstarten ter indicatie dat alles in orde is. Asus borden piepen daarnaast ook nog een keer per gevonden USB apparaat. Dat zijn allemaal dus normale piepjes.
Je zou kunnen kijken of het geheugen uit je server wel werkt in je gewone systeem. Kijken of je de slots schoon kan blazen met perslucht kan ook nog wel eens werken.

[ Voor 20% gewijzigd door Borgoth op 31-05-2009 20:43 ]

Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!

• TheMe
Als je mijn Startpost had gelezen, dan had je gezien dat ik de geheugenbankjes uit de server heb getest, met nog steeds dezelfde foutmelding beepjes.

En dat ik zelf al foutcodes heb opgezocht, omdat de beeps die ik krijg niet in mijn handleiding van eht moederbord staan.

Slots schoonblazen met perslucht? Ik heb nog geen twee weken geleden mijn case stofgezogen, iets wat ik elke paar maanden doe. Er zat op dit moment niet zoveel stof in, dat het problemen zou kunnen geven.

imho is het een beetje te makkelijk om de verwijzing naar Hangen en opstartproblemen troubleshooter te verwijzen, zonder mijn hele startpost eerst te lezen.

De vraag die ik vooral stel: is er iemand die ooit een soortgelijk probleem heeft gehad.

• SiuYi
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-03 20:55
Op dezelfde pagina van je link staat ook vermeld dat de code 1 lang en 3 kort een fout in het "Video (EGA) Display Circuitry" kan betekenen (IBM BIOS beep codes). Het nadeel van deze foutmelding is dat deze ruimomvattend is. Als het systeem geen beeld kan genereren *edit* om de POST-melding te tonen *edit*, geeft het deze foutmelding, ook al is er niets aan de hand met de videokaart of -slot!

Ik heb ooit een moederbord gehad met een defect in het AGP-slot. De videokaart werkte wel in een ander systeem en een videokaart met een PCI-aansluiting werkte wel in het defecte moederbord.

Bij dergelijke problemen is het niet makkelijk het probleem aan te wijzen. Het enige is alles uitproberen en hopen dat je de fout kan lokaliseren. Als mij dit niet lukt, geef ik het op en ga verder met een nieuw moederbord. ;)

Heb je het geheugen van het defecte systeem al in je server geprobeerd? Je kan de geheugenbankjes dan uitsluiten, maar nog niet het moederbord ...

Het spijt me, maar bij dergelijke problemen kunnen de posters je niet aan makkelijke antwoorden helpen. Wel kunnen ze je (hopelijk) helpen met ideeen als je vast komt te zitten.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Probeer inderdaad eens een andere graka. Of sloop je graka eruit en boot met 1 RAM bankje; heb je dan een andere beep-code ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• TheMe
SiuYi schreef op zondag 31 mei 2009 @ 21:38:
...
Ik heb ooit een moederbord gehad met een defect in het AGP-slot. De videokaart werkte wel in een ander systeem en een videokaart met een PCI-aansluiting werkte wel in het defecte moederbord.
...
Heb je het geheugen van het defecte systeem al in je server geprobeerd? Je kan de geheugenbankjes dan uitsluiten, maar nog niet het moederbord ...

Het spijt me, maar bij dergelijke problemen kunnen de posters je niet aan makkelijke antwoorden helpen. Wel kunnen ze je (hopelijk) helpen met ideeen als je vast komt te zitten.
Ik heb de server nu draaien met het geheugen uit mijn andere machine, zonder beeps en foutmeldingen.
Die fout over het EGA circuit had ik ook al gezien, en vermoed nu dat mijn moederbord heen is gegaan, inclusief mijn Grafische Kaart (omdat ie in mijn server ook niet meer werkt).
Nu hopen dat mijn Proc nog wel wil. Maar dat is een kwestie van testen icm een nieuw mobo.
Probeer inderdaad eens een andere graka. Of sloop je graka eruit en boot met 1 RAM bankje; heb je dan een andere beep-code
Mijn Asus pb5/e heeft een PCI-E slot en verschilende PCI sloten. Ik heb helaas aleen 4 reserve AGP kaarten liggen. Geen reserve PCI-E of PCI....

[ Voor 6% gewijzigd door TheMe op 31-05-2009 23:38 ]

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:42
Start eens op zonder videokaart erin, krijg je dan de zelfde piepjes?

[ Voor 8% gewijzigd door SgtElPotato op 31-05-2009 23:43 . Reden: abn :P ]

Zucht...

• thiesggb
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-04 07:04
kaartje van andere tweakert ff lenen om te testen.........

misschien ff je woonplaats posten.

• TheMe
Zonder videokaart krijg ik dezelfde piepjes, plus een extra setje piepjes (geen toetsenbord / muis vermoed ik) Het bijzondere is: gezien de HDD activiteit start mijn PC wel door naar Windows. Helaas geen VNC geinstalleerd om er vanaf mijn server op in te loggen.
Het gekke is: als ik mijn Logitech G15 USB toetsenbord er in plug lijkt de PC niet door te starten. Ook met PS/2 toetsenbord en muis lijkt ie niet door te starten.

Bij deze:
Ik ben op zoek naar een PCI videokaartje in omgeving Weesp/Hilversum om te testen of mijn moedebord is overleden (EGA circuit).

Misschien terzijde: mijn Grafische Kaart werd tijdens Empire: Total War een fraaie 127 graden. Overigens heb ik de voorafgaande 48 uur voor de crash geen Empre gespeeld. Kan het een reden zijn?

Ik zal mijn systeem een nachtje laten slapen zonder cmos batterij en (weer) een Clear CMOS doen met de jumper. En dan morgen weer een nieuwe dag.

[ Voor 28% gewijzigd door TheMe op 01-06-2009 00:06 . Reden: extra info ]

• Docho
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-01 21:46
TheMe schreef op zondag 31 mei 2009 @ 23:55:
Zonder videokaart krijg ik dezelfde piepjes, plus een extra setje piepjes (geen toetsenbord / muis vermoed ik) Het bijzondere is: gezien de HDD activiteit start mijn PC wel door naar Windows. Helaas geen VNC geinstalleerd om er vanaf mijn server op in te loggen.
Het gekke is: als ik mijn Logitech G15 USB toetsenbord er in plug lijkt de PC niet door te starten. Ook met PS/2 toetsenbord en muis lijkt ie niet door te starten.

Bij deze:
Ik ben op zoek naar een PCI videokaartje in omgeving Weesp/Hilversum om te testen of mijn moedebord is overleden (EGA circuit).

Misschien terzijde: mijn Grafische Kaart werd tijdens Empire: Total War een fraaie 127 graden. Overigens heb ik de voorafgaande 48 uur voor de crash geen Empre gespeeld. Kan het een reden zijn?

Ik zal mijn systeem een nachtje laten slapen zonder cmos batterij en (weer) een Clear CMOS doen met de jumper. En dan morgen weer een nieuwe dag.
127 graden is inderdaad veel te veel 8)7, ik durf bijna zeker te zeggen dat je grafische kaart naar de hemel is. Ik weet niet meer wat min of meer de limiet was van temperatuur bij de GF 7xxx reeks, maar naar mijn weten is er géén enkele grafische kaart die boven de 100 graden géén problemen krijgt.

[ Voor 27% gewijzigd door Docho op 01-06-2009 00:17 ]

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-04 12:04
Hmm is 127 graden niet een typische sensor overlijdens temperatuur? Ik had namelijk op mijn vorige PC ook een sensor die in idle altijd 127 graden aangaf, heeft nog 3 jaar goed gewerkt.

Als hij alleen met load 127 graden is zal er wel wat aan de hand zijn ja

• TheMe
Ik heb de temps "gemeten" met HWinfo, dat redelijk correct (lees: vergelijkbaar met andere temp progjes) mijn CPU temperatuur meet.
Ik lees op verschillende fora dat 127 best wel hoog is. Vermoedelijk is mijn kaart heengegaan door de temps en is direct het EGA circuit van mijn moederbord overleden.

Toch maar waterkoeling in mijn volgende set-up ?! 8)7

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-05 17:18

the mod man

iets van beeldmaker

127 is de waarde die een 128bit signed sensor aangeeft als hij kaduuk is of niet is aangesloten. Ik heb een voeding van 127 graden en een vriend van mij een cpu en een voeding. Beide pc's werken al 2 jaar perfect.

I can't wait to shoot!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 23:32
Bij 127 begint er echt wel iets te smelten stinken lijkt me ;-)

Lijkt mij ook een brakke temp sensor idd!

Verwijderd

Idd als je 127 graden krijgt te zien weet je zeker dat het niet klopt. ;)

• TheMe
Ik heb de sensor ook wel op 128 graden gezien, en idle was 'ie veel minder warm. Ik denk daarom niet dat de sensor stuk was, maar dat mijn kaart gewoon best wel warm werd.
Zonder stank, smelten en stinken....

Verwijderd

Je zei 127 graden en dat wordt altijd aangegeven als er geen sensor is aangesloten of niet meer goed werkt.
Van daar dat er werd gedacht dat de sensor niet meer werkte.

Smelten doet die ook niet met 127 graden hoor, daar is de temp echt _veel_ te laag voor.
Veel GPU's mogen ook wel 120 graden worden, het zal natuurlijk niet bevordelijk zijn voor de levensduur, maar hij gaat er ook niet direct aan kapot.

Verwijderd

Ik weet niet welk merk bios je hebt. Maar ik heb dit nog tussen me documenten staan van me ICT Opleiding die ik gedaan heb. In dit geval gaat het over de AMI bios.

AMI Bios

Videofout: defekte RAM-DAC (Digital Analog Converter), is voor de omzetting van de CPU-data in videodata verantwoordelijk; of Monitorherkenningsproces fout of Video-RAM fout, eventueel is de Monitor niet aangesloten resp. de kabel is defect; of fout in de eersten 64KB van het geheugen

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2009 13:24 ]

• TheMe
Bedankt voor de hulp en de info.
Mijn Asus P5B-E heeft een AMI bios.

Ik ga er nu van uit dat in ieder geva; mijn videokaart is overleden. Mijn videokaart draait namelijk ook niet in mijn server. Dan krijg ik ook piepjes bij het opstarten die ik niet hoor te krijgen.
Mijn moederbord is volgen mij ook niet goed meer. Als ik opstart zoner videokaart krijg ik dezelfde piepjes. Plug ik een ps-2 toetsenbord en muis in, dan start er niks op.
Start ik mijn pc op zonder ps-2 toetsenbord en muis en zonder videokaart, dan start de pc wel gewoon door en wordt zelfs windows geladen.
Helaas kan ik dan niks zien of besturen.

Ik gooi het bijltje erbij neer en het wordt een nieuw moederbord en een nieuwe videokaart.

Ik zag trouwens op verschillende fora dat 100 graden wel een beetje het max is voor een "normale" temperatuur van een 7950GT videokaart bij full load. Nu was de airflow in mijn case niet slecht, maar de kaart werd duidelijk te warm.
Volgende keer beter in de gaten houden lijkt me.

[ Voor 16% gewijzigd door TheMe op 01-06-2009 21:12 ]

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
TheMe schreef op maandag 01 juni 2009 @ 21:09:
Bedankt voor de hulp en de info.
Mijn Asus P5B-E heeft een AMI bios.

Ik ga er nu van uit dat in ieder geva; mijn videokaart is overleden. Mijn videokaart draait namelijk ook niet in mijn server. Dan krijg ik ook piepjes bij het opstarten die ik niet hoor te krijgen.
Mijn moederbord is volgen mij ook niet goed meer. Als ik opstart zoner videokaart krijg ik dezelfde piepjes. Plug ik een ps-2 toetsenbord en muis in, dan start er niks op.
Start ik mijn pc op zonder ps-2 toetsenbord en muis en zonder videokaart, dan start de pc wel gewoon door en wordt zelfs windows geladen.
Helaas kan ik dan niks zien of besturen.

Ik gooi het bijltje erbij neer en het wordt een nieuw moederbord en een nieuwe videokaart.

Ik zag trouwens op verschillende fora dat 100 graden wel een beetje het max is voor een "normale" temperatuur van een 7950GT videokaart bij full load. Nu was de airflow in mijn case niet slecht, maar de kaart werd duidelijk te warm.
Volgende keer beter in de gaten houden lijkt me.
Als je videokaart in je server ook niet werkt lijkt dat me inderdaad het probleem. Het lijkt me alleen erg onwaarschijnlijk dat er twee onderdelen tegelijk overlijden. Misschien geeft je moederbord ook gewoon een foutmelding als er geen videokaart geplaatst is. Het lijkt me wat voorbarig om er meteen een nieuw moederbord bij te bestellen.

specs

Verwijderd

Maar het moederbord geeft meerdere problemen, dus kan zijn dat dat ding aan het overlijden is

• TheMe
Wat mij bereft mag er een slotje op, ik heb mijn keuze gemaakt.
Er komt een nieuwe Gigabyte EP35-DS3R en een EVGA 9800 GT.
Proc (E6700) en geheugen 2 x 1024 mb Crosair PC2-6400 (CM2X1024-6400) gaan mee in het nieuwe systeem maar worden in de toekomst nog vervangen .

Nogmaals dank voor de vele en hulpzame reacties

Pagina: 1