[PW] Onhandige filters in "Lenzen"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:26
Hallo allemaal,

Ik ben een fervent gebruiker van de filters in de Tweakers Pricewatch, die dingen zijn geniaal. In het onderdeel Elektronica » Digitale Camera Accessoires » Lenzen echter, zijn er een paar naar mijn menig niet zo handig ingedeeld. Vandaar wat opmerkingen van mijn kant, ter discussie.

Te weten:
1) Als ik filter op diafragma van zowel min als max F/"2.8", dan krijg ik vanalles te zien dat daar niet aan voldoet, o.a. 1.4's, 2.8-4.5's en 3.5-5.6's. Ik zou verwachten dat geldt 2.8-3.5 < 2.8-5.6 < 3.5 < 3.5-5.6, hoewel over de exact volgorde van sommige verlopende diafragma's misschien nog wel wat discussie kan bestaan. In dat geval zou je dus bij de eerdergenoemde filter alleen 2.8-lenzen zien.

2) De keuzemogelijkheden voor "wide" zoomfactor zijn niet logisch. Daar staat nu iets dat begint bij 100mm ofzo. Keuzes zouden ergens rond de 10mm moeten beginnen en met grofweg telkens een factor 1.5 ofzo ertussen doorlopen tot tegen de 200mm. Dat zou dan bv. 10, 15, 20, 30, 50, 75, 100, 150, 200 kunnen worden. Misschien is een vrije-tekst veld hier wel gewoon makkelijker.

En een beetje "nu we er toch zijn":
3) Keuzemogelijkheden rondom de focusmotor zijn ingewikkelder dan nodig is naar mijn mening, al werkt dit wel. Op het moment is deze keuze verdeeld over twee velden, dat zou in één moeten kunnen denk ik. Dat veld zou ik autofocus noemen en de keuzemogelijkheden "geen", "motor in body", "micromotor in lens" en "sonische motor in lens" noemen. SWM, HSM en USM zijn voor zover ik weet namelijk merknamen van resp. Nikon, Sigma en Canon voor eigenlijk hetzelfde concept.