[Ubuntu 9.04] Kapotte GDM?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ter inleiding:
ik heb een beetje ervaring met linux (lees: ik moest voor school wel eens wat doen in ubuntu of suse) en ik had nog een laptop met XP staan.
Toen dacht ik laat ik is mijn linux kennis bijwerken.

Probleem:

Telkens als ik Ubuntu opnieuw installeer , updates gedraaid heb, en add ons geinstalleerd.
(rkhunter,wireshark,build-essential,aircrack-ng) en via de Grafische Packetmanager meuk erbij heb gezet (Ik heb het geprobeerd met compiz aan en compiz uit, en extra ati drivers aan en ati drivers uit)
Wanneer ik dan reboot werkt mijn grafische schil niet (lees: freezing artifacts).

Dingen die ik gedaan heb:
  • Via safe-mode alle opties geprobeerd.
  • KDE eropgezet (apt-get install kde , en gezet als default via sudo dpkg-reconfigure gdm).
  • GDM opnieuw geinstalleerd (apt-get install gdm met sudo dpkg-reconfigure gdm).
  • de Xserver aangepast (sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg)
  • Gedreigd windows te installeren :+
  • Reinstall van Ubuntu-desktop (sudo apt-get install --reinstall ubuntu-desktop)
  • Automatic login voor GDM geactiveerd, zelfde probleem
De Hardware:

Asus laptop (M600ne)
Intel Centrino Mobile 1.7 Ghz
1 GB ram (2x 512)
Ati Mobility Radeon 9700 (64MB dedicated)
80 GB 5400 RPM schijf

En je vraag was ?
Hoe los ik dit op dat ik weer gewoon in ubuntu kan booten zonder de artifacts.
Een reinstall is geen probleem,, alleen na het installeren gaat hij telkens op ze bek.

[ Voor 10% gewijzigd door LuckY op 31-05-2009 17:21 . Reden: sudo apt-get install --reinstall ubuntu-desktop ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martieadams
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-03 10:55
wat is je videokaart? Ik heb soortgelijke problemen gehad met een ati x1400 en ubuntu 9.04, ubuntu 8.10 draait echter wel als een zonnetje :) .

Learn to forget...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Niet online
Hij draait bij de eerste boot ook als een zonnetje:
Hardware ga ik even updaten in de TS.
Updated :+

Momenteel probeer ik :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
# nano /etc/gdm/gdm.conf

# You need to find the following section

[daemon]
# Automatic login, if true the first attached screen will automatically logged
# in as user as set with AutomaticLogin key.
AutomaticLoginEnable=false
AutomaticLogin=

# Change false to true and enter your username after AutomaticLogin.  If your username is joe then the section will look like this:

[daemon]
# Automatic login, if true the first attached screen will automatically logged
# in as user as set with AutomaticLogin key.
AutomaticLoginEnable=true
AutomaticLogin=joe

# This will bypass the GDM login process all together.  You will go directly to your desktop.  After that you can go back to your Login Window Preferences Manager and remove the offending GDM login theme.

Alleen dit werkt ook niet.

[ Voor 86% gewijzigd door LuckY op 31-05-2009 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martieadams
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-03 10:55
Is het een mogelijkheid om ubuntu 8.10 erop te zetten, de propieraty drivers daarvan doen het perfect op mijn ati. Volgens mij is er bij ubuntu 9.04 het probleem dat de driver die erbij zit nog niet werkt op de gdm die op ubuntu 9.04 zit.

Als je niet naar ubuntu 8.10 wil omdat er bijvoorbeeld een oudere versie van eclipse en openoffice bij zit, dit is te verhelpen door even simpel te googelen naar een repository met nieuwere versies.

Learn to forget...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Niet online
martieadams schreef op zondag 31 mei 2009 @ 17:18:
Is het een mogelijkheid om ubuntu 8.10 erop te zetten, de propieraty drivers daarvan doen het perfect op mijn ati. Volgens mij is er bij ubuntu 9.04 het probleem dat de driver die erbij zit nog niet werkt op de gdm die op ubuntu 9.04 zit.

Als je niet naar ubuntu 8.10 wil omdat er bijvoorbeeld een oudere versie van eclipse en openoffice bij zit, dit is te verhelpen door even simpel te googelen naar een repository met nieuwere versies.
Ik ga het wel even testen met Ubuntu 8.04, alleen dan zou die het bij de Live CD en nadat hij geïnstalleerd is toch ook niet moeten doen.
Want dan krijg ik wel gewoon beeld.

Edit:
Als ik in CLI het comando : Synaptic ingeeft krijgt ik de volgende feedback terug:
(synaptic:2341): Gtk-WARNING**" Cannot open display:

[ Voor 10% gewijzigd door LuckY op 31-05-2009 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De propiertary gaan sowieso niet werken. Deze ondersteunen de R500 en alles daaronder niet meer en je hebt de nieuwe versie van de propiertary drivers nodig om X.org 1.6 ondersteuning te hebben (welke in Jaunty zit). Je zult dus moeten kijken naar de radeon driver (open source).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 20:06
Radeon driver wordt normaal standaard geselecteerd, en volgens je probleemomschrijving zal er daar iets met schelen. Wat je kan doen om je kapotte 9.04 systeem op korte termijn werkende te krijgen, is opstarten in single user mode oid, en je /etc/X11/xorg.conf editten zodat de vesa driver genomen wordt. Bestaat die file niet, kijk dan in je /var/log/Xorg.0.log, daar staat de inhoud van een eventueel automatisch gegenereerde versie van die file.

Kan je ook eens een Xorg.0.log includen van wanneer je X crasht? Na reboot zal dit wellicht Xorg.0.log.old zijn.
Je kan ook proberen je grafische drivers te upgraden, google eens op Tormod Volden's PPA.

Tenslotte zou ik niet downgraden naar 8.04/8.10 om de proprietaire driver te draaien, neem 9.04 en probeer de open source driver werkende te krijgen. Je krijgt er nieuwere software en een stabielere (normaal toch :+) driver voor, die wel een pak minder performant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Niet online
Ik heb de volgende driver gevonden : http://support.amd.com/us...ct=2.4.2.3.2&lang=English

Ik ga wel even Ubuntu Herinstallen en dan daarna gelijk die ATI driver eroverheen gooien.

Hieronder is de Xorg.0.log.old :X
Kan je ook eens een Xorg.0.log includen van wanneer je X crasht? Na reboot zal dit wellicht Xorg.0.log.old zijn.
http://pastebin.com/f5f02f83

Dat is iets overzichtelijker :+

• Ubuntu 9.04 opnieuw geïnstalleerd en direct gereboot. zag wel even een Artifact maar daarna gelijk een "loading beachbal" hierna kon ik inloggen.
  • Nu ga ik eens alle standaard applicaties updaten en dan rebooten.
  • Gedaan- Weer de kleine artifact en de beachball en daarna kan ik gewoon inloggen
  • Nu eens alle games installeren en gewoon stap voor stap troubleshooten
  • Gedaan- Weer de kleine artifact en de beachball en daarna kan ik gewoon inloggen
  • Nu dan maar Stap voor stap app installen en dan rebooten.
Zou het ook kunnen komen omdat ik Gnome draai en KDE onderdelen (SuperKramba,KGpg)
installeert (ik heb deze twee nu maar overgeslagen)

[ Voor 237% gewijzigd door LuckY op 31-05-2009 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Niet online
kick dat het opgelost is, ik heb een aantal kde componenten niet geinstalleerd en nu werkt het :+
Het lag dus niet aan de drivers of iets, nu nog even die driver van de ati site eroverheen gooien en kijken of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie mijn eerdere post: dat gaat niet werken. De drivens die jouw kaart ondersteunen werken niet onder xorg 1.6 (die jaunty gebruikt) en de ati drivers die wel xorg 1.6 ondersteunt die ondersteunt jou kaart niet.

Oftwel: stick to the opensource drivers. Deze zijn trouwens ook een heel stuk beter. Met de ati drivers (fglrx) kreeg ik 1080p niet zonder schokken aan de praat. En met de opensource drivers draaien ze prima :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Niet online
Ja, ik kreeg die .run file inderdaad niet geinstalleerd, en heb veel extra software geïnstalleerd. Behalve ATI meuk of Compiz en karamba.
Thanks iig voor het advies :D
@ Karmoze, het werkt hij boote Thanks :>

[ Voor 11% gewijzigd door LuckY op 01-06-2009 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Compiz zou trouwens prima moeten draaien op de opensource drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

LuckyY schreef op zondag 31 mei 2009 @ 17:35:
Zou het ook kunnen komen omdat ik Gnome draai en KDE onderdelen (SuperKramba,KGpg)
installeert (ik heb deze twee nu maar overgeslagen)
Kijk eens naar Screenlets als vervanger voor SuperKaramba :)
Wordt SuperKaramba eigenlijk nog doorontwikkeld? Aangezien het altijd erg op KDE gericht is en deze functionaliteit nu in Plasma is opgenomen..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Niet online
Demoniac schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 10:23:
[...]
Kijk eens naar Screenlets als vervanger voor SuperKaramba :)
Wordt SuperKaramba eigenlijk nog doorontwikkeld? Aangezien het altijd erg op KDE gericht is en deze functionaliteit nu in Plasma is opgenomen..
Thanks voor de tip ik zou het eens onderzoeken, superkaramba stond nog wel bij de Gesupported en onderhouden pakketten (tot 2010 afaik).

Momenteel gebruik ik die installatie om weet wat van Linux te leren en de basis dingen op te pakken.

Wat nu al aardig is gelukt, dus ik zou eens kijken naar screenlets(ook al heb ik die superkaramba functies niet echt nodig).
Pagina: 1