Met dit mooie weer zie ik dat mijn Nikon D80 (gekocht afgelopen winter), moeite heeft met buiten en veel zon. Dat resulteert over het algemeen in uitgebeten lucht. Nu heb ik begrepen dat dit aan het matrix belichtingssysteem ligt, deze kijkt vooral naar je actieve focuspunt en probeert dat correct te belichten. Op zich een logische gedachtengang, immers dat ben je aan het fotograferen.
Nu heb ik vanmiddag twee foto's gemaakt van hetzelfde Amsterdamse steegje. Uitgekozen vanwege de lichtverschillen. Onderstaand zie je de twee foto's. De eerste is met matrix belichting, die heeft een uitgebeten lucht. De tweede is gemaakt met centered lichtmeting. Geen uitgebeten lucht meer, wel is het steegje nu te donker.
Wat is de beste manier om dit soort situatie te belichten? Flitsen wellicht?

Nu heb ik vanmiddag twee foto's gemaakt van hetzelfde Amsterdamse steegje. Uitgekozen vanwege de lichtverschillen. Onderstaand zie je de twee foto's. De eerste is met matrix belichting, die heeft een uitgebeten lucht. De tweede is gemaakt met centered lichtmeting. Geen uitgebeten lucht meer, wel is het steegje nu te donker.
Wat is de beste manier om dit soort situatie te belichten? Flitsen wellicht?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2009 00:23 ]