Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met dit mooie weer zie ik dat mijn Nikon D80 (gekocht afgelopen winter), moeite heeft met buiten en veel zon. Dat resulteert over het algemeen in uitgebeten lucht. Nu heb ik begrepen dat dit aan het matrix belichtingssysteem ligt, deze kijkt vooral naar je actieve focuspunt en probeert dat correct te belichten. Op zich een logische gedachtengang, immers dat ben je aan het fotograferen.

Nu heb ik vanmiddag twee foto's gemaakt van hetzelfde Amsterdamse steegje. Uitgekozen vanwege de lichtverschillen. Onderstaand zie je de twee foto's. De eerste is met matrix belichting, die heeft een uitgebeten lucht. De tweede is gemaakt met centered lichtmeting. Geen uitgebeten lucht meer, wel is het steegje nu te donker.

Wat is de beste manier om dit soort situatie te belichten? Flitsen wellicht?

Afbeeldingslocatie: http://www.helemaalgoed.net/DSC_3202.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.helemaalgoed.net/DSC_3203.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2009 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HDR? Er zijn gewoon grenzen aan de dynamic range van een sensor.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2009 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
HDR of grad ND filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Prachtig voorbeeld van het verschil trouwens.

Ik zou die met center pakken en wat met d-lighting spelen in capture nx als je dat gebruikt. Wat je ook kan doen is de raw 2 x processen, een keer met de steeg naar je zin en een keer met de lucht. Alletwee op een eigen laagje in photoshop en lekker gummen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat handig kan zijn is instellen dat zodra je de shutter release button half indrukt om te focussen in het menu in laten stellen dat ie ook de exposure locked. Dat heb ik iig gedaan met mijn D90. Wat ik dus doe om uitgebetenheid te voorkomen is te richten op een licht deel in je compositie, druk je shutter release button half in. De camera pakt dus een exposure voor het lichte deel. Ga vervolgens je compositie hervatten en maak de foto. Heb er een paar keer mee geoefend en ik vind het een handige oplossing voor dingen als dit.

Moet een D80 ook kunnen met een instelling te veranderen in je menu. En dan gewoon matrix metering gebruiken. Je moet je wellicht een aantal keer op verschillende lichte delen in je compositie richten tot je de juiste belichting te pakken hebt voor je foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
D-lightning komt goed in buurt! Zie onderstaande foto, dat is de foto van de te donkere steeg, bewerkt met d-lightning in hi-quality mode.

Als ik mijn shutter-button half indruk, dan wordt toch ook de auto-focus vastgezet? Het lijkt me dat dan het onderwerp wat ik echt wil fotograferen (en dat is meestal niet de lucht), onscherp kan zijn. Is het niet handiger om de belichting vast te zetten met de AEL knop?

Afbeeldingslocatie: http://www.helemaalgoed.net/DSC_3203d.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Ik heb veelal gemerkt bij mijn D80 dat ik standaard de belichtingscompensatie op -2/3 stop geplaatst had (of handmatig 2/3 stop onderbelichten ofcourse).

Dat bood voor mijn toepassingen in stad/vakantie ruimte genoeg :)

OF ik deed een spotmeting op de extremen (lucht en donkerste deel (schaduw), en ging middelen qua instelling :)

[ Voor 20% gewijzigd door NielsTn op 31-05-2009 20:26 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 18:51:
Is het niet handiger om de belichting vast te zetten met de AEL knop?
Wat ik je eerder verteldde is een functie: AE-vergrendeling ontspanlknop die je kunt kiezen. Standaard staat ie uit. Zodoende hoef je die hele AEL knop niet meer te gebruiken, want je ontspanknop neemt die functie dan over. Vind ik persoonlijk stukken handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Joosie200 schreef op zondag 31 mei 2009 @ 20:47:
[...]

Wat ik je eerder verteldde is een functie: AE-vergrendeling ontspanlknop die je kunt kiezen. Standaard staat ie uit. Zodoende hoef je die hele AEL knop niet meer te gebruiken, want je ontspanknop neemt die functie dan over. Vind ik persoonlijk stukken handiger.
Gebruik jij dan meer de handmatige focus dan de autofocus? Vooralsnog hou ik het even bij de EAL knop, hou liever de mogelijkheden gescheiden maar kan me voorstellen dat de combi ook handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hela is dat het steegje bij kaptein zeppos ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2009 @ 11:30:
hela is dat het steegje bij kaptein zeppos ? :)
Nope! Is een steegje aan de Nieuwezijds Voorburgwal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 21:13
Joosie200 schreef op zondag 31 mei 2009 @ 20:47:
[...]

Beetje offtopic: maar hoe stel je dit precies in op de D90?
Ik heb d'r al naar zitten kijken, maar ik kijk verkeerd of ik zie het niet :)

Als je het uit kunt leggen aan de hand van de menu-cijfer/letters zou dat erg fijn zijn :)

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Xcalibur schreef op maandag 01 juni 2009 @ 13:18:
[...]
Als je het uit kunt leggen aan de hand van de menu-cijfer/letters zou dat erg fijn zijn :)
c1 Shutter-release butt. AE-L in Engels, c1 AE-L vergrendeling ontspanknop. in Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat het vandaag net zo mooi weer was als gisteren en ik nieuwsgierig; twee andere zaken uitgeprobeerd. In hetzelfde steegje >:) . Allereerst eens gekeken wat een goed aangeschreven compact ervan maakt, in dit geval de Canon PowerShot 720is. Daar werd ik niet blij van:

Afbeeldingslocatie: http://www.helemaalgoed.net/canon720is.jpg

Nog veel zwaarder overbelicht dan de Nikon D80. De Canon stond op de P stand, ingesteld op 100 ISO.

Vervolgens eens gekeken of een combinatie van centered lichtmeting mét flits (via een SB400) voor mijn Nikon een optie is. Dat is de foto hieronder, iets opgelicht in Photoshop (de Canon foto is onbewerkt). Wat blijkt, niet als er fietsen staan... gezien alle reflecterende banden en plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.helemaalgoed.net/metflits.jpg

Diezelfde foto heb ook door Capture NX2 gehaald, d-lightning blijft toch wel erg goede resultaten geven, zonder al te veel moeite:

Afbeeldingslocatie: http://www.helemaalgoed.net/nikonnx2.jpg

Het steegje is overigens de Oude Braak, gelegen aan de Nieuwezijds Voorburgwal in Amsterdam.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2009 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 21:13
Joosie200 schreef op maandag 01 juni 2009 @ 14:34:
[...]

c1 Shutter-release butt. AE-L in Engels, c1 AE-L vergrendeling ontspanknop. in Nederlands.

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Lees eens wat over het zone-systeem. Dan weet je hoe je goed moet belichten. Alles wat dan uitgebeten is (lucht vaak) kan gewoon niet in het dynamische bereik van je camera. Vervolgens moet je beslissen of het erg opvallend is. Als het geen onderwerp is en niet een té groot gedeelte van m'n foto bedraagd, boeit uitgebeten lucht me niet zo veel.
Pagina: 1