Kabels en connectors, waar kopen?

Pagina: 1
Acties:

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:14

ST10©DE

Dus.............

Topicstarter
Nu ik een nieuw setje heb aangeschaft heb ik draad nodig voor het aansluiten van de speakers aan de receiver. Ik ben niet audiofiel en me dunkt dat een kabel van 1,5 mm2 goed genoeg is voor. Dit staat overigens ook in de handleiding van mijn receiver, minimum 16 AWG stranded. Wat volgens mij neerkomt op 1,3mm2. Alleen nou ben ik niet helemaal zeker wat stranded betekent, maar ik denk dat het dan uit meerdere draadjes bestaat?

Mijn vraag is echter waar ik het beste luidspreker kabel kan aanschaffen. Het meeste geschikte draad voor mij wat ik kon vinden staat bij www.allekabels.nl. Maar misschien zijn er nog andere online zaken waar ik meer soorten kabels kan bekijken? Waar koop jij je kabels? Op Ebay?

En dan nog een vraag. Is het beter om de kabels middels een plug (banaan of u-vormig?) aan te sluiten vanwege corrosie, of is het ook goed te doen om de kabels rechtstreeks in te pluggen?

Ik had deze vraag ook in het zilverenmaanlichtengeltjes-topic kunnen stellen, maar omdat ik daar niet heel erg in geloof en dit volgens mij over een andere klasse kabel gaat doe ik het in een los topic. Overigens gaat het ook niet om high-end audio maar gewoon een NAD T737 receiver, 2x Wharfedale Evo2-20 en 2x Wharfedale Diamond 9SR luidsprekers.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

P. Mekes schreef op zondag 31 mei 2009 @ 14:38:
Ik ben niet audiofiel en me dunkt dat een kabel van 1,5 mm2 goed genoeg is voor.

Maar misschien zijn er nog andere online zaken waar ik meer soorten kabels kan bekijken?
Een draadje 1,5mm2 kan je natuurlijk ook bij de gamma/karwei/enz halen. Over een niet te grote afstand zal dit t prima doen.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:08
Hier nog iemand met Wharfedale (Diamond 9 series) luidsprekers.
Voor de fronts (9.3) heb ik 2.5mm² Oelhbach kabel, gewoon omdat ik die kabel gekregen heb...
De rest gebruikt 2,5mm² Gamma koper luidsprekerkabel, 20 meter voor 17 euro geloof ik.

Als je niet van plan bent om vaak de speakers in-en-uit te pluggen, zou ik geen banana plugjes of wat dan ook gebruiken. 1,5mm² zal vast genoeg zijn voor je, tenzij je van plan bent langere afstanden te overbruggen (>20m).

Wat nog goedkoper is van de Gamma (of andere DIY-zaken? -- ik ben geen aandeelhouder ;) ) is installatiedraad, maar dat heeft een vaste koperen kern, ipv allemaal losse draden, en daar heb ik zelf geen ervaring mee... misschien dat iemand ons kan vertellen/wijs maken wat het verschil gaat zijn van zo'n vaste koperen kern (behalve dat de kabel wellicht minder fexibel is).

Mocht je de deur niet uitwillen, is http://elektronica-online.nl/ wellicht nog wat goedkoper als allekabels.nl

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:17

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Laatst wat besteld bij kabeltje.com (zie ook de shopsurvey) en ben er zeer tevreden over.

Komende week bestel ik weer een setje kabels daar :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:58

florholvoet

aka F0x.be

Bij Conrad heb je een ruime keuze aan luidprekerbekabeling.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Ik koop meestal bij Dienadel.de en/of Thomann.de. Eerste verkoopt vooral hifi tuning spul.. Thomann meer in de professionele richting (maar Neutrik stekkers e.d. zijn prima)
Pagina: 1