Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Mijn pc wilt niet opstarten.
Specs:
Gigabyte GA-790X-UD4P
AMD Athlon X2 6400+
XFX GeForce 7600GS
450W voeding
E-MU 1212M(geluidskaart)
Seagate 80GB
Western Digital 250GB
Maxtor 40GB

Getest geheugen:

Kingston KVR800D2E6/1G
Kingston KVR6677D2N/1G
Corsair VS512MB533D2
V-Data VD2800002GOU(VDQVF1B16) <-2GB
AE AET760UD00-25D <-1GB
Ik heb nog geen week geleden dit nieuwe moederbord ontvangen en ik heb nu al kuren ermee.
Het probleem is in de loop der tijd veranderd: Eerst bootte de computer 100% normaal, ik kon in Windows alles doen wat ik wilde. Tot ik de PC opnieuw opstartte, ik kreeg geen beeld(en helemaal geen BIOS beeps), paar RAM sticks geswitched(1GB eruit gehaald), toen bootte de PC weer normaal. Tot ik 'm weer herstartte. BIOS beep "power error". zonder beeld. Vreemd genoeg na een paar reboots hadik weer beeld.

Ik had intussen ook een CMOS clear gedaan(wat niets uithaalde), en ik kreeg alleen het Gigabyte logo te zien. En daar bleef het bij. Ik kon niet op toetsen drukken want er werd geen stroom naar USB poorten gegeven, toen heb ik een oud PS/2 toetsenbord erop aangesloten, maar die knipperde 1 keer met z'n ledjes, en verder niets, ik kon geen enkele toets indrukken.

Toen heb ik weer RAM geswitched, alle USB apparaten eruitgehaald, hardeschijven van de stroom afgehaald, maar het hielp niet. Na een aantal reboots met hetzelfde probleem ging de PC opeens niet meer aan, een druk op de power knop gaf alleen een korte flits en verder niets, ik heb toen geprobeerd het moederbord te bootten door op de power switch header op het moederbord de 2 pinnetjes te shorten, maar hij ging niet aan. Voeding even uitgezet en later weer aangezet en hij ging weer aan.
Na een aantal reboots en telkens weer alleen het Gigabyte logo kreeg ik helemaal geen beeld meer, m'n monitoren gaven aan dat ze geen signaal ontvingen.

Ook heb ik CPU's geswitched, maar dat hielp ook niet. Ik kreeg toen de BIOS code "power error".

Na een aantal reboots weer krijg ik zwart beeld op m'n monitoren, ze krijgen wel signaal, maar het beeld is zwart. Intussen krijgen de USB apparaten wel weer stroom. maar helemaal geen BIOS piep, ik hoor alle schijven gewoon opspinnen, en fans draaien.
Ondertussen krijgen m'n monitoren ook weer geeld signaal... Ook knippert de HDD led steeds 4 keer om de paar seconden, ik heb hierover echter niets op google kunnen vinden.

Ik heb met een multimeter alle voltages doorlopen op de power connectors op 't moederbord, overal is netjes 5V, 3.3V en 12V. Wanneer ik m'n multimeter op 2 punten op de geluidskaart of videokaart zet, krijg ik ook gewoon een voltage te zien.
BIOS versie is F2 geloof ik(ik heb geen BIOS flash gedaan).
Intussen krijg ik ook weer en BIOS beep voor "power error", de symptomen blijken dus inconsistent te zijn.
Google wijst uit dat "power error" wijst op een defecte voeding of een defect moederbord, ik heb echter geen van beide die ik even kan wisselen met een reserve(ik heb juist een nieuw moederbord gekocht omdat de oude stuk is gegaan(LAN lampje brandde wel, maar het bord ging niet aan)).
Ik heb de PC hard nodig voor een toelatingsopdracht voor een school(volgende week), en het lijkt erop dat ik dat waarschijnlijk niet af ga krijgen.

Wat denken jullie?
Het moederbord of de voeding?

Wat denken jullie?

[ Voor 5% gewijzigd door Sefyu op 31-05-2009 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je je bios al gereset? anders ook ff deze doornemen: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
In mijn post staat duidelijk dat ik de BIOS gecleared heb. En tevens heb ik vrijwel alles al gedaan wat in die FAQ staat, zoals te lezen is kan het alleen aan het moederbord of aan de voeding liggen, ik vermoed zelf dat het aan de voeding ligt, maar de voltages lijken correct, en zelfs wanneer ik bijna alle apparaten ontkoppel is er hetzelfde probleem, waardoor in principe het moederbord de oorzaak zou kunnen zijn(deze is echter pas een paar dagen oud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Hoe zeker weet je dat je oude mobo stuk is gegaan en dat het niet een probleem was met de voeding? Welk merk voeding heb je? Ik ben niet heel erg op de hoogte van wat onderdelen verbruiken, maar ik weet dat de 6400+ aardig wat voeding nodig heeft. Je weet wel zeker dat je mobo die processor ondersteund?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Het oude moederbord wilde op een gegeven moment niet meer aangaan, dit gebeurde er:

Ik was aan het 3DS MAX'en(een 3D programma), en ik startte een render, ondertussen ging ik even douchen. Toen ik terugkwam was de PC uit, ik drukte op de knop, maar er gebeurde helemaal niks, even de stroom erafgehaald, maar hij startte nog steeds niet, geen fans niks, de fan van de voeding ging ook niet draaien, het moederbord gaf dus niet meer door dat de PC aangezet werd, is mijn theorie. Toen heb ik even snel een nieuwe voeding gekocht, maar daarmee had ik hetzelfde probleem, voeding was dus uitgesloten en de nieuwe heb ik geretourneerd.

De voeding zat bij mijn case(Xgear) en is volgens mij 400W, er staat alleen PS-400A op, het wattage kan ik niet vinden op het label, vreemd genoeg.

De 6400+ heeft een TDP van 125W, hij werkte prima op het oude bord en op de nieuwe ook(totdat hij niet meer bootte natuurlijk). De proc staat aangegeven als supported voor het moederbord op de site van Gigabyte.
En aangezien ik het probleem pas later kreeg, is het logisch dat de CPU ondersteund wordt(dit wordt ook nog bekrachtigd door het feit dat in mijn post staat dat ik ook nog een andere CPU heb geprobeerd).

[ Voor 14% gewijzigd door Sefyu op 02-06-2009 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk toch dat je voeding het begeven heeft. Ik zou eens een andere proberen.

Jou config trekt zo'n 260 watt als ik die in vul op http://extreme.outervision.com/PSUEngine/

System Type: Single Processor
Motherboard: Regular - Desktop
CPU: AMD Athlon 64 X2 6400+ 3200 MHz AM2 Windsor
CPU Utilization (TDP): 85% TDP
RAM: 2 Sticks DDR2 SDRAM
Video Card: NVIDIA GeForce 7600 GS
Video Type: Single Card
IDE HDD 7200 rpm: 2 HDDs
SATA HDD: 1 HDD
DVD-RW/DVD+RW Drive: 1 Drive
Sound Blaster - All Models: Yes
Keyboard and mouse: Yes
System Load: 90 %
Recommended Wattage: 258 Watts

En die merkloze voedingen die je bij een kast van €30 krijgt staan er om bekend dat meestal minder watt leveren dan dat er op de sticker staat.
En dan krijg je dit soort dingen:
http://www.youtube.com/watch?v=XglUdm25Bxo

Ik zou een nieuwe voeding proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Hmm, ik denk dat je gelijk hebt...

Ik denk dat ik maar voor een 2ehands A-merk uit de V&A aanbod sectie ga, ik was eigenlijk van plan om weer een B-merk te kopen(550W), maar dat lijkt me niet slim met het oog op de toekomst.

Ik had wat meer reacties verwacht eigenlijk, maar aangezien het alleen aan het moederbord of aan de voeding kan liggen, moet ik toch ergens beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me een makkelijk begin met twee mogelijkheden, als je het probleem hebt opgelost laat het even weten.
Kom je nog meer problemen tegen, kun je daarover natuurlijk hier vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2009 23:33 ]

Pagina: 1