Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Maakt de mediaplayer die je gebruikt wat uit?

Pagina: 1
Acties:

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:14
Je hebt verschillende mediaplayers. De ene heeft meer opties dan de andere. Mijn vraag gaat puur en alleen over de kwaliteit van de geproduceerde video die je op je monitor ziet:

1) Stel je hebt de xvid codec en je speelt een xvid video file af. Heb je dan mediaplayers die die video middels die codec beter decoderen en je een beter beeld tonen? Of maakt het werkelijk totaal niet uit welke player je gebruikt; omdat alles toch in de codec zelf zit en de player puur een front end is die geen invloed heeft op de kwaliteit van wat je op je monitor ziet?

2) VLC komt met eigen cocecs ingebouwd. Kun je zeggen dat mpg files het best zijn op Windows Media Player en dat je voor de divx files het beste VLC kunt gebruiken? Of maakt het hier totaal niks uit?

Kortom: maakt het voor de kwaliteit van het beeld dat je ziet wat uit welke player je gebruikt?

Verwijderd

Mediaspeler maakt niets uit, het gaat hem inderdaad om de gebruikte codecs. Zelfs VLC gebruikt externe codecs als zijn interne codecs de job niet aankunnen. Het enige waar verschil kan zitten is de snelheid, afhankelijk van het gebruikte soort overlay.

• SAICRJMPM
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 12:22:
Mediaspeler maakt niets uit, het gaat hem inderdaad om de gebruikte codecs. Zelfs VLC gebruikt externe codecs als zijn interne codecs de job niet aankunnen. Het enige waar verschil kan zitten is de snelheid, afhankelijk van het gebruikte soort overlay.
En stel ik wil op mijn pc de beste mpeg decoder installeren, wat is die dan? Degene die standaard in Vista zit? En ik wil de beste divx decoder, wat moet ik dan nemen? En de Windows wmv decoders zijn per definitie de besten om wmv files af te spelen? Is er ergens een lijstje welke codec de beste is voor welk type file?

Verwijderd

SAICRJMPM schreef op zondag 31 mei 2009 @ 12:30:
[...]
Is er ergens een lijstje welke codec de beste is voor welk type file?
Zo werkt het eigenlijk niet echt, een AVI file kan bijvoorbeeld als codec DivX, Xvid, ... hebben.

Als je je video bestanden echt wilt sorteren kan je wel met een tool zoals MediaInfo achterhalen welke codec welk bestand gebruikt. Je zou dan je bestanden kunnen hernoemen naar filename.divx.avi bijvoorbeeld.

Maar om terug te komen op je vraag, als je codecs wilt vergelijken qua prestaties etc. raad ik je aan wat pagina's op Wikipedia eens uit te pluizen, daar kan je het één en ander vergelijken :)

• SAICRJMPM
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 22:39:
[...]

Zo werkt het eigenlijk niet echt, een AVI file kan bijvoorbeeld als codec DivX, Xvid, ... hebben.

Als je je video bestanden echt wilt sorteren kan je wel met een tool zoals MediaInfo achterhalen welke codec welk bestand gebruikt. Je zou dan je bestanden kunnen hernoemen naar filename.divx.avi bijvoorbeeld.

Maar om terug te komen op je vraag, als je codecs wilt vergelijken qua prestaties etc. raad ik je aan wat pagina's op Wikipedia eens uit te pluizen, daar kan je het één en ander vergelijken :)
Ik wil geen codecs vergelijken.

Stel ik heb een file die geëncodeerd is met de mpeg2 codec dan heb je een mpeg2 de-coder nodig. Welke is de beste? Degene die standaard in Windows zit? Of in VLC media player?

Stel ik heb een file die geëncodeerd is met de WMV9 codec, dan heb je een WMV9 de-coder nodig. Welke is de beste? Die standaard in VLC zit? Of die meegeleverd wordt met je Windows Operating System?

Enz enz. Over dit soort dingen lees je nooit veel.

• ProperChaos
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dat komt omdat je niet hogere kwaliteit haalt dan er in het bestand zit.. de codec maakt niet veel uit voor de kwaliteit van de frames. Het kan wel uitmaken qua snelheid, en dus of er frames geskipped worden, maar als je pc snel genoeg is, zul je dat ook niet merken.

• SAICRJMPM
ProperChaos schreef op maandag 01 juni 2009 @ 15:21:
Dat komt omdat je niet hogere kwaliteit haalt dan er in het bestand zit.. de codec maakt niet veel uit voor de kwaliteit van de frames. Het kan wel uitmaken qua snelheid, en dus of er frames geskipped worden, maar als je pc snel genoeg is, zul je dat ook niet merken.
Dus het maakt nie tuit of ik een mpeg2 bestand of een wmv9 bestand met VLC bekijk of met de Windows Media Player? Qua video kwaliteit?

• ProperChaos
  • Niet online
ik denk het niet.. nou moet ik eerlijk toegeven dat ik er niet zo heel veel verstand van heb, maar dit lijkt me vrij logisch, wat in het bestand staat, staat in het bestand. Er zijn regels wat betreft het decoden van bijv. mpeg2. Het kan dat het een klein beetje verschilt, maar ik ben van mening dat dit NIET opvalt. (als het überhaupt al verschil is)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

ProperChaos schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 22:50:
ik denk het niet.. nou moet ik eerlijk toegeven dat ik er niet zo heel veel verstand van heb, maar dit lijkt me vrij logisch, wat in het bestand staat, staat in het bestand. Er zijn regels wat betreft het decoden van bijv. mpeg2. Het kan dat het een klein beetje verschilt, maar ik ben van mening dat dit NIET opvalt. (als het überhaupt al verschil is)
eens en oneens :)
er is een standaard regel voor het decoden van bv een mpeg.
Maar daarmee kun je nog wel een ton aan post-processing doen :)
Kijk maar eens wat je bij FFV bv allemaal kunt instellen aan (un)sharpen lvl's noise verwijderaars ed.

Daarmee kun je je beeld een stuk beter maken, maar de vraag is of wat de een beter vind de ander niet juist lelijker vind, en dan hangt er ook nog veel van je monitor ED af :) dus er is niet 1 "beste" instelling.

Gewoon zelf experimenteren :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

SAICRJMPM schreef op maandag 01 juni 2009 @ 13:57:
[...]

Ik wil geen codecs vergelijken.
Dan pik er gewoon 1 en leef ermee :)
Als je er geen tijd in wil steken, kun je ook moeilijk verwachten dat wij het allemaal voor je doen :z

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• ProperChaos
  • Niet online
heuveltje schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 23:04:
[...]

eens en oneens :)
er is een standaard regel voor het decoden van bv een mpeg.
Maar daarmee kun je nog wel een ton aan post-processing doen :)
Kijk maar eens wat je bij FFV bv allemaal kunt instellen aan (un)sharpen lvl's noise verwijderaars ed.

Daarmee kun je je beeld een stuk beter maken, maar de vraag is of wat de een beter vind de ander niet juist lelijker vind, en dan hangt er ook nog veel van je monitor ED af :) dus er is niet 1 "beste" instelling.

Gewoon zelf experimenteren :)
Ja, maar die filters worden pas toegepast NA het decoden. Het decoden zal meestal wel ongeveer gelijk zijn.
En het toepassen van filters wordt meestal niet door de mediaplayer gedaan.

Maar voor de rest heb je wel gelijk :P
Pagina: 1