Toon posts:

Twijfel tussen twee laptops

Pagina: 1
Acties:
  • 957 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik twijfel tussen twee laptops, misschien dat dit topic bij kan dragen aan een beslissing want ik heb uiteraard al het nodige vergeleken op internet.

Wat ik zocht in een laptop was:
- Goede specs, moet wat jaren vooruit kunnen.
- 15 inch helder scherm
- Goede bouwkwaliteit
- Aardig design
- Prijs rond 800 euro

Nu ben ik uitgekomen op:

1. Dell Studio 15 N0653504 > link (de meest rechtste setup).
819 euro (incl. cover print a 89,- en verzenden)

2. Sony VGN-NS21Z/S > link
784 euro (incl. verzenden)

De plussen ten opzichte van elkaar op een rij:

Sony
+ Mooier design imo
+ Goedkoper (mbt Dell met print)
+ 2 jaar garantie

Dell
+ Betere grafische kaart (maar boeit me niet veel)
+ HDMI (eigenlijk ook niet nodig persé)
+ Geweldige service
+ Betere accu?
+ Beter scherm?

Een betere accu is een aanname aan de hand van specs op internet, maar weet ik niet echt zeker.
Echt heel veel zou dat niet uitmaken, want de adapter zal toch vaak gebruikt worden.

Het scherm echter, dat vind ik wel heel belangrijk. Ik heb bij de Dell beter scherm opgeschreven, maar dat weet ik dus eigenlijk echt niet. Mijn aanname is enkel gebaseerd op het woord LED in "WXGA led 1.366 x 768" bij de Dell in vergelijking tot de "X-black WXGA 1280 x 800" bij de Sony.
Maar betreft het hier niet gewoon dezelfde techniek?

Zijn er nog meer onderliggende verschillen die jullie misschien weten, die wellicht kunnen helpen in de keuze?

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

De Sony heeft een CCFL scherm, de Dell een LED. Ik verwacht dat de Dell een beter scherm heeft dan de Sony NS, die een redelijk scherm heeft maar niets bijzonders. Als je het zeker wil weten kun je reviews opzoeken op notebookjournal.de en notebookcheck.com

Op de Dell kun je nog 13% extra korting krijgen, zie de aanbiedingen thread.

Verder zou je nog kunnen kijken naar alternatieven zoals MSI EX620, waar je voor minder geld een 16" met Bluray krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
Philflow schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 19:55:
De Sony heeft een CCFL scherm, de Dell een LED. Ik verwacht dat de Dell een beter scherm heeft dan de Sony NS, die een redelijk scherm heeft maar niets bijzonders. Als je het zeker wil weten kun je reviews opzoeken op notebookjournal.de en notebookcheck.com
Oke, dus toch. Ik ken de LED (luminated) screens van de macbook pro, die schermen hebben echt een intense helderheid. Natuurlijk zal dat bij die Dell minder zijn, maar wel mooier dan een CCFL.
Op de Dell kun je nog 13% extra korting krijgen, zie de aanbiedingen thread.
Ik heb de actuele prijs van de Dell site, waar er al blijkbaar flinke korting vanaf gaat dus misschien bedoel je dat? (zie Dell link).
nog kunnen kijken naar alternatieven zoals MSI EX620, waar je voor minder geld een 16" met Bluray krijgt.
Die valt voor mij persoonlijk af. T6200 t.o.v. P8600 processor en uiterlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2009 20:11 ]

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:54
Nee, die actuele prijs op de DELL site is leuk, maar je kan gewoon 10 procent extra korting krijgen (zeggen ze natuurlijk niet graag! :) ), dus wanneer je je systeem in het mandje hebt zitten vul je de waardebon in die in het aanbiedingen onderwerp staat (komt gewoon uit de DELL nieuwsbrief) korting is geldig tot 3 juni (woensdag). Zo is de Studio 15 op de Dell site, die met P8600, incl. de 10% korting 656 euro, en met de 13% korting via dell.nl/epp zelfs 636 euro..

[ Voor 17% gewijzigd door Deezers op 30-05-2009 20:14 ]

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 20:06:
[...]
Oke, dus toch. Ik ken de LED (luminated) screens van de macbook pro, die schermen hebben echt een intense helderheid. Natuurlijk zal dat bij die Dell minder zijn, maar wel mooier dan een CCFL.
Nee het is zeker geen regel dat LED schermen beter beeld geven dan CCFL schermen. Echter, deze Dell geeft waarschijnlijk wel beter beeld dan deze budget Sony.
Ik heb de actuele prijs van de Dell site, waar er al blijkbaar flinke korting vanaf gaat dus misschien bedoel je dat? (zie Dell link).
Nee dat bedoel ik niet. Zie Aanbiedingen thread aan het einde. 10% + 3% EPP.
Die valt voor mij persoonlijk af. T6200 t.o.v. P8600 processor en uiterlijk.
Hij heeft een P7350 CPU
pricewatch: MSI EX620-041NL

Edit: Voor die prijs van 636,- voor de Studio 15 gaat het onmogelijk worden een betere laptop te vinden mi. Maar zo'n zware GPU is NIET goed voor je battery life.

[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 30-05-2009 20:17 ]

Verwijderd

De NS heeft echt een zeer slecht kijkhoek. Ga maar eens naar de MM, je moet er rechtvoor zitten. Anders zie je allemaal paars achtige vlakken.

De Dell is hierin zeker een stuk beter, maar zoals je nu klinkt heb je eigenlijk al voor de Sony gekozen. Ik zou het niet doen, want Dell heeft snelle en goede service. Bij Sony ben je waarschijnlijk 4 weken je laptop kwijt voor reparatie. Bij Dell is dit 2 weken. Je krijgt ook de postbode thuis om het op te halen!

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 20:37:
De NS heeft echt een zeer slecht kijkhoek. Ga maar eens naar de MM, je moet er rechtvoor zitten. Anders zie je allemaal paars achtige vlakken.

De Dell is hierin zeker een stuk beter, maar zoals je nu klinkt heb je eigenlijk al voor de Sony gekozen. Ik zou het niet doen, want Dell heeft snelle en goede service. Bij Sony ben je waarschijnlijk 4 weken je laptop kwijt voor reparatie. Bij Dell is dit 2 weken. Je krijgt ook de postbode thuis om het op te halen!
En jij werkt bij dell...

MVG, Frank

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:33

Sick Nick

Drop the top!

De sony heeft gelukkig ook 2 jaar pickup&return dus ook een koerier die langs komt (op het adres naar keuze, bv je werk overdag). En ook bij sony is 90% van de reparaties binnen 10 werkdagen weer terug bij de klant dus om nou te zeggen dat je hem per definitie 4 weken kwijt bent? Bovendien is de NS behoorlijk stevig dus zal ook niet zo snel stuk gaan en heb je heel de service niet nodig. Ik ken de bouwkwaliteit van de studio notebooks niet maar die van de NS wel, dat is echt wel dik in orde. Ook zit er een goede bescherming achterop het scherm.

De dell heeft wel een flink snellere videokaart en een hdmi, da's leuk als je hem aan de tv wilt aansluiten. Dat kan met de NS alleen als je tv een VGA ingang heeft en dan nog is de kwaliteit lager dan via HDMI.

Ik zou persoonlijk de vaio nemen maar dat is meer door de goede ervaringen met sony in het algemeen. Heb vroeger ook een dell gehad (een latitude) en dat was ook een prima ding. Ben nu echter heel blij met m'n vaio's :)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Uit persoonlijke ervaring kan ik deze wegstrepen... Ik had een laptop besteld, met als doel Gentoo Linux te gaan draaien. Resultaat: de helft van de keren dat ik hem aanzet, deden muis en toetsenbord het niet onder Linux. Random rare problemen zijn typisch hardwareproblemen...
Klantenservice Dell: "wij ondersteunen alleen Windows" (en ja, windows deed het, maar daar heb ik niks aan). Dus ik wou het ding graag terugsturen, wet koop op afstand en zo, maar daar vraagt Dell illegaal 284 euro voor (laptop was 510). Service my ass!
Na een paar maanden werkloos in de kast te staan, deed het ding helemaal niets meer, het mainboard bleek defect.... Samengevat: laptop met rot mainboard geleverd, maanden niets mee kunnen doen, tot het ding dusdanig kapot was dat-ie helemaal niet meer opstartte, toen pas gerepareerd.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:40

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 20:37:
Ik vind 2 weken nog al best lang, ik heb service gezien 3 tot 4 dagen nieuwe scherm nieuwe moederbord ect ect.

Maar goed to the point ik zou toch ook voor de Dell gaan beter scherm meer opties en de prijs is niet slecht (korting inbegrepen) ik kijk liever naar de specs dan uiterlijke.

Si vis pacem, para bellum

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:01
RemcoDelft schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 21:00:
[...]
Uit persoonlijke ervaring kan ik deze wegstrepen...
Mee eens dat de Dell service niet geweldig is, maar je voorbeeld vind ik niet getuige van slechte service. Jij koopt een windows systeem wat perfect werkt. Ik snap best dat ze die 3 weken later niet terug nemen. Ding is dan een stuk minder waard en er is niks mis mee aan de hand. Je geeft zelf aan dat ze het mainbord netjes gerepareerd hebben toen het defect was. Dat lijkt me gewoon service zoals het hoort.

@ TS Ik denk dat de Dell je meer mogelijkheden bied voor dezelfde prijs. Ik vind die sony's zelf prachtig, maar die NS serie is toch wel een beetje beperkt wat betreft mogelijkheden. Als je iets tegenover die Dell wil zetten zou ik naar de Sony FW 31 (J) kijken. Je geeft aan dat HDMI niet belangrijk is. Volgensmij is HDMI in de toekomst zeker wel belangrijk. Tenzij je je laptop nooit op een extern scherm gaat aansluiten. HDMI is iig hard opweg dé vormfactor te worden voor alle schermen. Bouwkwaliteit zit bij beie apparaten wel goed. Van die studio 15 wordt trouwens gezegd dat het scherm de airflow een beetje blokkeert aan de achterkant. Heb echter nog niks gehoord over oververhitting.

pricewatch: Sony Vaio VGN-FW31J €819 inclusief verzendkosten. Maar dan nog bied de Dell meer.

[ Voor 44% gewijzigd door Terror op 31-05-2009 01:46 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Philflow

Philflow

Philflow schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 20:14:
Edit: Voor die prijs van 636,- voor de Studio 15 gaat het onmogelijk worden een betere laptop te vinden mi. Maar zo'n zware GPU is NIET goed voor je battery life.
Ik had hier een foutje gemaakt. Ik dacht dat het om de Ati 4650 ging. 4570 valt nog wel mee voor je energie verbruik. Maar ik sluit me aan bij hierboven, de Dell biedt duidelijk meer.
Misschien is het de moeite waard om de garantie naar 2 jaar uit te breiden, zo duur is dat niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Philflow op 31-05-2009 07:26 ]

• RemcoDelft
Terror schreef op zondag 31 mei 2009 @ 01:19:
[...]

Mee eens dat de Dell service niet geweldig is, maar je voorbeeld vind ik niet getuige van slechte service. Jij koopt een windows systeem wat perfect werkt. Ik snap best dat ze die 3 weken later niet terug nemen. Ding is dan een stuk minder waard en er is niks mis mee aan de hand.
Het was niet 3 weken later, maar enkele dagen later, ruim binnen de 7-dagen-periode waarin ik als consument wettelijk het recht heb het ding terug te sturen. Alleen Dell weigerde zelfs een retouradres te geven... Ik had er heel veel spijt van dat ik niet met m'n creditcard betaald had, dan was een terugboeking veel eenvoudiger geweest.

Van een laptop mag je verwachten dat deze fatsoenlijk Linux start, en niet random rare problemen geeft. Dat is typisch een hardwareprobleem. Dat bedrijven mij verplicht laten betalen voor monopoly-software is tot daar aan toe, dat ze dan een ondeugdelijke laptop leveren en mij er mee laten zitten slaat werkelijk alles.

En ook hier weer een stukje overheidsfalen: de overheid maakt mooie 7-dagen-regels, maar heeft nergens een loket waar ze naleving afdwingen. En als consument kan je dan kiezen: slikken of naar de rechter.

• Philflow

Philflow

Ik kan me wel vinden in je klacht dat Dell de wet koop op afstand moet naleven. Ik neem aan dat daar wel meer over te vinden is. Je zult immers niet de enige zijn. Verder is er volgens mij wel een loket om te klagen, de consumenten autoriteit.

Ik kan me minder goed vinden in het argument dat Dell verantwoordelijk is voor een goed werkzame laptop onder Linux. Ik vind dat Dell daar wel een punt heeft als ze alleen Windows ondersteunen op die laptop.

Verwijderd

RemcoDelft schreef op zondag 31 mei 2009 @ 08:51:
[...]

Het was niet 3 weken later, maar enkele dagen later, ruim binnen de 7-dagen-periode waarin ik als consument wettelijk het recht heb het ding terug te sturen. Alleen Dell weigerde zelfs een retouradres te geven... Ik had er heel veel spijt van dat ik niet met m'n creditcard betaald had, dan was een terugboeking veel eenvoudiger geweest.

Van een laptop mag je verwachten dat deze fatsoenlijk Linux start, en niet random rare problemen geeft. Dat is typisch een hardwareprobleem. Dat bedrijven mij verplicht laten betalen voor monopoly-software is tot daar aan toe, dat ze dan een ondeugdelijke laptop leveren en mij er mee laten zitten slaat werkelijk alles.

En ook hier weer een stukje overheidsfalen: de overheid maakt mooie 7-dagen-regels, maar heeft nergens een loket waar ze naleving afdwingen. En als consument kan je dan kiezen: slikken of naar de rechter.
Het is inderdaad jammer dat Dell niet bij iedereen hetzelfde garandeert. Ook ik had een Dell inspiron besteld, maar dat ding was nog groter dan elke boekentas van mij. Het terugsturen zou via de site inderdaar rond de 280 euro kosten, maar dat zijn de verzendkosten. Als je de wet goed op na slaat klopt dit ook. Binnen 30 dagen mag je terugsturen, maar dan betaal jij wel de verzendkosten (heen en terug). Ik hoefde niets te betalen omdat ik aangaf liever een xps 1530 te willen.

Je bent niet verplicht om voor windows te betalen. In America was er een man die na aankoop alles vastlegde met zijn fotocamera. Hij uninstalleerde windows en haalde de windows vista sticker af. Kreeg die toch nog enkele dollars ervoor terug. Maar dat support jou niet helpt is niet meer dan logisch. Je koopt ook geen Apple product om vervolgens via bootcamp windows te installeren en bij problemen de applecentre te bellen. Probeer maar eens dit bij elke andere bedrijf; van sony tot acer, niemand gaat je hierbij helpen.

• RemcoDelft
Philflow schreef op zondag 31 mei 2009 @ 09:10:
Ik kan me minder goed vinden in het argument dat Dell verantwoordelijk is voor een goed werkzame laptop onder Linux. Ik vind dat Dell daar wel een punt heeft als ze alleen Windows ondersteunen op die laptop.
Op deze manier kan je ook beargumenteren dat memtest86 niet ondersteund hoeft te worden, en dat het helemaal geen probleem is als memtest86 hardwareproblemen vindt, zolang Windows maar draait... Wazige problemen onder Linux zijn simpelweg een hardwareprobleem.
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 10:33:
[...]
Het terugsturen zou via de site inderdaar rond de 280 euro kosten, maar dat zijn de verzendkosten. Als je de wet goed op na slaat klopt dit ook. Binnen 30 dagen mag je terugsturen, maar dan betaal jij wel de verzendkosten (heen en terug).
De wet zegt dat je alleen de verzendkosten terug betaald. En dat hoeven helemaal niet de verzendkosten van Dell te zijn, dat mag prima aangetekende pakketpost van een tientje zijn.
Je bent niet verplicht om voor windows te betalen. In America was er een man die na aankoop alles vastlegde met zijn fotocamera.
Ik ken de verhalen. Heel veel moeite doen, met een heel kleine kans dat ze je je geld teruggeven. MS verwijst naar de leverancier, de leverancier naar MS... Jammer dat de EU deze koppelverkoop niet aanpakt i.p.v. de Mediaplayer uit Windows te willen hebben.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:17
Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat het Complete Systemen & Laptops (CSL) forumdeel dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral *LET OP* - Wat moet ik kopen? eens door te nemen.

Je kan advies vragen in een van de topics genoemd in *LET OP* - Wat moet ik kopen?. Probeer echter eerst wel wat laptops uit te zoeken met behulp van reviews en benchmarks. Een goede start daarvoor is het doorlopen van CSL Notebook Buy Guide. Ook de NBBG (te vinden in de CSL) geeft een idee in welke richting je moet kijken qua notebooks.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goede laptop. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.