Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Ik heb de laatste tijd last van slowdowns bij meerdere spellen. Onder andere bij Oblivion, KoTOR en Baldur's Gate II. Eerst dacht ik (bij Oblivion) dat mijn laptop gewoon te traag was, maar hij is meer dan snel genoeg voor BGII natuurlijk. Opvallend is dat ik bij andere spellen (GTA Vice City, Diablo II) geen problemen ondervind.

Regelmatig bevriest het spel in kwestie totaal gedurende een seconde of tien. Meestal kan ik daarna weer even zonder problemen verder spelen (tot de volgende slowdown) maar zo nu en dan crasht het systeem naar een BSoD. Ik heb twee smaken gehad: BUGCODE_USB_DRIVER en IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. Ik heb de minidumps met windbg bekeken. BUGCODE_USB_DRIVER wordt veroorzaakt door cm112.sys en IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL door USBPORT.SYS.

Volgens Google is cm112.sys een driver van C-Media, een fabrikant van geluidskaarten. Ik heb recentelijk een USB-geluidskaart aangeschaft (ASUS XONAR U1) en ik ondervind inderdaad alleen problemen als deze is aangesloten. Het probleem is dat de gebruikelijke fix, de drivers updaten, niet heeft geholpen.

Blijkbaar zit er een fout in de drivers van de geluidskaart. Nu is mijn vraag, wat moet ik nu? Moet ik een soort foutenrapport naar ASUS sturen, en dan maar wachten tot zij het repareren? Of teruggaan naar de winkel en mijn geld terug vragen? Of kan ik de fout zelf nog aanpakken?

--
edit: misschien ook nog belangrijk om te vermelden: ik heb de BSoD guide doorgenomen. memtest86 geeft geen fouten en cm112.sys is gecertificeerd. Verder heb ik recentelijk pagedefrag gedraaid (ik weet niet meer of ik toen al BSoD's had gehad) en ik dacht dat mij pagefile misschien fouten bevatte, maar chkdisk gaf geen fouten.

[ Voor 11% gewijzigd door Bozozo op 30-05-2009 19:04 ]

TabCinema : NiftySplit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Bozozo schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 18:55:

Blijkbaar zit er een fout in de drivers van de geluidskaart. Nu is mijn vraag, wat moet ik nu? Moet ik een soort foutenrapport naar ASUS sturen, en dan maar wachten tot zij het repareren? Of teruggaan naar de winkel en mijn geld terug vragen? Of kan ik de fout zelf nog aanpakken?
Je constatering klinkt aannemelijk :)
Voor wat betreft het melden bij Asus, dat kun je sowieso doen natuurlijk. Wat de winkel gaat doen valt niks van te zeggen denk ik - dat is helemaal afhankelijk van je verstandhouding en de welwillendheid van de verkoper om een alternatief voor je te zoeken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Dank voor je reactie.

Ik bedacht vanochtend dat ik deze kaart eigenlijk helemaal niet zo recentelijk heb gekocht... ik heb hem al een half jaartje denk ik (tijd gaat snel :P). In het begin heb ik onder andere Call of Duty 4: Modern Warfare gespeeld, zonder problemen en mét 3D audio en EAX.

Er moet dus toch in de afgelopen maand iets veranderd zijn aan mijn systeem waardoor er nu problemen optreden. Ik heb geen nieuwe hardware aangesloten dus het moet in de software zitten, of er is iets kapot gegaan aan mijn laptop (of de geluidkaart).

Misschien heb ik aan het begin van de maand mijn drivers geupdate (volgens mij niet) of is er tijdens het optimaliseren van mijn systeem om Oblivion te kunnen draaien (o.a. mijn schijven gedefragmenteerd en PageDefrag gedraaid) iets misgegaan.

Als dit schooljaar is afgelopen formatteer ik mijn systeem maar eens, misschien helpt dat. Echter, als iemand nu nog ideeën heeft hoor ik het graag natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoelang heb je de geluidskaart al?

Want wat het ook kan zijn is dat de geheugen (ding heeft dedicated memory voor EAX gedoe volgens mij) kaduuk is.

Zal niet de eerste keer zijn dat ik een dergelijke situatie hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Zoals gezegd een half jaar. Het lijkt me alleen lastig om te bewijzen dat de kaart stuk is... iets wat ik toch wel moet kunnen doen als ik hem terugbreng naar de winkel (4Launch in dit geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bozozo schreef op zondag 31 mei 2009 @ 12:13:
Zoals gezegd een half jaar. Het lijkt me alleen lastig om te bewijzen dat de kaart stuk is... iets wat ik toch wel moet kunnen doen als ik hem terugbreng naar de winkel (4Launch in dit geval).
Ik zou gewoon serieus proberen om garantie te claimen. Want het lijkt me sterk dat iets anders deze foutmelding plotseling genereert vooral omdat de debugging ook al wijst richting je geluidskaart.

Nooit geschoten is altijd mis ;)

Wat je nog eventueel kan proberen is een herinstallatie van de drivers. Of de geluidskaart aansluiten op een andere USB-Port.

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Update: met het warme weer werden de crashes steeds frequenter. Ik heb de kaart RMA gestuurd (via 4launch) en ASUS heeft hem defect bevonden. Binnenkort krijg ik dus een nieuwe :)

Ik post het hier even voor als mensen met hetzelfde probleem dit topic vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Nieuwe update. Ik heb netjes een nieuwe kaart gekregen, maar het probleem bestaat nog steeds. De crashes komen nauwelijks nog voor, maar de kaart zorgt op random momenten tijdens het gamen (het intervallen van 1-5 minuten) voor slowdown tot op het punt dat mijn systeem tientallen seconden totaal unresponsive wordt. Daarna kan ik weer even gamen tot aan de volgende slowdown.

Wat kan ik hieraan doen? Ongetwijfeld is het een zeldzaam probleem want zoiets zouden ze tijdens testrondes onmiddellijk opmerken. Ik kan wel bij ASUS klagen maar ze kunnen dit probleem m.i. niet oplossen zonder uitgebreide debug sessies met een systeem waarbij dit probleem optreedt.

Heeft iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Asus moet dit probleem oplossen, blijkbaar zijn hun drivers niet goed. Ik zou contact opnemen met Asus en vragen of ze het probleem willen verhelpen.
Of deze geluiskaart verkopen en een andere geluidskaart kopen van een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Een update van dit probleem!

Ik ben laatst vier maanden in het buitenland geweest. Daar deed mijn laptop het prima (externe kaart niet meegenomen). Bij thuiskomst heb ik mn laptop weer aangesloten op mijn gebruikelijke hardware (externe schijven, webcam, muis/tobo) en die Xonar U1. Prompt is het stotterprobleem weer terug. Niet alleen bij moderne spellen... zelfs bij Sam&Max Hit the Road (in DOSBox) zit ik geregeld naar stotterend beeld te kijken.

Nu het leukste: nadat ik de geluidskaart (en alle andere externe hardware) heb verwijderd houdt het probleem niet op. Rebooten helpt ook niet.

Wie herkent dit? Wat kan USB hardware met mijn systeem doen om dit te veroorzaken? Ik dacht zelf aan een IRQ conflict, maar dit zou toch moeten zijn opgelost na een reboot zonder de hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Goed, hier een screenshot van mijn huidige IRQ volgorde:

Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y6/Bozozo/irq.png

Ik heb niet genoeg kennis van hardware om te zien wat het probleem is, maar dit valt mij meteen op:
- De geluidskaart deelt IRQ 9 met allerlei controllers
- De videokaart deelt IRQ 5 met allerlei controllers
- Ethernet staat onderaan (en moet dus wachten op alle USB rommel?)

Ik weet dat je niet zomaar moet schuiven in je IRQ volgorde, dus ik zou jullie graag om advies willen vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Gedeelde IRQ's zijn tegenwoordig niet ongebruikelijk, sharing wordt dan afgehandeld door het OS + drivers.
Die volgorde is niet iets waar je je zorgen over hoeft te maken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Staat er ook niks in het Windows log?

Anders even kijken welke versie driver DLLs zijn op je systeem en vergekijken van die van de nieuwste driver. Misschien heb je problemen met installeren van de goede drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Hmm, er staan warnings en errors in alle smaken in mijn logs. Iets specifieks waar ik naar moet zoeken?

edit: er zit niets interessants tussen. Veel errors/warnings over niet kunnen inloggen op het domein (zit nu thuis) en een hoop security warnings die volgens mij worden gegenereerd door mn adblocker. Geen drivers issues oid.

[ Voor 52% gewijzigd door Bozozo op 19-01-2011 15:21 ]

Pagina: 1