• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-01 18:23
ik ben voor mijn vader een server aan het installeren met debian 5 (lenny dus)

nou zit er in deze server een heus intel server moederbord met een ICH7R raid controller, ik heb in het raid menu van deze controller de 2 160Gb SATA-disks in RAID1 gezet en daarna gereboot en de debian net-install cd gestart.

alles gaat tot dan toe goed, tot ik bij het partitioneren kom, want tot mijn verbazing ziet debian 2x 160gb disks, terwijl deze op het moederbord in RAID0 moeten staan :S

het moederbord betreft een intel S3000AH met ICH7R controller, in de bios heb ik bij SATA function, intel matrix storage raid ingeschakeld staan, de andere optie is LSI.

heeft iemand enig idee waarom debian 2 losse hdd's ziet ipv één hdd in raid1?

[ Voor 0% gewijzigd door !GN!T!ON op 30-05-2009 17:03 . Reden: raid typo -.- ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 12:42

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Een server, voor je vader, met Raid0... Denk je dat het systeem echt iets gaat hebben aan Raid0 en dat je vader het je in dank af zal nemen dat hij straks in 1 x 320GB aan data kwijt is als er een disk uitvalt? Het ding trekt ook zonder Raid0 je netwerk (of iig de windows netwerk stack) wel vol.
Verder kun je denk ik veel beter gewoon linux software raid gebruiken, moeilijk doen met firmware-raid oplossingen is vragen om gezeik...

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Omdat je fakeraid hebt, en je daar een driver voor nodig hebt. Een betere optie is gewoon software-raid gebruiken.

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-01 18:23
och sorry stom ik ben er niet helemaal bij, ik bedoelde raid1 te schrijven, mijn fout 8)7

maar software raid is dus een betere optie, ik zal er even naar gaan kijken, heeft software raid nog nadelen tegenover het gebruik van de ICH7R? bijvoorbeeld als een schijf kapot gaat, kan je deze dan gewoon hotswappen met software raid? (hdd's zitten in hotswap bays)

Verwijderd

Hot swappen is prima mogelijk. Alleen je kunt niet zomaar een drive eruit trekken en een nieuwe drive erin stoppen en klaar. Je moet met zowel mdadm als sfdisk aan de gang. Het zijn echter maar een paar simple commando's en klaar ben je. Hier staat een leuk stukje daarover:

http://advosys.ca/viewpoi...re-raid-in-ubuntu-server/

Trouwens dit is ook wel erg aardig om te lezen (why software raid):

http://linux.yyz.us/why-software-raid.html

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ik heb het na wat klooien aan de praat gekregen op mn Gentoo instalatie.

De truuk is om in de initrd de juiste driver te laden en dmraid -ay te draaien. Daarna kan de rest van je systeem gebruik maken van de device nodes in /dev/mapper. Gebruik NIET /dev/sd{a..b} direct bij fakeraid :)

Software RAID is inderdaad een betere optie, grote nadeel is dat je niet meer kunt dual booten vanaf dezelfde array (Windows snapt geen mdraid :))

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03
Rainmaker schreef op zondag 31 mei 2009 @ 01:14:
Software RAID is inderdaad een betere optie, grote nadeel is dat je niet meer kunt dual booten vanaf dezelfde array (Windows snapt geen mdraid :))
Je hoeft niet hele schijven in één array te stoppen! Je kan prima gedeelten van schijven aanmerken als RAID in je partition editor. Vervolgens maak je een array van RAID partities. Zelfde geldt voor Windows dan...

Theoretisch kan het ook binnen dezelfde schijf, met twee RAID partities. :9

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 31-05-2009 02:29 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Pagina: 1