laptop voor ouders

Pagina: 1
Acties:
  • 495 views

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-02 19:43

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Mijn vader gaat binnenkort met de pensioen, en wil als kado een laptop gaan geven. Nu twijfel ik eigenlijk een klein beetje of ik hem een 15.4 inch of 17 inch laptop moet geven.

Aangezien zijn ogen natuurlijk ook wat ouder worden ;), vraag ik me af wat dan de beste keuze is. Ga je veel verschil merken in de schermgrootte, of is vaak alleen de resolutie verhoogd?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:02

Sick Nick

Drop the top!

Letters zullen ongeveer even groot zijn, de 17" heeft een dotpitch van 100 en de 15.4" zit op 98. Dat verschil ga je echt niet merken.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
17" laptops zijn (onhandig) groot en zwaar, m.i. heb je daar alleen wat aan als het echt met alle geweld draagbaar moet zijn. Maar wat is er mis met bv een all-in-one desktop zoals deze (je hebt ze ook van HP, Lenovo, etc)? Desktop monitoren zijn doorgaans een behoorlijk stuk beter leesbaar dan laptops (helderder backlight). Ik heb een aantal jaar terug een bedrijfje gehad dat computers aan ouderen verkocht en bijna niemand kocht een laptop.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 30-05-2009 15:22 ]

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-02 23:30

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Sick Nick schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 15:04:
Letters zullen ongeveer even groot zijn, de 17" heeft een dotpitch van 100 en de 15.4" zit op 98. Dat verschil ga je echt niet merken.
Dat is afhankelijk van de resolutie, 1440x900 of 1920x1200 gaat nogal een verschil maken.

Maar een schermgrootte van 15.4" en een schermresolutie van 1280x800 of een schermgrootte van 17" en een schermresolutie van 1440x900 is wel aan te raden aan oudere mensen.
Dreamvoid schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 15:18:
17" laptops zijn (onhandig) groot en zwaar, m.i. heb je daar alleen wat aan als het echt met alle geweld draagbaar moet zijn. Maar wat is er mis met bv een all-in-one desktop zoals deze (je hebt ze ook van HP, Lenovo, etc)? Desktop monitoren zijn doorgaans een behoorlijk stuk beter leesbaar dan laptops (helderder backlight). Ik heb een aantal jaar terug een bedrijfje gehad dat computers aan ouderen verkocht en bijna niemand kocht een laptop.
Notebooks waren een aantal jaren terug toch een stuk duurder dan dat ze nu zijn.

Tevens is een notebook makkelijker te verslepen, als is het een 17" notebook. Je hebt ze al met een gewicht vanaf zo'n 3KG, dat lijkt me niet het grootste probleem.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

als je een 17 inch laptop koopt kan je de resolutie lager zetten waardoor de icoontjes en de tekst groter zijn, maar inderdaad, tussen 15,4 en 17 inch ga je niet een hel groot verschil merken.

wat je wel kan doen is wat geld uitsparen om door het een 15,4 ipv een 17 inch en dan met het uitgespaarde geld hem een bijkomend scherm kopen van 20 inch ofzo.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:05

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat natuurlijk ook kan is om de DPI van het OS op te schroeven, op mijn 32" Full-HD TV heb ik mijn HTPC ook maar op 120DPI gezet, omdat het anders amper leesbaar is. Met zoiets in het achterhoofd zeg ik: de fysieke grootte van het scherm maakt niet veel uit voor de leesbaarheid, vraag je alleen wel af: hoe vaak/veel versjouw je het apparaat; voor dit soort mensen blijkt vaak dat het ding zijn hele leven op één plekje zal doorbrengen, en dan is (ook qua servicability) een 'echt' PC-tje, zei het mogelijk een SFF-bak, niet alleen economischer, maar ook beter service-baar, en je kan zelf een scherm kiezen.

Als je persé een laptop wilt, ga gewoon voor wat het meest praktisch is (verplaatsbaar: 15,4", of 17" als je vader een sterke rug heeft; niet verplaatsbaar: 17"). Ga vervolgens eens kijken wat de beste resolutie is, mijn vadertje (57, die moet nog 10 jaar doorwerken) vind mijn 15.4" laptop heerlijk leesbaar met een resolutie van 1680*1050; hoewel ik hem voor mezelf op 96DPI heb (standaard Windows), heeft hij echter 120DPI nodig (geloof dat het in een NL-windows 'grote lettertypes' heet). Dit heeft ook effect op websites e.d., hoewel er voor firefox leesbaarheidsplugins zijn te downloaden.

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 21:14
Leer ze ctrl+scroll aan: werkt in (nagenoeg) elk programma dat met tekst werkt (word, openoffice, firefox, internet explorer...). Het commando maakt je lettertype groter.

Als de grootte van het scherm, of de resolutie het probleem is en je ouders gaan niet zo inzitten met de omvang/gewicht van het ding (bijvoorbeeld omdat ze het enkel gebruiken op de keukentafel en het moet laptop zijn om 'm te kunnen wegbergen), raad ik een 17" aan.
Dan kan er meer tegelijk op het scherm en moeten ze niet telkens voortscrollen. Ook een niet al te hoge native resolution (720p en toestanden), gaan je ouders dan toch meer last van hebben dan goeds en een beeld is op zijn best op native resolution.

Succes!
(kijk eens in het NBBG basisnotebook?)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat het Complete Systemen & Laptops (CSL) forumdeel dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral *LET OP* - Wat moet ik kopen? eens door te nemen.

Je kan advies vragen in een van de topics genoemd in *LET OP* - Wat moet ik kopen?. Probeer echter eerst wel wat laptops uit te zoeken met behulp van reviews en benchmarks. Een goede start daarvoor is het doorlopen van CSL Notebook Buy Guide. Ook de NBBG (te vinden in de CSL) geeft een idee in welke richting je moet kijken qua notebooks.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goede laptop. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.