Wat natuurlijk ook kan is om de DPI van het OS op te schroeven, op mijn 32" Full-HD TV heb ik mijn HTPC ook maar op 120DPI gezet, omdat het anders amper leesbaar is. Met zoiets in het achterhoofd zeg ik: de fysieke grootte van het scherm maakt niet veel uit voor de leesbaarheid, vraag je alleen wel af: hoe vaak/veel versjouw je het apparaat; voor dit soort mensen blijkt vaak dat het ding zijn hele leven op één plekje zal doorbrengen, en dan is (ook qua servicability) een 'echt' PC-tje, zei het mogelijk een SFF-bak, niet alleen economischer, maar ook beter service-baar, en je kan zelf een scherm kiezen.
Als je persé een laptop wilt, ga gewoon voor wat het meest praktisch is (verplaatsbaar: 15,4", of 17" als je vader een sterke rug heeft; niet verplaatsbaar: 17"). Ga vervolgens eens kijken wat de beste resolutie is, mijn vadertje (57, die moet nog 10 jaar doorwerken) vind mijn 15.4" laptop heerlijk leesbaar met een resolutie van 1680*1050; hoewel ik hem voor mezelf op 96DPI heb (standaard Windows), heeft hij echter 120DPI nodig (geloof dat het in een NL-windows 'grote lettertypes' heet). Dit heeft ook effect op websites e.d., hoewel er voor firefox leesbaarheidsplugins zijn te downloaden.