SMS over IP (ToIP)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_O
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-09 00:45
Ik open dit topic om informatie te verzamelen over SMS over IP, ook wel ToIP - Text over IP - genoemd. :)

Over het algemeen is VoIP op mobiele telefoons niet toegestaan als je dit doet met een van de vele 10-euro internetabonnementen. In principe jammer, omdat je veel geld zou kunnen besparen op je belkosten. Maar goed, wat ik nog niemand zie doen is geld besparen op dat andere: SMSen. Alle VoIP-providers (Betamax en consorten) bieden SMS-mogelijkheden. SMSen naar Nederlandse nummers staat op dit moment (30-05-09) vastgesteld op 4.5 cent per stuk. Dat is goedkoper dan elke prepaidaanbieder op de Nederlandse markt.

Concreet: Ik wil straks een nieuwe telefoon aanschaffen ter vervanging van mijn K700i, een nieuwe smartphone. Nu wil ik hierbij een internetbundel hebben van 10 euro per maand zonder bel-abonnement; Vodafone Prepaid Internetblox dus. Ik bel nauwelijks, maar SMSen vind ik wel handig. In combinatie met Vodafone Prepaid Meerwaarderen betaal ik 9 cent per SMS. Via ToIP slechts de helft. Daar valt dus goed te besparen.

Mijn vraag aan jullie: Hebben jullie ervaringen met SMS-over-IP/ToIP? Zijn de SMS-tarieven van Betamix stabiel of kunnen deze later ook ineens verdubbelen? En, belangrijk: Is ToIP toegestaan door de providers?

Hopelijk wordt dit topic een mooie mogelijkheid om ervaringen en mogelijkheden uit te wisselen. :)

Systeempje: [MSI P45 Neo2 - Intel C2Q6600@3.2Ghz - OCZ 4GB PC8000 Platinum - Spinpoint F1 750GB - MSI ATi HD4850 - Cooler Master Real Power M620Watt - Antec Solo Piano Black]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 16:04
Ik heb dit op mijn vorige telefoon (W850i) wel eens geprobeerd, daar was iemand die er een programmatje voor had gemaakt. Het grootste probleem is denk ik het gebruiksgemak. Je zult een los programma moeten gebruiken voor het versturen van SMS en deze zijn, als ze al bestaan, meestal niet goed geintegreerd in je telefoon. Voor mijn 5800 nog geen prog kunnen vinden.

Geen idee of het is toegestaan door providers, zolang er geen grootschalig gebruik van wordt gemaakt zal hier denk ik niet echt controle op gehouden worden. De tarieven van Betamax zijn meestal redelijk stabiel, al is het soms wel nodig om daarvoor van provider te switchen. Het laagste tarief voor SMS naar nederland is op dit moment overigens geen 4.5 maar zelfs 3.7 cent per bericht bij Telbo. Een erg handig site voor het vergelijken van de tarieven: http://progx.ch/home-voip-smsbetamax-3-1-1.html

Je kunt je daar ook opgeven voor een mailinglist waarin wijzigingen aan door jouw ingestelde tarieven naar je worden gemailt. Dit gebruik ik al enige tijd voor het bijhouden van VoIP tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De tarieven kunnen wel eens veranderen bij Voipbuster, maar staat al heel lang op 5 ct per bericht (5,4 ct eigenlijk). Je vergeet de BTW. Het is ook wel eens goedkoper waarna het weer naar 5 ct per bericht gaat.
Maar ik vind het nogal een gedoe om dat via voipbuster te doen, als ik achter een computer zit gebruik ik het wel eens. Maar anders stuur ik gewoon een sms met mijn telefoon (daar heb ik ook een sms-bundel voor). Als je een goede applicatie er voor kan vinden dan kan het overigens ook zonder internetbundel goedkoper zijn, want een sms-berichtje bevat bijna geen data. Reken maar eens uit hoe veel van die flutberichtjes je zou kunnen sturen voor 1 MB aan data.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProperChaos
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik betaal bij Hi-prepaid maar 5 cent per sms, ook nog een idee, scheelt maar een halve cent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Ben.nl is ook alternatief internet 10 euro en sms bundel 10 euro 1000sms en bundel tarief daarna . Hangt een beetje van hoeveel je wil sturen 1000 a 1 cent en daarna bijvoorbeed bij 500 min/sms abo 250 gratis sms en daarna 500sms voor 14.95 = 3 cent dus. conclusie 24.95 voor 1750 smsjes =0.014 cent per sms goedkoper bulk vind je nergens. Maar zolas ik al zei hangt helemaal af van de hoeveelheid smsjes die je wil versturen.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:47

itarix

404 soul not found

Zover ik weet staat er alleen bij vodafone in de voorwaarde dat SMSoip niet is toegestaan bij de databudels.
Bij de niet-iphone T-mobile abbos mag alles en bij kpn weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hoe controleren ze dat dan? Je kan webbased smsjes versturen, daar kunnen ze weinig tegen doen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:10
Voor de iPhone kun je Jelly SMS en Jelly SMS Lite downloaden. Deze apps werken met alle Betamax clonen en hiermee kun je dus ook smsjes sturen met de iPhone.

Linkjes:
1. Jelly SMS (volledige versie), € 2,99
2. Jelly SMS (lite), € 1,59

Bij de volledige versie merkt de ontvanger niet dat je via internet het smsje stuurt. Bij de lite-versie eindigt het smsje altijd met "jellysms.com".

Programma werkt goed: ik gebruik het, als mijn sms-bundel op is, sinds een paar weken en het werkt prima. In tegenstelling tot VoIP werkt het programma ook wanneer er geen WiFi-verbinding mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_O
Wellicht even voor de duidelijkheid: In mijn geval is de internetverbinding het belangrijkste. SMS en bel-verkeer zijn relatief minimaal. Qua internet is Vodafone mijn enige echte optie omdat je daar goede snelheid haalt (3.6mbit), acceptabele FUP hebt en omdat het los van een bel/sms-abonnement kan worden afgesloten (Prepaid Internet Blox). Daarom vallen heel veel dingen die hier worden genoemd al af helaas. ;)

Wat betreft ToIP: Ik las ergens dat je in Windows Mobile met een workaround je eigen SIP-provider kan instellen. Ik vraag me dus af of je hiermee SMs-berichten ook via die SIP kan routeren zodat je gewoon kan SMS-en vanuit de aanwezige SMS-interface. Helaas is daar nog weinig over te vinden.

Vind het wel dubieus dat Vodafone dat verbiedt. Het verkeer is minimaal (1-2KB/smsje) dus het VoIP argument dat het hun netwerken sloopt is niet van toepassing. En het is gewoon dataverkeer, dus lijkt me onwaarschijnlijk dat ze dat kunnen filteren. :S

Systeempje: [MSI P45 Neo2 - Intel C2Q6600@3.2Ghz - OCZ 4GB PC8000 Platinum - Spinpoint F1 750GB - MSI ATi HD4850 - Cooler Master Real Power M620Watt - Antec Solo Piano Black]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 14:06
ik heb een SMS URL gebouwd en vanaf mijn foon kan ik daarbij, dan stuur ik een URLSMS via internet naar voipbuster en die sturen het naar de ontvanger.

het komt erop neer dat ik online een template invul en zo dus een SMS stuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Thijs_O schreef op maandag 01 juni 2009 @ 16:05:
Vind het wel dubieus dat Vodafone dat verbiedt. Het verkeer is minimaal (1-2KB/smsje) dus het VoIP argument dat het hun netwerken sloopt is niet van toepassing. En het is gewoon dataverkeer, dus lijkt me onwaarschijnlijk dat ze dat kunnen filteren. :S
Dat is ook niet de reden om voip en toip te verbieden. Ze willen gewoon geen concurrentie faciliteren.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 12:54

Lulukai

God's gift to women

kevertje1977 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 07:28:
ik heb een SMS URL gebouwd en vanaf mijn foon kan ik daarbij, dan stuur ik een URLSMS via internet naar voipbuster en die sturen het naar de ontvanger.

het komt erop neer dat ik online een template invul en zo dus een SMS stuur :)
Kan je hierover wat concrete uitleg geven?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M66B
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voor Android kan je WebSMS met de Betamax connecter gebruiken. Samen met SMSdroid is er een goede integratie met de standaard SMS mogelijk. Handig is dat je ook je tegoed bij de gekozen Betamax provider met een klik kan opvragen.

Ik gebruik dit altijd als ik in het buitenland zit en het is veel handiger dan een eigen form bouwen (hoewel dat een leuke uitdaging kan zijn :P )

[ Voor 14% gewijzigd door M66B op 05-12-2010 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Als je dan toch via internet berichten wilt versturen, neem je toch gewoon email?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_O
RemcoDelft schreef op zondag 05 december 2010 @ 10:01:
Als je dan toch via internet berichten wilt versturen, neem je toch gewoon email?
SMS leest de gemiddelde persoon veel en veel sneller, vooral wanneer hij/zij mobiel is. Als ik iemand snel moet bereiken bel ik diegene, gevolgd door SMSen. Social media en email komen pas veel later. Handig om dus snel te interacten met mensen die geen hippe smartphones met push-email hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 08:36
Op mijn Nokia E51 en mijn laptop heb ik nu Cabbage Texter staan. Moest wel een beetje tweaken om dat met Rynga aan de praat te krijgen. De Nokia versie doet een HTTP-post naar de server van CabbageTexter, die het vervolgens weer doorstuurt naar Betamax. Omdat ik geen zin had om mijn wachtwoord voortdurend aan CabbageTexter door te geven heb ik de 'sending scripts' maar op een eigen webserver van me geïnstalleerd. Zo'n HTTP-post is door een mobiele provider nooit te onderscheppen, dus kunnen ze het ook niet verhinderen.

Op mijn Desire heb ik WebSMS met de Betamax connector geinstalleerd. Werkt ook prima. Zowel CabbageTexter als WebSMS geven mijn mobiele nummer (nu nog in de Nokia) mee als Caller ID.

Rynga gebruik ik, omdat ik het tegoed daarvan kan opwaarderen vanuit mijn Flex Sim-Only beltegoed (waarbij je beltegoed inkoopt voor de helft van de prijs). Als je dat doorrekent kost een SMS-je me nu incl BTW 3,3ct. Rynga geeft ook nog eens 12 Freedays voor euro 1,30 Pay by Phone. Meegenomen voordeeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:02
Waarom moeilijk doen met sms achtige oplossingen als je ook een Whatsapp account kan gebruiken?

Simpel, snel en alles op push.

moet wel iedereen het hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_O
Dat is 't hele punt juist van ToIP: het werkt met iedereen, want iedereen heeft SMS. Tuurlijk zijn er anders legio alternatieven: WhatsApp, Pingchat, Blackberry Messenger, MSN, Skype, Facebook, Hyves, Email, etcetera etcetera. Maar de absolute meerderheid van je contacten heeft die dingen niet (mobiel), dus dan houdt 't op.

Overigens heb ik zelf inmiddels 'n abonnement wat groot genoeg is om m'n SMS-behoefte te voldoen, maar voor mensen die financieel wat krapper zitten kan ToIP altijd nog 'n uitkomst bieden.

Pagina: 1