Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[scooter] oliepomp afsluiten

Pagina: 1
Acties:

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:03
Ik heb van iemand voor een prikkie een scooter overgenomen (Baja Spirit).
Hij start wel maar produceert enorme blauwe rook en na een korte tijd scheid de scooter er mee uit.

Het ziet er naar uit dat de oliepomp niet goed is. Ik wil daarom de oliepomp omzeilen en mengsmering gaan tanken.
Nu heb ik de scooter nog niet uit elkaar gehaald maar in de buddy zag ik het pompje? Het is in ieder geval een reservoir met een slangetje en een sensor. Ik weet niet of de toevoer van de olie geregeld word door een pompje of door vacuüm?
Kan ik dat slangetje er gewoon uithalen en/of dichtknijpen?

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-11 17:58
oeps, dubbelpost

[ Voor 95% gewijzigd door hensdesk op 30-05-2009 09:10 ]

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-11 17:58
dat pompje draait nog, neem ik aan en dat blijft draaien ook als je het slangetje dicht knijpt.
als het pompje zijn druk niet kwijt kan, dan heb je kans dat het stuk draait.
wordt het pompje elektrisch of mechanisch aangedreven?
in geval van elektrisch kan je het stekkertje loskoppelen.
als het mechanisch wordt aangedreven, dan zal ergens een riempje af moeten halen.

als je het slangetje er uit haalt, dan zal je wel het gaatje moeten afstoppen!
anders heb je kans op "valse" lucht in het carter.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:12
Zijn een aantal manieren voor. Welke voor jouw het beste is weet ik niet. Je moet wel voorkomen dat er valse lucht in het carter komt.

Meer info en howto's staan op scooterforum.net

[ Voor 49% gewijzigd door RedHat op 30-05-2009 09:11 ]

• Artwido
bedankt voor de tips kan hier verder mee. :)

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:45

Bestla

Kvinne

Die olie is voor de smeer verhouding van de brandstof zeer belangrijk. Je kunt met de scooters van vandaag de dag geen standaard mengsmering tanken doordat ze op een brandstof rijden waar veel minder olie aan toe is gevoegd.
Je moet dus zien te achterhalen wat die verhouding voor jouw scooter is. Je kunt dan zelf gaan mengen en dat in je tank gooien. Die oliepomp losgooien door het hele zooitje er uit te halen en de slang af te doppen. En rijden maar.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Bij scooters word de oliepomp meestal aangedreven door de krukas zelf, en da's dus niet een kwestie van een riem eraf halen :P Wat je kan proberen is de olieslang even van het spruitstuk halen als de motor draait. Blijft hij dan goed olie oppompen? Zoja: Niks aan de hand. Zonee: Oliepomp vervangen of idd mengsmering gaan tanken.

Scooters en brommers roken alijd een beetje blauw is mijn ervaring :)

* Destruction heeft in 2jr tijd minstens 15 brommers gehad :+

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Artwido
Destruction schreef op zondag 31 mei 2009 @ 13:49:
Bij scooters word de oliepomp meestal aangedreven door de krukas zelf, en da's dus niet een kwestie van een riem eraf halen :P Wat je kan proberen is de olieslang even van het spruitstuk halen als de motor draait. Blijft hij dan goed olie oppompen? Zoja: Niks aan de hand. Zonee: Oliepomp vervangen of idd mengsmering gaan tanken.

Scooters en brommers roken alijd een beetje blauw is mijn ervaring :)

* Destruction heeft in 2jr tijd minstens 15 brommers gehad :+
Dit is geen beetje hoor. Dit is echt ernstig. hehe :)
Maar tnx voor de tip.
Na het weekend ga ik hem uit elkaar halen.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Je kan er toch gewoon geen olie indoen :+

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Megamind schreef op zondag 31 mei 2009 @ 16:46:
Je kan er toch gewoon geen olie indoen :+
Dat dacht ik dus ook direct .... soms :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:12
Dan is de vraag maar net hoelang die pomp blijft werken zonder olie, als ie vastloopt heb je een groot probleem.

• Artwido
Haha ja idd waarom moeilijk doen als het gewoon simpel kan.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Bestla schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 11:47:
Die olie is voor de smeer verhouding van de brandstof zeer belangrijk. Je kunt met de scooters van vandaag de dag geen standaard mengsmering tanken doordat ze op een brandstof rijden waar veel minder olie aan toe is gevoegd.
Je moet dus zien te achterhalen wat die verhouding voor jouw scooter is. Je kunt dan zelf gaan mengen en dat in je tank gooien. Die oliepomp losgooien door het hele zooitje er uit te halen en de slang af te doppen. En rijden maar.
Pff, gewoon 1:50 mengen. Niks moeilijks aan.

Wss loopt er een slangetje naar het spruitstuk vanaf het oliepompje. Slangetje zou ik doorknippen en aan alle 2 de kanten afdoppen. Zo heb ik het ook gedaan bij mijn brommert (Yamaha FS1)

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1