• ThomasL
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:34
Goedenavond,

Ongeveer 2 jaar geleden heb ik een systeem gekocht met als videokaart de Sapphire X1900GT.
Hij heeft altijd goed gewerkt, maar sinds 2 weken krijg ik in bepaalde spellen artifacts:
Afbeeldingslocatie: http://img33.imageshack.us/img33/594/artifactsi.jpg

Ik dacht natuurlijk gelijk aan een hitteprobleem, dus ik heb de computer opengemaakt en zo stofvrij mogelijk gemaakt en gekeken of de fan nog goed draaide. Hierna weer een potje COD2 gespeeld en de artifacts waren er nog steeds. Ik heb met ATITool gekeken en die vertelt dat de max temp. tijdens het spelen 74.5 graden was. Dit leek mij niet echt te heet?
Ik heb allerlei verschillende drivers geprobeerd maar niets hielp.
Ik speel ook wel eens Medal of Honor: Allied Assault, en hier zijn geen artifacts te bekennen. (Misschien omdat de kaart minder zwaar belast wordt omdat MOH directx 8 gebruikt?)

Specs:

Antec New Solution NSK6500 (430 W- ATX Midi Tower)
AMD Athlon 64 X2 4400+ (AM2 - Hypertrans) 2,3 BOX
PC2-5300 - 1 GBx2 - DDR2 - Kingston ValueRAM CL5.0
Western Digital 250 GB 2500KS (SATA300 - 16 MB)
Sapphire X1900 GT - 256 MB - PCIe - TV+2xDVI+ViVo
Microsoft Windows Vista Home Premium 32B- NL - OEM
ASUS M2N-MX (GF6100/nF410 - M-ATX - S.AM2)

Hebben jullie enig idee waar het aan kan liggen?

Mvg,

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
definieer "zo stofvrij mogelijk gemaakt" voor wat betreft je videokaart. Heb je de koeler er fysiek afgehad en met een schone verfborstel ALLE stof er afgehaald? of heb je "zo goed en zo kwaad als het ging met een stofzuiger de fan schoongemaakt"

• ThomasL
Ik heb de koeler er niet afgehaald maar voorzichtig met de stofzuiger zoveel mogelijk stof verwijderd.

Edit: Soms tijdens gewoon computer gebruik zie ik soms op bepaalde plekken rode pixels. Ik dacht altijd dat dit aan mijn beeldscherm lag, maar zou dat hier ook mee te maken kunnen hebben?

[ Voor 48% gewijzigd door ThomasL op 29-05-2009 21:43 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
klintk alsof het geheugen van je gpu het aan het opgeven is

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• ThomasL
Net even de Artifact scanner van ATITool gedraaid met dit als resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://img12.imageshack.us/img12/1654/artiscan.jpg

Hij zegt zelf dat er geen errors zijn, maar ik zie toch vele gele stipjes? :?

Ondertussen draait hij nu al 10 min, met hetzelfde resultaat: vele gele stipjes zonder dat ATITool ze herkent als errors.

• Vorak
  • Niet online
haal de videokaart even los, schroef de koeler er af en maak em eens GOED schoon.

• ThomasL
Vorak schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 23:12:
haal de videokaart even los, schroef de koeler er af en maak em eens GOED schoon.
Videokaart uit de computer gehaald en goed schoongemaakt, tot mijn verbazing zat er nog veel stof in. Ik dacht ook dat ik de oorzaak gevonden had want er was een hele ''sliert'' stof die bijna alle koelgangen van de heatsink blokkeerde. Na dit weggehaald te hebben alles weer in elkaar gezet en met goede hoop een potje COD2 gespeeld. De temp was nu maximaal 67.4 (eerst 74.5) een behoorlijke vooruitgang dus.
Maar.. de artifacts zijn er nog steeds :'(

Hebben jullie verder nog ideeën of kan ik beter opzoek gaan naar een geschikte opvolger?

• Vorak
  • Niet online
ik denk persoonlijk dat het geheugen op je videokaart wat te heet is geweest, met enkele defecten tot gevolg. tot nu toe is de schade beperkt gebleven en heb je geringe artifacts. Verder heb je aan alle randvoorwaarden voldaan (software up to date, zowel van je videokaart als van je spel zelf?)

Nu je weet dat je kaart niet snel weer te heet zal worden is het afwachten denk ik of het probleem erger zal worden. Hou er in elk geval rekening mee dat deze videokaart waarschijnlijk zijn einde nadert. Hoe lang dat zou duren kan ik je niet vertellen.

• Patjeee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-04 16:58

Patjeee

Ik woon in Boston MA

gele pixels betekenen een videokaart die doodgaat

• pizzaislekker
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-05 19:40

pizzaislekker

1 pizza maakt nog geen zomer

Patjeee schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 13:08:
gele pixels betekenen een videokaart die doodgaat
Dat hoeft niet. in het geval van overklokken betekent het dat de videokaart te heet wordt. Terugklokken is dan een oplossing van het probleem.

Wat je hier nog kunt doen, is bekijken of je videokaart onderclocken effect heeft. Ik snap dat je dat liever niet doet in verband met het minder worden van de prestaties, maar het kan een oplossing zijn. Je kunt er in ieder geval een beetje mee experimenteren. Mocht het verschil maken, dan kun je ook gelijk kijken of het nou je core is of je geheugen die het begeeft. Ik hoor om mij heen vaker dat het geheugen het begeeft, dan de core.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:19

Umbrah

The Incredible MapMan

pizzaislekker schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 16:17:
[...]

Dat hoeft niet. in het geval van overklokken betekent het dat de videokaart te heet wordt. Terugklokken is dan een oplossing van het probleem.
Gedeeltelijk gelijk; die gele vlekken betekenen dat het geheugen fouten geeft, wat bij overklokken vaak aan de temperatuur te danken is, of een gebrek aan voltage op het geheugen. Dit hoeft niet een temperatuur probleem te zijn, sterker nog, het is waarschijnlijker dat het een geheugenprobleem is. Helaas zit dat nogal vastgesoldeerd op het PCB, wat vaak betekend dat de kaart vervangen moet worden.

Verwijderd

Pixels die veranderen van kleur is een overhitte GPU, zwarte strepen zijn een teken van geheugen problemen.

• ThomasL
Net de kaart teruggeklokt van GPU:513 naar GPU:398
Mem:657 naar Mem:486

En raad eens: nog steeds artifacts.
Het rare is dat ik vanmiddag ATITool artifact scanner 90 min heb laten draaien zonder ook maar één error te hebben gevonden :? Gelijk erna een potje COD2 en voilà daar waren ze weer
Pagina: 1