Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:36
Hoi :D
Ik heb zojuist een nieuwe voeding gekocht ,Anteq Basiq 500W, omdat mijn vorige (FPS Group) van 300W toch iets te weinig was. :P Maar deze nieuwe voeding maakt een geluid alsof er een F16 opstijgt naast je kamer. Dus ik was van plan om het een en ander te verwisselen zoals de fan. En ik heb een paar vraagjes:

-Kan het gevaarlijk worden als ik een fan voor een voeding van 300W in een voeding van 500W stop?
-Op de ouwe voeding staat een sticker met Noise killer. Wat is deze noise killer en kan die in de nieuwe voeding worden gestopt?
-Als ik dit doe, verloopt de garantie dan?

Veel dank :)

Ouwe voeding was dit:
FPS300-60THA

[ Voor 4% gewijzigd door ikt op 29-05-2009 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 11:57
Je garantie verloopt sowieso als je hem open schroeft omdat je zegels moet gaan breken. Heb je al op gezocht wat voor fan er in beide voedingen zit? 80x80 of 120x120 of 140x140? De noise killer is waarschijnlijk de stille fan. Hou er rekening mee dat een stillere fan minder lucht verplaatst dan een fan die sneller draait.

Heb je erover na gedacht om de voeding terug te sturen/brengen omdat het niet aan je wensen voldoet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Ja, daar heb ik aan gedacht.. Ik zal eens navragen voor andere stillere PSU's. Maar het leek me op een of andere manier wel een goed idee. :P

[ Voor 28% gewijzigd door ikt op 29-05-2009 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueDude
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-09 17:09
ikt schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 20:48:
Ja, daar heb ik aan gedacht.. Ik zal eens navragen voor andere stillere PSU's. Maar het leek me op een of andere manier wel een goed idee. :P
De ware tweaker mentaliteit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Ik heb de ouwe opengemaakt, en een wisseltrucje lijkt me niet zo moeilijk. Nu zit ik alleen nog in over de garantie en of de fan wel goed werkt. Als de fans op dezelfde snelheid draaien (of kunnen draaien) is het toch goed? De +jes en -netjes zijn goed te onderscheiden en ik kan ze gewoon lossolderen en weer er terug in solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

In principe wel ja.

Als de fans qua aansturing een beetje op elkaar lijken, en daar mag je wel vanuit gaan.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
De airflow kan heel anders zijn, waardoor je misschien je voeding opblaast omdat ie te warm wordt, wees er maar zeker van dat je daar geen garantie op krijgt.
Dat stikkertje "noise killer" slaat er wellicht op dat de fan sneller gaat draaien naarmate de voeding warmer wordt (met vaak als resultaat dat de voeding evenveel (of meer) lawaai maakt, maar het komt geleidelijker op), wellicht is dit niet zo over te zetten.

De factor die je moet bekijken, is de luchtverplaatsing van de fan, doorgaans aangegeven in CFM, deze moet gelijk of groter zijn aan die van de originele fan om even goed te koelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 15:18
Noise killer is volgensmij gewoon een klein printplaatje die op het koelblok van de voeding is geschroefd met een temperatuurssensor erop.

Hier heb ik een voeding met noisekiller waar gewoon 12V ingaat en er 3 stekkertjes opzitten waar je dan een fan op aan kunt sluiten. Wamer = Hoger TPM, simpel. Misschien kun je dat printje wel overzetten door de stroomstekker van de fan op dat printje te solderen en dan de originele fan eraan te laten zitten. Ik zou het alleen niet aanraden, zoals naftebakje zegt kan dit problemen geven met airflow / temperatuur ed.

Garantie vervalt sowieso, zelf als je je voeding alleen maar openschroeft ;) Veel suc6!

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 21:08

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik heb ook ooit de al bestaande fan op 7v gezet (rood en geel). Dat werkte bij mij prima. Maar het kan natuurlijk dat de voeding begint te mekkeren dat er geen toerental gegevens meer binnenkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Ja, op de oude voeding zit een printplaatje aan een heatsink (groot metalen ding)(?) vastgeschroeft die zich met de ventilator verbindt. Bij de nieuwe voeding heb ik het gevoel dat hij altijd op 100% staat, maar na reviews te hebben gelezen bevat deze voeding ook een noise killer, alleen heeft dat niet veel nut als de fan al op 200RPM begint. (Dat is volgens hun erg luid al)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

ikt schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 21:43:
Ik heb de ouwe opengemaakt, en een wisseltrucje lijkt me niet zo moeilijk. Nu zit ik alleen nog in over de garantie en of de fan wel goed werkt.
Je hoeft je geen zorgen meer te maken over de garantie. Op het moment dat je hem opende is die verlopen... |:(
Als de fans op dezelfde snelheid draaien (of kunnen draaien) is het toch goed? De +jes en -netjes zijn goed te onderscheiden en ik kan ze gewoon lossolderen en weer er terug in solderen.
Snelheid van draaien zegt niets over luchtverplaatsing. Die is weer afhankelijk van de stand van de bladen van de fan en de snelheid...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

c70070540 schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 10:15:
[...]

Je hoeft je geen zorgen meer te maken over de garantie. Op het moment dat je hem opende is die verlopen... |:(
Hij heeft de oude voeding opengemaakt ;)

In principe zou ik teruggaan naar de winkel voor een stiller model. Een PSU is in mijn ogen niet iets om te tweaken (lees: risico's mee te nemen). Een PSU moet voor mij gewoon stabiele voltages geven.

Liever iets meer investeren in een PSU dan in een CPU/videokaart imho.

[ Voor 33% gewijzigd door MisteRMeesteR op 30-05-2009 10:23 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-08 11:58
Ik zou de voeding omruilen. Zoals al gezegd weet je niet of de fan genoeg airflow geeft om goed te kunnen koelen. In het ergste geval riskeer je dat je voeding (en huis) in de brand vliegt.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de Cooler Master voedingen. Schappelijke prijs en ik hoor de voeding (M520) echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

MisteRMeesteR schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 10:21:
[...]

Hij heeft de oude voeding opengemaakt ;)
Ok, ik ben wakker... :P
In principe zou ik teruggaan naar de winkel voor een stiller model. Een PSU is in mijn ogen niet iets om te tweaken (lees: risico's mee te nemen). Een PSU moet voor mij gewoon stabiele voltages geven.

Liever iets meer investeren in een PSU dan in een CPU/videokaart imho.
Helemaal mee eens.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als die fan constant op 100% draait is er iets mis en kan j hem gewoon onder garantie binnenbrengen en omruilen.

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/other/antec-psu-roundup/bp500-noise.png
Alas, the PSU is not silent. Its fan starts up at over 2000rpm and accelerates proportionally to the load. It is always audible and becomes the noisiest in the system at a load of 200W because the present generation of graphics cards (both Radeon HD 3870 and GeForce 8800 GTS/512) is rather quiet while good CPU coolers are quite a common thing these days.
bron

Kijkende naar de grafiek vind ik het ook relatief slechte fancontrolling.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2009 11:23 ]

Pagina: 1