Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

vervanging elco's, kan dit?

Pagina: 1
Acties:

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik heb een kapotte monitor (tft) welke na opengemaakt te hebben twee bolle elco's bleek te hebben. Aangezien ik er zo niets aan heb ga ik maar gewoon proberen die twee elco's te vervangen en met veel geluk doet hij het dan weer (anders maar is verder de onderdelen doormeten).

Nu heb ik alleen niet de juiste elco's thuis liggen (1000uF 10V) maar ik heb eens tussen mijn zooi gekeken en ik heb nog uit twee andere kapotte apparaten één 1000uF 10V elco gevonden en een 1000uf 24V. Het zijn dus niet dezelfde elco's en komen ook niet uit hetzelfde apparaat (als dat al uitmaakt). Kan ik deze toch gebruiken om de kappotte elco's te vervangen?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:06
Bij elco's mag je altijd exemplaren met n hogere spanning gebruiken. Je kan dus prima deze elco's gebruiken.

If it ain't broken, tweak it!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Al zou ik zelf wat voorzichtig zijn met het mixen van elco's met verschillende spanning door elkaar.

Maar er is vast iemand in EL die dit weet. Daarom een kickje van OH naar EL

Verwijderd

De spanning is een maximale spanning, zou dus geen probleem moeten zijn in principe. Zijn meestal wel wat groter, dus kijk even of het netjes past.

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
dat passen moet wel lukken, maar ze zitten bijna direct na elkaar dus ik vroeg me af of het mixen dan wel gewoon kan of niet.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jewel dat kan wel.

maar elco's verouderen. ik weet niet hoe oud die 2 kapotte apparaten zijn. beter koop je gewoon 2 nieuwe elco's zit je altijd goed
Let op de polariteit die dingen hebben een plus en een min. anders boem :P

Iperf

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dat valt goed mee. Het enige waar rekening mee gehouden moet worden is dat de originele elco's een lage esr kunnen hebben. Maar de spanning maakt geen **** uit, zolang het maar niet lager is. Voor mijn part duw je er 1000V elco's in, al denk ik niet dat je die kan doen passen.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:19
Volgens mij kun je daar Thinkpad voor PMen, die was er mee bezig las ik.

ThinkPadd in "marktplaats... ik word er gek van"

*zucht, ik begin nicks te herkennen en onthouden.*

[ Voor 22% gewijzigd door HenkEisDS op 29-05-2009 20:35 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kluyze schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 20:26:
[...]
Dat valt goed mee. Het enige waar rekening mee gehouden moet worden is dat de originele elco's een lage esr kunnen hebben. Maar de spanning maakt geen **** uit, zolang het maar niet lager is. Voor mijn part duw je er 1000V elco's in, al denk ik niet dat je die kan doen passen.
ik zeg ook niet dat de spanning niet deugt.

maar wanneer hij verouderd veranderd zowel de capaciteit als de weerstand. neem van mij aan dat ik wel een paar brakke heb gezien :) (helemaal wanneer ze tegen de maximale spanning aan moeten werken)

waarschijnlijk gaan ze gewoon werken (zie mijn eerste regel)

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 29-05-2009 20:34 ]

Iperf

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zeg ook niet dat de spanning niet deugt. Ik zeg dat het verouderen wel meevalt. Maar ja, net als bij elke andere component heb je goede en slechte elco's en de slechte kunnen verouderen ja. De meeste elco's die ik ergens af soldeer die vallen nog goed mee kwa capaciteit en weerstand. Nuja, niet dat ik dikwijls heel critische dingen er mee doe. En ik denk dat de oudste elco die ik hier gebruik ergens een jaar of 10 max is.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
HenkEisDS schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 20:32:
Volgens mij kun je daar Thinkpad voor PMen, die was er mee bezig las ik.

ThinkPadd in "marktplaats... ik word er gek van"

*zucht, ik begin nicks te herkennen en onthouden.*
Ha cool dat je zulk soort dingen onthoud :P

Diegene die ik daar bedoelde had 2 kapotte transistortjes, maar nadat ik die had vervangen werkte het nogsteeds niet (en 1 van de transistortjes klapte zelfs uit elkaar na een tijdje aanstaan :o )

Ik heb onlangs een ander TFT scherm opgehaald, die heb ik wel succesvol kunnen repareren:

ThinkPadd in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon..."

Ik was ook op zoek naar nieuwe elco's en heb toen deze site gekregen van iemand op circuitsonline.net:

https://elko-shop.1a-shops.eu/ (Ik heb betaald met Paypal, spul komt vanuit Duitsland)

Waar je op moet letten als je de elco's vervangt is dat ze 105°C types zijn (dat ze temperaturen van maximaal 105°C kunnen hebben, de 80 / 85 °C gaan te snel kapot) en dat ze Low ESR hebben.

Dat laatste (LOW ESR) is het belangrijkste, als ze dat niet zijn staan ze na een paar maand weer bol.

Het zou best kunnen dat de 2 elco's die je nu hebt prima zijn, maar ik weet niet goed hoe je kan herkennen of ze Low ESR en 105°C geschikt zijn.

Volgens mij zit je met voltage enzo wel goed. Hoger voltage mag sowieso wel dacht ik. Voltage bij een elco zegt volgens mij dat hij geschikt is voor die spanning. Maar pin me daar niet op vast, dat is me namelijk net allemaal even te technisch.

Welk type monitor gaat het trouwens om? Vaak zijn er op internet wel forums te vinden waar iemand vertelt hoe hij dat type heeft kunnen repareren.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 29-05-2009 21:20 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
De voltage-aanduiding bij een elco is inderdaad de maximale spanning die hij aankan. Low ESR is niet altijd gemakkelijk aan te tonen, maar doorgaans hebben ze een veel kleinere diameter dan hoogte (kort door de bocht: een low-esr heeft de vorm van een AA-batterij, andere zijn vaak 'dikkerdjes').
De temperatuur staat er gewoon op gedrukt, zie je 105° staan dan zit het goed (ik dacht trouwens dat je met 105° types zeer veel kans hebt dat ze ook low-esr zijn, maar dat ben ik niet zeker).

[ Voor 24% gewijzigd door naftebakje op 29-05-2009 23:02 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1