Vermogen versterker te hoog?

Pagina: 1
Acties:

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:07

EraZor

Don't mention the war

Topicstarter
Beetje een vreemde vraag wellicht, maar ik zit met het volgende probleem. Ik heb onlangs een nieuwe receiver aangeschaft (een rotel rsx-1065). Nogal een flinke jongen en ik heb af en toe het probleem dat als ik 'm vanuit stand-by aanzet dat m'n zekering (in de stoppenkast dus) d'r uitklapt (een 16A automaat). Komt dit door de opgenomen spanning oid? (als ik de schakelaar weer omzet functioneert de verterker probleemloos).
ik heb verder wel apparatuur op dezelfde groep (32" lcd, dvd speler, atom pc'tje) maar geen hele grote verbruikers oid. Is die vermogenspiek ergens mee op te vangen?

De electrische installatie is verder anderhalf jaar geleden helemaal opnieuw aangelegd (grote verbouwing) dus daar zie ik niet echt een probleem. De aardlekschakelaar slaat ook niet om, dus het is echt een stroomprobleem en geen kortsluiting oid....

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:07

JT

VETAK y0

Je zou er een UPS tussen kunnen hangen. Wel een raar verhaal, ik zou zeggen dat er ergens kortsluiting ontstaat. Zeg dat die apparatuur die je noemt 1000w bij elkaar verbruikt, dan blijft er nog 11,5 * 230 = 2645w over en zo een amp maakt echt geen piek van 2645w van zichzelf.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Topicstarter
Mja, het lijkt meer voor te komen:
http://www.klusidee.nl/Forum/about6942.html

Maar een ups vangt die ook spanningspieken op?

[edit]

na wat google werk lijkt een C automaat, ipv een B automaat de oplossing te zijn...
http://www.hififorum.nl/index.php?topic=7309.0
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=76785.0

[ Voor 45% gewijzigd door EraZor op 29-05-2009 12:20 ]

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:44
Heeft idd te maken met piekspanning e.d. Heb het ook gehad. De versterker is toen naar een reparateur geweest, deze heeft "iets" aangepast. Daarna was het probleem verholpen.

Handtekening

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Topicstarter
Balboa schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 12:52:
Heeft idd te maken met piekspanning e.d. Heb het ook gehad. De versterker is toen naar een reparateur geweest, deze heeft "iets" aangepast. Daarna was het probleem verholpen.
haha, dan stap ik ook naar de reparateur om te zeggen dat ie "iets" moet doen ;-)

Ik vervang de schakelautomaat wel ;-)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:07

JT

VETAK y0

Hmmm...weer wat geleerd, blijkbaar kan dat dus wel...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Topicstarter
Nog 's ff rondgezocht (ben zelf behoorlijk handig, maar van de thuisinstallatie blijf ik toch liever af) en ga voor de kant en klare oplossing van Conrad. Scheelt een hoop geklooi en ik kan de receiver nog 's ergens anders neerzetten, zonder weer vanalles te moeten prutsen in de schakelkast...

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=622412

[ Voor 7% gewijzigd door EraZor op 29-05-2009 14:15 ]

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:44
EraZor schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 13:14:
[...]

haha, dan stap ik ook naar de reparateur om te zeggen dat ie "iets" moet doen ;-)

Ik vervang de schakelautomaat wel ;-)
Haha, nee dat "iets" was zo'n vertraging inbouwen. De versterker zou sowiezo naar de reparateur gaan voor iets anders, toen heeft hij dat gelijk meegenomen. Daarna had ik er geen last meer van.

Handtekening

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Topicstarter
OK, snap wat je bedoelt. Ik vang het wel even zo af. Thx voor de info iig!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

het heeft inderdaad te maken met de softstart die in een dergelijke versterker zit. Meestal is dit een schakeling met een aantal flinke vermogensweerstanden die de eerste klap opvangen. Een kleine aanpassing hierin is vaak voldoende om een B automaat niet te laten schakelen. De oplossing van conrard zal in extreme gevallen ook bij extreem vermogen de dynamische pieken van de versterker af kunnen zwakken en dat wil je eigenlijk niet. Het omzetten van een B > C automaat is wellicht 15 mins werk en volstaat absoluut.

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 30-05-2009 11:55 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zekeringen gaan uit op stroom

Je moet dus de stroom begrenzen. Een NTC is het makkelijkst, en bij deze vermogens is het verstandig om die te overbruggen om te verkomen dat ie te warm wordt. :P

PS: Je versterker slurpt trouwens 19 watt als ie in standby staat, dat is 38 euro per jaar!
"Power Consumption: 990 watts, Idling power 130 watts, Standby 19 watts"

[ Voor 48% gewijzigd door Dre op 30-05-2009 12:12 ]

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Topicstarter
Dre schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 12:04:
Zekeringen gaan uit op stroom

Je moet dus de stroom begrenzen. Een NTC is het makkelijkst, en bij deze vermogens is het verstandig om die te overbruggen om te verkomen dat ie te warm wordt. :P

PS: Je versterker slurpt trouwens 19 watt als ie in standby staat, dat is 38 euro per jaar!
"Power Consumption: 990 watts, Idling power 130 watts, Standby 19 watts"
Hij staat ook niet het hele jaar op standby. Ik gebruik 'm en zet 'm daarna gewoon uit. Ik weet dat zekeringne op stroom gaan. Bij een groot opgenomen vermogen bij een gelijke spanning zal dus de stroom omhoog gaan (P=V*I)

De oplossing van Conrad werkt perfect trouwens. Ben ook niet van plan 't apparaat zó extreem te gaan gebruiken dat de 'dynamische pieken' er onder zullen lijden. net zo min als m'n oren. Ik woon niet vrijsaand, helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door EraZor op 04-06-2009 14:08 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 22:25

Indoubt

Always be indoubt until sure

Erazor, is het probleem nu eigenlijk verholpen?

Je versterker lijkt maximaal 990 watt uit het lichtnet te trekken. Een versterker met een dusdanig zware transformator heeft een inschakelvertraging omdat de aanloopstroom van een trafo altijd vele malen groter is (in extreme gevallen meer dan een factor 10) dan de nominale stroom. (meestal vanaf 500 watt trafo worden inschakelvertragingen gebruikt)

Een NTC is een goedkope oplossing en die zul je hopelijk in jouw rotel niet tegenkomen. De inschakelvertraging in je versterker lijkt niet te functioneren. Indien je deze laat repareren zou het probleem moeten zijn opgelost.

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Topicstarter
Indoubt schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 10:55:
Erazor, is het probleem nu eigenlijk verholpen?

Je versterker lijkt maximaal 990 watt uit het lichtnet te trekken. Een versterker met een dusdanig zware transformator heeft een inschakelvertraging omdat de aanloopstroom van een trafo altijd vele malen groter is (in extreme gevallen meer dan een factor 10) dan de nominale stroom. (meestal vanaf 500 watt trafo worden inschakelvertragingen gebruikt)

Een NTC is een goedkope oplossing en die zul je hopelijk in jouw rotel niet tegenkomen. De inschakelvertraging in je versterker lijkt niet te functioneren. Indien je deze laat repareren zou het probleem moeten zijn opgelost.
Zoals in de tweede alinea van m'n vorige post staat: jep! (dat conrad ding is overigens gewoon een NTC in een kastje ;-))
Pagina: 1