Extern IP-Adres veranderen naar nieuw adres

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnderNeo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 11:32
Goedemorgen Tweakers,

Ik zit hier met een redelijk probleem waar ikzelf niet uitkom.

Sinds kort hebben wij op de zaak een nieuw gebouw. De planning is dat onze gehele server ruimte naar die nieuwe locatie verhuist. Even ter verduidelijking: dit is zo'n 15 meter verderop, op hetzelfde adres/postcode.
Nu hebben wij dagelijks contact met bedrijven over de hele wereld via VPN, forward etc. De melding van onze provider (Solcon), is nu dat op moment dat onze aansluiting om wordt gezet (nieuwe gebouw heeft nieuwe ISDN/ADSL lijn) wij ook een nieuw extern IP-adres krijgen.
Je voelt hem waarschijnlijk al aankomen, dit is eigenlijk absoluut GEEN optie voor ons. Dat betekent namelijk dat alle filters die worden toegepast als wij inbellen bij een klant aangepast moeten worden op IP-adres. Dat is echt geen doen. Als wij support moeten leveren dan betekent dat dus dat er een grote kans is dat dat niet mogelijk is.

Goed, Solcon gebeld. Die zeggen dat het absoluut onmogelijk is dat het externe IP-adres mee verhuist. Maar het rare is: pas deed onze mail-server het niet meer, bleek na lang zoeken dat het externe IP-adres opeens gewijzigd was. Gebeld naar Solcon, excuses, was niet goed gecommuniceerd, blablabla, ze hebben het binnen een half uur weer terug gezet!

Mijn vraag is nu: is het überhaupt mogelijk om een extern IP-adres mee te laten verhuizen en zo ja: wie moet ik daarvoor geld toeschuiven, want iedereen wijst naar elkaar (Solcon naar Bit-Stream, heb geen telefoonnummer van Bit-Stream). Het maakt mij niet uit wat ik allemaal uit moet halen, maar is hier een oplossing voor?
Ik hoop dat er mensen zijn die hier of ervaring mee hebben of weten wat er moet gebeuren.

Super bedankt alvast!

Groet,

Ben

It's not the dying but the living that scares me to death

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou de boel gewoon zo inrichten dat je niet teveel afhankelijk bent van een ip-adres. Het is maar een nummertje. Waarom is het bij jou zo lastig om te veranderen? Wat voor filters bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:34

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik denk dat als dat nieuwe pand aan dezelfde ADSL centrale hangt, dat het meenemen van het IP nummer dan wel mogelijk zou moeten zijn. Je moet alleen even de juiste personen zien te vinden.
Vreemd genoeg heb je kans dat dat gewoon een KPN-er moet zijn.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnderNeo
Noork schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:05:
Ik zou de boel gewoon zo inrichten dat je niet teveel afhankelijk bent van een ip-adres. Het is maar een nummertje. Waarom is het bij jou zo lastig om te veranderen? Wat voor filters bedoel je?
IP-filters in firewalls van klanten.
En de boel zo inrichten dat we niet afhankelijk zijn van IP-adres is geen optie (meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnderNeo
remco_k schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:08:
Ik denk dat als dat nieuwe pand aan dezelfde ADSL centrale hangt, dat het meenemen van het IP nummer dan wel mogelijk zou moeten zijn. Je moet alleen even de juiste personen zien te vinden.
Vreemd genoeg heb je kans dat dat gewoon een KPN-er moet zijn.
We zijn dus ook overgegaan van KPN naar Bitstream, waarom weet ik niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:34

remco_k

een cassettebandje was genoeg

AnderNeo schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:10:
[...]

Bedoel je nou dat je huidige IP nummer bij KPN vandaan komt en je nieuwe IP nummer bij Bitstream?
In dat geval lijkt het me weer onmogelijk dat je je IP meeneemt, omdat elke provider zijn eigen range heeft.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 22:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Gewoon een behoorlijke provider nemen de volgende keer. Het is in theorie mogelijk om een ip adres mee te verhuizen alleen als de systemen daar niet op ingericht zijn is het jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik neem aan dat Solcon de ip's uitdeelt. Bitstream is een soort reseldienst van KPN, daar kun je niet als eindgebruiker iets afnemen. Maar het lijkt me ook sterk dat zo'n ipwijziging voor jullie zo onmogelijk is als je schetst. Dan heb je jezelf wel heel erg afhankelijk gemaakt van een provider. Tuurlijk moet je bij een wijziging wat dingen regelen met leveranciers en in je eigen config, maar zo vaak verhuis je toch niet dat zoiets ondoenlijk is?
AnderNeo schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:10:
[...]

Bitstream is van KPN. Maargoed, misschien zijn het twee diensten waarvoor andere ipreeksen gebruikt worden. Dan is het inderdaad niet te verhuizen (of in ieder geval zeer onwenselijk omdat het niet meer te beheren valt), ook niet als je met geld gaat schuiven.

[ Voor 87% gewijzigd door Marzman op 29-05-2009 11:17 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pouyann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-05 09:25
Kan je het ook niet nemen als 2e IP address? dus de ip die je nu hebt voor normaal int gebruiken en die ude Virtueel als 2e IP address?

En als je een beetje goede zakelijk abonnement hebt zouden zij toch echt een ip kunnen overzetten (denk ik dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnderNeo
Dat we geen behoorlijke provider hebben ben ik het niet mee eens, maar het punt is gewoon dat er een soort onwil is volgens mij, bij Solcon dan. Ik zou gewoon graag willen weten welke grapjas ik aan zn jas moet trekken om dit voor elkaar te krijgen.

Het is niet zozeer dat deze verandering een probleem is omdat we geen zin hebben in het gedoe, maar het is gewoon vrijwel onmogelijk.. Maar goed, dat mag duidelijk zijn.

Misschien is het dan toch nodig om de verhuizing te cancellen. Overigens belde een collega van mij net op en die kreeg te horen dat 'de verhuizing niet ongedaan gemaakt kan worden, is onmogelijk'. Het zijn wel rare vogels daar zeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnderNeo
Marzman schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:13:
Ik neem aan dat Solcon de ip's uitdeelt. Bitstream is een soort reseldienst van KPN, daar kun je niet als eindgebruiker iets afnemen. Maar het lijkt me ook sterk dat zo'n ipwijziging voor jullie zo onmogelijk is als je schetst. Dan heb je jezelf wel heel erg afhankelijk gemaakt van een provider. Tuurlijk moet je bij een wijziging wat dingen regelen met leveranciers en in je eigen config, maar zo vaak verhuis je toch niet dat zoiets ondoenlijk is?

[...]

Bitstream is van KPN. Maargoed, misschien zijn het twee diensten waarvoor andere ipreeksen gebruikt worden. Dan is het inderdaad niet te verhuizen (of in ieder geval zeer onwenselijk omdat het niet meer te beheren valt), ook niet als je met geld gaat schuiven.
Mee eens. Het is ook niet zo onmogelijk als ik schets, maar je begrijpt het probleem zo wel, lijkt mij.
Het punt is dat er een klantenlijst doorgewerkt moet worden en dat deze lijst lang zat is en er ook wel mensen tussen zitten waar we die VPN überhaupt met moeite gedaan kregen. Geloof me, met chinezen en grieken wil je zulke dingen niet regelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 09:20

PowerSp00n

There is no spoon

Ik weet zeker dat Solcon ergens in de overeenkomst heeft staan dat de IP adressen 'eigendom' of onder het beheer van Solcon blijven en dat hier geen aanspraak op gemaakt kan worden. Het is dan ook echt niet handig om jezelf hier afhankelijk van te maken. Ik zou deze situatie dan ook gelijk aangrijpen om dit zo op te lossen dat je hier in het gevolg geen probleem meer mee gaat ondervinden.

Verder zullen ze je het meenemen van IP adres weigeren omdat ze denk ik hier geen procedures voor hebben. Het liefst handelen ze elke verhuizing natuurlijk hetzelfde af en gaan niet voor elke situatie een andere procedure maken (en dit kan vergaande gevolgen hebben in de (administratie)-systemen die ze hebben). Het niet kunnen komt dus waarschijnlijk gewoon hierop neer, en niet dat het technisch onmogelijk is. Ik denk niet dat je ze zover gaat krijgen om je IP te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
PowerSp00n schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:30:
Ik weet zeker dat Solcon ergens in de overeenkomst heeft staan dat de IP adressen 'eigendom' of onder het beheer van Solcon blijven en dat hier geen aanspraak op gemaakt kan worden. Het is dan ook echt niet handig om jezelf hier afhankelijk van te maken. Ik zou deze situatie dan ook gelijk aangrijpen om dit zo op te lossen dat je hier in het gevolg geen probleem meer mee gaat ondervinden.

Verder zullen ze je het meenemen van IP adres weigeren omdat ze denk ik hier geen procedures voor hebben. Het liefst handelen ze elke verhuizing natuurlijk hetzelfde af en gaan niet voor elke situatie een andere procedure maken (en dit kan vergaande gevolgen hebben in de (administratie)-systemen die ze hebben). Het niet kunnen komt dus waarschijnlijk gewoon hierop neer, en niet dat het technisch onmogelijk is. Ik denk niet dat je ze zover gaat krijgen om je IP te behouden.
Elke provider heeft een IP range aangewezen gekregen. Dit houd in dat als je binnen dezelfde provider blijft het nog wel mogelijk zou zijn als ze meewerken.

maar zodra je naar een andere provider gaat dan kan dat niet meer. Waarom zou je denken, nou omdat jouw nieuwe provider een ander IP range heeft en hij mag niet in het bereik van een ander gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaPuT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 13:40
Vraag Solcon gewoon om je subnet over te zetten naar je nieuwe verbinding en je oude verbinding te slopen wanneer je over bent (met het opzegtermijn in je achterhoofd uiteraard)

Ik zou niet inzien waarom Solcon de lijn niet kan verhuizen en/of het IP adres aanpassen. Evt, wanneer je op basis van PPPoA werkt, kan je ook gewoon je router nog oppakken (wel opletten dat Solcon je profiel niet sloopt)
^^ bovenstaande is natuurlijk van toepassing als de TS bij Solcon blijft. Mocht TS bij Solcon blijven en nu een verbinding heeft op basis van BBned als carrier en gaat nu over naar KPN Bitstream, is er ook geen probleem aangezien het subnet technisch alsnog mee verhuist kan worden

Hoe wij het meestal doen als een klant verhuist en een huidig subnet heeft is dat we de 2e verbinding opleveren op het nieuwe adres met een tijdelijk ip adres, zodat de klant kan gaan testen. Wanneer de klant dan verhuist en ons een telefoontje/mailtje geeft, zetten wij het subnet over, zodat de klant eigenlijk alleen ze firewall hoeft aan te sluiten op de nieuwe router.

[ Voor 15% gewijzigd door CaPuT op 29-05-2009 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 09:20

PowerSp00n

There is no spoon

geforce5_guy schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:41:
Elke provider heeft een IP range aangewezen gekregen. Dit houd in dat als je binnen dezelfde provider blijft het nog wel mogelijk zou zijn als ze meewerken.
Dat zeg ik... evenals dat ze dus waarschijnlijk niet meewerken omdat ze niet voor elke verschillende situatie andere procedures gaan opstellen.
maar zodra je naar een andere provider gaat dan kan dat niet meer. Waarom zou je denken, nou omdat jouw nieuwe provider een ander IP range heeft en hij mag niet in het bereik van een ander gaan zitten.
Van een andere provider is geen sprake voor zover ik lees, waardoor het technisch gezien (beetje afhankelijk van de verdere situatie) niet onmogelijk is. Als de TS nou toch van IP gaat veranderen, wellicht wil Solcon meewerken aan een PI-space. Om bovenstaand probleem dus te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-05 23:08
Ik kan niet uit je verhaal opmaken of je een zakelijk abonnement hebt.
Als dit het geval is lijkt het me niet zo'n probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-05 10:46
Net als Yohost al vermoed, denk ik ook dat je gewoon een consumentenlijn hebt bij Solcon. Bij consumentenlijnen zal Solcon gewoon weinig extra moeite doen om een IP nummer op een oude lijn om te zetten naar een nieuwe lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296652

Kun je het niet via een website laten doorlussen naar een ipadres waarop je de vpn op wil laten binnenkomen. Eigenlijk gebruik je dan een dns (www.tweakers.net heeft een ipadres). Deze kun je vaak doorlussen naar een ander ip-adres (om zelf bijvoorbeeld je site te hosten). Op deze manier kun je zo als je wil verhuizen, zolang het webadres (met hostingaccount) blijft bestaan kun je dit dan doorlussen naar waar je wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Snap sowieso het probleem niet. Ten eerste hebben ze voor dit soort zaken DNS uitgevonden. Ten tweede is het een probleem van je klant (want die moeten iets aanpassen en niet jij). Ten derde, je kunt je huidige serverruimte toch behouden (desnoods alleen voor je uplink). 15 Meter ethernet moet geen probleem zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Anoniem: 296652 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 16:30:
Kun je het niet via een website laten doorlussen naar een ipadres waarop je de vpn op wil laten binnenkomen. Eigenlijk gebruik je dan een dns (www.tweakers.net heeft een ipadres). Deze kun je vaak doorlussen naar een ander ip-adres (om zelf bijvoorbeeld je site te hosten). Op deze manier kun je zo als je wil verhuizen, zolang het webadres (met hostingaccount) blijft bestaan kun je dit dan doorlussen naar waar je wil...
En het moment dat je DNS provider wordt gehackt iedereen zomaar kan connecten ? 9/10 keer gaat het op IP wat makkelijker is. En altijd ondersteund wordt.
ebia schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 17:51:
Snap sowieso het probleem niet. Ten eerste hebben ze voor dit soort zaken DNS uitgevonden. Ten tweede is het een probleem van je klant (want die moeten iets aanpassen en niet jij). Ten derde, je kunt je huidige serverruimte toch behouden (desnoods alleen voor je uplink). 15 Meter ethernet moet geen probleem zijn lijkt me.
15 meter ethernet tussen 2 panden ? :') SFTP door de grond heen, waarschijnlijk nog over openbaren weg Of iets dergelijks .... succes?
En blijf je dan in 2 panden zitten ? want ik zou het als beheerder niet fijn vinden als er een modem/router/firewall in mijn serverruimte zit van een ander.... of ik bij iemand anders in ze server ruimte moet sleutelen.

AnderNeo moet gewoon eerst duidelijk maken wat voor Abonnement hij heeft?
Is het een zakelijke of consumenten? en als het zakelijk is wat zegt de accountmanager bij Solcon/bitstream ervan?

Wat voor verbinding is het? Hoeveel betaal je per maand? Zijn er andere providers te krijgen?
Want als het niet lukt kan je beter een Abonnement nemen bij een ander bedrijf die het je wel kan garanderen.
En het beste kan je dan gelijk een range nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
LuckyY schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 18:19:
[...]

En het moment dat je DNS provider wordt gehackt iedereen zomaar kan connecten ? 9/10 keer gaat het op IP wat makkelijker is. En altijd ondersteund wordt.
Als je een beetje serieus persoon bent (en dusdanig afhankelijk van de VPN abilities van je klanten) dan regel je alles zelf. Je eigen subnets, je eigen DNS, etc. Vaak zie je dat dit soort zaken in de loop der jaren gegroeit zijn en er nooit eerder bij stil is gestaan (of geld voor vrij is gemaakt). En dan loop je uiteindelijk tegen dit soort problemen aan. Als bofh moet je weten dat dit het probleem van je baas moet zijn ;)
[...]
15 meter ethernet tussen 2 panden ? :') SFTP door de grond heen, waarschijnlijk nog over openbaren weg Of iets dergelijks .... succes?
En blijf je dan in 2 panden zitten ? want ik zou het als beheerder niet fijn vinden als er een modem/router/firewall in mijn serverruimte zit van een ander.... of ik bij iemand anders in ze server ruimte moet sleutelen.
Als ik lees 15 meter denk ik aan een ander kantoortje in het zelfde pand, maar ik kan er naast zitten. Ook staat er nergens dat zij het oude kantoor gaan verlaten, er werd alleen gesproken over een verhuizing van de serverruimte.

Als het echt een onoverkomelijke stap is dan kun je altijd alsnog met straalverbindingen werken, etc. Je wilt niet weten in hoeveel gebouwen er van allerlei infrastructuur ligt welke her en der in de loop der jaren zijn geplaatst. Mijn ervaring is dat dit vaak wel werkt op basis van goed vertrouwen (utp touwtje van een ander door jouw ruimte, of de backups in de kluis van het pand tegenover je).
Pagina: 1