Noob @ overlocking

Pagina: 1
Acties:
  • 522 views

• denwilly
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-01 23:21
Hey,

Ik wou zelf beginnen overclocken.
Ik heb een e6750 op 2.66Ghz
Asus P5K PRO en Asus HD4850
4GB 800mhz OCZ gold

Mag ik gewoon de fsb verhogen?
Ik heb het nog nooit geprobeerd dus vraagik maar wat rond.

P.S. Ik vraag dit vooral omdat ik gemerkt heb in mijn statistieken van vista gamedinges dat mijn cpu het traagste is.

[ Voor 29% gewijzigd door denwilly op 29-05-2009 09:03 ]

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:09

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

misschien moet je dan even de Overclocking & Tweaking FAQ er bij pakken om even de basics te weten te komen :)

en ja de fsb mag je verhogen ;)

Signature

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zul je zelf moeten verhogen. :p

Maar eerst zou PCI op 33MHz zetten PCIe op 100MHz. (PCI heeft jouw mobo misschien niet meer in het bios)
Dan geheugen zo laag mogelijk, anders klok je dat te veel over.
Dan voltages bijvoorbeeld goed instellen. Het geheugen heeft normaal zo'n 2,1 Volt nodig en dan zet je het CPU voltage op iets tussen de 1,35 en 1,4 Volt en kijk je hoe ver je komt.

Stabiliteit testen kan met programma's zoals Orthos, Prime95 temp van de CPU uitlezen kan met bijvoorbeeld CoreTemp.

Succes. :D

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-01 16:44

ErikKo

Rippie

Toevallig ben ik zelf ook in het bezit van een e6750 en een P5K. De mijne had geen probleem wanneer ik de FSB op 400mhz zette. Wanneer je dit doet, loopt hij 1:1 met je geheugen wat ideaal is. Indien hij moeilijk doet kun je de vcore (cpu voltage) verhogen. Ik raad aan niet veel hoger dan 1.45V te gaan. :)

Wanneer je je FSB hoger dan 400 klokt, klokt hij je geheugen automatisch mee over. Aangezien ik in het bezit was van el cheapo geheugen vond deze dit niet erg grappig. Na het aanschaffen van 1066mhz geheugen heb ik de FSB kunnen duwen tot 435mhz.

Je vidkaart OC'en is een heel ander verhaal. Dit gaat het beste met Rivatuner. (Google is your friend ;))

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
ErikKo schreef op maandag 01 juni 2009 @ 23:51:
Wanneer je je FSB hoger dan 400 klokt, klokt hij je geheugen automatisch mee over. Aangezien ik in het bezit was van el cheapo geheugen vond deze dit niet erg grappig. Na het aanschaffen van 1066mhz geheugen heb ik de FSB kunnen duwen tot 435mhz.
Waarom heb je nieuw geheugen gekocht? Had je het geheugen wel 1:1 met de FSB want 800MHz kan echt wel op 870MHz lopen eventueel met een kleine voltage verhoging of wat lossere timings.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-01 16:44

ErikKo

Rippie

-The_Mask- schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 00:10:
[...]

Waarom heb je nieuw geheugen gekocht? Had je het geheugen wel 1:1 met de FSB want 800MHz kan echt wel op 870MHz lopen eventueel met een kleine voltage verhoging of wat lossere timings.
Ehh nee. Heb ik geprobeerd. Zoals ik zei had ik echt el cheapo geheugen. 5mhz OC was al teveel voor die reepjes. :')

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
dan had je gewoon bad luck, ik had ook el cheapo dingetjes, en die gingen gemakkelijk 1000mhz @ stock timings. , wel wat meer voltage erop gedaan?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:27
Tja, ik zou gewoon beginnen met de faq te lezen, hier op het forum wat rond te kijken om je zo wat in te lezen over hoe overclocken werkt..
En daarna inderdaad gewoon beginnen, maar wel met kleine stapjes. Daarmee krijg je vanzelf wel de ervaring :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.