[OSX] Toegangsrechten folders verkeerd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 12:51
Nou een post geleden vroeg ik nog om advies voor synchen enzo. Maar denk dat ik nu de boel naar de klote heb :'(

Ik heb vanaf onze HD alles op onze verschillende accounts gezet van de nieuwe iMac. Werkbestanden photoshop noem het maar op.

De volgende sympthomen:

Elke keer als ik een map wil verwijder ik een pop-up krijg met de vraag of ik mijn admin wachtwoord in wil vullen. Als ik op details klik krijg ik deze boodschap dat Finder dit ding wil: com.apple.desktopservices

Als ik een map versleep, moved hij deze niet maar kopieert hij hem argh

Schijfherstel doet niks zowel met eigen accounts als met installatie CD krijg ik telkens dezelfde rits en repareert hij dus niks....

Deze rits:

Bevoegdheden voor 'iMac HD' controleren
Bevoegdhedendatabase lezen.
Lezen van de bevoegdhedendatabase kan enkele minuten duren.

Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/DVD.frappliance/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/FRSettings.frappliance/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/FRSources.frappliance/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/Movies.frappliance/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/Music.frappliance/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/Photos.frappliance/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/Podcasts.frappliance/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/TV.frappliance/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/PrivateFrameworks/BackRow.framework/Versions/A/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'Applications/iTunes.app/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-rw-r-- ', zijn nu 'lrw-rw-r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'Applications/iTunes.app/Contents/Frameworks/InternetUtilities.bundle/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-rw-r-- ', zijn nu 'lrw-rw-r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'Applications/iTunes.app/Contents/Resources/iTunesHelper.app/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-rw-r-- ', zijn nu 'lrw-rw-r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/CoreServices/RawCamera.bundle/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/PrivateFrameworks/iPhotoAccess.framework/Versions/A/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/PrivateFrameworks/iPhotoAccess.framework/Versions/A/Resources/Plugins/BlackAndWhiteEffect.IAPlugin/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/PrivateFrameworks/iPhotoAccess.framework/Versions/A/Resources/Plugins/CubeTransition.IAPlugin/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/PrivateFrameworks/iPhotoAccess.framework/Versions/A/Resources/Plugins/DissolveTransition.IAPlugin/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/PrivateFrameworks/iPhotoAccess.framework/Versions/A/Resources/Plugins/DropletTransition.IAPlugin/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/PrivateFrameworks/iPhotoAccess.framework/Versions/A/Resources/Plugins/FadeThroughBlackTransition.IAPlugin/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/PrivateFrameworks/iPhotoAccess.framework/Versions/A/Resources/Plugins/FlipTransition.IAPlugin/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/PrivateFrameworks/iPhotoAccess.framework/Versions/A/Resources/Plugins/MosaicFlipTransition.IAPlugin/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/PrivateFrameworks/iPhotoAccess.framework/Versions/A/Resources/Plugins/MosaicFlipTransitionSmall.IAPlugin/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/PrivateFrameworks/iPhotoAccess.framework/Versions/A/Resources/Plugins/PageFlipTransition.IAPlugin/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/PrivateFrameworks/iPhotoAccess.framework/Versions/A/Resources/Plugins/PushTransition.IAPlugin/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/PrivateFrameworks/iPhotoAccess.framework/Versions/A/Resources/Plugins/RevealTransition.IAPlugin/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/PrivateFrameworks/iPhotoAccess.framework/Versions/A/Resources/Plugins/SepiaEffect.IAPlugin/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/PrivateFrameworks/iPhotoAccess.framework/Versions/A/Resources/Plugins/TwirlTransition.IAPlugin/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '
Bevoegdheden verschillen op 'System/Library/PrivateFrameworks/iPhotoAccess.framework/Versions/A/Resources/Plugins/WipeTransition.IAPlugin/Contents/CodeResources', moeten zijn '-rw-r--r-- ', zijn nu 'lrw-r--r-- '

Het controleren van de bevoegdheden is voltooid

Nu lees ik hier ook een soortgelijk iets: http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-79605.html

En dan zegt ie op het einde: Good grief. I just figured it out. The finder Lock flag was set for the Desktop folder.

En hier snap ik dus ook geen zak van, iemand nog suggesties voor een noob zoals ik? Anders ga ik de toko maar opnieuw installeren :-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ah, die ouderwetse 'slotjes'. Overblijfsel van MacOS Classic :P

Als het dat is: Een item dat zo'n slotje heeft kun je in de Finder selecteren, dan cmd-i doen, bij 'Algemeen' de optie 'Beveiligd' wegvinken.

Je kunt ook vanuit de Terminal alle slotjes opzoeken en in één keer verwijderen met 'chflags'. Ik zal 't even opzoeken als je dat nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-06 13:21

mace

Sapere Aude

eh, chmod 644 <bestand> ofzo? Of werkt dat niet zo op Darwin? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Dat zou 't inderdaad zijn als alleen de gewone (Unix) toegangsrechten zijn verknoeid.
Daarnaast kan het dus door de ouderwetse slotjes komen, of door nieuwerwetse ACLs. Maar dat laatste zie je normaal alleen op servers en zo.

Terminal opdrachten om alle slotjes op te zoeken en weg te halen:
cd <<sleep je home folder in het venster>>
find . -flags uchg -exec chflags nouchg {} \;

Terminal opdrachten om je Unix rechten te herstellen:
chmod -R u+rwX .
chown -R <<tik hier je username>> .

Addit:
Oh, tik 'sudo ' voor elk commando als je anders niet voldoende rechten hebt voor het uitvoeren ervan.
Dan vraagt ie vooraf je wachtwoord, net zoiets als de popup wanneer je een map versleept. Zoiets dus:
cd /Users/marketeer
sudo find . -flags uchg -exec chflags nouchg {} \;
Password: blah
sudo chmod -R u+rwX .
sudo chown -R marketeer .

[ Voor 25% gewijzigd door benoni op 29-05-2009 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
benoni schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 01:53:
Dat zou 't inderdaad zijn als alleen de gewone (Unix) toegangsrechten zijn verknoeid.
Daarnaast kan het dus door de ouderwetse slotjes komen, of door nieuwerwetse ACLs. Maar dat laatste zie je normaal alleen op servers en zo.

Terminal opdrachten om alle slotjes op te zoeken en weg te halen:

Terminal opdrachten om je Unix rechten te herstellen:
chmod -R u+rwX .
chown -R <<tik hier je username>> .

Addit:
Oh, tik 'sudo ' voor elk commando als je anders niet voldoende rechten hebt voor het uitvoeren ervan.
Dan vraagt ie vooraf je wachtwoord, net zoiets als de popup wanneer je een map versleept. Zoiets dus:
cd /Users/marketeer
Password: blah
sudo chmod -R u+rwX .
sudo chown -R marketeer .
Thnx Benoni en Mace!

Ik heb het gevoel dat ik iets fout doen:

iMac:Marketeer administrator$ cd /Users/Marketeer
iMac:Marketeer administrator$ find . -flags uchg -exec chflags nouchg {} \;
find: ./.Trash: Permission denied
find: ./Desktop: Permission denied
find: ./Documents: Permission denied
find: ./Downloads: Permission denied
find: ./Library: Permission denied
find: ./Movies: Permission denied
find: ./Music: Permission denied
find: ./Pictures: Permission denied
find: ./Public/Drop Box: Permission denied
iMac:Marketeer administrator$ chmod -R u+rwX .
chmod: ./.Trash: Permission denied
chmod: ./Desktop: Permission denied
chmod: ./Documents: Permission denied
chmod: ./Downloads: Permission denied
chmod: ./Library: Permission denied
chmod: ./Movies: Permission denied
chmod: ./Music: Permission denied
chmod: ./Pictures: Permission denied
chmod: ./Public/Drop Box: Permission denied
iMac:Marketeer administrator$ chown -R Marketeer .

[ Voor 30% gewijzigd door marketeer op 29-05-2009 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
Nou werkt niet :-(

Heb mezelf beheerder gemaakt en het volgende commando in de terminal geplakt:

cd /Users/Marketeer
chmod -R u+rwX .
chown -R Marketeer .

Hij ratelt dan 10 seconden bij de chown commando moet ik nog een enter doen. Dan geeft ie aan dat er nog een paar bestanden permission denied zijn.

Maar als ik dan ergens in mijn documenten map een map heen en weer gooi blijft ie kopieren ipv moven en als ik die map dan wil verwijderen moet ik wachtwoord invullen. snik

Zou het kunnen komen omdat ik 2 mac's heb en op beide verschillende user accounts? Zou ik eigenlijk op mijn iMac de account Marketeer moeten gebruiken en op mijn MacBook ook Marketeer ipv Marketeer2

[ Voor 15% gewijzigd door marketeer op 29-05-2009 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Had je ook 'sudo ' er voor gezet? Let even op de addit in mijn vorige post O-)

Als je twee verschillende users hebt die bij elkaar in de map moeten kunnen werken, dan moet je ook schrijfrechten voor de groep meegeven (en liefst nog een umask, maar da's iets ingewikkelder).
Addit: En zo te zien moet je bij MacOSX ook de gebruikers nog samen in één groep zetten.
Addit: Oh, het is op een andere Mac. In principe moet je dan de juiste rechten verkrijgen op het moment dat je met die andere gebruikersnaam en wachtwoord inlogt over het netwerk. Maar je zou inderdaad ook beide gebruikersnamen hetzelfde kunnen maken.

Vanaf de Terminal alles in één keer:
cd /Users/Marketeer
sudo chmod -R ug+rwX .
sudo chown -R Marketeer .

De toegevoegde 'g' bij 'chmod -R ug+rwX' staat voor groep, de 'rwX' voor 'read, write, execute where appropriate'.

[ Voor 23% gewijzigd door benoni op 29-05-2009 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
benoni schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 09:02:
Had je ook 'sudo ' er voor gezet? Let even op de addit in mijn vorige post O-)

Als je twee verschillende users hebt die bij elkaar in de map moeten kunnen werken, dan moet je ook schrijfrechten voor de groep meegeven (en liefst nog een umask, maar da's iets ingewikkelder).
Addit: En zo te zien moet je bij MacOSX ook de gebruikers nog samen in één groep zetten.

Kan met cmd-i, of ook vanaf de Terminal alles in één keer:
cd /Users/Marketeer
sudo chmod -R ug+rwX .
sudo chown -R Marketeer .

De toegevoegde 'g' bij 'chmod -R ug+rwX' staat voor groep, de 'rwX' voor 'read, write, execute where appriopiate'.
Argh ik voel me echt een mongool.

De ene map werkt het de andere niet. In mijn map afbeeldingen staan foto's die ik heb gekopieerd van de MacBook. Sleep ik die naar een andere folder moet ik een wachtwoord intypen.

Kijk ik naar de rechten op de map Afbeeldingen staat er:
Marketeer (IK) Lezen en schrijven
Staff Lezen en schrijven
everyone Geen toegang

Kijk ik naar de foto in de map:
Everyone Aangepast
(Onbekend) Lezen en schrijven
Staff Lezen en schrijven
everyone Alleen lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
marketeer schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 09:12:
Kijk ik naar de foto in de map:
Everyone Aangepast
(Onbekend) Lezen en schrijven
Staff Lezen en schrijven
everyone Alleen lezen
Mmm... die (Onbekend) betekent dat er een user ID met de bestanden is meegekopieerd die niet op je huidige systeem voorkomt. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je Unix opdrachten als rsync gebruikt, of cp -a.

In principe moet je met een 'sudo chown -R Marketeer <<sleep die map erbij>>' de eigenaar weer op standaard kunnen zetten.

Verder is dat 'dubbele eigendom' met zowel '(Onbekend) Lezen en schrijven' als 'Marketeer (IK) Lezen en schrijven' niet normaal voor standaard Unix rechten. Normaal in Unix kun je maar één eigenaar rechten geven, daarnaast één groep, en dan de rest van de wereld. Als je bestand echt twee eigenaars heeft, dan kan dat alleen met ACL's (Access Control Lists). Daar zou je weer andere commando's voor moeten verzinnen om dat voor je hele home folder te resetten naar standaard... * benoni zoekt ff op

Addit:
Zie bijvoorbeeld:
you could also create a small script that will recursively remove all the ACEs on a given directory:
#!/bin/bash
for file in $(find $1)
do
until ! { /bin/chmod -a# 0 ${file} 2> /dev/null; } do echo -n; done
done
Als we het bovenstaande een beetje verbouwen om als één commandoregel in de Terminal te kunnen plakken wordt het zoiets:
cd /Users/Marketeer
sudo su
for file in `find .`; do until ! { /bin/chmod -a# 0 ${file} 2> /dev/null; } do echo -n; done; done
exit

Met 'sudo su' ga je in admin modus (ofwel superuser of root), met 'exit' ga je daar weer uit. Uiteraard moet je opletten met commando's die je als root tikt, een paar letters verkeerd kan grote gevolgen hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door benoni op 29-05-2009 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
benoni schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 09:24:
[...]

Mmm... die (Onbekend) betekent dat er een user ID met de bestanden is meegekopieerd die niet op je huidige systeem voorkomt. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je Unix opdrachten als rsync gebruikt, of cp -a.

In principe moet je met een 'sudo chown -R Marketeer <<sleep die map erbij>>' de eigenaar weer op standaard kunnen zetten.

Verder is dat 'dubbele eigendom' met zowel '(Onbekend) Lezen en schrijven' als 'Marketeer (IK) Lezen en schrijven' niet normaal voor standaard Unix rechten. Normaal in Unix kun je maar één eigenaar rechten geven, daarnaast één groep, en dan de rest van de wereld. Als je bestand echt twee eigenaars heeft, dan kan dat alleen met ACL's (Access Control Lists). Daar zou je weer andere commando's voor moeten verzinnen om dat voor je hele home folder te resetten naar standaard... * benoni zoekt ff op
Ik denk dat ik wel weet hoe dat komt.
- Ik kocht nieuwe iMac
- Ik pakte Time Machine van MacBook erbij
- Ik maakte op iMac 2 accounts aan voor mijn vriendin en mij
- Ik kopieerde van TimeMachine van alles naar verschillende accounts op iMac met natuurlijk een admin account en als ik de bestanden niet kon plaatsen slotje eraf admin toevoegen en kopieren die hap
- Zo kom ik aan dubbele lees en schrijf account op een map (sorry windows verleden)

- Is het dan handig om mijn MacBook accounts hetzelfde te noemen als op mijn iMac?

En natuurlijk super bedankt voor de hulp!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Oh, een post erbij :9 Ik zat nog in mijn bovenstaande post te editen, onder andere :z

Je kunt alle ACL's in een bepaalde map dus in één keer weghalen met een script, zoals je boven ziet. Ik heb die alleen niet getest (ik heb geen ACL's aan staan op mijn schijf).

Maar wat simpeler is: je ziet als het goed is in je info-vensters onderin een tandwielknopje waar je 'Pas toe op ingesloten onderdelen' kunt kiezen. Dat kun je gebruiken bij de verschillende hoofdmappen in je home folder om de rechten van de inhoud daarvan in één keer goed te zetten.

Verder kan ik je aanraden om gewoon Bestandsdeling (oftewel AFP) te gebruiken om op de andere Macs in te loggen. Dan kun je gewoon de juiste naam en wachtwoord gebruiken en hoef je niet ingewikkeld te doen met ACL's, of dat je al je accounts precies dezelfde naam of ID moet geven. Bij het kopiëren over AFP wordt zonodig het eigendom aangepast (als deze niet bestaat in de nieuwe omgeving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Heb de titel maar aangepast van "En nu de boel gesloopt? Help" naar "[OSX] Toegangsrechten folders verkeerd", wat wat beter de lading dekt :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
benoni schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 09:57:
Oh, een post erbij :9 Ik zat nog in mijn bovenstaande post te editen, onder andere :z

Je kunt alle ACL's in een bepaalde map dus in één keer weghalen met een script, zoals je boven ziet. Ik heb die alleen niet getest (ik heb geen ACL's aan staan op mijn schijf).

Maar wat simpeler is: je ziet als het goed is in je info-vensters onderin een tandwielknopje waar je 'Pas toe op ingesloten onderdelen' kunt kiezen. Dat kun je gebruiken bij de verschillende hoofdmappen in je home folder om de rechten van de inhoud daarvan in één keer goed te zetten.

Verder kan ik je aanraden om gewoon Bestandsdeling (oftewel AFP) te gebruiken om op de andere Macs in te loggen. Dan kun je gewoon de juiste naam en wachtwoord gebruiken en hoef je niet ingewikkeld te doen met ACL's, of dat je al je accounts precies dezelfde naam of ID moet geven. Bij het kopiëren over AFP wordt zonodig het eigendom aangepast (als deze niet bestaat in de nieuwe omgeving).
Het begint mij ondertussen een beetje te duizelen ben namelijk zo niet goed bekend met de terminal etc.
Ik zit nu op kantoor maar ga zometeen weer retour naar huis en dan probeer ik jouw laatste versie.

Even voor de zekerheid, ik zit dus in terminal en type:
cd /Users/Marketeer [ENTER]
sudo su [ENTER]
etc etc?

Ik heb dat met het tandwiel al een keer gedaan maar dat ging ook niet lekker.
Je bedoeld dus dat je bijvoorbeeld Afbeeldingen pakt?
Daar staat:
Staff Lezen en schrijven
everyone Geen toegang

En dan kies ik toepassen op alles met het tandwiel en dan zouden alle foto's en bestanden dezelfde eigenschappen moeten hebben?

Is het wellicht niet makkelijker om al mijn bestanden naar een FAT32 schijf te kopiëren? De accounts te verwijderen nieuwe accounts aanmaken en alles van die FAT retour kopieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
marketeer schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 10:42:
Het begint mij ondertussen een beetje te duizelen ben namelijk zo niet goed bekend met de terminal etc.
Ik zit nu op kantoor maar ga zometeen weer retour naar huis en dan probeer ik jouw laatste versie.

Even voor de zekerheid, ik zit dus in terminal en type:
cd /Users/Marketeer [ENTER]
sudo su [ENTER]
etc etc?
Inderdaad. Wat uitleg erbij, handig als je deze methode moet gebruiken of aanpassen:
  • 'cd /Users/Marketeer' = ga naar map /Users/Marketeer
  • 'sudo su' = vraag om superuser rechten (sudo), log in als superuser (su)
  • 'for file in `find .`; do until ! { /bin/chmod -a# 0 ${file} 2> /dev/null; } do echo -n; done; done'

= Loop met 'find' alle bestanden in de huidige map (aangegeven met '.') af, herhaal voor elk item net zolang chmod tot alle ACL rules verwijderd zijn
  • 'exit' = uitloggen
Ik heb dat met het tandwiel al een keer gedaan maar dat ging ook niet lekker.
Je bedoeld dus dat je bijvoorbeeld Afbeeldingen pakt?
Daar staat:
Staff Lezen en schrijven
everyone Geen toegang

En dan kies ik toepassen op alles met het tandwiel en dan zouden alle foto's en bestanden dezelfde eigenschappen moeten hebben?
De rechten staan zo te zien weer goed (zelf ben je eigenaar, op de eerste plaats). Het recursief toekennen van de eigenschappen aan alle ingesloten items zou moeten werken inderdaad. Als dit werkt heb je de terminalcommando's dus niet meer nodig.
Is het wellicht niet makkelijker om al mijn bestanden naar een FAT32 schijf te kopiëren? De accounts te verwijderen nieuwe accounts aanmaken en alles van die FAT retour kopieren?
Dat kan, en de verwisselbare schijf (of de voor samengebruik aangemaakte partitie) hoeft niet per sé FAT te zijn. Met MacOSX kun je ook van een Mac HFS+ partitie het toegangsrechtenbeleid uitschakelen, zolang het maar niet de opstartschijf is:
Mac OS X 10.5 Help: De eigendomsrechten van bestanden op een schijf negeren
- Selecteer de schijf en kies 'Archief' > 'Toon info'.
- Klik op het driehoekje naast 'Delen en bevoegdheden'.
- Schakel het aankruisvak 'Negeer eigendomsrechten op dit volume' in.
Maar AFS bestandsdeling aanzetten, daarop inloggen vanaf de andere computer en dan bestanden overkopiëren moet ook prima werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
benoni schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:39:
[...]

Inderdaad. Wat uitleg erbij, handig als je deze methode moet gebruiken of aanpassen:
  • 'for file in `find .`; do until ! { /bin/chmod -a# 0 ${file} 2> /dev/null; } do echo -n; done; done'

= Loop met 'find' alle bestanden in de huidige map (aangegeven met '.') af, herhaal voor elk item net zolang chmod tot alle ACL rules verwijderd zijn
  • 'exit' = uitloggen
[...]

De rechten staan zo te zien weer goed (zelf ben je eigenaar, op de eerste plaats). Het recursief toekennen van de eigenschappen aan alle ingesloten items zou moeten werken inderdaad. Als dit werkt heb je de terminalcommando's dus niet meer nodig.

[...]

Dat kan, en de verwisselbare schijf (of de voor samengebruik aangemaakte partitie) hoeft niet per sé FAT te zijn. Met MacOSX kun je ook van een Mac HFS+ partitie het toegangsrechtenbeleid uitschakelen, zolang het maar niet de opstartschijf is:

[...]

Maar AFS bestandsdeling aanzetten, daarop inloggen vanaf de andere computer en dan bestanden overkopiëren moet ook prima werken :)
Thnx Benoni voor alle hulp!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik ga zometeen je laatste optie proberen. Als ik daar niet uitkom ga ik voor de makkelijke weg

- FAT32 omdat ik dan zeker weet dat de persmissies weg zijn
- Nieuwe accounts maken
- De oude wegknalen

Ik laat vanmiddag weten hoe het gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
benoni schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:39:
[...]

• 'exit' = uitloggen
[...]

[...]

[...]

Wat denk je van deze actie?
http://discussions.apple....essageID=9480482&#9480482

Zou dit hetzelfde zijn als wat jij aangeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

marketeer: zou je misschien de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif knop willen gebruik als je wat toe te voegen hebt :) Op deze manier schop je je thread niet onnodig omhoog en lees het een stuk prettiger.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
offtopic:
Het hoort idd. niet, maar zo'n subtiel bumpje is wel handig :P
marketeer schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 12:58:
Wat denk je van deze actie?
http://discussions.apple....essageID=9480482&#9480482

Zou dit hetzelfde zijn als wat jij aangeeft?
Daar zit wat in, inderdaad. Specifiek waar verwezen wordt naar een Support pagina van Apple:
Mac OS X 10.5: Renaming or saving after using "Apply to enclosed items" on a Home folder

Symptoms
After using a Finder Info window's "Apply to enclosed items" feature on your Home folder in the Users folder, these things may occur in Mac OS X 10.5:

When moving items within your Home (such as from your desktop to your Documents folder), a prompt for an administrator's user name and password may always appear.
You may be unnable to rename files or folders. This alert may appear: "You do not have sufficient access privileges to rename the item "(file or folder name)".
Messages may appear when attempting to save files: "(Name) could not be removed because you do not have appropriate access privileges. You do not have appropriate access privileges to save file '(name)' in folder '(name)'."

Products Affected
Mac OS X 10.5

Resolution
- Log in as the affected user account.
- Open Terminal (in /Applications/Utilities).
- Type this followed by Return:
sudo chmod -RN ~
- Note: If the affected user has no account password, sudo will not work. Click here for more details.
- Note: The character after "-RN" is a tilde (~).
- Start up from the Mac OS X 10.5 Leopard installation DVD (insert the disc, restart, and hold the C key as the computer starts up).
- Choose Reset Password from the Utilities menu in the Installer.
- Select the Mac OS X 10.5 drive.
- Select the affected username.
- Click the "Reset" button in the "Reset Home Directory Permissions and ACLs" section.
- Quit the Reset Password application.
- Quit the Installer.
- Start up from the Mac OS X hard disk volume (not DVD).

Note: Any custom access rights set for items in the Home folder will be removed.
Zoiets zou in dit geval het probleem kunnen zijn geweest.

Daarbij, ik zie in de Apple pagina dat ze met 'chmod -RN' recursief alle ACL's verwijderen, dat lijkt me een stuk korter dan de opdracht uit de quote die ik had gekopieerd van macosxhints.com, dus
chmod -RN ~

in plaats van
for file in `find ~`; do until ! { /bin/chmod -a# 0 ${file} 2> /dev/null; } do echo -n; done; done

Weten we dat ook weer O-)

Addit:
Wat me ook opvalt nu ik even op een Leopard systeem werk is dat voor de subfolders van de home folder standaard ACL's worden ingesteld (in tegenstelling tot Tiger, waar met de normale Unix permissies wordt gewerkt).
Met 'ls -lae' kun je dat weergeven:
Newtosh:~ newtosh$ cd ~
Newtosh:~ newtosh$ ls -lae
total 120
drwxr-xr-x+ 19 newtosh  staff    646 31 mrt 10:36 .
 0: group:everyone deny delete
drwxr-xr-x   5 root     admin    170 23 apr  2008 ..
-rw-------   1 newtosh  staff      3 23 apr  2008 .CFUserTextEncoding
-rw-r--r--@  1 newtosh  staff  12292 20 mei 13:51 .DS_Store
drwx------   5 newtosh  staff    170 28 mei 16:15 .Trash
drwxr-x--x   3 newtosh  staff    102 16 sep  2008 .adobe
-rw-------   1 newtosh  staff  36632 28 mei 20:04 .bash_history
drwx------   3 newtosh  staff    102 23 apr  2008 .cups
-rw-------   1 newtosh  staff     35 29 mei 13:37 .lesshst
drwx------   3 newtosh  staff    102 15 mei  2008 .ssh
drwx------+ 11 newtosh  staff    374 28 mei 16:14 Desktop
drwx------+ 10 newtosh  staff    340 18 mei 13:02 Documents
drwx------+ 14 newtosh  staff    476 27 mei 18:46 Downloads
drwx------+ 41 newtosh  staff   1394 22 apr 15:56 Library
drwx------+  3 newtosh  staff    102 23 apr  2008 Movies
drwx------+  4 newtosh  staff    136 22 apr 13:53 Music
drwx------+  5 newtosh  staff    170 22 apr 14:23 Pictures
drwxr-xr-x+  5 newtosh  staff    170 23 apr  2008 Public
drwxr-xr-x+  5 newtosh  staff    170 23 apr  2008 Sites
Newtosh:~ newtosh$ ls -le Public
total 0
drwx-wx-wx+ 3 newtosh  staff  102 23 apr  2008 Drop Box
 0: user:newtosh allow list,add_file,search,delete,add_subdirectory,delete_child,readattr,writeattr,readextattr,writeextattr,readsecurity,writesecurity,chown,file_inherit,directory_inherit

Mijn screendump kun je uiteraard vergelijken met je eigen systeem.
In het gedeelte van de Apple Support pagina dat begint met '- Start up from the Mac OS X 10.5 Leopard installation DVD ' wordt een procedure gevolgd om de juiste ACL instellingen weer aan de subfolders toe te kennen. Hetzelfde kun je natuurlijk ook bereiken door een nieuwe gebruiker aan te maken en de bestanden over te kopiëren via een share of een partitie zonder rechtenbeheer.

[ Voor 32% gewijzigd door benoni op 29-05-2009 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
Met 'ls -lae' kun je dat weergeven:
Ok dit is wat ik gedaan heb een combi van

Ben naar Terminal gegaan van Benoni

sudo su [enter]
chmod -RN ~ [enter]
exit [enter]

Toen verder met stap 4 van de Apple oplossing:

En ik kan weer normaal in mijn eigen profiel heen en weer schuiven met mapjes en bestanden!!

Enige wat apart is, is dat bestanden in mijn afbeeldingen map niet lees en schrijf hebben voor iedereen terwijl de andere mappen dat wel hebben. Maarja als dat alles is ben ik al blij!!! Thnx man

Dit is mijn resultaat:

total 32
drwxr-xr-x  15 Patrick  wheel   510 29 mei 01:16 .
drwxr-xr-x   7 root     admin   238 29 mei 00:56 ..
-rw-------   1 Patrick  wheel     3 28 mei 23:41 .CFUserTextEncoding
-rw-rw-r--@  1 Patrick  staff  6148 29 mei 15:10 .DS_Store
drwxrwx---   3 Patrick  staff   102 29 mei 15:14 .Trash
-rw-rw----   1 Patrick  staff  1049 29 mei 15:03 .bash_history
drwx------+  4 Patrick  wheel   136 29 mei 15:10 Desktop
drwx------+  8 Patrick  wheel   272 29 mei 15:10 Documents
drwx------+  5 Patrick  wheel   170 29 mei 00:49 Downloads
drwx------+ 31 Patrick  wheel  1054 29 mei 00:37 Library
drwx------+  6 Patrick  wheel   204 29 mei 09:09 Movies
drwx------+  4 Patrick  wheel   136 29 mei 00:23 Music
drwx------+ 54 Patrick  wheel  1836 29 mei 15:17 Pictures
drwxr-xr-x+  5 Patrick  wheel   170 28 mei 23:41 Public
drwxr-xr-x+  5 Patrick  wheel   170 28 mei 23:41 Sites

Alleen mijn gedeeld map zit nu nog vol met kromme bestanden, die moet ik dan maar even op een HardDisk zetten.

------------ UPDATE ------------

Nou niet alles werkt lekker pffff wat een gedoe zeg met de user account enzo, waarom knalt Leopard toch op elk bestand beveiliging.

Dit gebeurt er dus:

Ik heb een bestand op mijn MacBook deze is daar gemaakt met gebruiker Patrick 1
Ik dump dit bestand via de Aflevermap op de iMac bij Patrick 2

Patrick 2 kan het bestand openen maar niet bewerken omdat hij geen rechten heeft.....

Moet ik dus al mijn account maar beheerders rechten geven omdat je dan pas ergens komt met OSX?

[ Voor 11% gewijzigd door marketeer op 29-05-2009 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
marketeer schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 15:23:
Ik heb een bestand op mijn MacBook deze is daar gemaakt met gebruiker Patrick 1
Ik dump dit bestand via de Aflevermap op de iMac bij Patrick 2

Patrick 2 kan het bestand openen maar niet bewerken omdat hij geen rechten heeft.....

Moet ik dus al mijn account maar beheerders rechten geven omdat je dan pas ergens komt met OSX?
Als je het zat bent met heen en weer slepen van bestanden tussen verschillende accounts en gedoe met ACL's dan kan ik je aanraden om een aparte samengebruik-partitie aan te maken zonder rechtenbeheer. Dit doe je met Schijfhulpprogramma, die kan je bestaande partitie shrinken om ruimte te maken voor de extra partitie. Op die partitie kun je dan het hele eigendomsrechten gedoe uitschakelen met cmd-i (zoals hier beschreven). Als het goed is kun je dan ook in hetzelfde venster kiezen dat je die map wilt delen (de hele partitie dus). Het laatste vind je ook terug in Systeemvoorkeuren -> Delen -> Bestandsdeling. Als je vanaf een andere computer inlogt op een gebruikersaccount, dan krijg je de samengebruik-partitie apart te zien en kun je die share mounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
benoni schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 01:01:
[...]

Als je het zat bent met heen en weer slepen van bestanden tussen verschillende accounts en gedoe met ACL's dan kan ik je aanraden om een aparte samengebruik-partitie aan te maken zonder rechtenbeheer. Dit doe je met Schijfhulpprogramma, die kan je bestaande partitie shrinken om ruimte te maken voor de extra partitie. Op die partitie kun je dan het hele eigendomsrechten gedoe uitschakelen met cmd-i (zoals hier beschreven). Als het goed is kun je dan ook in hetzelfde venster kiezen dat je die map wilt delen (de hele partitie dus). Het laatste vind je ook terug in Systeemvoorkeuren -> Delen -> Bestandsdeling. Als je vanaf een andere computer inlogt op een gebruikersaccount, dan krijg je de samengebruik-partitie apart te zien en kun je die share mounten.
Hey Benoni,

Nou ben er klaar mee haha al die rechten op bestanden van een Mac argh. Heb dus nieuwe accounts gemaakt al mijn bestanden op externe schijf gezet en weer in de verschillende accounts geplaatst.

De accounts op mijn iMac en MB Pro gelijk getrokken (slechte beveiliging I know :-) en een share aangemaakt zonder rechten.

Thnx voor de support!
Pagina: 1