Toon posts:

Geheugenprobleem nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week zelf voor de eerste keer men eigen systeem in elkaar gezet.
Specs :

Mobo : Gigabyte GA-EP31-DS3L
CPU : Intel Core 2 Quad Q8200
GPU : XFX GTX 260 Black Edition
PSU : Cooler Master RealPower M 700W
HD : Samsung HE753LJ 750 GB
DVD : Samsung SH-S223F
Case : Cooler Master CM 690
Memory : Corsair DIMM 4 GB DDR2-1066 Kit dus 2 latjes van 2 GB

Het probleem :

Ik kan slechts opstarten met 1 latje van 2 GB ! Dan kan ik booten in Linux en Windows.
Als ik de 2 latjes erin steek dan blijft de pc hangen tijdens de POST, vlak nadat hij de 4 GB geheugen netjes heeft getelt.

Memtest gedaan op het geheugen : OK
Geheugen bij de leverancier omgewisseld en opnieuw memtest : OK
De laatste nieuwe BIOS staat erop, in de BIOS zijn de timings en voltage aangepast voor het geheugen.
Getest zonder HD, GPU en DVD : zelfde resultaat, hij wil enkel met één latje werken.

Kan iemand mij raad geven ?

Greetz
Peter
:(

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-05 16:51

Twazerty

AVCHDCoder developer

bios update al geprobeerd?

Windows kan niet aangezien je niet door de post heen komt.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Verwijderd

Topicstarter
Twazerty schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 00:34:
bios update al geprobeerd?

Windows kan niet aangezien je niet door de post heen komt.
Yup

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-04 18:37

ODF

Je hebt 4 sockets voor geheugen, hoe plaats je ze er in?!

Correcte plaatsing bij twee plankjes 2x in geel of als dat niet werkt 2x in rood.

Afbeeldingslocatie: http://www.scan.co.uk/Images/Products/866078-a.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door ODF op 29-05-2009 00:47 ]

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
ODF schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 00:43:
Je hebt 4 sockets voor geheugen, hoe plaats je ze er in?!

Correcte plaatsing bij twee plankjes 2x in geel.
Volgens de hanleiding van het mobo moet ik ze in 1 en 3 steken, maar dan werkt het ook niet.
Ik heb al alle combinaties uitgeprobeert, no joy, ofwel post hij dan helemaal niet ( zwart scherm ) ofwel blijft hij hangen in de post.
De enige mogelijkhijd om te booten is 1 latje in de eerste socket.

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost

Gestart met 1 latje, in bios de FSB op 266 ( dus 1066 ) gezet, voor de rest " optimized defaults ".
Laten booten en afgesloten.
2de latje ram erin en toen kon ik al in de bios, daar de timings voor ram aangepast en laten doorstaeten.
Nu kan ik dus booten met mijn 4 GB ram !

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-04 18:37

ODF

Had je het mobo soms over- of onderclocked of werkte de auto setting voor het geheugen niet?!

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

• Bramos
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10-2025
Gigabyte mobo's hebben vaak deze geheugenproblemen. Ze kunnen eigenlijk de snelheden niet waarmaken heb ik het idee.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 06:46:
Opgelost

Gestart met 1 latje, in bios de FSB op 266 ( dus 1066 ) gezet, voor de rest " optimized defaults ".
Laten booten en afgesloten.
2de latje ram erin en toen kon ik al in de bios, daar de timings voor ram aangepast en laten doorstaeten.
Nu kan ik dus booten met mijn 4 GB ram !
Toch niet zo opgelost....

Na men eerste keer gamen onder Windoos kon ik de volgende dag weer niet meer opstarten.
Terug latje eruit en dus opgestart met 2 GB, bleek dat de Bios - settings terug op default stonden.
Dus FSB terug op 333 en geheugen frequentie terug op 800.

Iemand enig idee ?

• vorda
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-02 15:07
Bramos schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:52:
Gigabyte mobo's hebben vaak deze geheugenproblemen. Ze kunnen eigenlijk de snelheden niet waarmaken heb ik het idee.
Gigabyte default VRAM is 1.7 terwijl meeste modules tegenwoordig 2.1 of 2.2 nodig hebben.
Kijk even na op crosair site hoeveel voltage je ram nodig heeft en pas dit aan in je bios.
(alhoewel dat dat wel niets te maken heeft met een bios die reset moet ik toegeven :( )

Verwijderd

Topicstarter
vorda schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 04:44:
[...]

Gigabyte default VRAM is 1.7 terwijl meeste modules tegenwoordig 2.1 of 2.2 nodig hebben.
Kijk even na op crosair site hoeveel voltage je ram nodig heeft en pas dit aan in je bios.
(alhoewel dat dat wel niets te maken heeft met een bios die reset moet ik toegeven :( )
Ondertussen al een stapje verder...
Mijn moederbord ( Gigabyte ) heeft een backup - bios, dus mogelijk valt het daarop terug bij problemen.
De timings en het voltage had ik reeds aangepast, maar ik vermoed dat het geheugen die 1066 Mhz niet aankan.
Nu heb ik de multiplier zo aangepast dat het op 800 Mhz draaid, tot hiertoe start het systeem telkens normaal op.
Pagina: 1