Toon posts:

Geheugen compatible met A7N8X-LA?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste tweakers,

Ik heb onlangs voor een vriendin een externe harde schijf gekocht en dacht haar een plezier te doen door er ook nog wat extra gehuegen bij te prikken. En daarbij maakte ik misschien de denkfout dat wat sneller geheugen ook geen kwaad kon. Nu ben ik niet helemaal onwetend (heb onlangs me hele eigen computer in elkaar geknutseld en die werkt probleemloos), maar van het onderwerp 'geheugen' kan ik nog wel het één en ander leren. Het is het volgende systeempje (het is een systeem van dell :X ):

CPU: AMD Athlon XP 3000+ (2166 MHz)
Moederbord: Asus A7N8X-LA (staat niet op de site van asus?)
GPU: ATI Radeon 9600

Eerst zat er "512 MB PC2700 DDR SDRAM" in. Ik geef maar even de volledige informatie van everest:
DIMM2: Samsung M3 68L6423ETN-CB3, 512 MB PC2700 DDR SDRAM (2.5-3-3-7 @ 166 Mhz) (2.0-3-3-6 @ 133 Mhz)

Dit heb ik vervangen door 1024 MB (PC3200 DDR SDRAM). Everest zegt:
DIMM1: A-Data DNGB1916, 512 MB PC3200 DDR SDRAM (3.0-3-3-8 @ 200 Mhz) (2.5-3-3-7 @ 166 Mhz)
DIMM2: A-Data NYNGC1916, 512 MB PC3200 DDR SDRAM (3.0-3-3-8 @ 200 Mhz) (2.5-3-3-7 @ 166 Mhz)

Waarna ze cola over het oude reepje geheugen gooide dus die kan ik niet meer testen _O- d:)b

Nu zegt de kenner misschien gelijk "PC3200 past daar helemaal niet in enz.". Ik las op het internet iets over 'werkelijke kloksnelheid' en 'effective kloksnelheid'. Dus misschien lopen deze twee niet gelijk?
Oh het probleem is trouwens dat de computer een week wel goed heeft gewerkt en dat ze nu opeens paarse/rode/groene/bruine strepen over het beeld heeft. Misschien handig om te vermelden :P

Dank voor uw tijd!
Sisss

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:27

Sebazzz

3dp

Ik heb vermoedens:
- ESD
- Geheugen wordt niet ondersteunt door moederbord

Leest u in met wikipedia, maar ook even door te zoeken op de Asus site naar A7N8X ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-05 12:50

boesOne

meuh

Dat PC3200 erin kan geen kwaad. Hoger spec geheugen kan ook op lager spec lopen. Aangezien je alles vervangen hebt kan je nu 't geheugen ook op 200MHz/PC3200 speeds laten draaien. Meestal is het snelst je geheugen synchroon met de FSB van de proc te laten lopen. Check de bios.

Die strepen hebben imho weinig met nieuw geheugen te maken. Heb je de vga kaart misschien een tikje gegeven tijdens de inbouw?

Wanneer treed het probleem op? Al in de bios of pas in windows (of linux, of wat je dan ook draait)?

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De A7N8X is een van de meest irritante bordjes die ik heb gezien als het aankomt op geheugencompatibiliteit. Zorg dat je iets hebt dat op de QVL staat, dat bespaart je een hoop ellende. PC3200 zal gewoon werken, in het ergste geval klokt het gewoon naar beneden.

+titelfixje
Geheugen probleempje? Leert u me maar iets ;) --> Geheugen compatible met A7N8X-LA?

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-05 12:50

boesOne

meuh

Ding heeft wel een week gedraaid he, zonder probs, als het geheugen niet compatible is verwacht ik al eerder gezeur en dan eerder BSOD's, geen strepen op 't scherm. Dat lijkt imho toch eerder een videokaart issue.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Videokaart issue zou kunnen, maar sluit het geheugen niet direct uit. Ik had hier zo'n bord met een 256MB dimmetje. Windows installeren ging op zich prima, maar daarna continu BSODs. geheugen getest met memtest, errors. Andere dimm erin, weer errors. Na 3 dimmen die allemaal errors gaven toch het geheugen maar even in een Gigabyte plankje geprikt, daar werkte het vlekkeloos in. Uiteindelijk was het bij de 6e dimm raak die wel door de memtest heen kwam, terwijl alle dimms goed waren. Nu waren de Gigabyte NF2 bordjes ook heerlijk, die vraten zo'n beetje alles als het maar op geheugen leek, maar die Asus was wel heel erg.

bottomline, gewoon testen en je weet het zeker :)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05 19:15

--MeAngry--

aka Qonstrukt

/me Met boesOne ^^

Dit lijkt eerder op een defecte videokaart, dan dat het iets met het werkgeheugen te maken heeft. Zeker gezien het al een week goed draait.

Het is echter mogelijk dat je schade aan de videokaart hebt veroorzaakt door bijvoorbeeld ESD.

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties. Omdat ik weinig verstand heb van geheugen is dat het eerste waar ik aan dacht, vandaar. Ik heb al in de bios gekeken, maar dat was de meest simpele bios die ik ooit heb gezien. Er viel niks te veranderen aan wat dan ook (behalve dan misschien de tijd en de datum). Maar dus niks aan snelheden van geheugen of iets dergelijks. Ik zal morgen even alles checken en opstarten zonder gpu en één reepje geheugen.
Pagina: 1