iMac G5 17" zonder hdd & status diagnostic leds

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 23:19
Mijn schoonvader heeft vanmiddag van een ouder echtpaar een iMac G5 17" aangeboden gekregen. Nu heb ik nog nooit met een Mac gewerkt, dus dit is natuurlijk wel erg spannend!

Zojuist hebben we hem aangezet, maar wat blijkt? Alleen het witte 'aan' lampje gaat branden en de fan gaat eerst rustig blazen, om na een tijdje HEEEEL hard te gaan blazen. Maar dus geen beeld.

Meteen opengeschroefd natuurlijk. Wat bleek? Men had de hdd verwijderd! Verder branden alleen led 1 en 2. Leds 3 en 4 branden niet (http://support.apple.com/kb/HT2831?viewlocale=en_US).

Nu vraag ik me af of het aanschaffen van een goedkope sata hdd het euvel oplost, of dat er meer aan de hand is. Ikzelf vrees namelijk dat er meer aan de hand is. Als de hdd mist, zou de Mac dat toch gewoon kunnen aangeven op het scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dionys0s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-08 21:09
kan je gelijk welke sata harddisk insteken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:27
Poeh schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 23:07:
Nu vraag ik me af of het aanschaffen van een goedkope sata hdd het euvel oplost, of dat er meer aan de hand is. Ikzelf vrees namelijk dat er meer aan de hand is. Als de hdd mist, zou de Mac dat toch gewoon kunnen aangeven op het scherm?
Led 4 hoort niet te branden, dat zou betekenen dat de iMac te warm zou worden tijdens gebruik.
Led 3 is wat lastiger, het geeft aan dat er geen videosignaal naar het scherm gestuurd wordt. Dit kan komen door een defect scherm, maar er zijn veel meer mogelijkheden. b.v. kapot logicboard, onjuist geïnstalleerd ram, etc.

Wat je kan doen is het volgende:
  • SATA hd aansluiten, kijken of dit werkt
  • Extern scherm aansluiten om te kijken of je beeld krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeh
JottemJ schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 09:47:
[...]

Led 4 hoort niet te branden, dat zou betekenen dat de iMac te warm zou worden tijdens gebruik.
Led 3 is wat lastiger, het geeft aan dat er geen videosignaal naar het scherm gestuurd wordt. Dit kan komen door een defect scherm, maar er zijn veel meer mogelijkheden. b.v. kapot logicboard, onjuist geïnstalleerd ram, etc.

Wat je kan doen is het volgende:
  • SATA hd aansluiten, kijken of dit werkt
  • Extern scherm aansluiten om te kijken of je beeld krijgt
Bedankt voor je reactie! Nu wil ik niet overkomen als 's-werelds grootste zeikerd, maar beide opties kosten een paar centen (hdd circa 30 euro en verloopkabeltje mini-vga naar vga 20 euro). Weet iemand misschien of de iMac überhaupt beeld geeft als er geen hdd is aangesloten? Mocht dat namelijk het geval zijn, dan is elke investering wellicht te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Een iBook G4 geeft wel beeld zonder HD (mapje met vraagteken) dus het lijkt mij dat een iMac G5 dat ook doet.

Overigens lijkt jouw probleemomschrijving (fans die heel hard gaan blazen) wel op een vaker voorkomend probleem met de iMac G5 (defect logicboard?) Daar zou ik op internet even wat over zoeken als ik jou was.

[ Voor 49% gewijzigd door Frietsaus op 31-05-2009 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeh
Frietsaus schreef op zondag 31 mei 2009 @ 17:31:
Een iBook G4 geeft wel beeld zonder HD (mapje met vraagteken) dus het lijkt mij dat een iMac G5 dat ook doet.

Overigens lijkt jouw probleemomschrijving (fans die heel hard gaan blazen) wel op een vaker voorkomend probleem met de iMac G5 (defect logicboard?) Daar zou ik op internet even wat over zoeken als ik jou was.
Ik denk dat je doelt op de 'swelling capacitors', vrij vertaald 'bolle weerstandjes'. Inderdaad, op het moederbord tel ik zo al 17 bolle weerstandjes, waarvan er 4 al zijn gaan lekken.

Einde oefening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 14:54

r0b

Poeh schreef op zondag 31 mei 2009 @ 17:41:
[...]

Ik denk dat je doelt op de 'swelling capacitors', vrij vertaald 'bolle weerstandjes'. Inderdaad, op het moederbord tel ik zo al 17 bolle weerstandjes, waarvan er 4 al zijn gaan lekken.

Einde oefening?
Nouja, je kan het logic board vervangen. Voor de 17" G5 iMac zijn die zo'n ~ 150 tot 200 EUR meen ik. Vraag is alleen of 1) Dat het enige probleem is 2) Het je het geld waard is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeh
r0b schreef op zondag 31 mei 2009 @ 17:49:
[...]

Nouja, je kan het logic board vervangen. Voor de 17" G5 iMac zijn die zo'n ~ 150 tot 200 EUR meen ik. Vraag is alleen of 1) Dat het enige probleem is 2) Het je het geld waard is :)
Het kan voor anderen wellicht een overweging zijn, maar niet voor mij. Einde oefening en toch maar weer 'gewoon' bij Windows blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Als het alleen de condensatoren zijn en als je een beetje handig bent moet dit te repareren zijn. Hoeft denk ik ook niet zo heel duur te zijn.

http://jimwarholic.com/20...-repair-apple-imac-g5.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TS: Kan je me eens een e-mail sturen? Ik kon jouw gegevens niet vinden in je profiel. Mijn e-mail adres staat in mijn profiel ( [Verwijderde gebruiker] ). Ik kan je misschien helpen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2009 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 15:00

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Poeh schreef op zondag 31 mei 2009 @ 17:41:
[...]

Einde oefening?
Heb er wel een paar gehad met bolle elco's Die zijn gewoon te vervangen, maar of hij dan goed werkt is een andere vraag. Elco's kosten zo 1 tot 2 euro per stuk. (ja dat gaat dus geld kosten). Als je hem kwijt wil weet ik nog een adres... 8) (uiteraard tegen vergoeding van mijn kant)

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 15:00

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Crap... dubbelpost

[ Voor 97% gewijzigd door Roman op 08-06-2009 13:07 ]

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De discussie houden we graag centraal op GoT. Daarnaast hoef je hiervoor geen oud topic te kicken.

[ Voor 80% gewijzigd door Hoedje op 02-02-2010 21:27 ]

Pagina: 1