Windows 7 vs. GRUB.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RavonsDaro
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-09 14:11

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Topicstarter
Dag, beste Tweakers.

Bij het ontdekken dat ik een ongebruikte partitie van 40GB heb, heb ik besloten om Windows 7 eens voor een proefritje te gebruiken. Ik bedoel; wat kan het voor kwijt?

Nu is het zo. Op mijn systeem staat nu de dualboot Windows XP en Linux Ubuntu 9.04. Ja, je voelt hem al aankomen: Deze worden allebei aangestuurd door het wormpje GRUB. Nu heb ik al gelezen dat W7 straks zonder pardon mijn MBR herschrijft en daarmee GRUB opeet.

Nu is de vraag: Zijn er al oplossingen gevonden om GRUB te herstellen en Windows 7 in te kunnen voeren? Zo ja, hoe doe ik dat? Ik ben van plan om het morgenmiddag langzamerhand te proberen. Veel haast heeft 't niet, maar ik wil toch gewoon voorbereid zijn.

Daarom maak ik met Acronis True Image Home even een vlugge backup van mijn MBR. Ook weet ik dat ik met gparted de W7 partitie op non-actief moet zetten om ervoor te zorgen dat er niet geboot wordt van deze partitie.

Hoe dan ook, wat volgt er dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Zoveel verschil is er niet tussen Vista en Windows 7 dus je kunt al bekende methoden die werken voor Vista gebruiken.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat je met een opstartbare cd, diskette of usbstick nog steeds dezelfde commando's kan intikken als je Win7 hebt geinstalleert
\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:02
Als zowel GRUB als NTLDR zich een beetje aan de gebruikelijke conventies houden, dan laat de code in de MBR de boot loader uit de active partitie, dus dan hoef je na installatie van Windows 7 alleen maar je Linux partitie weer als actieve partitie in te stellen om GRUB terug te krijgen. (Dit kan in de Disk Management console van Windows; neem aan dat die ook wel in Windows 7 zit.)

Voor het geval dat niet werkt (maar nogmaals, dat zou gewoon afdoende moeten zijn, of GRUB of NTLDR doet iets verkeer) kun je natuurlijk wel even een Ubuntu live-cdtje branden zodat je in ieder geval Linux weer kunt booten en GRUB opnieuw kunt installeren in de MBR.
RavonsDaro schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 23:06:
Daarom maak ik met Acronis True Image Home even een vlugge backup van mijn MBR.
Erm, je weet dat je partitietabel ook in je MBR zit? Als je dus een backup maakt, daarna met partities gaat schuiven, en dan je MBR terugzet, dan zijn daarna waarschijnlijk alle verplaatste/geresizede partities kapot. Daar kun je dus beter vanaf blijven, of als het dan moet, zorg er dan voor dat tussen de backup en restore je partitie-indeling niet aangepast wordt!

[ Voor 37% gewijzigd door Soultaker op 29-05-2009 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Dat werkt alleen als je Grub in een aparte partitie installeert ipv(of ook) in de MBR...

Maar grub weer fixen is meestal een kwestie van opstartbare linux-cd booten, je partitie waar grub op is geinstalleerd mounten (/mount /dev/sda1 /mnt oid) en grub-install draaien (grub-install --root-directory=/mnt /dev/sda)

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 20:25
@Soultaker: GRUB in een partitie installeren en enkel de "active" flag wijzigen om de juiste partitie op te starten zal niet werken AFAIK, aangezien NTLDR enkel wil starten als de partitie waarop het staat als "active" gemarkeerd staat. In elke "Windows in GRUB" tutorial vind je dan ook het "makeactive" commando bij de boot parameters die NTLDR laden. Enige oplossing is GRUB in je MBR installeren om zo Windows als actieve partitie te kunnen laden.

@TS:
Gewoon Windows 7 installeren, achteraf opstarten van een Ubuntu live-CD, terminal openen en het volgende doen:
sudo grub
find /boot/grub/stage1
> (hdX,Y)
root (hdX,Y)
setup (hdX)

waarbij X en Y bepaald is naargelang de output van het "find" commando. Zoek naar "/grub/stage1" indien je "/boot" op een dedicated partitie staat.
laurencevde zijn manier kan ook werken, maar ik doe het altijd via de raw grub console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:02
maleadt schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:14:
@Soultaker: GRUB in een partitie installeren en enkel de "active" flag wijzigen om de juiste partitie op te starten zal niet werken AFAIK, aangezien NTLDR enkel wil starten als de partitie waarop het staat als "active" gemarkeerd staat.
Dat is een ander verhaal. De TS wil namelijk NTLDR helemaal niet laten uitvoeren bij het booten, maar juist GRUB! (GRUB kan dan wel weer NTLDR chainloaden zoals je zegt.) De vraag is dus alleen wat er gebeurt als de NTLDR MBR code uitgevoerd wordt, terwijl GRUB in de volume boot record van de actieve partitie staat. Als het goed is, zou dan gewoon GRUB geladen moeten worden.

Maar zoals ik ook al zei: zorg dat je een Ubuntu live-cd achter de hand hebt, dan gewoon proberen wat er gebeurt, en als het nodig is kun je met de live-cd de boel wel weer fixen.
Pagina: 1