• Menn_o
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-04-2024
Hallo allemaal,

Ik orienteer me op een blu ray speler. Nu zie ik zeer veel prijsverschil en ook veel kwaliteitsverschil volgens reviews. Ik snap dit niet goed. Als een bluray speler 1080p24 uitgeeft, dan wordt het signaal toch native aan de TV doorgegeven? In feite hoeft een blu-ray speler dan niets anders te doen dan bitjes aflezen en over hdmi doorgeven? Hoe kan hier nu dan toch zoveel beeldkwaliteitsverschil in zitten? (ik begrijp dat er bij 720p of 1080i gescaled moet worden en dat daar verschil in zou kunnen zitten)

Groeten

Verwijderd

Je hebt gelijk. Als je 1080p/24 uitstuurt is het beeld bij bijna alle blu ray spelers quasi even goed, ongeacht de prijs van het toestel. De goedkopere modellen doen vaak een slechte omzetting van 24 naar 50 hertz, maar zoals gezegd, als je TV 24p accepteert heb je daar helemaal geen last van.

Er zit dus wel verschil in de kwaliteit van het upscalen van SD materiaal. De goedkopere toestellen scoren hier, zoals te verwachten, vaak minder goed.
Er is ook verschil op ingebouwde geluidsdecoders. Deze hebben een stevige invloed op de prijs.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 17:16

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 22:44:
Er is ook verschil op ingebouwde geluidsdecoders. Deze hebben een stevige invloed op de prijs.
Ook niet altijd.
Bij bijvoorbeeld Sony is dit inderdaad het geval. Daar heb je het hoogste (huidige) model nodig wil je de speler de HD codecs als DTS HD en Dolby TrueHD laten decoden. Maar bij bijvoorbeeld Panasonic heeft zelfs het instapmodel de BD35 al de mogelijkheid om dit voor je te doen (en dus geluid in PCM naar de receiver te sturen). Dus niet bij elk merk gaat dit op.

Bij sommige merken betaal je natuurlijk ook voor de naam. Neem een Denon of Pioneer. Maar die zijn over het algemeen een stuk solider gemaakt dan een doorsnee Blu-ray speler. Ook het loopwerke en dergelijke zijn gewoon een stuk beter.

Maar ik verbaas me er nu ook over: mijn gedachte was ook dat Blu-ray gewoon digitaal was en dat het dus niet uitmaakt welke speler je hebt. Maar zodra ik zeg dat ik een Denon receiver heb moet ik opeens ook een Denon Blu-ray speler. Ik wacht tot de zomer totdat de Pioneer 320 uit komt (zit net onder het topmodel de LX). Mocht deze speler het toch niet worden dan ga ik voor de Panasonic BD60 (aangezien ik de analoge output van de BD80 niet nodig heb).
Het is natuurlijk ook wat je zelf mooi vind om te hebben staan: de Panasonic waar ik het over had is gewoon plastic om te zien. De Pioneer is ook plastic, maar wel een stuk hoger/groter en daardoor al een stuk robuuster voor het oog. En de Denon... tsja, die moet je bij wijze van spreken met twee man tillen.

Nadeel van de kleiner Blu-ray spelers (dus de goedkopere merken ten opzichte van Denon, Pioneer en dereglijke) is dat de interne fan ook kleiner is. En dus in theorie meer geluid zal maken. In de BD60 zit een 35mm fan als ik het zo goed gezien heb. Dat kan dus een hele irritante hoge toon gaan worden als die speler te warm wordt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-02 12:12
FeaR1986 schreef op zondag 31 mei 2009 @ 01:01:
En de Denon... tsja, die moet je bij wijze van spreken met twee man tillen.
De betaalbare Denon's wegen zo goed als niets hè. Ook dat zijn gewoon simpele consumentenspelertjes. Zelfs de 1800 is geen substantieel apparaat, integendeel zelfs. Pas vanaf de 2500 is het chassis stevig. Maar dan praat je niet meer over een "normale speler". Dus dat een Denon niet te tillen is, nou nee.

Nickname does not reflect reality

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 17:16

FeaR

In GoT we trust

Brad Pitt schreef op zondag 31 mei 2009 @ 01:16:
[...]

De betaalbare Denon's wegen zo goed als niets hè. Ook dat zijn gewoon simpele consumentenspelertjes. Zelfs de 1800 is geen substantieel apparaat, integendeel zelfs. Pas vanaf de 2500 is het chassis stevig. Maar dan praat je niet meer over een "normale speler". Dus dat een Denon niet te tillen is, nou nee.
Ik moet toch eens stopppen met zo laat nog te reageren, mijn verhalen worden er niet duidelijker op En het was "bij wijze van spreken", dus zo serieus moet je het niet nemen :+

Ik doelde op de hogere modellen van Pioneer en Denon en bij Denon is dat dus inderdaad vanaf de 2500 en bij Pioneer de LX-serie. Maar die 1800 van Denon heeft nog minder opties dan een Panasonic van een paar honderd euro. Onder andere heeft de Denon nog Blu-ray Profile 1.1 en geen interne codering van DTS HD.

Maar zelfs de Denon 1800 is met net meer dan 4,1 kg nog steeds wel zwaarder dan anders "normale" Blu-ray spelers. Om de Panasonic nog maar eens aan te halen die is maar 2,6 kilo. De 2500 van Denon is net meer dan 9 kilo, dus nog steeds perfect in je eentje te tillen maar het ging dus om het idee. Als je echt gaat mierenneuken zullen er maar heel weinig Blu-ray speler of apparaten zijn die je met twee man moet tillen. Neem namelijk aan dat er maar weinig apparaten in die klasse die meer dan 25 kilo wegen.

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 31-05-2009 20:25 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.