Toon posts:

Maximus II Formula en ich10r sata ide

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Als ik probeer Windows xp te installeren met de ich10r raid driver er in gebakken dmv nlite werkt dit prima, terwijl ik mijn configuratie in de BIOS Sata Controller op compatibel heb staan, daarnaast de Sata Mode niet op AHCI of RAID, maar IDE modus.

Correct me if i'm wrong, maar in deze setup zou ik die driver toch niet nodig hebben?

Ik zit namelijk met het probleem dat ik met geen mogelijkheid bepaalde bootcd's aan de praat krijg met mijn moederbord. Bijvoorbeeld Hiren's BootCD, en Ubuntu Alternate 8.04. Hiren's loopt vast, doet niets, en Ubuntu vind geen harddisks.

Ik ben gaan googlen naar maximus II formula ich10r Ubuntu en dergelijke, maar het lijkt er op dat niemand spreekt over problemen bij het installeren. (detectie van de sata drives lijkt bij iedereen gewoon te werken.) Nu ben ik ook mijn bios nog eens grondig nagelopen, maar buiten Sata Controller Compatibel, Enhanced en Disable, Sata Mode AHCI/IDE/RAID (4 sata connectoren) heb ik ook nog de Sil5723 2 poorten speeding hdd. Van Silicon fabrikant. Deze laatste gebruik ik niet, maar staan wel aan. Lijkt me dat deze gewoon genegeerd worden in een os wat probeert de harddisks te vinden in het systeem.

Weet niet of het topic beter onder moedeborden / opslagmedia / linux zal vallen al lijkt me linux wat sterk omdat het probleem imho van een lager niveau is. Iemand enig idee of ik hier met brake hardware zit of iets over het hoofd zie? :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb voor dit bordje een ICH9R driver geslipstreamed op een XP cd en geinstalleerd op AHCI modus, dat werkt gewoon. In principe zou je die driver niet nodig hebben, maar zelf had ik het ding gewoon geïntegreerd om te zorgen dat het gewoon altijd werkte.

Als bootcd's niet werken is er wellicht wat anders mis, heb je niet toevallig nog een oude RAIDarray op je disks staan? (zou niet uit moeten maken, maar je weet maar nooit).

Verwijderd

Topicstarter
De titel van mijn topic zegt ich9, het gaat echter om ich10 van de Asus Max II Formula. Mijn fout, sorry... De xp installatie werkt gewoon, draai nu onder xp. De situatie in mijn bios zou geen problemen moeten opleveren.
code:
1
2
Sata Controller: Compatible
Sata Mode: IDE

Zo zouden de drivers herkent moeten worden in laten we simpel zeggen DOS6.22 modus, of door een Linux OS zonder extra drivers. Als ik het goed hebt laat de BIOS op deze manier de harddisk in een IDE emulatie draaien.

Mijn drivers hebben niet in RAID gestaan, 500gb, 250gb, 36gb raptor allemaal van WD. Welke bootcd's zou ik kunnen proberen.. heb overigens ook memtest86 gedraaid, die werkt wel als ik deze als iso download en brand op dvd.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Heb de titel even gefixed (hoewel het niet zo gek veel uitmaakt of je de ICH9 of ICH10 hebt, die zijn nagenoeg hetzelfde).

Zoals je bios staat ingesteld zou het goed moeten werken lijkt me. Ik zal eens kijken op m'n eigen EP45-DS4P plank en wat die doet met bootCDs.

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt er wel op dat het een hardware defect is ofzo.. Waarom ziet linux geen drives..??

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik heb even op mijn bordje gekeken, de Gigabyte EP45-DQ6, die over een ICH10R beschikt.
Daar heb ik de AHCI/RAID op disabled staan en de native mode op enabled. Maar daar blijft mijn Ubuntu ook zeuren om drivers (nu is dat wel versie 5.10, dus oud, maar dat lag hier toevallig nog). Blijkbaar beschikken die dingen nog niet over de ICH10R drivers en zul je die dus apart moeten laden wil je met Linux aan de gang gaan.
Pagina: 1