Toon posts:

De-Soldeerpomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo :)

Ik zoek een desoldeerpomp, iemand hier ervaring mee? Ik heb thuis een soldeerbout van 30,00 die perfect aan mn eisen voldoet :) Hoeft niet echt super kwaliteit zijn, maar wel gewoon netjes werkend.

Heb al ge'googled, maar weinig ervaringen gevonden.

Dnaku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Bedoel je zo'n plastic pompje met een veer die soldeer wegzuigt?

Waardeloos.

Ik moet nog bedenken hoe ik hem wel nuttig kan gebruiken...

[ Voor 28% gewijzigd door Soldaatje op 28-05-2009 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Je sloopt er alleen maar je eilandjes mee :)
Wat ik meestal doe is het stukje soldeer wat ik weg wil hebben verhitten en dan de print met de zijkant op de tafel slaan. Zo gaat vanzelf het soldeer weg. Pas op met je ogen enzo ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
Als je hem goed weet te gebruiken is hij zo waardeloos nog niet. Ik heb wel eens gehad dat ik een veel te dikke klodder had, of dat het in zo'n gaatje van zo'n printplaat zat en eruit moest. Tin verhitten, bout weghalen, snel dat pompje erop duwen en knopje indrukken. Is soms echt een uitkomst, daar kom je met zo'n koperdraad niet bij.

Dat is tevens het alternatief, een desoldeerklosje met een speciaal soort koperachtig draad. Als je dat op de hete tin houdt dan zal de tin daarin trekken en dus ook van je te solderen punt weggaan. Kan soms handig zijn, maar ik vind dat juist een onhandig kreng.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Soldaatje schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:47:

Waardeloos.

Dan iets hogere kwaliteit idd :)
Atlas schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:48:
Je sloopt er alleen maar je eilandjes mee :)
Wat ik meestal doe is het stukje soldeer wat ik weg wil hebben verhitten en dan de print met de zijkant op de tafel slaan. Zo gaat vanzelf het soldeer weg. Pas op met je ogen enzo ;)
Is niet te doen als ik dat 200x per dag moet doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Heb je daar niet zo'n soort tape/touw achtig iets voor dat het opzuigt ? Is al een tijdje terug dat ik soldeerde dus ik weet niet meer hoe het heet :)

Edit :

Boxman was me voor :)

[ Voor 11% gewijzigd door Megajr op 28-05-2009 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Megajr schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:51:
Heb je daar niet zo'n soort tape/touw achtig iets voor dat het opzuigt ? Is al een tijdje terug dat ik soldeerde dus ik weet niet meer hoe het heet :)

Edit :

Boxman was me voor :)
Ben eigenlijk toch echt op zoek naar een desoldeerpomp. Dat lijkt me eerlijk gezegd niks :'( (sorry)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Litze werkt voortreffelijk hoor! Heb al diverse doorsolderingen ongedaan kunnen maken, coax pluggen (BNC en N) kunnen hergebruiken et cetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:55

Ibex

^^ met stom.

Litze werkt imho beter dan een soldeerpomp, enkel jammer dat het wegwerp is, en dus betrekkelijk veel kost. Een desoldeerpomp voor het grote werk en litze voor de laatste restjes is ideaal denk ik :).

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Ikzelf heb een Weller de-soldeerbol (http://www.radioshack.com...062742&CAWELAID=107591289). Is gewoon een klein plastiek pompbolletje met een tip, je kunt er ook mee blazen als je wilt.

Ik heb een pomp ook maar ik vind het enorm onhandig, zoals eerder gezegd vernietigd het soms andere dingen. Na een tijdje is de veer ook niet meer zo sterk en dan heb je een zwak pompje die niets meer trekt.

Zorg gewoon dat je een bekend merk koopt (zoals Weller) zodat je binnen een paar jaar niet op zoek moet naar tipjes. De pompjes zijn allemaal ongeveer hetzelfde en kosten ongeveer hetzelfde. Ideaal kun je verschillende types uitproberen om te zien wat best in jouw hand ligt als je een soldeerbout, een pomp en het printplaatje balanceert.

[ Voor 17% gewijzigd door Guru Evi op 28-05-2009 22:11 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:57
inderdaad.. moet het beamen, zo een 'koper' mesh dat het gesmolten tin opslurpt is geweldig handig.. een soldeerpomp is net wat moeilijker of misschien wat meer voor het grotere werk..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dark.druicca
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 04:33
zeer goedkoop en naar mijn normen degelijk is gewoon in de dichtste doe het zelf zaak.

ik soldeer regelmatig voor me labo's op school en er wordt maar 1 printplaat gebruikt met telkens andere componenten.
Dus max 5u in een week ofzo.

nadeel is dat als je 2 max 3 keer opzuigt, je je soldeerbout aan de kant mag leggen en je pompje open mag schroeven omdat de zuiger vol hangt met tin, efkes eruittrekken en het werkt terug.

Daarmee dat soldaatje en co het waarschijnlijk waardeloos vinden.
Maar als hobbyist voor af en toe eens te solderen en te corrigeren voldoet het prima.

ik heb eentje van 5-6 euro en dat voldoet perfect. (zoals hier)
me klasgenoot heeft heel dezelfde, alleen staat er Velleman op en in speciaalzaak gekocht: 30euro
en het is echt identiek dezelfde, materiaalkleur, behuizing....

je zegt zelf dat een zeer goedkoop model bout je voldoende is, dan zal dit ook voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog goedkopere litze:

http://www.dickbest.nl/we...ct=viewProd&productId=837

maar 0,85 cent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:47
Mensen negatief over desoldeer pompen? Dan heb je blijkbaar nooit een fatsoelijke in je hand gehad.

Ik heb er een liggen, was 30 euro(bij reichelt, dus in nederland het dubbele), een van de goedkopere van de high-end versie maar dat ding trekt mij hand perfect vacuum en heeft geen terugslag zoals die goedkope troep van 3 euro. Ding werkt perfect voor SMD en ook groot werk.

Uiteraard gebruik ik ook litze, maar soms is het pompje veel handiger..

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 28-05-2009 22:16 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Ik ben het eens met Ledmaniak, soms is litze erg handig, en soms komt een pompje gewoon beter uit.
De methode van Atlas komt soms ook nog wel eens van pas. (bijv. op klus als je geen pompje ofzo bij de hand hebt.)

Op een stage plaats waar erg veel nog gesoldeerd werd had ik ook een echte desoldeerpomp, maar dat was meer het professionele werk. (Verwarmde punt met vacuumzuigpomp er aan gekoppeld.)
Deze is overigens indien goed ingesteld bijna voor alles te gebruiken zonder je eiland te beschadigen.
Met dit apparaat heb ik bijvoorbeeld in een dagje +/- 100 multilayer smd printen aangepast. :X

Afbeeldingslocatie: http://www.coopertools.eu/product_images/home/weller_media/4880/large/t_005_33_326_99_prod_0507_300dpi_01.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Schapie op 28-05-2009 22:24 ]

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-10 16:38
Dit is wel een redelijk product, een desoldeerpomp, en dan ook nog verwarmd, dus eenvoudiger dan een losse soldeerbout en pomp.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Schapie schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 22:22:
Ik ben het eens met Ledmaniak, soms is litze erg handig, en soms komt een pompje gewoon beter uit.
De methode van Atlas komt soms ook nog wel eens van pas. (bijv. op klus als je geen pompje ofzo bij de hand hebt.)

Op een stage plaats waar erg veel nog gesoldeerd werd had ik ook een echte desoldeerpomp, maar dat was meer het professionele werk. (Verwarmde punt met vacuumzuigpomp er aan gekoppeld.)
Deze is overigens indien goed ingesteld bijna voor alles te gebruiken zonder je eiland te beschadigen.
Met dit apparaat heb ik bijvoorbeeld in een dagje +/- 100 multilayer smd printen aangepast. :X

[afbeelding]
Dat is idd een geweldig ding, maar helaas ook best wel kostbaar :)
Op mijn werk hebben we er ook zo-eentje, en daar kun je idd de hele print strippen binnen no-time :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01
Soldaatje schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:47:

Waardeloos.

Ik heb onlangs nog 2 geheugenmodules van een SDRAM bankje losgesoldeerd, om daarna in mijn asus router te monteren zodat ik meer geheugen heb.

Daarvoor heb ik litze / wick gebruikt, en bovengenoemde "waardeloze" pomp.

Een slordige 108 smd pootjes, en naderhand bootte hij er keurig van ;)

Kwestie van goed gebruiken dus.

zie Mistraller in "Het grote *Asus WL-x00g topic *"

Mijn ervaring is dat je met wick wat meer moet stoken voordat het erin trekt. Een nauwkeurig geplaatste pomp zuigt ook piepkleine beetjes weg.

Een afzuigpomp is vaak te grof; te heet en te groot.

Ik had de wick trouwens op dealextreme gekocht. $1,87, geen verzendkosten.

http://www.dealextreme.com/search.dx/search.wick

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 28-05-2009 23:17 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
dat ding is een combinatie van een soldeerbout en zon plastic pompje. Het kan dus ook de pads vernietigen. Wel erg fijn voor het destructieve desoldeerwerk als je alleen de componenten wil hergebruiken en niet de printjes.

voor kleine aanpassingen in printjes vind ik litze ook altijd nog het fijnst. als je echt uren zit te desolderen is een mooie oplossing zoals die weller het prettigst denk ik. Misschien heeft eleshop.nl wel Aoyou desoldeerstationnetjes. Mijn stationnetje is ook van Aoyou en het is inderdaad plastic troep maar wel het overwegen waard als je niet te veel geld aan een weller wilt uitgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10 23:50

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ghetto oplossing: een oude balpen slopen, buisje in je mond doen en blazen als de tin heet is. Met wat oefening werkt het verassend goed :P

Natuurlijk waardeloos bij SMD projecten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan je niet gewoon een spons gebruiken ofzo...

*de electronica noob heeft geproken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Neen. Dat gaat niet. De spons neemt het tin niet op, of verbrandt. Syntethische spons verkleeft helemaal door het hete tin.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik heb ook zo'n pompje van 1 euro 95 cent ofzo en heb er toevallig vandaag nog mee gewerkt. Als je een beetje geoefend bent werkt het vrij goed. Afhankelijk van het model en hoe groot je handen zijn is het niet altijd even makkelijk om gelijk na het drukken van het knopje de zuiger weer in te drukken. Natuurlijk zal de levensduur van zo'n ding niet al te groot zijn, maar voor een krappe 2 euro vind ik dat niet meer dan logisch.

Een goed hete soldeerbout helpt overigens. Tuitje van het pompje goed plaatsen (het tuitje houdt hoge temperaturen goed uit, dus je kunt hem vrijwel op de vloeibare soldeer zetten. Knopje drukken en weg is je tin. Dit is wel iets wat je even moet oefenen; Door het terugschieten van de zuiger is het in het begin lastig de positie van het tuitje vast te houden, alhoewel dat wel mee valt en misschien meer te maken heeft met mijn toch al niet al te vaste hand :P

[ Voor 6% gewijzigd door 0rbit op 31-05-2009 14:45 ]

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik maak dan ook altijd een kleine inham in het tuit in waar de soldeerpunt precies in paste.
dan zet je de pomp er overheen en dan zuigt ie veel beter al het tin weg, omdat je veel minder valse lucht aanzuigt. een beetje flux erbij leggen helpt ook wel :) (bij fatsoenlijk litze zit dat er ook al een beetje in)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Ohja nog een tip, als het al een oude print is heb ik ook goede ervaringen om even wat nieuw soldeer mee te laten vloeien en het dan pas te verwijderen. (Maar kijk dan wel uit dat je niet te lang stookt en je eiland als nog verbrand.)

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:47
Hoe doen jullie dat toch, verbranden van sporen dat ze loslaten? Stoken jullie met 500 graden oid?

Me boutje staat netjes op +/-350 graden en echt nooit last van gehad..

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:53

virus.elektro

profesionele monitor sloper

nou dat is heel simpel, de bout te koud zetten. ik heb er op school vaak last van. daar hebben ze overal 6 inzitten en als je dan met litze aan de gang moet is dat niet fijn. opwarmen van het tin duurt dan zo lang dat de rest ook mee warmt en je dus sporen en eilanden los soldeert

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
kemphaas schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 22:30:
Dit is wel een redelijk product, een desoldeerpomp, en dan ook nog verwarmd, dus eenvoudiger dan een losse soldeerbout en pomp.
voor grof werk is dat wel handig, maar een goede desoldeerpomp is imho onmisbaar

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
350 graden is in mijn ervaring ook een goede temperatuur. Zelden zuig ik een eilandje op.

Mijn pompje heeft overigens de fijne eigenschap dat na een keer of 5 zuigen er een cilindertje tin naar buiten geschoven komt. Die trek je er dan uit en dan kun je weer verder. Ik hoef dus nooit het pompje open te draaien om de tin te verwijderen. Slecht ontwerp, maar wel praktisch in dit geval :+

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Mr_Atheist schreef op maandag 01 juni 2009 @ 20:52:

Mijn pompje heeft overigens de fijne eigenschap dat na een keer of 5 zuigen er een cilindertje tin naar buiten geschoven komt. Die trek je er dan uit en dan kun je weer verder. Ik hoef dus nooit het pompje open te draaien om de tin te verwijderen. Slecht ontwerp, maar wel praktisch in dit geval :+
Dat hoort zo :P

Als je hem klaar maakt om te zuigen (dus vastzet) dan kun je hem nog een klein stukje naar beneden drukken. En met dat naar beneden drukken, druk je de tin er uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01
ThinkPadd schreef op maandag 01 juni 2009 @ 21:41:
[...]

Dat hoort zo :P

Als je hem klaar maakt om te zuigen (dus vastzet) dan kun je hem nog een klein stukje naar beneden drukken. En met dat naar beneden drukken, druk je de tin er uit :P
Per zuigbeurt (dubieuze woordkeus maar hier gepast :)) houd ik hem altijd boven de prullenbak, druk een keer of 5 door om alle kleine restjes tin eruit te laten vallen.
Ik maak hem in elk geval ook nooit open.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een proff. desoldeerbout van Pace Mbt-100E maar daavan is het verwarmings element slecht aan het worden. Ook heb ik nieuwe soldeerpunten nodig.

Op internet kan ik echter weinig tot niks vinden waar ik deze in nederland kan bestellen. Weet iemand waar ik die onderdelen kan krijgen?

Ik gebruik hem erg veel en ik zou niet meer zonder willen. vroeger gebruikte ik een pompje maar das niet echt handig als je zoals ik veel met SMD werk. Dan kan je beter desoldeer litze gebruiken.Ondanks de pacce gerbruik ik dat ook nog best vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-10 12:02
Eerst gebruikte ik soldeerlintze maar ben jaren geleden toch maar overgestapt op een dessoldeerpomp.Eerst eentje van een vaag merk maar daarna een weller dessoldeerpomp. Werkt perfect. Ga toch dat ding bij Baco Army Goods eens bestellen. Ik laat wel wat weten hoe die werkt.
Pagina: 1