Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Vista] Nieuwe laptop. Direct Formateren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist heb ik mijn nieuwe laptop van Dell ontvangen (studio 1737) en net als de vorige keer dat ik zo'n apparaat had besteld (inmiddels vijf jaar geleden) staat hij vol met Dell Applicaties, waar geen hond op zit te wachten.

Nu zou ik dit natuurlijk allemaal kunnen gaan opzoeken in Programma's en onderdelen, alles er netjes af te gooien e.d. Maar is het niet veel makkelijker om gewoon de boel te formatteren, Vista opnieuw te installeren (heb er naast een recovery partitie ook een echte windows dvd bij) en alleen de benodigde drivers en zelf vereiste programma's te installeren?

Ik heb namelijk altijd het gevoel dat een computer die uit fabriek komt, niet optimaal draait door dit soort programma's en andere zooi. Dit vermoeden hadden ik een paar jaar geleden met mijn vorige dell, en dit keer wordt het min of meer bevestigd door de "geheugen widget" aan de rechter kant: op het moment draai ik alleen uTorrent, Firefox en Vista Premium, en hij verbruikt al 50% van zijn 4GB RAM.

Is het verstandig om dus meteen al een volledige format te doen, of kan ik mezelf de moeite besparen en het laten voor wat het is?

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-11 07:27
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 20:44:
Zojuist heb ik mijn nieuwe laptop van Dell ontvangen (studio 1737) en net als de vorige keer dat ik zo'n apparaat had besteld (inmiddels vijf jaar geleden) staat hij vol met Dell Applicaties, waar geen hond op zit te wachten.
Je bent duidelijk al overtuigd, wat wil je dan vanons? Een zegen? Wil je het niet of wel, zo simpel is het.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Goh, altijd als ik een computer binnenkrijg van Medion/HP/Dell of noem maar op welke fabrikant, gooi ik er onmiddelijk de Vista schijf in, en installeer ik die boel mooi opnieuw.

Het is ten eerste veel properder, dus je hebt een veel sneller systeem, en je bent sneller klaar dan dat je alle apps gaat verwijderen.
Ten tweede kan je dan zelf alle nieuwste drivers ineens installeren van de website van de fabrikant van het onderdeel.

Formatten die handel !! :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Topicstarter
tc982 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 20:49:
[...]

Je bent duidelijk al overtuigd, wat wil je dan vanons? Een zegen? Wil je het niet of wel, zo simpel is het.
Het was inderdaad altijd mijn overtuiging dat een dergelijke actie beter was voor de prestaties, maar deze was gebaseerd op niks, behalve een klein beetje oude ervaring...
Petervanakelyen schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 20:50:
Goh, altijd als ik een computer binnenkrijg van Medion/HP/Dell of noem maar op welke fabrikant, gooi ik er onmiddelijk de Vista schijf in, en installeer ik die boel mooi opnieuw.

Het is ten eerste veel properder, dus je hebt een veel sneller systeem, en je bent sneller klaar dan dat je alle apps gaat verwijderen.
Ten tweede kan je dan zelf alle nieuwste drivers ineens installeren van de website van de fabrikant van het onderdeel.

Formatten die handel !! :)
Goed om te weten hoe anderen erover denken, thnx!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:30
Vaak staat er wel een recovery partitie op waar een image op staat, dus je zou nog terug kunnen.

Ik heb toen ik m'n laptop binnen kreeg een halfuurtje er mee gespeeld, en daarna uit ergernis ook een nieuwe installatie op gezet.

Had ik ook gelijk de laatste drivers enzo.

Verwijderd

Topicstarter
Verder staat er overal in het systeem aangegeven dat hij 4 GB Ram bevat, maar als ik naar taakbeheer ga zie ik dat hij momenteel 1,5 GB verbruikt, en dat dit 50% van het geheel is. Valt dit altijd zo laag uit, of zou ik eigenlijk ergens een metric oid moeten uitvoeren om dit te controleren?

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Heb je 32bit of 64bit Windows?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Een retorische vraag imo :)

Ik zou persoonlijk de zut eraf gooien en alles opnieuw erop zetten.

Soundcloud

Verwijderd

Topicstarter
32 bit.... Uit je vraag maak ik op dat ik straks beter een 64 bit versie van windows kan installeren?

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-11 13:04
-32 bit kan maar tussen de 3 en 3.5GB aan, 64 bit meer (hoeveel weet ik zo even niet)
-64 bit is naar mijn mening niet echt nuttig voor je laptop, je krijgt van 64 bit namelijk een grotere installatie. (Daarnaast kun je geloof ik ook bij veel laptops instellen dat de grafische kaart iets van het interne geheugen kan gebruiken. Maar dat zou dan even iemand anders moeten bevestigen.)

[ Voor 7% gewijzigd door Dadona op 28-05-2009 21:21 ]

De CSL/OT kroeg !

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Let wel op, sommige merken leveren geen hersteldvd's/CD's meer mee. In zo'n geval kun je het beste eerst een herstelDVD branden met de tool van de fabrikant. Dat is handig, bijvoorbeeld voor het geval je 'm ooit gaat verkopen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Topicstarter
@Dadona, bedankt voor de informatie. Als je goed begrijp bedoel je dus te zeggen dat ik wellicht het ongebruikte Ram aan de videokaart kan toewijzen..?
@pinockio , bedankt voor de tip!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-11 13:04
Klopt, in bios kun je instellen dat je een deel van je geheugen af wil staan aan je grafische kaart. Dat gaat om zo'n 256 of 512 MB. Het haalt niet bijzonder veel uit bij volgens mij, maar als je toch het geheugen 'kwijt' bent, waarom niet.

De CSL/OT kroeg !

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik heb een kennis met een Dell M1330, en die draait naar volle tevredenheid de 64-bit versie. De 64-bit kan de volledige 4GB RAM gebruiken, terwijl de 32-bit maar gebruik kan maken van 3,2GB RAM ongeveer. Je kan de code onderaan ook gebruiken om de 64-bit Vista te installeren, alleen zul je even een 64-bit DVD moeten lenen of downloaden (legaal zolang je maar je eigen key gebruikt)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-11 07:27
Over 64Bit is de vraag nog maar dat je uberhaut zoveel geheugen gaat gebruiken! Zoals je zelf el aangeeft is het nog maar 50% in gebruik. Dus 32Bit is meer dan voldoende.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Met 4+ GB geheugen is het verstandig om 64 bits te gebruiken indien je het ook daadwerkelijk wilt gebruiken. Ikzelf draai voor diverse testdingen van mijzelf een aantal VMware systemen en dan is die extra GB wel handig, anders wordt die extra GB toegevoegd aan mijn video geheugen (512 MB dedicated en dan een extra 1 GB erbij van je werkgeheugen).

Toen ik mijn laptop heb binnengekregen met Vista Home Premium 32 bits heb ik hem aangezet, laten installeren, herstel DVD's gemaakt en toen geformateerd en er een OEM Vista Business x64 opgezet. Scheelt meteen een hoop extra zooi wat HP er standaard op zet.

[ Voor 26% gewijzigd door MegaTronics op 29-05-2009 15:11 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:59

Matis

Rubber Rocket

@TS Formatteren :)

Daarnaast raad ik je aan er ook meteen x64 op te zetten (zie hierboven), daarnaast zijn de drivers voor 64bits ook prima voor Vista en later ook 7.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Verwijderd

Misschien een rare vraag, maar ik kon hem niet via de search vinden en dit lijkt de meest relevante topic.

Ik heb recentelijk een MSI GX623 gekocht en daar staat Windows 7 Home Premium op. Alleen het is de 32-bit versie. Nu zou ik graag willen upgraden naar 64-bit (ik kan via de universiteit waar ik studeer voor een miniprijsje de 64-bit professional versie krijgen), maar ik ben daar een beetje huiverig voor. Waarschijnlijk omdat een vriend mij wijsgemaakt heeft dat het formatteren van een laptop geen goed idee zou zijn, en ten tweede omdat ik nog nooit Windows heb geïnstalleerd (3.11 daargelaten).

Hoe gaat dit precies is zijn werk? Moet je gewoon opstarten met de 64-bit cd in de drive en dan de instructies volgen? Ik neem aan dat dit ook je HD formatteert, maar ben je dan ook je herstelpartitie kwijt? En is de BIOS veilig?

Of is het slim er gewoon 32-bit op te laten staan?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 20:17:
Of is het slim er gewoon 32-bit op te laten staan?
Als ik je bericht zo lees: ja. Waarom wil je de 64-bits Pro versie gebruiken? Windows installeren is iets heel standaards, er zijn stapels tutorials te vinden, dus met een beetje eigen inzet kan het allemaal best. Maar waarom zou je het veranderen als je geen power-user bent?

Tip: maak een image van je huidige installatie voordat je iets gaat doen, met Symantec Ghost of Acronis Trueimage. Dan kun je in ieder geval altijd terug naar de huidige installatie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Op laptops staat toch vaak ook een recovery image ? Waarom zou je dan eigenlijk nog een dvd ervoor branden ? Of is het zo dat na een nieuwe installatie van bijvoorbeeld Windows 7, je de recovery partitie niet meer kunt aanspreken om Vista weer terug te zetten ?

• pinockio
- Omdat je bij het formatteren/partitioneren de recovery partitie kunt wissen
- Omdat je schijf zomaar stuk kan gaan (dat zie ik jaarlijks meerdere malen gebeuren, ca. 500 PC's/laptops)
- Omdat het sowieso slim is van alles wat je niet zomaar kunt vervangen een back-up te maken.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:24
- Omdat fabrikanten vaak een aangepast MBR gebruiken om de Recovery tijdens het booten te kunnen starten met een toets, en een standaard Windows install die vaak vernaggeld.

• pinockio
Juist. Als je een image maakt komt het nogal eens voor dat met bepaalde software en versies van software de mbr niet allemaal overkomt. De laatste versie van Acronis True Image (bijv. versie 2009) doet dit wel. Maar veel simpeler is het gewoon die recovery DVD van Dell te branden. Wat kosten die paar DVD's nu?

• TheVMaster
  • Laatst online: 01:35

TheVMaster

Moderator WOS
Ik weet niet wat voor spookverhalen jullie allemaal gehoord hebben, maar een harddisk die 'zomaar' stuk gaat omdat je er een niet-bijgeleverde versie van Windows op zou zetten. Of een MBR die een standaard windows install vernaggelt?
'k heb in m'n leven ook al heel wat laptops geinstalleerd, maar deze twee had ik nog niet eerder gehoord. 'k heb laatst voor zowel mijn vrouw als mijn moeder een nieuwe (met Win Vists 32-bits uitgeruste) laptop voorzien van een 64-bits versie van Windows 7 en daarbij gewoon alle bestaande partities verwijderd (incl. recovery).

Wel heb ik eerst via de Vista installatie een set met recovery DVD's gemaakt. Mocht er om wat voor reden dan ook teruggegaan moeten worden naar de oorsponkelijke installatie, dan is dat mogelijk.

Ik zou gewoon booten met de 64-bits dvd en dan alle partities verwijderen en twee nieuwe partities maken. Een voor de Windows installatie + apps (50-100GB) en dan een met alle resterende ruimte voor de data (documenten+foto+video+muziek+downloads).

• pinockio
TheVMaster schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 12:58:
Ik weet niet wat voor spookverhalen jullie allemaal gehoord hebben, maar een harddisk die 'zomaar' stuk gaat omdat je er een niet-bijgeleverde versie van Windows op zou zetten. Of een MBR die een standaard windows install vernaggelt?(...)
Sjonge jonge. Je begrijpt het verkeerd omdat je niet goed leest. Het is altijd slim om de originele software te backuppen voordat je er iets anders op zet, al was het maar vanwege de drivers die er al op staan en mogelijk lastig te downloaden zijn als je de laptop weer verkoopt. Ik vind een laptop altijd beter verkoopbaar als de originele software meegeleverd wordt. Wat is er nu lastig of duur aan 2 of 3 dvdtjes branden?

En ja, een schijf kan altijd zomaar stuk gaan (SMART data zegt daar wel iets over maar niet alles), en dan kun je de originele software niet meer terugzetten. Bijvoorbeeld als je je laptop uit je handen laat vallen of als de schijf gewoon "vanzelf" kapot gaat, door slijtage, warmte, schokken, productiefouten etc. Ik heb geen oorzakelijk verband met het installeren van Windows 7 gesuggereerd.
Te veronderstellen dat ik zoiets zou suggereren zegt meer over jouw kennis dan over die van mij.

Verder hebben wij het erover dat Windows bij het installeren je de mbr overschrijft (niet andersom), en daarmee dell-specifieke zaken zoals de recovery partitie maar mogelijk ook de diagnostische partitie (indien aanwezig) niet meer kunt benaderen/opstarten.
En die te kunnen benaderen is weer handig bijvoorbeeld in verband met garantie.

niet echt moderator-waardig jouw verhaal

[ Voor 15% gewijzigd door pinockio op 21-11-2009 13:44 ]

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Er is gratis software voorhanden in de meuktracker die standaard bloatware uninstalled wat ie terugvindt op het systeem, alleen ben ik de naam vergeten.
Dus de software herkent alle rotzooi die standaard wordt meegeleverd bij bv Dell, HP etc etc, je krijgt een lijst te zien wat ie allemaal ziet en vraagt of je die allemaal in 1 keer wilt verwijderen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik weet niet wat voor spookverhalen jullie allemaal gehoord hebben, maar een harddisk die 'zomaar' stuk gaat omdat je er een niet-bijgeleverde versie van Windows op zou zetten. Of een MBR die een standaard windows install vernaggelt?
Je zit er even wat naast, Verwijderd in "[Vista] Nieuwe laptop. Direct Formateren?" heeft spookverhalen gehoord en heeft blijkbaar nog niet zelf gezocht naar relevante informatie. Als iemand zonder kennis begint, dan moet je een "better safe than sorry" aanpak volgen en dus zorgen dat die persoon altijd terug kan, of beter nog, gewoon tevreden moet zijn met wat er op staat.

Alleen upgraden als je er een reden voor hebt, lijkt me het devies in dit geval :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:24
Staat dat er? Nee dus, ik zei een standaard Windows installatie die een custom MBR vernaggelt.
'k heb in m'n leven ook al heel wat laptops geinstalleerd, maar deze twee had ik nog niet eerder gehoord. 'k heb laatst voor zowel mijn vrouw als mijn moeder een nieuwe (met Win Vists 32-bits uitgeruste) laptop voorzien van een 64-bits versie van Windows 7 en daarbij gewoon alle bestaande partities verwijderd (incl. recovery).
Het gaat er juist om dat er reacties waren dat je rustig een andere Windows kunt installeren ómdat er nog een recovery-partitie op staat. In veel gevallen werkt die daarna dus niet meer goed.
Wel heb ik eerst via de Vista installatie een set met recovery DVD's gemaakt. Mocht er om wat voor reden dan ook teruggegaan moeten worden naar de oorsponkelijke installatie, dan is dat mogelijk.
Daar gingen onze reacties dus ook over, eerst recovery-dvd 's maken met de software van de fabrikant en dan pas gaan prutsen.
Pagina: 1