• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-05 08:21
Ik weet niet meer echt waar het bij mijn PC aan kan liggen. Ik heb al een lange tijd last van random reboots met random BSOD's. Zowel in spellen als in windows. Het is niet gekoppeld aan een specifieke handeling, daarom is het probleem ook zo moeilijk te lokaliseren. Ik heb dit probleem in zowel Vista als windows 7.

Het geheugen is al vervangen (van 4x1 naar 2x2).
De videokaart is veranderd van 3850 naar 4850. Dit gaf geen verbetering
Memtest geeft geen fouten
Prime 95 geeft soms snel een fout op 1 (soms 2) willekeurige core(s) van de processer, soms draait het 6 uur. Bij default bios instellingen werkt het goed.
Instellingen in BIOS veranderd van alles default naar handmatig en ook overklok. Dit maakt niet uit, problemen blijven komen.

Het systeem:
Coolermaster m520 voeding
Asus P5KR
q6600
2x2 GB Corsair 8500C5
Sapphire 4850 512 MB
Windows 7 (op het moment)
2x seagate 250 gb Raid 0 (500GB)
Bluetooth dongle
Creative SB Audigy 2 ZS
diskettestation
Pioneer DVD brander

Ik zit te denken aan de voeding of het moederbord...

Misschien heeft iemand een tip of een programma waar meer mee te testen valt?

Verwijderd

Nollekeuh schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 20:20:

Prime 95 geeft soms snel een fout op 1 (soms 2) willekeurige core(s) van de processer, soms draait het 6 uur. Bij default bios instellingen werkt het goed.

Misschien heeft iemand een tip of een programma waar meer mee te testen valt?
Dit lijkt me je uitgangspunt, als het wel werkt met default instellingen, dan doe je dus aanpassingen waar je systeem niet blij van wordt. ;)

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Prime95 is al iets verouderd, je zou eventueel Intel Burn Test kunnen gebruiken.

Bij een Asus mobo kan je altijd Asus PC Probe II gebruiken om temperaturen en voltages in het oog te houden, SpeedFan werkt ook goed, ook op andere mobo's, en als alternatief kan je ook nog HWMonitor gebruiken :)
Bij default bios instellingen werkt het goed.
Eens met dreee, wellicht zet je wat verkeerde instellingen...
Prime 95 geeft soms snel een fout op 1 (soms 2) willekeurige core(s) van de processer, soms draait het 6 uur.
En wellicht heeft het met instellingen rond je CPU te maken als ik dit lees :)
Overigens al een BIOS update gedaan ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Nollekeuh
Nee, met default instellingen crashed het juist ook, prime95 werkt dan goed. (net ook weer, met 0x0000003b) Ik probeer te zeggen dat als ik de instellingen handmatig instel (mbt het geheugen) het ook fout gaat (soms met errors op bepaalde workers in prime95, soms ook niet, dit zal zeker aan de instellingen liggen).

Mijn idee was vroeger juist altijd dat ik het geheugen handmatig moest instellen voordat mijn systeem goed kon werken (ivm het overklokgeheugen).

Dit is juist de willekeurigheid waardoor ik het probleem niet kan lokaliseren.
Het systeem heeft goed gewerkt totdat ik het geheugen had uitgebreid met 2 GB naar 4x1, hierna vervangen door 2x2. Dit wil nog niet helpen. Instellingen m.b.t. het voltage op de NB, geheugen, processor heb ik geprobeerd zoals aangegeven op de corsair website.

[ Voor 27% gewijzigd door Nollekeuh op 28-05-2009 20:44 ]

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-05 14:05
bios van het moederbord eens flashen naar nieuwste versie ?

• Nollekeuh
Ghostface9000 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 20:45:
bios van het moederbord eens flashen naar nieuwste versie ?
laatste versie...

Verwijderd

Welke handelingen uit de troubleshooter heb je nog meer geprobeert? Overklokken lijkt me geen optie bij het oplossen van willekeurige BSOD's. Ik lees niets over testen met je geheugen betreft configuraties, zoals één latje eerst testen en andere geheugenbanken gebruiken.

Een voor de hand liggend doel lijkt me nu iig prim95 stabiel te krijgen, vroeger was dat 12 uur, ik ben meer voor 24 uur of nog langer. Zelfs dit geeft geen garantie dat je geen willekeurige BSOD's meer krijgt.
Het probleem kan ook geheel ergens anders liggen (ik noem maar wat, voeding, kabels), en je systeem zou buiten prime95 gewoon stabiel kunnen zijn.

BSOD's wijzen meestal wel naar geheugen en/of chipset fouten.
Memtest geeft geen fouten, Prime95 wel, zoek uit waar dat aan ligt. Jij hebt het over je geheugen. ;)

• Nollekeuh
Prime95 geeft nu ook geen fouten. Dat is dus het vervelende, geen fouten vanuit de testprogramma's, wel random BSOD's

Als ik forums door zit te nemen op internet krijg ik toch het idee dat het aan de instellingen moet liggen mbt het geheugen.

• Nollekeuh
Ik heb nu het ram weer op vaste instellingen gezet die juist zijn volgens de EPP tabel. Overigens heb ik tot nu toe alleen 0x0000003b gehad. Het gebeurt tijdens internetten wat mij doet denken dat het wel aan het werkgeheugen moet liggen.

• Nollekeuh
Het is tot nu toe 3 keer gebeurd tijdens het terugzetten van mijn backup over het netwerk (intensief gebruik netwerkadapter). De pc blijft dan even hangen en dan een BSOD. Ik lees ergens iets over een microsoft driver voor de netwerkkaart die uitgedeeld is via windows update en niet goed werkt.

• Nollekeuh
Dit is een interessant artikel mbt mijn probleem:

http://edn.embarcadero.com/article/30362

Verwijderd

Nollekeuh schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 13:58:
Ik heb nu het ram weer op vaste instellingen gezet die juist zijn volgens de EPP tabel. Overigens heb ik tot nu toe alleen 0x0000003b gehad. Het gebeurt tijdens internetten wat mij doet denken dat het wel aan het werkgeheugen moet liggen.
Dan moet je je modules eens testen (1 voor 1) met memtest. en is 0x000003b het enigste dat je ziet? Staat er niks bovenaan, verwijzing naar een bestand?

Groeten,
ProBo

• Nollekeuh
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 15:55:
[...]

Dan moet je je modules eens testen (1 voor 1) met memtest. en is 0x000003b het enigste dat je ziet? Staat er niks bovenaan, verwijzing naar een bestand?

Groeten,
ProBo
Jawel naar afd.sys. Dit duidde op een probleem met de netwerkkaart driver. Deze vervangen door een andere en de 0x0000003b is niet meer gekomen. Ik neem aan dat dit tot nu toe is opgelost.
Pagina: 1