Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

voeding maakt hoog tonige piep

Pagina: 1
Acties:

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Gisteren is mijn nieuwe kast voor mn oudere computer toegekomen + wat extra ventilatoren.
Ik heb zojuist alles geherinstalleerd in de kast, met 3 nieuwe ventilatoren en een nieuwe cpu heatsink.

sinds dat ik hem weer heropstart krijg ik uit de voeding een heel hoge piep, mn moeder kan de frequentie zelfs niet meer horen. ( is te horen vanaf 4 meter )
en dit is alleen als hij aanstaat. Mijn pc heeft maar maximaal 280W nodig en het is een 400W tybotech voeding.

Ik heb wel onlangs de voeding opengedaan en de ventilator erin volledig ontstoft en ook sommige plekken met een doekje vrijgemaakt van stof.

Wat zou nu het probleem kunnen zijn? om toch zeker te weten of er technisch niets defect is...

specs:

CPU :Pentium 4 630 @ 3ghz
mobo: Abit SG80 µATX
GPU : Geforce 6200
PSU : Tybotech 400Watt
HDD : seagate barracuda 200GB 7200rpm

[ Voor 17% gewijzigd door egonolieux op 28-05-2009 20:24 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:37
Fluitend spoeltje in de voeding denk ik.

Als je het ding kunt localiseren (wel oppassen, kan hoge spanning op sommige onderdelen staan) kun je er een drupje lijm ofzo op doen, zodat hij niet meer kan fluiten / trillen

Zoek eens op "coil whine" als je meer info wil over dit 'probleem'

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Trillende condensator of spoel waarschijnlijk, oplossing een beetje niet geleidende lijm erop zodat die niet meer kan trillen. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Coil whining, google maar eens hierop; probeer ook eens Ati tray tools te runnen (renderer) als het goed is geeft deze dan een nog ergere piep...

Is het zoiets?? http://www.youtube.com/watch?v=C4d23F2jehQ

Oplossing: Voeding RMA!

-- Edit: Spuit 12 --

[ Voor 46% gewijzigd door Neodymium op 28-05-2009 20:16 ]

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 15:01

Rmg

vast een resonerende spoel, je kan de spoel proberen te vinden en er wat lijm met een lijmpistool opdoen

*iets met topics openlaten staan, lezen en dan pas reageren :+

[ Voor 24% gewijzigd door Rmg op 28-05-2009 20:20 ]

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-11 18:00
Jammer dat je de voeding open hebt gedaan. Anders is tybotech echt een super merk als het op rma aankomt.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Luukland schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 20:15:
[...]

Coil whining, google maar eens hierop; probeer ook eens Ati tray tools te runnen (renderer) als het goed is geeft deze dan een nog ergere piep...

Is het zoiets?? http://www.youtube.com/watch?v=C4d23F2jehQ

Oplossing: Voeding RMA!

-- Edit: Spuit 12 --
de piep is echt veeel hoger

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Nock372 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 20:23:
Jammer dat je de voeding open hebt gedaan. Anders is tybotech echt een super merk als het op rma aankomt.
er zaten gigantische stofvlokken in, want mn vorige kast had geen stiffilters en is in geen 3 jaar uitgekuist, het was wel nodig. ik heb het gepiep trouwens pas na een week opgemerkt nadat ik hem open heb gedaan.

& rma kan ik zeker niet meer doen aangezien het systeem ouder dan 3 jaar is, en bij aankoop was het al een volledige computer, niet zelf samengesteld dus.

[ Voor 15% gewijzigd door egonolieux op 28-05-2009 20:30 ]

• maltesersnoepie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-11 09:50
Ik heb dit probleem laatst gehad met een een seasonic s12-430 watt voeding. Ik heb er dus best veel over gelezen en ook gelezen dat er 2 trucjes zijn om het electrische onderdeel te vinden dat het zoemgeluid voortbrengt.

1 met een kartonnen of plastic koker aan je oor luisteren zodat je duidelijk kunt aangeven welk onderdeel het geluid maakt.
2 de onderdelen 1 voor 1 aanraken met iets niet geleidends als de frequentie/amplitude van het geluid veranderd is dat waarschijnlijk het zoemende het onderdeel.

Nou nu hoe het in de praktijk ging. Ik heb mijn voeding opengemaakt en het was duidelijk dat het geluid daar uit kwam. Maar met name als ik hdtune of atitool/ prime 95 deed was het best merkbaar.

Om precies te horen welk onderdeel het was is nog niet zo gemakkelijk gebleken ik heb een uur ongeveer het onderdeel proberen te vinden, maar het geluid is zo hoog en relatief zacht en er zitten heel veel componenten bij elkaar waardoor het nog niet zo makkelijk is. Het geluid lijkt gewoon uit een bepaalde hoek van de voeding te komen maar preciezer kan ik het niet zeggen. Ik heb alle onderdelen die ik kon zien/aanraken aangeraakt met een rubberen staafje maar ook zo merkte ik niet welk onderdeel het was.
Het geluid kan ook uit een transformator komen daar helpt lijmen weinig.

Omdat ik de 12 cm fan die normaal onderaanzit los had gekoppeld en ik tijdens het testen de voeding moest belasten had ik tijdelijk een andere fan erop gelegd. Dan kon ik 1 minuut luisteren en dan was de voeding al iets van 70 graden aan het koellichaam dan legde ik de fan er weer een minuut op.

Nouja ik heb het onderdeel na lang zoeken niet kunnen localiseren, misschien was het de trafo, misschien kon ik er niet bij maar heb naar mijn gevoel bijna alles aangeraakt/beluisterd.

Ten einde raad heb ik iets van 6 staafjes hot glue totaal op alle spoelen/kleine onderdeeltjes gedaan.

Maar het was tijdsverspilling geweest het irritante gezoem bleef. Uiteindelijk heb ik de voeding in een andere pc gedaan waar herrie niet zoveel uitmaakt en in mijn eigen hoofdpc een stillere voeding.

Dus kortom, Hot glue kan (denk ik) goed helpen als je het onderdeel kunt vinden, kunt zien en erbij kan. Maar als je de voeding kan inleveren en eentje krijgen die niet die herrie maakt zou ik daar zo voor gaan. Het kost ook best veel tijd het gezoek, en als je pech hebt kom je geen meter verder.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
maltesersnoepie schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 20:36:
Ik heb dit probleem laatst gehad met een een seasonic s12-430 watt voeding. Ik heb er dus best veel over gelezen en ook gelezen dat er 2 trucjes zijn om het electrische onderdeel te vinden dat het zoemgeluid voortbrengt.

1 met een kartonnen of plastic koker aan je oor luisteren zodat je duidelijk kunt aangeven welk onderdeel het geluid maakt.
2 de onderdelen 1 voor 1 aanraken met iets niet geleidends als de frequentie/amplitude van het geluid veranderd is dat waarschijnlijk het zoemende het onderdeel.

Nou nu hoe het in de praktijk ging. Ik heb mijn voeding opengemaakt en het was duidelijk dat het geluid daar uit kwam. Maar met name als ik hdtune of atitool/ prime 95 deed was het best merkbaar.

Om precies te horen welk onderdeel het was is nog niet zo gemakkelijk gebleken ik heb een uur ongeveer het onderdeel proberen te vinden, maar het geluid is zo hoog en relatief zacht en er zitten heel veel componenten bij elkaar waardoor het nog niet zo makkelijk is. Het geluid lijkt gewoon uit een bepaalde hoek van de voeding te komen maar preciezer kan ik het niet zeggen. Ik heb alle onderdelen die ik kon zien/aanraken aangeraakt met een rubberen staafje maar ook zo merkte ik niet welk onderdeel het was.
Het geluid kan ook uit een transformator komen daar helpt lijmen weinig.

Omdat ik de 12 cm fan die normaal onderaanzit los had gekoppeld en ik tijdens het testen de voeding moest belasten had ik tijdelijk een andere fan erop gelegd. Dan kon ik 1 minuut luisteren en dan was de voeding al iets van 70 graden aan het koellichaam dan legde ik de fan er weer een minuut op.

Nouja ik heb het onderdeel na lang zoeken niet kunnen localiseren, misschien was het de trafo, misschien kon ik er niet bij maar heb naar mijn gevoel bijna alles aangeraakt/beluisterd.

Ten einde raad heb ik iets van 6 staafjes hot glue totaal op alle spoelen/kleine onderdeeltjes gedaan.

Maar het was tijdsverspilling geweest het irritante gezoem bleef. Uiteindelijk heb ik de voeding in een andere pc gedaan waar herrie niet zoveel uitmaakt en in mijn eigen hoofdpc een stillere voeding.

Dus kortom, Hot glue kan (denk ik) goed helpen als je het onderdeel kunt vinden, kunt zien en erbij kan. Maar als je de voeding kan inleveren en eentje krijgen die niet die herrie maakt zou ik daar zo voor gaan. Het kost ook best veel tijd het gezoek, en als je pech hebt kom je geen meter verder.
Het kan zijn dat dit geluid er al een jaar is, het is me gewoon pas opgevallen toen ik mijn pc met mijn nieuwe cpu koeler opstartte. Ik had namelijk de stock koeler pentium 4 LGA775 die zo luid als een stofzuiger was.

Mijn computer stond ook altijd onder mijn bureau. Dus mischien heb ik het al die jaren niet gehoord want zelfs bij de eerste 2 keer opstarten met mijn nieuwe cpu koeler merkte ik het niet.
ik ben er pas achtergekomen toen ik met mijn hoofd, bij wijze van spreken, bijna in de kast hing om mn kabels te schikken.

Is die piep dan schadelijk voor de rest van mijn onderdelen? of is het dan gewoon niets meer dan een los component van mn voeding zelf die een piep veroorzaakt?

• Neodymium
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

egon088 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 20:55:
[...]

Het kan zijn dat dit geluid er al een jaar is, het is me gewoon pas opgevallen toen ik mijn pc met mijn nieuwe cpu koeler opstartte. Ik had namelijk de stock koeler pentium 4 LGA775 die zo luid als een stofzuiger was.

Mijn computer stond ook altijd onder mijn bureau. Dus mischien heb ik het al die jaren niet gehoord want zelfs bij de eerste 2 keer opstarten met mijn nieuwe cpu koeler merkte ik het niet.
ik ben er pas achtergekomen toen ik met mijn hoofd, bij wijze van spreken, bijna in de kast hing om mn kabels te schikken.

Is die piep dan schadelijk voor de rest van mijn onderdelen? of is het dan gewoon niets meer dan een los component van mn voeding zelf die een piep veroorzaakt?
Ja de piep kan schade veroorzaken... Ik heb wel eens zelf meegemaakt dat de speakers rond mijn pc, mee begonnen te resoneren, waardoor het geluid nog heviger werd, wat kan leiden tot kapotte speakers... Resonantie is uberhaupt al gevaarlijk (google maar eens op Tahoma bridge)... Conclusie; Ja het kan schade aanbrengen, maar alleen in heeeeeel extreme gevallen... Ondanks dat blijft het wel zo dat het geluid ENORM irritant is...

[ Voor 4% gewijzigd door Neodymium op 28-05-2009 21:04 . Reden: Irritant geluid ]

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
dus het beste is naar het component zoeken dat het gepiep produceert, en er van die speciale lijm opdoen om schade te voorkomen?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Voeding gaat er niet van kapot en hoe trilling van een spoeltje bij de speakers moet komen is me ook niet duidelijk. Ja of je moet een microfoon op de PC aan sluiten en die bij de voeding neer leggen. Maar anders komt het geluid volgens mij nooit door de speakers. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
het gepiep is eigenlijk niet storend, ik hoor het pas op een meter afstand zonder obstakels in de weg als ik me concentreer om te luisteren. het is alleen goed te horen als ik mn oor tegen de voeding leg of er echt vlakbij ben.

• Neodymium
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

-The_Mask- schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:29:
Voeding gaat er niet van kapot en hoe trilling van een spoeltje bij de speakers moet komen is me ook niet duidelijk. Ja of je moet een microfoon op de PC aan sluiten en die bij de voeding neer leggen. Maar anders komt het geluid volgens mij nooit door de speakers. ;)
Zoals ik al zei heb ik zelf hetzelfde meegemaakt, en in combinatie met mijn X-530 (jaha de speakerset waarmee je duitse radio kan ontvangen 's nachts als je 'm heel zacht zet), werd het geluid van deze piep echt wél versterkt... Erg irritant, en volgens mij kan dat nooit goed zijn voor de speakers...

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Ik denk dat het uiteindelijk toch een coil whine is, want als ik mn computer zwaarder belast word de piep heviger (oa ATItool). Dit geldt voor zowel CPU als GPU. Als ik scroll met mn muis dan wordt het gepiep soms ook harder.

Ik heb ook gelezen dat de coil whine niet per se een "lagere" toon als mijn piep moet hebben (in de meeste filmpjes was de piep lager dan bij mij).

Ik ga nu proberen uit te zoeken welk onderdeel verantwoordelijk is voor de piep, en daarna als ik het gevonden heb met wat lijm bedekken zoals jullie me zeiden.

Nog wel een vraagje: is de lijm van een gewoon lijmpistool goed? Want ik weet niet of die wel geleidend is.

[ Voor 186% gewijzigd door egonolieux op 30-05-2009 12:30 ]

• maltesersnoepie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-11 09:50
Volgens mij is dat gepiep niet schadelijk voor je componenten, maar het kan voor sommigen afhankelijke van de frequentie/amplitude wel heel storend zijn.

Voor mij was het storend. De voeding deed het verder prima heel goede voltages en de fan en fanregelaar was heel stil.

Hot glue is niet geleidend het bewijs daarvan is dus dat ik best veel in mijn voeding heb gespoten op alle componenten en ook op de printplaat en er is totaal geen verschil in eigenschappen te bemerken.

Als je er zelf geen last van hebt van dat geluid dan lijkt me dat er geen reden is om er iets aan te doen, Als je het storend vind probeer dan eerst het betreffende onderdeel te vinden. Bedenk dat je daarvoor de voeding open moet maken en moet laten functioneren en daarbij moet oppassen dat je geen componenten (met name daar waar netspanning opstaat/ met je lichaam aanraakt.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Ik heb er wat hot glue op gedaan maar het heeft blijkbaar niet geholpen. Zojuist heb ik mijn computer terug onder mijn bureau gezet, en ik moet zeggen dat ik het geluid bijna niet hoor. Alleen als mn kamer volledig stil is en als het van een meter afstand is kan ik het nog heel stil horen.

Ik ben dus niet vanplan om er nog verder aan te prutsen want ik heb er toch bijna geen last van, toch bedankt iedereen voor informatie :)
Pagina: 1