Halogeen trafo 20watt, belasten met 10watt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Ik moet een transformator vervangen. Het gaat om halogeen verlichting, 2 spotjes van elk 5Watt, 10Watt totaal dus.

Nu heb ik hier nog zo'n elektronisch trafootje speciaal voor halogeen verlichting liggen, maar die gaat eigenlijk van 20 tot 60Watt. Kan ik deze trafo wel gebruiken? Wat kan er eventueel fout gaan?

Laat maar, gewoon het zaakje aangesloten en het lijkt het prima te doen...........

[ Voor 12% gewijzigd door kaajee op 28-05-2009 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 23:43

AlexanderB

7800 rpm

werkt, maar je loopt het risico dat je lampen sneller slijten, omdat (in ieder geval de simpele) transformators de spanning iets inzakt onder belasting, en met te lage belasting --> iets hogere spanning --> lampen slijten iets sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-05 19:57

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@hierboven;
Het is een electronisch trafotje (een geschakelde voeding dus). Die hebben doorgaans niet al te veel overspanning als ze wat minder worden belast.
Maar je hebt wel een punt... Misschien dat sommige modellen dat wel hebben.

Bij m'n schoonpa een keer een situatie gehad waar een voeding (trafo model) 4 halogeenlampjes van 10 Watt voedde.
Elke paar weken was er wel 1 stuk en als hij te lang wachtte met vervangen ging er een soort self-destruction lopen, want de anderen volgden dan al snel, omdat bij elk lampje wat stuk ging de spanning omhoog ging.
Een keertje meten: 15Volt, met 4 lampjes belast en 18 Volt zonder belasting. :X
Uiteindelijk heb ik (stoute ik) een doodnormale dimmer (je weet wel, zo'n sinus snijder) voor die trafo gezet, multimeter aan de 12 V output van de trafo, geregeld tot er 11,5 volt de output stond. Nooit meer problemen gehad, dimmer weggemoffeld boven de keuken, en klaar. :+
Dit kan je _niet_ doen met geschakelde voedingen... Die gaan heel wijs lopen knipperen dan. :+

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 29-05-2009 01:07 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 23:43

AlexanderB

7800 rpm

geschakelde voedingen hebben dr eigenlijk ook geen last van, puur de transformators (niet voedingen eigenlijk) die dat doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:24
Zo'n elektronisch halogeen-trafotje heeft een minimale belasting omdat het een el-cheapo geschakelde voeding is: bij onbelastte toestand heb je een erg grote rimpel (geschakelde voeding zal als het ware pakketjes energie verpompen, en onbelast is een pakketje energie al genoeg om boven de gewenste uitgangsspanning te komen). Wellicht is de gemiddelde spanning wel nog correct, en een gloeilamp gaat voornamelijk stuk door (temperatuursgerelateerde) slijtage, dus ik denk niet dat het de levensduur van je lampen veel zal verminderen, maar je elektronisch trafotje zal wel serieus afzien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
naftebakje schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 10:17:
...........maar je elektronisch trafotje zal wel serieus afzien.
Met als gevolg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mogelijke oververhitting, meer kernverliezen etc?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:24
Met ^, er zit een kans in dat je trafotje heel wat sneller stuk is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1