Touchscreen huis interface maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Hallo, aangezien ik de laatste tijd toch meer dan genoeg vrije tijd heb lijkt het mij een goed idee om maar weer is een (waarschijnlijk veel te ambitieus) project te beginnen. Ik heb het volgende idee:

-Ik koop een simpele geheel passieve computer die ik aansluit op een touchscreen
-Op deze computer sluit ik een interface kaart aan waarmee ik uiteindelijk (hopelijk) zaken als lampen, misschien gordijnen en dat soort dingen kan besturen.
-Ik schrijf een programma in C++ (of een andere programeertaal) waarmee ik dan deze zaken kan besturen

Ik begrijp dat dit vast enorm veel tijd kost, (en waarschijnlijk ook best wel wat geld) maar ik vind het leuk om dit soort dingen te proberen dus dat maakt niet uit. Het probleem is echter dat ik totaal geen ervaring heb met het aansturen van externe zaken, dus hier zal ik zeker hulp bij nodig hebben.
Verder heb ik wel een aardige technische kennis, en kan ik redelijk programmeren maar ook nog niet top (wil het graag beter leren dus ben zeker bereid ook hier veel tijd aan te besteden).

Denken jullie dat bovengenoemd plan te realiseren is? En hoeveel geld zal het bij elkaar ongeveer gaan kosten?

Indien het mogelijk is, weet iemand dan ook de geschikte onderdelen te vinden (de computer en beeldscherm kan ik zelf wel aan komen) of kan iemand mij in de juiste richting sturen, want als ik op site's als conrad.nl kijk zie ik al snel door de bomen het bos niet meer...

Wat ik zelf denk nodig te hebben:
-computer (blijft trouwens altijd aanstaan)
-touchscreen
-iets van een interface kaart
-meuk om alles aan te sturen (zoals schakelaren voor de lampen etc)

Alle hulp is meer dan welkom!

ps: ik wist niet zeker in welke forum categorie dit het beste paste, aangezien er van alles wel wat in zit...

[ Voor 3% gewijzigd door huub8 op 28-05-2009 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767

Neem eens een kijkje op: http://www.elekhomica.nl/ [een voorbeeld, want deze is duuur! zoek op ebay voor specifieke items] voor ideeen en ga eerst eens op zelfonderzoek uit door de te zoeken op "home automation" of "x10".

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 28-05-2009 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutzh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-10-2023
Zat hier laatst ook op te zoeken.

Home automation, je vindt dan wel aardig wat. Dit werkt meestal dmv X10 protocol.

Wat linkjes:
Wikipedia: X10
www.openremote.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Ziet er zeker interesant uit maar ik ben meer opzoek naar niet kant-en-klare modules, omdat deze vaak erg duur zijn en ik het ook wel leuk vind om zelf wat in elkaar te zetten. Dus ik wil graag een eigen besturingssysteem maken en daarmee dan (al dan niet kant-en-klare) modelus aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik denk dat dat zeker mogelijk is; zoek eens op GoT, ik geloof dat ik laatst nog een project zag in Elektronica over het op de com-poort aansluiten van een klik-aan klik-uit systeem, zodat de ontvangers via de pc konden worden aangesloten. Die ontvangers kun je dan direct gebruiken, of ombouwen. Je kan er iig huishoudelijke apparaten mee schakelen.

Dit topic dus:
[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer

[ Voor 10% gewijzigd door MaximusTG op 28-05-2009 19:11 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Op zich hoeft het niet eens veel geld te kosten, je neemt gewoo een EeePC met touch overlay (eBay, 40$), schrijft een programma dat vervolgens serieel kan praten met een microcontroller (3-10 euro, voti.nl), en stuurt daarmee andere microcontrollers wireless/wired aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_O
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-12-2024
Hmm, ik ben de laatste tijd bezig met het ontwerpen van een interface voor Mediaportal, een van de meest bekende HTPC-programma's, dus dat is al aardig in die richting. Even wat advies/tips van mijn kant:

1. Je hebt een computer nodig. Een tip: koop een nieuw ding en ga geen oude PIII ofzo gebruiken. Een mooi Atom/Ion systeem, dat zal qua rekenkracht voldoende zijn. Ook: gebruik hem alleen hier voor. Maak er niet je HTPC of server (alhoewel dat nog zou kunnen) van omdat hij vrij 'kritieke' dingen moet doen (licht, temperatuur..) en als dat crasht word je niet vrolijk.

2. Touchscreen, met de grote vraag: hoeveel en waar? Slechts op één locatie een scherm is misschien niet zo handig als je van daaruit alles wil regelen. Denk daarbij ook aan de afstand van de PC zelf, e.d. Het is belangrijker dan je waarschijnlijk denkt.

3. Aansturing: geen idee. Heb er erg weinig verstand van maar weet wel dat X10 bekend is dus daar zou je eens naar moeten kijken. Ik weet niet wat jij 'kant en klaar' vindt maar X10 zorgt dus voor het koppelen van de schakelingen (zoals licht) aan je TV. Ik weet vrij zeker dat je dat echt niet zelf moet gaan doen/proberen. X10 is ook een protocol dus je koopt geen kant en klare set whatsoever. Kijk er eens goed naar.

4. Software/interface. Tja, je zal waarschijnlijk Windows willen draaien omdat jouw touchscreen, X10 etc allemaal vrij exotisch zijn en dus waarschijnlijk Windows drivers hebben en niet veel meer. Een eigen 'besturingssysteem' schrijven lijkt me en onnodig en veel te complex. Maar wat je wel zelf kan en moet doen: je eigen interface schrijven en ontwerpen. Dit is niet zo moeilijk, kijk maar eens naar Mediaportal. X10 zal al wel wat mogelijkheden bieden qua aansturing vanaf een computer.

Het is dan zaak om die aansturing te regelen door bijvoorbeeld batch-bestandjes. Dan hoef je alleen nog maar een interface te schrijven die al die batch-mogelijkheden mooi aan elkaar knoopt. Mediaportal gebruikt de XML-structuur en die is daar ideaal voor. Heck, ik weet zelfs zeker dat je die interface in Mediaportal kan schrijven. Moet je alleen nog met 'Media'-deel uit de software halen. :+

Systeempje: [MSI P45 Neo2 - Intel C2Q6600@3.2Ghz - OCZ 4GB PC8000 Platinum - Spinpoint F1 750GB - MSI ATi HD4850 - Cooler Master Real Power M620Watt - Antec Solo Piano Black]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Dutch_Razor, dat klinkt echt exact als hetgeen dat ik wil proberen, zou jij mischien nog bepaalde microncontrollers kunnen aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Thijs, ik bedoelde met het besturingssysteem ook niet een eigen OS, maar de zaken waarmee alles bij mij gaat worden aangestuurd (computer, touchscreen etc).
Met kant en klaar bedoel ik van de modules van 150+ euro.
Wat de computer betreft denk ik dat ik wel wat goeds kan vinden (hoeft ook niet veel te doen, is puur alleen voor de aansturing van de apparaten namelijk. Mischien probeer ik er ook wel iets van een afstandsbediening in te integreren zodat je hem van meerdere plekken kan besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
Ik gebruik zelf een PIC 16F628A die een GPIO (general puprose IO, een poort die hoog of laag is) uitlees op een router, om vervolgens de deur open te maken als mijn iPhone is verbonden.

Op zich is dat vrij simpel, als je het goed wilt doen moet je eigenlijk serieel praten, maar aangezien me dat wat te ingewikkeld is gebruik ik gewoon hoog/laag switch,

In principe zou je even kunnen googlen op internet naar zo'n microcontroller die USB ondersteunt, dan kun je gewoon direct via windows met je PIC praten. (mijn probleem was een beetje dat de seriele output van die router nogal vaag is, en er verder weinig over te vinden is)

Op www.picbasic.nl staat een en ander vrij simpel uitgelegd ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Dutch_Razor op 28-05-2009 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Dutch Razor,

Ik heb eens op de website's rond gekeken, en kom nu op het volgende uit:

Een computer met touchscreen met daaraan verbonden een microcontroller die draadloos (hoe?) andere microcontrollers kan aansturen. Deze andere microcontrollers zorgen dan dat als zij een signaal krijgen ze bv de stroom aan/uit zetten voor een lamp.

Echter weet ik nog absoluut niet wat voor onderdelen ik hiervoor nou precies moet hebben en hoe ik hier nou aan kan komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
Het enige probleem is dat standaard wireless communicatiemodules 10 euro per paar kosten (send/receive), dus kom je sowieso op 10 euro per lamp uit. Is het niet handig om dingen bedraad te doen?

Op Picbasic staat volgens mij een voorbeeldje van een set van 10 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Ik kan het voorbeeldje niet vinden, hoe heet het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Ik heb nog eens nagedacht en kan eigenlijk geen reden bedenken waarom ik het niet ook gewoon met IR (dus draadloos) zou kunnen maken, mij idee is namelijk om in de kamer een stuk of 5 ontvangers te plaatsen die dan ieder een groep apparaten aansturen (dichtebij staande lampen etc) zodat ik slechts 5 IR ontvangers ergers hoef te plaatsen waar ze te bereiken zijn door mijn (ik noem het nu maar even zo) "command center" (dus de computer met de bijbehoorde meuk eraan).

Verder las ik ergens ook iets over IF (geloof ik) dat wel "door objecten" heen kan worden ontvangen, weet iemand hier iets van?

edit:
Ik vond zojuist dit:
http://www.bespaarbazaar.nl/klikaanklikuit-p-434.html
Wellicht ook makkelijk te gebruiken (gewoon de koppen vervangen door signalen van mijn computer), maar geloven jullie echt dat hij door objecten heen het signaal ontvangt?

[ Voor 19% gewijzigd door huub8 op 28-05-2009 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik heb toch al eerder in dit topic je naar het bestaande topic over die klik aan klik uit apparaten verwezen?:
MaximusTG schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 19:08:
Ik denk dat dat zeker mogelijk is; zoek eens op GoT, ik geloof dat ik laatst nog een project zag in Elektronica over het op de com-poort aansluiten van een klik-aan klik-uit systeem, zodat de ontvangers via de pc konden worden aangesloten. Die ontvangers kun je dan direct gebruiken, of ombouwen. Je kan er iig huishoudelijke apparaten mee schakelen.

Dit topic dus:
[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer
Dat werkt inderdaad met RF, radiosignalen ipv licht (infrarood).

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Pagina: 1