Afmonteren ptt norm 92 op LSA+ waarom 4 aders over?

Pagina: 1
Acties:

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Zojuist ben ik tegen de volgende situatie aangelopen
Naar een telecom verdeler komen meerdere telefoonkabels welke zijn afgemonteerd op een LSA+ strook. Dit zijn kabels van 5x4x0,5 in ptt norm 88 (dus 5 stergroepen met de bekende kleuren rood, blauw, oranje, wit). Dit past precies gezien er in een LSA+ strook 10x2 aders aangesloten kunnen worden.
Echter een af te monteren grondkabel (norm 92) bestaat uit 6x4x0,5. Dus één stergroep past niet op de strook.

Ik vraag me af
- Waarom een grondkabel een stergroep meer heeft?
- Belangrijker: hoe af te monteren (standaard methode)? Eén extra LSA-strook alléén voor 4 aders is misschien ook weer overdreven...

uitvoeringen van meer en minder aders:
1 x 4 x 0,5 Norm 92
6 x 4 x 0,5 Norm 92
10 x 4 x 0,5 Norm 92

[ Voor 8% gewijzigd door waterwolf op 28-05-2009 16:31 ]

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-03 10:49
Gewoon beginnen bij de eerste aderpaar.Daar zit een rood touwtje draad omheen,daarna degene met de witte touwtje eromheen,daarna degene met de gele touwtje eromheen,dan weer wit,geel wit en als laaste degene met de blauw touwtje.Dat zijn de de touwtjes die om de vier aders heen zitten:dus rood,blauw,orange,wit.

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
vincedd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 16:59:
Gewoon beginnen bij de eerste aderpaar.Daar zit een rood touwtje draad omheen,daarna degene met de witte touwtje eromheen,daarna degene met de gele touwtje eromheen,dan weer wit,geel wit en als laaste degene met de blauw touwtje.Dat zijn de de touwtjes die om de vier aders heen zitten:dus rood,blauw,orange,wit.
Dank je voor je reactie, mij was wel bekend dat er per stergroep een kendraad omheen gewikkeld is, maar dat was niet echt de vraag.

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-03 10:49
Sorry voor mijn slechte lezen dan. Ik gebruik in zilke situaties vaak gewoon een 2e lsa strook om het laatste paartje af te werken.En waarom een grondkabel een stergroep meer heeft zou ik ook geen antwoord op kunnen geven.Misschien moet je eens een kabelfabrikant die vraag stellen.Draka,donné,belden,dat zijn bedrijven die dat soort kabels maken.