Internet delen met ubuntu server

Pagina: 1
Acties:

• Sjoerd85
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-12-2025
Hallo,

Ik heb een vraag over het delen van internet via mijn eigen pc (2de netwerkkaart) naar een pc met daarop ubuntu server,
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de linux machine internet krijgt? ik heb al verschillende configuraties en zoektochten geprobeerd maar dit mocht niet baten.

Verwijderd

Ik begrijp dat je dit hebt:
[Internet]---[PC]---[Ubuntu]

Dan moet je je Ubuntuserver een IP uit dezelfde range (subnet) geven als de 'rechter' interface in je PC, en als default gateway het IP van je PC.
Verder moet je het Internetdelen op je PC regelen, hoe dat moet is afhankelijk van wat daar voor OS op draait.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-03 21:45
Als je op je PC Windows XP hebt draaien kun je onderstaand proberen:

Ga naar Configuratiescherm > Netwerkverbindingen. Selecteer de netwerkverbinding naar Internet EN de verbinding naar Ubuntu server, klik met de rechtermuisknop en zeg "Netwerkbrug maken". Dan wordt Internet doorgelinkt naar je Ubuntu server. Let op: werkt alleen als je PC aan staat.

En anders 'gewoon' zo doen:
code:
1
2
[Internet]-------[Switch/hub]----------[PC]
                     |-----------------[Ubuntu server]

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

ShitHappens schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 17:31:
Als je op je PC Windows XP hebt draaien kun je onderstaand proberen:

Ga naar Configuratiescherm > Netwerkverbindingen. Selecteer de netwerkverbinding naar Internet EN de verbinding naar Ubuntu server, klik met de rechtermuisknop en zeg "Netwerkbrug maken". Dan wordt Internet doorgelinkt naar je Ubuntu server. Let op: werkt alleen als je PC aan staat.

En anders 'gewoon' zo doen:
code:
1
2
[Internet]-------[Switch/hub]----------[PC]
                     |-----------------[Ubuntu server]
Dat werkt natuurlijk alleen als je internet van een router af komt.
is het enkel een modem, dan heb je nog een router nodig ook!

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Sjoerd85
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-12-2025
Bedankt voor de reacties alvast, zal vanavond thuis is kijken of ik eruit kom,

en ja de pc waar het vanaf komt is windows xp,

Het internet komt trouwens vanaf een modem waarachter een wireless router hangt, helaas kan ik het nu even niet anders doen anders had ik wel een kabeltje gelegd rechtstreeks vanaf de router