Ik heb sinds gisteren nieuw geheugen gekocht, weer niet geheel zonder problemen.
In CPUZ wordt het geheugen aangemerkt als zijnde 266mhz geheugen met een CL van 4.
Terwijl in de SPD duidelijk staat dat dit geheugen maximaal 400mzh kan zijn en een bijbehorende CL heeft van 5.

In de bios wordt het geheugen ook goed gezien.

Bij deze instelling krijg ik echt het hoofdbrekens. Hier staat simpelweg geen CL 5 bij, alleen 3,4 en auto. Nu vraag ik me af, is dit een tekortkoming van het moederbord? de bios? of toch de ram latten?
Dat laatste geloof ik echt niet. Mocht het wel aan biosinstellingen liggen voor hoever kan dit problemen geven met de werking van Windows?
Ik heb een tijdje terug de bios zonder problemen geflasht naar versie 1.6.
Onder Win XP x64 wordt de 4GB zonder problemen getoond.
Onder Win XP x32 wordt er maar 3GB gezien (=bekend)
De print-screens zijn gemaakt vanuit Win XP x64.
Systeeminformatie:
- Windows XP Prof. UK x32 / Windows XP Prof. UK x64 (Dualboot)
- Moederbord type Asrock 4core1333 ViiV. Specs geven aan "Supports Dual Channel DDR2 800/667/533 x 4 DIMM slots, with max. capacity up to 8GB"
In CPUZ wordt het geheugen aangemerkt als zijnde 266mhz geheugen met een CL van 4.
Terwijl in de SPD duidelijk staat dat dit geheugen maximaal 400mzh kan zijn en een bijbehorende CL heeft van 5.

In de bios wordt het geheugen ook goed gezien.

Bij deze instelling krijg ik echt het hoofdbrekens. Hier staat simpelweg geen CL 5 bij, alleen 3,4 en auto. Nu vraag ik me af, is dit een tekortkoming van het moederbord? de bios? of toch de ram latten?
Dat laatste geloof ik echt niet. Mocht het wel aan biosinstellingen liggen voor hoever kan dit problemen geven met de werking van Windows?
Ik heb een tijdje terug de bios zonder problemen geflasht naar versie 1.6.
Onder Win XP x64 wordt de 4GB zonder problemen getoond.
Onder Win XP x32 wordt er maar 3GB gezien (=bekend)
De print-screens zijn gemaakt vanuit Win XP x64.
Systeeminformatie:
- Windows XP Prof. UK x32 / Windows XP Prof. UK x64 (Dualboot)
- Moederbord type Asrock 4core1333 ViiV. Specs geven aan "Supports Dual Channel DDR2 800/667/533 x 4 DIMM slots, with max. capacity up to 8GB"
[ Voor 5% gewijzigd door Snowwie op 28-05-2009 15:06 ]