Phenom II X4 955 hoge temperaturen

Pagina: 1
Acties:

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-01 21:02
Heb sinds een paar dagen een nieuwe PC met Phenom II X4 955 BE processor en op zich loopt hij wel goed maar de temperaturen lijken wat aan de hoge kant. Hij wordt gekoeld door een Noctua NH-U12P koeler waarbij de ventilator de lucht richting de outtake fan blaast (zie onderstaand plaatje)

Afbeeldingslocatie: http://img14.imageshack.us/img14/2286/nhu12pairflowoptions.png

De kast is een Coolermaster Sileo 500 met 1x intake fan op 800 RPM en 1x outtake fan op 800 RPM. De voeding zit bovenin gemonteerd (CoolerMaster SilentPro 600).

Met Cool 'N Quiet ingeschakeld is de CPU temperatuur zo'n 35 graden, zonder Cool 'n Quiet zo'n 46/48 graden (weinig last). Onder volle belasting schiet de temperatuur al snel omhoog naar zo'n 72 tot 73 graden. Dit lijkt me erg hoog als ik zie dat AMD zegt dat ie maximaal 62 graden mag worden

Ter illustratie:

Cool 'N Quiet (idle)
http://www.imagebam.com/image/9723c637163912
Last
http://www.imagebam.com/image/107eea37163945

Ik heb eerder al een DVD'tje omgezet waarbij de processor toch wel 3 uur vol belast is en de computer is niet gecrashed. Voor de rest draait het systeem stabiel. Andere componenten zoals de harde schijf en grafische kaart laten nauwelijks een temperatuurstijging zien onder hoge CPU load. De lucht die uit de outtake komt voelt niet warm aan

Ik zit te denken aan twee mogelijkheden, of de temperatuur sensor is gaar of de koeler is niet helemaal goed gemonteerd (heb 'm zelf er niet opgezet, dat heeft de PC bouwer gedaan).

Suggesties?

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 16:39
of de koeler goed vast zit kan je snel controlleren door even te voelen.
de NH-U12P zit normaal strak vastgedraaid, als deze dus enige beweging geeft is er iets niet in orde....

voel ook even aan de koeler hoe warm deze word en laat ons de bevinding weten!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
prOnorama2 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 14:33:
Ik zit te denken aan twee mogelijkheden, of de temperatuur sensor is gaar of de koeler is niet helemaal goed gemonteerd (heb 'm zelf er niet opgezet, dat heeft de PC bouwer gedaan).
Niet denken, gewoon zelf doen! pc boer zal wel teveel koelpasta gebruikt hebben of iets dergelijks waardoor er wel geleiding is, maar onder hoge temps het slechter wordt.

Dus check het zelf, weet je meer :)

Get Airflow, save the world.

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-01 21:02
Yeseterror schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 15:40:
of de koeler goed vast zit kan je snel controlleren door even te voelen.
de NH-U12P zit normaal strak vastgedraaid, als deze dus enige beweging geeft is er iets niet in orde....

voel ook even aan de koeler hoe warm deze word en laat ons de bevinding weten!
Er zit wel een klein beetje speling in maar niet echt veel (ik ga er niet aan lopen rukken natuurlijk).
Na een half uur Prime95 stress test wordt de koeler helemaal niet warm. Je kan er makkelijk je hand tegenaan houden. De lucht die uit de 4 gaten bovenop geblazen wordt is ook koel te noemen. Temperatuur was max. 72 graden.

http://www.imagebam.com/image/2e2f4f37189904

Ik vergat er nog bij te vertellen dat in eerste instantie de koeler met een Ultra Low Noise Adapter zat aangesloten maar toch draaide de fan helemaal niet, misschien kreeg ie niet genoeg volts of zo (ik vond 'm wel érg stil lol). De koeler was toen wel heet geworden (BIOS gaf ook 75 graden in idle aan tegen 45 graden nu), dus die ULNA adapter heb ik heb ik toen maar tussenuit gehaald en nu draait de koeler gewoon op de max. 1350 RPM (en hij is nog steeds behoorlijk stil).

• Wannial
ik heb deze koeler nu ook op een 955 zitten en word bij mij op 3.6Ghz maximaal 50 graden.
sluit de ventilator eens aan op de fan header op je moederbord! dan word de snelheid automatisch geregeld :-)

bij mij is het koelelement onder deze omstandigheden ook erg koel, je kan er zo je hand op houden, zou je denken dat hij idle bezig is.

bij mij zit er echt amper beweging in, controleer sowieso even of alle boutjes goed aangedraaid zijn :-)

en heb je de koeler zelf geplaatst? zit er misschien niet TE veel koelpasta tussen?
bij mij zit er zomaar een rijstkorreltje tussen die goed uitgesmeerd is.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-01 22:29

Matis

Rubber Rocket

Het vreemde is dat met QnQ zoveel lager is idle dan zonder QnQ ingeschakeld. Daarnaast is de 73 graden wel aan de hoge kant. Als je de zijkant van je kast open houdt e.d. scheelt dat dan.

Ik denk dat je heatsink niet goed aansluit of je pasta niet netjes verdeeld zit over de processor.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-12-2025

Millennium

Bug free !!!

Mijn Phenom II X4 955 BE @ stock haalt de 59 graden na 15 minuten Prime95.
Het rare is dat Asus Q-Fan dit wel ok lijkt te vinden aangezien mijn Zalman nog niet op de max. 2200 RPM draait. Echter met de maximum temperatuur van 62 graden door AMD aangegeven, komt dit akelig dicht in de buurt.

Rampen bak 2004

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
prOnorama2 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 18:40:
Je kan er makkelijk je hand tegenaan houden. De lucht die uit de 4 gaten bovenop geblazen wordt is ook koel te noemen. Temperatuur was max. 72 graden.
Dan zit die koeler echt niet goed. Alles boven een graad of 45-50 doet na korte tijd gewoon pijn aan je handen. En zelfs een slechte koeler is slechts 10 graden koeler dan het dingen dat gekoeld moet worden.

Kortom, tenzij het programma waarmee je de temperatuur uitleest niet deugt (gewoon even in BIOS kijken naar de temperatuur) is die koeler niet goed gemonteerd.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-01 22:29

Matis

Rubber Rocket

De temperatuur opgegeven in de specificaties is echt veel te laag. Die temperatuur zetten ze erop om zodat, wanneer je onder die temp blijft, je processor het minste slijt.

Wanneer je die temperatuur overschrijdt dan verkort je waarschijnlijk de levensduur van je CPU, alleen zul je die waarschijnlijk toch nooit tot de dood halen, want ze gaan ongeveer (onder normale omstandigheden) 6 tot 7 jaar mee.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Millennium

Millennium

Bug free !!!

Is eigenlijk te weinig pasta ook een mogelijkheid?
Heb een rijstkorreltje pasta uitgesmeerd met een bankpasje, maar op den duur bleef er veel aan de pas hangen en weinig op de cooler.

Rampen bak 2004

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Te weinig is ook mogelijk, ja.

In de praktijk komt het echt veel vaker voor dat het teveel is, omdat nu eenmaal makkelijker is om er teveel op te doen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Millennium

Millennium

Bug free !!!

kalizec schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 17:23:
Te weinig is ook mogelijk, ja.

In de praktijk komt het echt veel vaker voor dat het teveel is, omdat nu eenmaal makkelijker is om er teveel op te doen.
Heb nu ook mijn DDR3 op 1600Mhz draaien, CPU @ 3200Mhz en haal nu met mijn Zalman cnps8700 NT en max load temp van 66 graden. Wat me aan de hoge kant lijkt als ik de max temps van 50 graden lees hier op het forum. Hoewel Q-Fan nog steeds vind dat dit ok is, koeler draait op 1800rpm ipv de max 2200 RPM, begin ik me toch af te vragen of de koeler wel goed gemonteerd is. Nu weet ik dat bij koelpasta geld minder is beter en herinner me ook nog wel de foto's van CPU met sandwitchspread :+. Maar zou dit een verkeerde montage kunnen beteken (teweinig/teveel pasta). of zijn deze temperaturen normaal voor deze koeler...

Rampen bak 2004

• Wannial
ik haal 50 graden maar dat is dan wel met een Noctua NH-U12P met een paar stevige koelers er op gericht (wel met een kleine overklock naar 3600Mhz)

deze heeft echt een optimale airflow dus de 66 graden maximaal met doe koeler is best normaal.
je zou kunnen proberen je airflow te verbeteren :)

oja, volgens mij draait deze cpu liever met geheugen op 1333Mhz :Y)

• Millennium

Millennium

Bug free !!!

Well @ 1333Mhz de max temp is 64 graden (core temp) ASUS Cpu temp is 59graden. Geen idee of de 62 graden van AMD de core temp bedoelt of de door het mobo gemeten. Maar elke AMD heeft tegenwoordig toch C.O.P? Zo ja denk ik dat het weinig kwaad kan die 64graden @ maximum load.

Rampen bak 2004

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025
Mijne komt nooit boven de 50 uit, met zalman 9700led.

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-01 11:17
De mijne komt niet boven de 48 graden met de Zalman 9500A led, terwijl hij toch is overclocked naar zo'n 3,7 GHz.
In mijn geval heb ik een Antec 900 (eerste editie), waarbij ik de koeler zo heb gedraaid dat hij naar boven blaast.
Hij blaast dus met de 200mm fan (op high speed) mee.
Verder heb ik alle front- en rearfans op medium staan.

• Elconejo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-01 21:34
Ik heb zelf deze koeler gemonteerd op de 955 maar het blijkt ook niet voldoende te koelen:

http://www.alternate.be/h...Details.html?artno=HXLT33

Bij het monteren was het me wel opgevallen dat de aluminium voet rond was, is dit dikwijls zo?

Under load krijgt de cpu 77° met de kast gesloten.
Open case zakt dit naar 64°

Zou m'n CPU hierdoor schade geleden hebben?

Ik ga de koeler eens opnieuw monteren met andere pasta.

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05-2025
@ TS, word de warme lucht wel goed afgevoerd uit de kast, 800RPM is niet bijster veel.
En de koele lucht die de kast in komt ook niet.
Mischien moet je net als Elconejo eens kijken wat de temps doen met de kast open.
Mocht de temp dan zakken, weet je hoe laat het is.

@ Elconejo, bij jou is de airflow ook niet ok.
Het verschil met kast open/dicht is wel erg groot.
Je temps zullen dus zakken als je wat aan de airflow van je kast doet.

[ Voor 56% gewijzigd door kobus71 op 03-08-2009 07:23 ]

• Elconejo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-01 21:34
Ik heb een Mugen 2 gemonteerd met 2 PWM koelers, 1 op de Mugen en 1 er juist na om de warme lucht naar buiten te blazen. Ik heb ook een extra intake fan geplaatst. De case temp is nu (warme kamer) ~10° warmer dan de CPU temp in idle 48°/40°. Bij volle belasting blijft de temp rond de 56° hangen wat zeker goed is aangezien dit vroeger naar de 77° ging.

Ik wilde dit nog even meedelen. Bedankt voor alle hulp.

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:21

jmk

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Dus geen nieuw topic nodig.

Ik heb een Cooler Master Hyper XT3 in een nieuw systeem(2 dagen oud) met een Phenom II 955@stock (3.2 Ghz)

Core:
Idle Temp: 37C
Load Temp: 62+C

Dit is veel te warm. Het kan haast niet aan de airflow liggen, want ik heb deze temperaturen ook met de kast (Antec 300) open. Ik heb een dun laagje pasta gebruikt dat bij de Hyper zat gebruikt. Twijfel of dit niet te weinig was.
Ik ben geholpen door een vriend met het plaatsen van de cooler, het was best moeilijk.

Ik heb even een foto gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://members.tele2.nl/j.m.keur/t.net/NG_PC_CM_XT3_jmk.jpg

De computer is zelf stabiel, ik heb al een paar levels COD4 gespeeld. Onder COD geen hard ventilator lawaai.

Met Prime95 wilde ik zien wat de temperaturen acceptabel bleven, maar niet echt vind ik. De cooler wordt zelf bijna niet warm met aanraken bovenaan. Wel maakt de FAN enorm veel lawaai.

-Kan ik nog iets doen zonder de cooler te verwijderen?
-Andere pasta kopen en erop smeren? Eerst andere pasta schoonmaken met wat keukenrol?
-Had ik de ventitalor aan de andere kant moeten zetten?

Yippie kayak, other buckets!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
heb je je fan blazend naar de acherkant.. dan heb je hem goed..

zitten er veel draden in de weg? ja? dan moet je die eens wegwerken :P

andere pasta kan soms 5c schelen, schoonmaken met alcohol en doekje

ventilator zit goed daar, mits hij naar de achterkant blaast

ja, daag.

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08-2025

Gnermo

All about that bass!

Je hebt de review gelezen op tweakers? In de Sileo kast wordt alles toch wat warmer door het geluidsdempend materiaal..

• jmk

jmk

Gnermo schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 15:02:
Je hebt de review gelezen op tweakers? In de Sileo kast wordt alles toch wat warmer door het geluidsdempend materiaal..
Ik heb een Antec Three Hundred :)

• johnnyvd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-12-2025
Heb zelf ook met meerdere 955 temperatuur problemen.

Idle temps (core) van deze dingen ligt nogal hoog. 40 graden is geen uitzondering en dat met een WC met BIX360 MCP350 en HK3.0.... Komt wel bij dat deze nooit hoger komt dan 50.

Eentje ge-RMA'd naar Afuture zij hebben hem getest en doodleuk aangegeven dat de "72 graden met stock koeler zeer acceptabel is". Tja..

Dus terug gebracht, nieuwe bij CD-romland gekocht.. Zelfde temperaturen, zelfde problemen. Naja!

Zal toch eens die 1333 proberen.

Nvidia GeForce RTX 3080 Ti - Nvidia’s new Ampere leader

Verwijderd

Elconejo schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 19:19:
Ik heb zelf deze koeler gemonteerd op de 955 maar het blijkt ook niet voldoende te koelen:

http://www.alternate.be/h...Details.html?artno=HXLT33

Bij het monteren was het me wel opgevallen dat de aluminium voet rond was, is dit dikwijls zo?

Under load krijgt de cpu 77° met de kast gesloten.
Open case zakt dit naar 64°

Zou m'n CPU hierdoor schade geleden hebben?

Ik ga de koeler eens opnieuw monteren met andere pasta.
Ookal was het een oude post, kijk voor de aardigheid eens bij de specs van beide dingen.

Op de site van de koeler staat staat: "Geschikt voor socket:755, AM2, AM2+"

Vergelijk dat eens met de Phenom II x4 955 socket:

Merk en Type
Merk AMD
Productserie Phenom II X4
Type 955 Black Edition
Eerste prijsvermelding zaterdag 18 april 2009
Technische Specificaties
Socket AM3

• [Remmes]
Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 17:12:
[...]

Ookal was het een oude post, kijk voor de aardigheid eens bij de specs van beide dingen.

Op de site van de koeler staat staat: "Geschikt voor socket:755, AM2, AM2+"

Vergelijk dat eens met de Phenom II x4 955 socket:

Merk en Type
Merk AMD
Productserie Phenom II X4
Type 955 Black Edition
Eerste prijsvermelding zaterdag 18 april 2009
Technische Specificaties
Socket AM3
maar als ik het goedheb is de ring van de socket gewoon hetzelfde als AM2, maar heeft de socket zelf alleen een verschil kwa gaatjes/pinnen no?

ja, daag.

• jmk

jmk

Ik heb dus een Phenom II 955, en een CM Hyper XT3.

Core temps:
63 Graden als ik 3 minuten prime 95 heb draaien. CPU is dan dus 100%
Onder COD MV2 wordt hij niet warmer dan 50 graden. CPU pieken van 70%.
Idle is de de core temp trouwens 30 graden nu. volgens mij is die XT3 niet zo effectief bij hogere CPU%.

Ik ben van plan een Scythe "MUGEN-2" te halen. Zou dat het probleem oplossen?

Ik wil deze 2 dingen bereiken:
-Geen enorm hard stofzuiger effect(zoemen mag best)
-CPU onder de 55 graden met prime95

• [Remmes]
onder 55 graden met prime.. mwah betwijfel ik over

scythe heeft aardig stille fans

ja, daag.

• jmk

jmk

Remmes_NT schreef op maandag 30 november 2009 @ 18:18:
onder 55 graden met prime.. mwah betwijfel ik over

scythe heeft aardig stille fans
Als hij maar veilig onder de 62 graden blijft eigenlijk. En dat er daar van op aan kan.

Ik wil mijn computer gaan gebruiken voor het omzetten van DivX AVI naar iPod Touch MP4. En dan laat ik mijn PC onbeheerd achter. Ik moet er dus van op aan kunnen dat de boel niet doorbrand in mijn afwezigheid/slaap.

• [Remmes]
jmk schreef op maandag 30 november 2009 @ 18:27:
[...]

Als hij maar veilig onder de 62 graden blijft eigenlijk. En dat er daar van op aan kan.

Ik wil mijn computer gaan gebruiken voor het omzetten van DivX AVI naar iPod Touch MP4. En dan laat ik mijn PC onbeheerd achter. Ik moet er dus van op aan kunnen dat de boel niet doorbrand in mijn afwezigheid/slaap.
nou zo veel werk is da tniet echt hoor

ja, daag.

• jmk

jmk

Remmes_NT schreef op maandag 30 november 2009 @ 18:55:
[...]

nou zo veel werk is da tniet echt hoor
Jij weet niet hoeveel series ik volg ;)

EDIT: Ik heb net even een paar afleveringen omgezet. Gaat 10x zo snel als op mijn oude P4 :D
Temp core blijft stabiel op 58 graden. CPU is nog ook 100%
prime95 noemt zichzelf kennelijk niet voor niets een martelwerktuig! >:)

[ Voor 36% gewijzigd door jmk op 30-11-2009 19:54 ]

• wsly075
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-08-2024
Ik heb zelf ook de Phenom II x4 955 met hyper TX 3

Ik heb zelf de koeler onder het blok zitten en deze blaast de lucht boven uit een gat eruit. (zit geen fan op dat gat)

Ik heb voor een intake op 826 RPM en OUTAKE (achter) op 1078 RPM

Als ik bijna niets doe zet ik mijn cpu-fan op 45%-> 1687 RPM, dat is een acceptabel geluidsniveau, alles sneller dan dat vind ik al herrie maken. Ik heb geen kabels ervoor lopen ofzo.

Als me kamer een beetje koel is en Utorrent en WMP staan aan, dan kan ik hem op 45% houden en met mazzel blijft ie dan op de 38.

Als ik wat meer doe gaat de cpu temperatuur naar de 40 toe en in een warme kamer zit hij daar zowieso.
Alsk ga gamen wordt hij op 100% fanspeed (2860) met MOH 47/49 met Black Ops kwam ie tot de 43/44

Maar als ik mijn fan op een iets lager toerental laat draaien (minder herrie) dan komen de temperaturen richting 54/55. Dat is vrij hoog.

Zou ik hier met een andere koeler veel verandering in kunnen brengen? of moet ik kunnen leven met deze voor mijn gevoel hoge temperaturen?

• Grompoe
  • Laatst online: 17:08
55 graden is in principe niks verkeerds mee.
De herrie zou je kunnen opvangen door een andere fan op de koeler te monteren of een geheel andere koeler erop zetten.

Aan de andere kant, als ik aan het gamen ben staat het geluid vaak zo hard dat ik de kast toch niet hoor.

Verwijderd

Hmmm en ik heb een max temp van 58 met de boxed cooler. En idle in idle 30 graden. Ook de 955.

Verwijderd

Met H50 op 1600 rpm hou ik de stock 955BE na 15 min Prime95 netjes op de 40 graden. Idle rond de 27/28 graden. H50 op haast onhoorbare 660 rpm brengt temp naar 57 graden. Werkt erg goed icm 955BE.
Pagina: 1