off topic reageren op off topic vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Alvorens mijn excuses als het een domme of veelgestelde vraag is maar ik kan er niets over vinden.

Het volgende speelt:
Regelmatig wordt er offtopic gereageerd in een topic waar dit niet is toegestaan, of er worden vragen gesteld over posts terwijl dit ook niet is toegestaan (bijv in wat verdient een gemiddelde ICTer of het wat kost mijn systeem topic). Dit zijn in mijn ogen meestal zeer valide vragen, die gesteld worden omdat er iets onduidelijk is of omdat mensen nieuwschierig zijn en er meer van willen weten. Echter laat het topic dit niet toe.

Hoe kan je dit nu oplossen?
Om elke keer een nieuw topic te starten waarin je de vraag toelicht lijkt me niet handig.
Toch reageren kost je een waarschuwing/ban
Ik kan nergens een PM knop vinden.
Wat zie ik over het hoofd? Wat moet ik doen om toch te kunnen reageren op deze mensen zonder een ban te krijgen?

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

thewizard2006 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 12:34:
Ik kan nergens een PM knop vinden.
Bij ons heet dat DM (Direct Message) maar daarvoor moeten beide partijen dit aanzetten via de voorkeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Bedankt, ik heb hem aangezet

maar zoals ik nu begrijp is er geen andere mogelijk behalve de DM? en dat moet dan toevallig die andere persoon ook aan hebben staan.

[ Voor 70% gewijzigd door thewizard2006 op 28-05-2009 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
thewizard2006 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 12:34:
Toch reageren kost je een waarschuwing/ban

Wat zie ik over het hoofd? Wat moet ik doen om toch te kunnen reageren op deze mensen zonder een ban te krijgen?
Dat vind ik lichtelijk overdreven. Voor een offtopic reply krijg je heus geen ban en ook zelden een waarschuwing als de reply enigszins raakvlak heeft met het topic (of voortborduurt op een andere reply in dat topic). Als je nou "out of the blue" de kaasboer gaat zitten groeten in een topic kan je dat een waarschuwing opleveren maar dat is dan ook alles. Mocht een discussie helemaal offtopic gaan dan kunnen moderators een topic afsplitsen of er op wijzen weer ontopic te gaan als een nieuw topic niet lonend zou zijn.
Ik zie het probleem dus niet zo.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Dan verwijs ik je graag door naar het topic Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 9)
Ik heb hiervoor een waarschuwings mail gekregen. Ik snap wel waarom en vind dit ook geen probleem. Ik zag echter geen mogelijk om te reageren op een vraag die mij werd gesteld. En dat vind ik vervelend :)
Maar het probleem lijkt nu opgelost want ik kan gewoon DM's sturen. Bedankt voor de snelle feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

In dat topic wat je nu aanhaalt is dan ook expliciet heel duidelijk aangegeven wat er wel en niet de bedoeling is. Schijnbaar omdat het in het verleden totaal uit de hand is gelopen? Dan is het natuurlijk niet zo heel gek dat je een waarschuwing krijgt als je die regels alsnog overtreedt.

In het algemeen is het allemaal niet zo strikt, zoals RobIII ook al aangeeft.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:35

mace

Sapere Aude

Betreft deze post lijkt mij: thewizard2006 in "Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 9)"

Ik vind het niet zo'n wereldschokkende overtreding. Mail krijgen is ook wat anders dan een OW krijgen, het lijkt me niet dat je een OW aan je broek hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mace schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 13:09:
Betreft deze post lijkt mij: thewizard2006 in "Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 9)"

Ik vind het niet zo'n wereldschokkende overtreding. Mail krijgen is ook wat anders dan een OW krijgen, het lijkt me niet dat je een OW aan je broek hebt.
Dat topic is wel speciaal, want het was al afgesloten vanwege het gezever. Dan wordt het toch weer geopend, en al op pagina 1 beginnen er weer 2 te zeveren. Dan is een mailtje toch geen slecht idee ;)

Of het een waarschuwing is zal afhangen van de inhoud van de mail :+

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Offtopic reageren kan prima, mits het natuurlijk een beetje raakvlak heeft. Er zijn uitzonderingen zoals het topic dat hierboven genoemd is, of het Het nieuwe 'hoeveel is dit nog waard' topic - deel 2, maar dat is meer om juist grote topics in toom te houden en de ervaringen in het verleden dat dat niet ging als mensen offtopic gingen.

In de techfora zie ik vaak zat topics die ietwat offtopic gaan, omdat de TS of iemand anders toevallig ergens tegenaanloopt wat lichtelijk met het topic te maken heeft. Als dat gaat om 1 of 2 posts doe ik er meestal niets aan.
Is het echter een discussie die wat groter wordt dan wil het nog wel eens gebeuren dat een topic gesplitst wordt (of juist gemerged).
En als het echt iets is waar je over wilt discussieren kun je altijd zelf een topic openen.

Maar als je een mailtje of PM krijgt staat dat echt niet gelijk aan een waarschuwing of een ban hoor. Die krijg je gewoon om je te wijzen op iets dat je misschien over het hoofd hebt gezien, dat soort mailtjes of PMs zitten geen sancties aan, het dient enkel als geheugensteuntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfredo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07 19:40
TERW_DAN, dat is dan toch wel een waarschuwing? Maakt volgens mij weinig uit of die via DM, PM of mail wordt verstuurd, de boodschap blijft dezelfde.
Of hoe ziet een (officiële) waarschuwing er dan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Een PM, mail of eender welke communicatie kan ook gewoon sturing zijn. Wanneer het een "OW" is zal dat duidelijk blijken uit de mail/PM. Wanneer je er 1 krijgt weet je het heus wel.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Alfredo schreef op zondag 31 mei 2009 @ 02:24:
TERW_DAN, dat is dan toch wel een waarschuwing? Maakt volgens mij weinig uit of die via DM, PM of mail wordt verstuurd, de boodschap blijft dezelfde.
Of hoe ziet een (officiële) waarschuwing er dan uit?
Als je een waarschuwing krijgt dan staat dat er ook netjes in hoor, dan begint je mailtje ook met
Beste TERW_DAN (Danny Terwindt),

Je hebt zojuist een waarschuwing gekregen, naar aanleiding van deze thread:
......
Die worden soms uitgedeeld voor offtopic reageren, maar dan alleen als dat gebeurt in topics waarin het expliciet is aangegeven dat we het niet willen, of als iemand continu offtopic blijft gaan en daarmee echt topics omzeep helpt (maar dat schuift dan eerder onder de noemer van irritant aanwezig zijn).

Een PM of mail van een mod met hierin bijvoorbeeld de vraag niet offtopic te gaan is geen waarschuwing, maar gewoon een stukje sturing om het in goede banen te leiden. Dus als je van mij de vraag krijgt om je offtopic vraag ergens anders te stellen, dan is dat heus geen officiele waarschuwing hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:18
Laat ik ook nog even reageren als aanstichter van dit topic.
TERW_DAN schreef op zondag 31 mei 2009 @ 11:03:
[...]

Als je een waarschuwing krijgt dan staat dat er ook netjes in hoor, dan begint je mailtje ook met

[...]

Die worden soms uitgedeeld voor offtopic reageren, maar dan alleen als dat gebeurt in topics waarin het expliciet is aangegeven dat we het niet willen,
Ik kan het niet duidelijker verwoorden.

Bovendien is de ene OW de andere niet. Mocht de OW ooit relevant worden (voor de meeste mensen op het forum is dat niet het geval) dan wordt alsnog naar de aanleiding ervan gekeken. Een permban zal je er niet snel mee oplopen tenzij het voor het stelselmatig offtopic posten in de verkeerde topics is.

Het blijkt (helaas) dat in sommige topics er iets harder opgetreden moet worden dan elders.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 02-06-2009 15:45 ]

Pagina: 1