Draadloos signaal omzetten naar licht

Pagina: 1
Acties:
  • 1.586 views

• stimpyMGS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-03 08:21
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleempje. In de huidige woonsituatie heb ik problemen met het verkrijgen van een werkende internet verbinding, ik woon namelijk in een oude WOII bunker waar dus geen enkel signaal verkregen kan worden. Nu heb ik een internet contract met mijn buurman lopen, maar hij gebruikt dus een wifi netwerk.
Ik heb op diverse fora al een aantal opstellingen gevonden waarbij ik mbv spiegels het signaal kan overbrengen naar mijn bunker.
Ik heb, door middel van mijn opleiding electrotechniek, met behulp van een oscilloscoop het internetsignaal naar lichtflitsen omgezet. Helaas leverde dit een groot verlies in op de ontvangst.
Nu heb ik het signaal dmv een FIR input filter in een DSP geladen, waar ik het bemonster met een bemonsteringsfrequentie van 24.000 bytes/sec. Uiteraard gebruik ik een IIR uitgangs filter om het systeem causaal te houden. Ik wilde gouden kabels gebruiken om het bemonsterde signaal zonder spectrumverlies over te brengen, maar ik heb hier geen ervaring mee.

Heeft iemand een bruikbaar advies voor mij?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Kun je geen gat boren in die bunker om er een kabel doorheen te trekken?

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Zou het niet makkelijker zijn om een kabeltje te trekken en dan een ontvanger te kopen die je gewoon buiten kan gebruiken (as in: weather proof)?

www.ping-win.nl

• stimpyMGS
Rye schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 12:27:
Zou het niet makkelijker zijn om een kabeltje te trekken en dan een ontvanger te kopen die je gewoon buiten kan gebruiken (as in: weather proof)?
spiegels zijn weather proof :)
en boren kan niet omdat het een oorlogsmonument is

[ Voor 8% gewijzigd door stimpyMGS op 28-05-2009 12:29 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Je hebt toch ook stroom? Die kabel komt ergens doorheen binnen...
Daar past vast nog wel 5 mm UTP kabel naast. :+

Alles kan stuk.

Verwijderd

Heb je geen raam of deur waarvan je het kozijn zou mogen doorboren?

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-03 15:30

FlyEragon

Alien Monkeys

Huh ?! Als het met spiegels kan, dus je hebt een 'line of sight' dan kan het toch ook met een kabeltje desnoods optisch. Spiegels en allerlei andere constructie lijken mij nou niet ideaal voor een internetverbinding.

• stimpyMGS
ik hou er niet van om kabeltjes te trekken. Dat zou betekenen dat ik een kabel door mijn hele bunker heb lopen.

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

stimpy-NL schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 12:34:
ik hou er niet van om kabeltjes te trekken. Dat zou betekenen dat ik een kabel door mijn hele bunker heb lopen.
Kan je niet ergens in je bunker een wifi accespoint ophangen ? dan heb je tot op een bepaald punt een kabel een daarna is alles draadloos.

edit: ik snap trouwens niks van je verhaal, hoe kan je met een 'scoop' het internetsignaal omzetten in licht ?

[ Voor 13% gewijzigd door FlyEragon op 28-05-2009 12:38 ]

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

stimpy-NL schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 12:34:
Nee, spiegels zijn ideaal? Spiegels lijken mij juist enorm omslachtig.

www.ping-win.nl

• stimpyMGS
FlyEragon schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 12:37:
[...]

Kan je niet ergens in je bunker een wifi accespoint ophangen ? dan heb je tot op een bepaald punt een kabel een daarna is alles draadloos.

edit: ik snap trouwens niks van je verhaal, hoe kan je met een 'scoop' het internetsignaal omzetten in licht ?
ik wordt geloof ik niet serieus genomen hier. Ik hoopte dat mensen mij zouden helpen met mijn huidige probleem, nu ik al zover ben gekomen. Ik hoef niet te horen hoe ik het anders zou kunnen doen, ik kies voor deze opstelling en wil dit graag verder perfectioneren.

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Nou volgens mij heb je een hele hoop onzin opgeschreven, als je wilt dat mensen je helpen dan mag je best wat meer info geven, je hebt ook geen duidelijke vraag. Als je al zoveel "bereikt" hebt dan zou een kabeltje geen probleem zijn

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-03 21:29

• stimpyMGS
FlyEragon schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 12:42:
Nou volgens mij heb je een hele hoop onzin opgeschreven, als je wilt dat mensen je helpen dan mag je best wat meer info geven, je hebt ook geen duidelijke vraag. Als je al zoveel "bereikt" hebt dan zou een kabeltje geen probleem zijn
Ik heb niet al dit werk voor niks gedaan, ik deed het met als doel een draadloze verbinding in mijn bunker.. een kabeltje trekken valt daar dus niet onder..

• falcon4ever
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04-2021
Je zou ook kunnen proberen het netwerkverkeer over de stroomkabels te versturen (HomePlug™ powerline):

http://www.netgear.nl/pers/press.php?id=14
http://www.pcworld.com/re..._starter_kit_f5d4075.html

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04:40
Kun je niet even een schema posten van hoe je het nu hebt :? Ik snap vrij weinig van je TS: DSP.. FIR.. Spiegels.. Overzichtsplaatje zou helpen :)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• remco_k

remco_k

stimpy-NL schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 12:45:
[...]

Ik heb niet al dit werk voor niks gedaan, ik deed het met als doel een draadloze verbinding in mijn bunker.. een kabeltje trekken valt daar dus niet onder..
Er worden gewoon alternatieven bedacht die makkelijker en stabieler zijn dan de constructie die je in de TS omschrijft (die ook ik niet helemaal doogronden kan). Als je die niet wilt toepassen, da's je goed recht. :)

Toch vind ik je TS erg raar:
met behulp van een oscilloscoop het internetsignaal naar lichtflitsen omgezet. Helaas leverde dit een groot verlies in op de ontvangst.
Een oscilloscoop is een meetinstrument wat een beeld geeft van het gemeten signaal...
Hoe in de wereld kan je dat ding nou gebruiken om het signaal om te zetten naar "lichtflitsen" (wat dat dan ook moge zijn).
Wat voor lichtflitsen eigenlijk? Strobo? Infrarood?
Daarna wil je met gouden kabels (gesmeed door elfjes bij maanlicht) het signaal transporteren?
Maar het was toch zojuist licht geworden? Kortom, veel onduidelijkheid.
Daar komt bij dat internet 2 richting verkeer is. Dus bij je oscilloscoop houdt dat meteen al op.

Maargoed, op dan een tip te geven over kabels: goud is je probleem niet, en ook de oplossing niet.
Zoek liever naar een fatsoenlijke coaxiale kabel en zorg voor de juiste impedantie aanpassingen.

En/of kijk even naar wireless IR links:
Deze bijvoorbeeld http://www.airlinx.com/products.cfm/product/19-0-0.htm

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 28-05-2009 13:01 ]

Alles kan stuk.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sowieso: als er iemand langs je spiegel loopt of het regent is het al einde oefening.
Niet lekker.
Is het ook goed met full duplex?

Verder sluit ik me bij de rest aan.
Ik heb, door middel van mijn opleiding electrotechniek, met behulp van een oscilloscoop het internetsignaal naar lichtflitsen omgezet. Helaas leverde dit een groot verlies in op de ontvangst.
Hoe doe je dat? Mijn beide tek scopes kunenn dat niet ;). Een fototor?
Wat is het 'internetsignaal'?

Tsja 'lichtflitsen' , specificeer dat eens ;).

Als je toch afstand draadloos een afstand wil overbruggen: google eens op straalverbinding.

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Inderdaad straalverbinding is ook mijn eerste gedachte. Bewezen dat het werkt en minstens net zo realistisch als je signaal via gouden kabels gaan transporteren.

Als je toch wilt hobby-en; in een ouwe ct las ik een leuk project om met pringle-bussen een wifi straalverbinding op te zetten.
Moet jou lukken met je opleidingsniveau en houding; chapeau voor je doorzettingsvermogen en veel succes!

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• stimpyMGS
nja vette shit, ik denk dat ik toch maar een kabeltje ga leggen..

• dragunova

dragunova

Beste stimpy-NL, wat bedoel je precies met bovenstaande reactie?
"nja vette shit, ik denk dat ik toch maar een kabeltje ga leggen.."

• stimpyMGS
aangeven dat ik een kabel ga leggen om internet in mijn WOII bunker te krijgen.

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-03 21:29
:D eerder post je dat wij jou niet serieus nemen, en dan kom je met zulke reacties... Wat verwacht je nou eigenlijk :O Om eerlijk te zijn heb ik mijn twijfels bij het gehele verhaal, inclusief bunker.

[ Voor 4% gewijzigd door IcE_364 op 28-05-2009 14:34 ]

• dragunova

dragunova

Uit je eerdere reacties bleek dat je dat juist wilde voorkomen:

"ik hou er niet van om kabeltjes te trekken. Dat zou betekenen dat ik een kabel door mijn hele bunker heb lopen"

En een draadloze verbinding wilde opzetten:
"Ik heb niet al dit werk voor niks gedaan, ik deed het met als doel een draadloze verbinding in mijn bunker.. een kabeltje trekken valt daar dus niet onder.."

Je gaf ook aan dat je het gevoel had niet serieus genomen te worden.
Hoe serieus moet je dan genomen worden, want nu heeft een aantal mensen een serieuze reactie gegeven die vervolgens voor niets blijkt te zijn, omdat je toch maar een kabeltje gaat trekken.

Dit bevreemdt mij enigszins. In ieder geval heel veel succes in je bunkertje.

• stimpyMGS
dragunova schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 14:35:
In ieder geval heel veel succes in je bunkertje.
dankje *O*

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Wat een idiote reacties hier, inclusief deze 8)7

@wappie: dat is waar, maar als je een beetje dit topic doorleest snap je zo ook wel waar ik op doel...

[ Voor 78% gewijzigd door Guillome op 28-05-2009 15:22 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Xiliath
  • Laatst online: 30-10-2022
Veel mensen hebben al een serieuze reactie geplaatst en zijn benieuwd naar je techniek met spiegels en lichtflitsen. Zou je voor de volledigheid van dit topic dat eens uit kunnen leggen?

• remco_k

remco_k

stimpy-NL schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 14:24:
nja vette shit, ik denk dat ik toch maar een kabeltje ga leggen..
Ja jammer dit.
Ik ben dus _echt_ benieuwd naar de antwoorden op de vragen die ik in mijn vorige post stel.
De manier waarop je nu reageerd is op z'n zachtst gezegd triest en doet alleen maar vermoeden dat je één groot verhaal op hebt gehangen in je TS. :(
Dus wees dan een vent en geef gewoon antwoord zodat we misschien toch nog constructief een antwoord kunnen bedenken.

Alles kan stuk.

• dragunova

dragunova

Psies, de materie an sich is interessant genoeg om er een leuke boom over op te zetten.
B-tje jammer zo.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ziet dat er niet gek uit voor voorbijgangers met die spiegels en dat licht als je op youpr0n zit te surfen?

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Is dat niet een beetje laat voor een 1 april grap? :+

Serieus een kabeltje trekken lijkt me het makkelijkst en het beste ;)

• aequitas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-02 18:28
misschien heb je hier wat aan, is ook iets met spiegels en licht: http://www.youtube.com/watch?v=qQUwMZqbcnI&hl=nl

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-03 10:49
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 12:25:
Kun je geen gat boren in die bunker om er een kabel doorheen te trekken?
Je weet zeker niet hoe dik het beton van een bunker is?En als je pech heb zit er ook nog een stalen plaat tegen het plafond aan geschroeft.

Verwijderd

Heb je een telefoon kabel daar liggen? Zo ja, kijk dan of deze "in de buurt" komt bij de buurman.
Want meestal zijn de twee andere draden (wit en oranje) ongebrukt. Daar kan je 10 BaseT over heen laten lopen. Meestal snel genoeg.....

Wat ook mogelijk is, een kabel door het kozijn (kan voorzichtig geklemd worden tussen het raam en kozijn), en daar meteen een WiFi access point zetten. Indien je kamer "aan de andere kant is", dan een WiFi repeater hangen die alleen stroom nodig heeft.

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-03 10:49
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:08:

Wat ook mogelijk is, een kabel door het kozijn (kan voorzichtig geklemd worden tussen het raam en kozijn), en daar meteen een WiFi access point zetten. Indien je kamer "aan de andere kant is", dan een WiFi repeater hangen die alleen stroom nodig heeft.
Heb jij wel eens een bunker gezien met een kozijn met daarin een raam? 8)7 Als je vroeger achter je raampje zat,schoten de Duitsers wel een ventilatiegaatje door je hoofd.Dit is een gebouw met een 40 tot 50 cm gewapend dik beton,met binnenmuren die ongeveer 20-30 cm dik gewapend beton zijn.Dan is wifi erg lastig.Maar die 10 base-T is wel een oplossing

[ Voor 7% gewijzigd door vincedd op 28-05-2009 22:06 ]

Verwijderd

Het klopt. De muren zijn echt heel dik ja. Als je voor wireless gaat, neem dan apparatuur van Senao (27 dBm uitgang!) en doe een grote antenne er ook maar bij.

Maar misschien kan je het "voor lief" nemen, dat het een beetje lelijk is, en dat er een draad ligt. Via 1 UTP kabeltje kan je 4 PC's bedienen.....

Een andere vraag: Als de "ramen" niet open kunnen, hoe is de ventilatie geregeld? Mechanische met een ventilator? Aha... dan heb je een "gat" in de muur of dak. Daar kan echt wel een 5 mm kabeltje doorheen.

Die ventilatie mag je gerust openmaken / slopen. Dat valt niet onder monument....

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Heeft een bunker wel ventilatie ?

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 23:45:
Maar misschien kan je het "voor lief" nemen, dat het een beetje lelijk is, en dat er een draad ligt. Via 1 UTP kabeltje kan je 4 PC's bedienen.....
Waarom 4?
Waarom niet 1 of 100, of 2000?
Want het kan allemaal...

Alles kan stuk.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-03 17:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

stimpy-NL schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 12:23:
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleempje. In de huidige woonsituatie heb ik problemen met het verkrijgen van een werkende internet verbinding, ik woon namelijk in een oude WOII bunker waar dus geen enkel signaal verkregen kan worden. Nu heb ik een internet contract met mijn buurman lopen, maar hij gebruikt dus een wifi netwerk.
Ik heb op diverse fora al een aantal opstellingen gevonden waarbij ik mbv spiegels het signaal kan overbrengen naar mijn bunker.
Nu heb ik het signaal dmv een FIR input filter in een DSP geladen, waar ik het bemonster met een bemonsteringsfrequentie van 24.000 bytes/sec. Uiteraard gebruik ik een IIR uitgangs filter om het systeem causaal te houden. Ik wilde gouden kabels gebruiken om het bemonsterde signaal zonder spectrumverlies over te brengen, maar ik heb hier geen ervaring mee.

Heeft iemand een bruikbaar advies voor mij?

Alvast bedankt.
Nou was ik vroeger nooit zo goed in electronica, maar ik heb genoeg van de MTS opgestoken om een stierenstront te herkennen.
En IMO klopt er geen hol aan je verhaal.

Als het je bedoeling was om een aantal mensen van de kaart te krijgen met je "schijnbaar" verschrikkelijk technisch verhaal, dan is dat je gelukt. Gefeliciteerd d:)b
Helaas zijn er ook genoeg mensen die het verhaal wel herkennen als onzin, dus je totale opzet is mislukt.

Mocht je het werkelijk serieuz bedoelen - wat ik betwijfel - dan mag je dat onderbouwen in een DM /E-Mail naar ondergetekende.
En in dat geval zou ik je aanraden om of voor een kabeltje te kiezen, of kijken naar een homeplug oplossing (ethernet via het wandcontactdoos)

Suc6 :w
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.