Toon posts:

Licenties en Terminal Server omgeving.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment ben ik me aan het proberen te verdiepen in het terminal server (en Windows) licentie geneuzel en ik vind het vrij ondoorzichtig. Ik blijf met vragen zitten.

Bijvoorbeeld: Stel ik deploy een Terminal server configuratie en gebruikt een thin client om hier verbinding mee te maken, de IGEL thinclient bijvoorbeeld. Als ik IGEL mag geloven kan ik met de management suite op die thinclient verbinding maken met alle smaken SBC die er zo´n beetje zijn. (in dit geval RDP)

Zoals ik het nu begrijp, heb ik dan zo en zo een TS CAL (Terminal Server Client Access License) nodig en een Windows CAL..Maar, heb ik ook een Windows Licentie nodig voor de client? op de thinclient draait namelijk IGEL Linux...

Zoals ik het nu begrijp, heb ik een Windows server licentie en daarop TS CAL´s en zorg ik voor elke CCU dat er een TS CAL is en een Windows CAL. De client is Linux, dus geen license lijkt mij?

Maar iets zegt me dat dat te simpel is. Ik heb gezocht bij MS, maar kom steeds uit op VECD´s en licenties bij virtualisatie. En dat is niet wat ik zoek. (toch?)

Kan iemand me vertellen hoe dit zit?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-01 15:54

mutsje

Certified Prutser

Voor Igels met als OS Linux heb jij geen call nodig. Wel een windows call en TS call om op de terminal server in te kunnen loggen. Als je gebruikers met regelmaat op een andere werkplek zitten is het aan te raden om user cals te kopen ipv device calls. Elk device dat zich meld op een TS krijgt namelijk een device call.

De calls hebben allee betrekking op het aanmelden op een terminal server en niet over wat de client voor OS heeft. De meeste Thinclient leveranciers leveren of met Ux OS af of met Ms OS wat gelijk inhoud dat er een clientcall op de Thinclient zit, anders mag het OS er niet op staan ...

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 12:30:
Voor Igels met als OS Linux heb jij geen call nodig. Wel een windows call en TS call om op de terminal server in te kunnen loggen. Als je gebruikers met regelmaat op een andere werkplek zitten is het aan te raden om user cals te kopen ipv device calls. Elk device dat zich meld op een TS krijgt namelijk een device call.

De calls hebben allee betrekking op het aanmelden op een terminal server en niet over wat de client voor OS heeft. De meeste Thinclient leveranciers leveren of met Ux OS af of met Ms OS wat gelijk inhoud dat er een clientcall op de Thinclient zit, anders mag het OS er niet op staan ...
Duidelijk, bedankt.
Dan is Windows CE pre-installed misschien een optie i.c.m Terminal Server 2008.
Dit is overigens een goed verhaal. Niet 100% zeker of het nog steeds up to date is daar licentie vormen ook veranderen.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
mutsje schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 12:30:

Het is toch CAL en geen call (= oproep)?

Wat bedoel je trouwens met windows call? Een Windows Server CAL?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Topicstarter
pinockio schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 14:25:
[...]

Het is toch CAL en geen call (= oproep)?

Wat bedoel je trouwens met windows call? Een Windows Server CAL?
Het is CAL (Client Access License)

Hij bedoeld (denk ik) dat als je een thin client met embedded Windows koopt, je er een licentie bij krijgt voor die windows versie. Verder heb je nodig:

1 Windows Server licentie,deze heeft dacht ik zo en zo 5 CAL´s (ook TS CALS?)
1 CAL per gebruiker om verbinding te maken met het Windows Server product
1 TS CAL per gebruiker om verbding te maken met Terminal Services.

Deze licenties koop je eenmalig, i.t.t. tot het nieuws licentie model voor VDI waarbij je elk jaar de licentie moet vernieuwen.